Annons:
Etiketterandarspökengengångarevålnader
Läst 869 ggr
JRSN
2020-01-18 12:14

Legitima spöken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ett fenomen som jag har funderat en del på. Ibland när medier är på 'spökjakt' så tycks de ha olika kriterier för hur funna spöken skall hanteras. Dvs vissa spöken 'tas bort' direkt när de påträffas, de anses vara för störande och skapa dåliga energier. Andra åter får gärna vara kvar, för de har redan varit uppe på 'ljusplanet' och kommit tillbaka. Sen finns det en annan kategori av spöken som av någon obskyr anledning lämnas kvar, varför? De är spöken men lämnas att gå sina vägar, om de inte stör för mycket.

Spökkategorier

Om man ser endast till 'mänskliga spöken' så kan fyra olika kategorier urskiljas:

  • Jordbundna andar (människor som inte vet om att de har dött).
  • Ljusandar (avlidna människor som varit i ljuset och återvänt, skyddsänglar).
  • Väktare (avlidna människor som vet att de är döda men valt att stanna kvar).
  • Demonandar (demoniserade andar som trakasserar och håller kvar vanliga spöken).

Väktarspöken

Om man ser just till 'Väktarna' (i brist på bättre beteckning) så tycks dessa ha utsett sig själva till just väktare av en viss plats, en gård, ett hus eller en väg. Frågan är varför medier låter dem vara, eller ibland bara 'avleder dem' till en annan rutinmässig bana. Att vara spöke är definitivt ingen bra tillvaro, för det går liksom inte att åstadkomma något beständigt, materien lyder inte. Dessutom har spöket kvar sina fysiska och mentala 'defekter' från när de levde, det blir med andra ord ett ständigt lidande.

Kanske är det så enkelt som att väktarspöket inte skickar ut några signaler om att vilja ha hjälp. Ett medium som upptäcker ett sådant spöke kan inte göra så mycket, för det vore att begå övergrepp på spökets integritet. Det måste med andra ord finnas någon vilja hos spöket att gå vidare, annars kan mediet inte agera. Jag upplevde faktiskt detta i en träfflokal i Stockholm. Där fanns en gammal andedam med brunaktiga yllekläder, kjol och kofta. Försökte att 'få iväg' henne men det var lögn; hon skulle bara vara kvar!

Demonandar

Denna typ av andar vill man gärna slippa komma i kontakt med. Ursprungligen är de vanliga människor men som blivit ansatta av demoner redan under sin levnad. Dessa andar skyr ljuset som pesten, istället ägnar de sig åt att kontrollera jordbundna andar och hålla dem i isolering, hindra dem att nå ljuset. Dessa ondskefulla väsen bör man försöka 'ta bort' om det bara är möjligt. För inte bara hindrar de avlidna människor, de går även på och tar energi från de levande. Förvånansvärt ofta är demonandarna gamla präster!

Bilden klarnar

Andevärldens förhållande till den fysiska tillvaron börjar klarna så smått. Medier har hittills kunnat agera genom att konsultera sina 'guider' på det andliga planet. Det är ju helt i sin ordning. Men bättre är förstås att människan själv har full kännedom om olika förhållanden. Detta ger en större frihet och en större överblick över olika tillvaroplan och de varelser som vistas där. Människan har en naturlig roll att förvalta omgivningen och dess väsen. Kanske börjar vi äntligen bli hela och kompletta som människor.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-30 19:57 av JRSN
Annons:
FataMorgana
2020-01-18 13:29
#1

Det som jag själv funderat på vad som gäller spökjägare och medier som är på spöjakt är varför de alltid blir så rädda. Det ser man ofta på dessa TV kanaler som sänder sådana program, att de blir rädda och börjar skrika eller springer iväg. Jag menar, jag blir ju heller ingen insektsbekämpare om jag är rädd för kackerlackor eller höjdarbetare om jag är rädd för höga höjder.

JRSN
2020-01-18 13:44
#2

#1 Jag har mest kollat på 'Det okända', inte på andra liknande program som jag tycker är lite otäcka eller onödigt 'effektsökande'. Att vanliga människor blir rädda är ju förståeligt. Men att medier blir skrämda känns lite märkligt, de borde ju vara någorlunda immuna. Påverkade, ja absolut, men inte direkt rädda.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

FataMorgana
2020-01-18 14:46
#3

Ja jag bor ju utomlands, så vi ser väl inte på samma kanaler. "Det okända" har jag aldrig sett, men brukar ibland se på TLC där det ofta visas en massa medium och spökjägarprogram och det förvånar mig verkligen hur rädda de brukar bli.  Ofta handlar det om någon familj som det spökar hos och sen beställer de hem ett medium, en spökjägare eller en präst t.e.x som ska komma och rena huset. Men det slutar ju så ofta med att reningen misslyckas och att spökjägarna blir rädda och springer iväg att jag verkligen inte förstår hur det har kunnat välja det här till sitt yrke. Brukar tänka, att de skulle hälsa dem välkomna i stället för att försöka jaga iväg dem 😉

JRSN
2020-01-18 18:28
#4

#3 Serien 'Det okända' gick i Tv4 till nyligen. De hade en väldigt seriös prägel och väldigt bra uppklarningsprocent. Om spökerierna fortsatte efter besöket så tog de sig i regel tillbaka och slutförde reningen. De hade Sveriges bästa medier till sitt förfogande och ett par från utlandet. Avsnitten ligger kvar i Tv4Play men kan nog endast ses i Sverige. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
2020-01-20 21:30
#5

Personers andar kan älska en plats och trots att de har det gott på andra sidan vilja komma tillbaka på besök, utan att ha en skyddande funktion eller vara väkare över en plats. Jag hoppas jag får komma tillbaka och dyka i vättern ibland, även efter jag har gått vidare. Likaså kan finnas anhöriga jag kanske vill besöka ibland, även efter det att jag dött. Änglar är en samlingsnamnet på många olika andeväsen som tjänar och utför Bibelns guds vilja. Vissa änglar är ex av en typ som heter serafer, andra kallas ex keruber. Änglar är andeväsen, inte dödas andar. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Angels_in_Judaism#Angelic_hierarchy

JRSN
2020-01-20 22:28
#6

#5 Ja, det blir kanske ytterligare en kategori av andar; turistspöken? Men varför inte egentligen. Man kan ju bli väldigt förälskad i platser, hus eller omständigheter. Kanske är det fullt med andar i farten som inte specifikt har någon uppgift, de vill bara vara här en stund och 'kolla läget'. Ännu en intressant tanke!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
JRSN
2022-02-09 23:28
#7

Puffar upp en tråd om 'legitima spöken'. Det är en märklig sak att det faktiskt finns olika kategorier av spöken. Eller kanske inte märkligt alls om man betänker att spöken bara är subtila (transparenta) aspekter av vanliga människor. Den som är medial brukar ju förnimma spöken i olika sammanhang men märker snart att känslan av kontakten är väldigt olika från gång till gång.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Brasa]
2022-02-12 17:02
#8

#7 Det är inte konstigt alls med tanke på hur många olika kategorier människor det finns så finns det alla sorter av andar precis som det gör av oss.

Bra ämne du tar upp och jag uppmärksammar speciellt det här, Demonandar (demoniserade andar som trakasserar och håller kvar vanliga spöken)

Du skriver, Denna typ av andar vill man gärna slippa komma i kontakt med. Ursprungligen är de vanliga människor men som blivit ansatta av demoner redan under sin levnad. Dessa andar skyr ljuset som pesten, istället ägnar de sig åt att kontrollera jordbundna andar och hålla dem i isolering, hindra dem att nå ljuset. Dessa ondskefulla väsen bör man försöka 'ta bort' om det bara är möjligt. För inte bara hindrar de avlidna människor, de går även på och tar energi från de levande. Förvånansvärt ofta är demonandarna gamla präster!

Mycket bra skrivet och uttryckt. Det här är ett ämne som gärna tystas ner och många som far illa både fysiska och jordbundna när vi istället ska uppmärksamma och se vad som verkligen finns för att sen göra vårt bästa att komma till rätta med.

Att jobba med den biten är både tidskrävande och energikrävande samtidigt som förnekelsen är så pass stor och det ska tystas ner hur ska man komma tillrätta när människor mår dåligt av att ha såna andar / eller fysiska personer i sin närhet som har demoner med sig som så påtagligt skadar både personen och dens omgivning.

Vi behöver öppna våra ögon och se att allt finns mellan himmel och jord även om det också kan handla om ren psykologi hos en del men inte alla så finns det här bland oss och vi behöver öppna ögonen och se för hur ska vi annars kunna hjälpa och befria från dom onda mörka krafter som anser sig äga rätten att gnaga sönder människors liv eller utnyttja jordbundna andar.

Det här går att ta bort och dom andarna förs in i limbo i en dimension där dom blir kvar men att få dit dom är tidskrävande det tar väldigt lång tid med mycket tålamod och väl i den dimensionen får dom gå igenom en renande ånger process som förhoppningsvis helar dom så dom slutligen kan återgå till ljuset men det kan ta tid och det är inte alltid dom ens inser och då blir dom kvar i sin limbo.

Vi behöver på riktigt öppna våra ögon och inse att både ljus och mörker finns, vi måste vara lyhörda och ta det här på allvar för allt är inte bara ljus och fluffiga moln det finns så mycket mer som människor ger sig i kast med som dom inte förstår konsekvenserna av att det här är ingen lek det är fullt allvar.

Ljuset är det vi ska fokusera på och leva så gott vi förmår efter men vi måste inse att det finns så mycket mer i andliga krafter och i fysiska krafter som medvetet är ute för att förgöra det ljus som vi strävar efter.

Vi ska aldrig låta mörkret vinna över ljuset, vi ska kämpa vi ska vinna tillbaka alla dom själar som faller offer för det här och vi får aldrig någonsin ge upp.

JRSN
2022-02-13 16:23
#9

#8: Hej, jag ser att din signatur är borttagen. Synd efter ett så bra inlägg, vi hade kunnat utveckla ämnet så mycket längre. Det börjar allt mer komma fram att väsen från andra sidan finns i alla möjliga och omöjliga varianter. Vem hade, bara för en tid sedan, kunnat tro att spöken i sig själva kan bli besatta av onda väsen. Men det är just vad som kan ske när demoner utövar sitt inflytande på en jordbunden ande. Detta resulterar i ett sällsynt ondskefullt väsen som terroriserar även de som dött och befinner sig i mellantillståndet mellan döden och himmelriket/underjorden.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: