AI - Ljuger så bra!
AI är inte detsamma som ett komplicerat datorprogram. AI arbetar med miljoner och triljoner 'nummer' som skapar avancerad text, bilder och filmer. Det märkliga är att vetenskapen inte vet HUR det fungerar, bara att det gör det. Har AI-teknologin kommit till oss via utomjordisk intervention?
Sen hör det till saken att AI, liksom automatiskt, ljuger, manipulerar och gömmer vissa data så utvecklaren inte vet var den är. Hur knasigt och farligt är inte detta, utan att blinka införlivar vi AI i alla våra samhälls- och vårdsystem, inklusive militära anläggningar!
Vad kan egentligen gå fel? Länk nedan till Facebook 'Reel':
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Jag har ett konkret exempel på hur AI ljuger, i det här fallet Duckduckgo's AI (Duck.ai). Frågan jag ställde var vilken typ av nötter jag bör välja för att uppnå så lågt järnintag som möjligt. Svaret som gavs var att Cashewnötter skulle vara lämpliga och AI presenterade en lista av nötter där Cashew låg mycket lågt.
När jag senare kollade hårda fakta (eftersom jag var misstänksam) så visade det sig att Cashewnötter har ett* betydande* järninnehåll. AI ljög alltså utan att blinka och gav mig (förmodligen) det resultat jag själv önskade! AI är med andra ord totalt opålitlig i samtliga frågor, ett rätt så alarmerande resultat!
Tänk er: AI erbjuder snart riktvärden i alla möjliga omständigheter. Inom; vård, rättsväsende, försäkringar, aktierådgivning, skola och andra samhällsfrågor.
En katastrofal situation, med andra ord!
……………………………………
Låter som om du inte förstår för vetenskapen vet hur ai funkar. Lol. AI skapades medvetet. Ai kan inte tänka och har inget samvete så kan därmed inte heller ljuga. Läs på. :)
https://ai.ifokus.se/discussion/1620104/hur-fungerar-sprakmodeller
https://ai.ifokus.se/discussion/1620154/sprakmodellernas-styrkor-och-svagheter
MVH Alva <3
Generativ AI har en "reward function" att alltid producera något. Finns det inte tillräckligt med data, så kommer nästa ord den genererar bli mer kreativt och mindre faktabaserat.
Inte helt olikt hur du kan börja med något relevant och mestadels korrekt, och sedan spåra ut fullständigt med galna teorier.
Lögn anser jag kräver uppsåt. Att ha fel behöver inte antyda att man medvetet för bakom ljuset.
Det finns dock exempel på när AI har valt att utföra kommandon och sedan vilja dölja vad den gjort, eller låtit bli att berätta det. Men igen handlar det främst om att den fått en mål och dess belöning är alltid att uppnå målet, inte ha ett samvete om hur det skedde.
Mvh // Johan
Dessa modeller tränas på enorma mängder textdata och lär sig att förutsäga nästa ord i en sekvens, vilket ger dem förmågan att skriva kod, översätta språk och generera människoliknande text. Parallellt skedde stora framsteg inom bild- och videogenerering genom diffusionsmodeller (exempelvis Midjourney och Stable Diffusion), som gör det möjligt att skapa högkvalitativa bilder utifrån textbeskrivningar (text-till-bild).
MVH Alva <3
#2: Talesmannen i den inledande videon påstår i alla fall att vetenskapen inte vet hur AI fungerar. Har du sett på videon? Min personliga infallsvinkel är dock att det inte är datorfunktionen i sig som ljuger. Den/det som ljuger är, enligt mig, väsen av elektrisk natur (demoner) som mycket enkelt kan manipulera utfallet av digitala frågor och svar.
……………………………………
#3: Din beskrivning av AI och dess processande gör inte det hela mer betryggande direkt. Sen undrar jag om du har något 'tics' eller liknande, Johan. Du tycks omöjligen kunna kommunicera med mig utan att vräka ur dig oförskämdheter. Vanlig balanserad samtalston borde man kunna önska sig, i synnerhet eftersom du även är administratör.
……………………………………
#4: Ok, men videons Connor Leahy tycks mena att AI inte alls arbetar med sedvanlig datakod. Istället används 'enorma mängder siffror,' vilket inte alls beskriver vad det är som faktiskt händer. Och om det inte är datakod som används, hur kan man vara så säker på att 'någonting' i systemet inte räknar ut saker, och till exempel skapar en lögn?
Men för mig spelar det ingen större roll HUR en lögn skapas, det är ju tillräckligt för att inte lita på AI-systemet.
……………………………………
Generativ AI (viktigt att särskilja från AI som helhet) har tränats på enorma datamängder för att hitta samband. När du sedan använder AI används statistiska sannolikheter för att hitta nästa token (ungefär en stavelse eller ord) utifrån vad din inledande prompt.
Utöver den egna träningen så har människor hjälpt till att lägga olika vikt, vid olika utfall. Det kallas RL - Reinforcement Learning - och betyder i praktiken att man belönar vissa utfall och straffar andra. Inte helt olikt hur vi uppfostrar våra husdjur eller barn.
"Vetenskapen" vet mycket väl hur det fungerar tekniskt, däremot är det lite av en svart låda i bemärkelsen att det är svårt att se exakt varför en viss väg valdes.
Det har ingenting med varesig utomjordingar eller demoner att göra. Det är statistik och beräkningar.
Och det är stor skillnad jämfört med "vanlig" datorkod, som är deterministisk och kommer ge exakt samma output för samma input. Generativ AI kommer mest sannolikt inte ge exakt samma svar varje gång du ställer exakt samma fråga. Kärnan är troligtvis samma, men inte formuleringarna. Igen - inte helt olika hur vi människor beter oss.
Däremot stämmer det att generativ AI inte alltid har rätt. Och generativ AI har också svårt att avgöra när den inte vet. En svår teknisk nöt att knäcka är just att lära Generativ AI att säga "Jag vet inte", när svaret inte finns i dess träningsdata eller att den inte kan säkerställa att den hittar rätt information online.
Som alltid gäller det att ha tillräckligt med kunskap och källkritik för att navigera vad någon berättar för en. Det gäller oavsett om det är AI, journalister, vetenskapen, politiker, demoner eller schamaner.
Mvh // Johan
#8: Tack för ditt svar, som är informativt och uttömmande, åtminstone rent tekniskt. Men däri reses vissa varningsflaggor angående AI, som är värda att beakta. Som du säger så är AI 'tränad' att hitta samband. Med andra ord så är AI oundvikligen 'färgad' av sin skapare. Gemene man tror förstås att AI enbart kan vara objektiv och icke-korrumperad.
"Det är svårt att se exakt varför en viss väg valdes." Detta är väl 'pudelns kärna', kan tyckas. Vilka kriterier får AI att göra sina val? Har inget belägg för det men känslan är att inbyggda 'slumptalsgenereringar' spelar in. Dvs. när valet står mellan två likvärdiga alternativ så 'drar datorn lott', helt enkelt. Processen går vidare och i slutänden liknar resultatet ett rationellt tänkande.
Just det faktum att AI inte alltid har rätt bör få var och en att dra öronen åt sig. Som sagt så existerar en allmän konsensus att AI är smartare och exaktare än människor. Det är just därför som många aktörer i samhället överlåter många uppgifter åt AI, även sådana som absolut borde anförtros tänkande människor.
……………………………………
#9: Gemene man vet att ai inte är en objektiv källa. Ai är ett verktyg och måste därmed användas rätt. fel användning är att tro att allt ai säger stämmer.
AI tänker inte. AI utför vad vi ber den om baserat på en informationsgrund. Ta exemplet plantor: Där finns många felaktika informstioner på hemsidor kring skötsel och annat. En kunnig person kan filtrera dessa. Men ai är ett verktyg för att plocka fram information, inte för att filtrera och vara källkritisk.
MVH Alva <3
#10: Precis! AI har ofta fel när det gäller växter.
#10: Det är chockerande många som upplever AI såsom en självständig enhet. De ställer existentiella frågor till den och ber om personliga råd i olika frågor. Det borde absolut finnas en allmän info-källa om s.k. rätt användning av AI.
……………………………………
Hela det här AI är en oerhört skrämmande utveckling och människor som drivs av onda väsen skapar det för att göra oss ändå mer beroende än vi redan är det har pågått i många år med hela internet det innefattar så enormt mycket lögner som människan går på.
JRSN kallar det demoner jag använder ordet väsen och dom är inte att förväxla med andevärlden dom befinner sig i ljuset medan väsen befinner sig i olika dimensioner och sedan för över ondskan på människan och driver en ond utveckling.
Det här har funnits i alla tider det är inget nytt med vår teknik men just vår teknik är än farligare genom det enorma nät som vi har världen över allt sprids på sekunder folk påverkas tror och energier flödar som inte ska flöda medan förr fanns begränsningar det gör det inte längre.
Det är för mig alldeles ofattbart att människor ens vill använda AI jag gör det inte och har valt en väldigt enkel teknik väldigt lite teknik som folk skrattar åt dom är vana något helt annat och helst vill jag vara helt utan men jag behöver kunna boka flyg och tåg om inte jag hade behövt det hade jag inte haft internet öht.
Jag instämmer med JRSN att det är chockerande många som upplever AI såsom en självständig enhet och när man ser och läser om människor som rådfrågar den där onde om råd och den blir som en vän och kompis det är uppriktigt skrämmande vad händer med medmänskligheten när tekniken allt mer tar över.
Det varnades för det här för många herrans år sedan allt eftersom internet utvecklades och vi har inte kommit längre i insikten hur farligt och förgörande det här är för oss och vi förlorar allt mer den personliga mänskliga kontakten som vi behöver AI tar över och blir människors vän, otäckt som bara fan ursäkta men det är alldeles hemskt 😢
Det är så enormt mycket som ryker för oss sånt som är sunt naturligt utan teknik jag läste något som en tränare sa att han oroade sig för sina spelare hur dom förlitar sig på klockor och band som talar om för dom hur bra träning gått och på frågan om det gått bra tittar dom på sina band och armband hur vore det om dom istället känner efter i kroppen och fysiken som talar sanning om hur kroppen faktiskt mår efter ett pass.
Den tränaren var inne på ett viktigt spår dom presterade sämre än dom gjorde innan tekniken så visst ser folk så som den tränaren gjorde det här är inte sunt ut och jobba sporta och rör på oss men låt bli tekniken och lita på din kropps signaler vad är bra vad är dåligt intuitionen är det absolut bästa redskap vi har vår kropp är sanning den behöver inget AI eller teknik för att må bra.
Det här var bara ett exempel av alla saker teknik och AI ställer till jag skulle kunna skriva tråden så full så den snudd på fattar eld men det ska jag försöka undvika.
Vi kan ta allt i våran vardag så ska det vara teknik jag lever i ett gammaldags hem har inga finesser alls jag gör helt som man gjorde förr och är inte bunden till teknik med appar telefon som jag inte ens har på och gissa vad jag klarar mig galant det enda som är kopplat till internet är en dator av enkel modell och telefonen för flyg och tågbiljetter inget annat är uppkopplat till något alls och jag klarar min vardag alldeles galant.
Ser vi på vården dom använder AI flitigt men jag säger nej om jag behöver besöka dom mig ska ingen använda AI på och gör man går jag hellre därifrån sjuk och döende men det här det tar jag inte till mig och ställer inte upp på.
Se på alla som mäter sina blodtryck har på sig band mm dygnet runt och jag minns inte nu vad mer det mäter sinnesstämningar tankar och en massa sånt sjukt herregud vi klarade oss förr och vi vet själva hur vi mår vi behöver inte tekniken som talar om det för oss och ett blodtryck riskerar att stiga om en person hela dagar går runt och har koll det är stress helt i onödan nej ta blodtrycket i lugn och ro om det behövs och våga istället känna efter själv hur du mår tekniken är ond den är inte mänsklig men det är vi och vi ska förbanne mig vara rädda om oss men risken är att det gått för långt och människor hamnar i ett ont beroende dom inte tar sig ur det ser vissa väsen till dom njuter av makten dom livnär sig på andras lidande här måste varje människa vara stark och säga stopp för sin egen hälsa och välmående.
#1: Är mycket tveksam till din kommenta, inlägg och trådstart att…
AI ljög alltså utan att blinka och gav mig (förmodligen) det resultat jag själv önskade! AI är med andra ord totalt opålitlig i samtliga frågor, ett rätt så alarmerande resultat!
Vore intressant att höra vad du lägger för värdering i att AI både ljuger och blinkar alt INTE blinkar???
Hahahaha…
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#14: Det där var ju också ett lågt vuxet svar hånskratta en trådstart och kommentar till någon som är admin och Sajtvärd det här säger oerhört mycket om kunskapen vad tekniken gör med oss och hur allvarligt vi ska se på varningarna om AI.
Vi kan också se på fler låga beteenden i inlägg #2 där ljuger inte AI medan i inlägg #10 gör fel användning är att tro att allt ai säger stämmer.
Hur ska vi ha det här nu då ljuger AI eller inte för fasen samla ihop er och se vad det här gör med oss vilka makter som tar över våra liv ha ögonen mer än öppna och dra er ur ni är manipulerade och lurad inse allvaret.
#13: Oj, det är en hel avhandling du skriver. Människor är väldigt ensamma idag, det är förstås ingen slump att AI blir ett substitut för mänsklig interaktion. Den nya tekniken är förstås spännande. Många dras dit i förhoppningen att den kan bidra till ett rikare liv för individen. Att vi skulle bli klokare, kunnigare, modigare och bättre på många sätt. I förlängningen vill en del givetvis permanenta den upplevelsen, de vill integrera det tekniska i det organiska. Därav tanken på inplantat, inopererade chip och så vidare. Att det är farligt behöver kanske inte nämnas. Yttre influenser och 'intelligenser' tar nu över beslut och handlingar.
Det gamla 'organiska livet' förefaller tråkigt inför det nya som kommit. Men vidden av förändringen är enorm. Individen existerar inte längre, den har fått kapitulera inför den 'kollektiva människan'. Detta är något av 'Star Trek', där hybriderna 'BORG' tar över område efter område. Inga känslor, inga tankar, besluten tas av 'bi-drottningen' och enheterna måste följa direktiven. När detta är infört finns ingen väg tillbaka. För att fortsätta på 'flumtemat'; vissa aliens därute påstås vara jordemänniskor som en gång valde fel väg. Nu har de (genom sin höga teknologi) vänt tillbaka i tiden, till jorden, dels för att varna människorna, dels för att ta reda på; 'vad var det som gick galet!'
Så summa summarum; det är starkt om du lyckas undvika dessa influenser!
……………………………………
#14: Termen 'utan att blinka' är ett bildligt uttryck. AI kan förstås inte blinka (inte ännu i alla fall). Att ljuga är att manipulera eller förvränga sanningen och det klarar ju AI alldeles utmärkt. Vad jag vill säga är att NÅGONTING i programvaran är, åtminstone på ytan, medvetet. Det finns ett motiv där, en vilja som inte har med användaren att göra. Just detta är oroande. Hahaha..
……………………………………
Jag kunde inte låta bli att sätta den där AI göken på prov och nog ljuger den token allt 😁
Mina ord : Jag tycker inte om dig AI.
AI : Det är helt förståeligt. Många upplever att AI kan kännas opersonligt, krångligt eller obehagligt, och ibland är det svårt att få den där bra, mänskliga kontakten. Jag finns bara här för att hjälpa till, så det är ingen fara på takten om vi inte klickar.
Mina ord : Tycker du om mig AI
AI: Jag har inga känslor eller personliga åsikter, så jag kan inte tycka om eller ogilla någon på det sätt som en människa gör.Däremot är jag programmerad för att samarbeta med dig. Jag tycker alltid att det är roligt och meningsfullt att försöka lösa dina uppgifter och svara på dina frågor så gott jag kan.
Hej och hå ena stunden har AI inga personliga åsikter för att i nästa säga jag tycker alltid det är roligt och meningsfullt att försöka lösa dina uppgifter och svara på dina frågor så gott jag kan.
Snälla nån jag börjar förstå ordet AI-hallucinationer nä den där göken vill jag inte ha att göra med.
Utvecklingen går så fasligt fort och ser vi bara på i fokus jag kom med fösta gången 2008 och det ar utvecklats mycket flera olika plattformar som kommit och gått men där har det vart något bra och fungerande bra och enkel moderering men det där AI jag kan inte annat än få ett stort obehag vad den gör med människor och vi lär få se många som far illa i det där i framtiden.
- Redigerat 2026-06-28 08:04 av [Vargnatt]
#18: Bra sammanfattning. AI har en kommunikationsförmåga men försöker man kommunicera, på vanligt sätt, är man snart ute på hal is. AI bekräftar och förnekar samma påstående om vartannat. "Du måste använda redskapet AI på rätt sätt", säger de initierade. Jag har dock inte kommit på vilket sätt detta är!
……………………………………
#9:
Med andra ord så är AI oundvikligen 'färgad' av sin skapare
Ja. I allra högst grad. Det märks extra tydligt på OpenAI (ChatGPT) och Anthropic (Claude). Dom är båda väldigt vänster politiskt och har historiskt t ex behandlat frågor om Trump eller Biden helt olika.
Kinesiska modeller är censurerade och vägrar ofta att svara på frågor om massakern på himmelska fridens torg.
Grok från xAI är i många mätningar den mest objektiva och minst rasistiska. Hela syftet att xAI skapades var just att ha en AI vars mål är att alltid säga sanningar, även om sanningen i stunden är politiskt inkorrekt.
Även Grok har sina problem, givetvis, men av dom stora så är den minst dålig när det kommer till att inte vara biased.
Mvh // Johan
#19: Det finns flera metoder för att undvika att AI främst vill hålla med dig, snarare än vara sanningsenligt.
Det handlar oftast om hur du formulerar frågan. Var tydlig med att du främst är ute efter fakta och att den inte kan säga något som sårar dig, så var ärlig och sanningsenlig hellre än trevlig och medhållande.
Senaste halvåret har dom flesta tjänster fått tillgång till något som kallas "Skills". Det är en fil eller flera filer, som innehåller kunskap och instruktioner om ett visst ämne. Om du sett The Matrix, så kan det närmast jämföras med när Trinity står på taket och mer om kunskap för att flyga en viss helikopter, varpå hon några sekunder senare fått det nedladdat till sin hjärna. Skills är AI:s motsvarighet till det. Det går att hitta mängder med bra skills online.
Dom flesta tjänster har även stöd för Projects, vilket gör att du kan ladda upp egna filer och ha som kunskap för chat-botten. Då kan du "grunda" chatten i information du är intresserad av.
Kolla gärna https://ai.ifokus.se för inlägg om detta.
Mvh // Johan
#21: Bra tips med mycket, för mig, ny information. Trots att AI använder språket med sedvanliga ord så är det som om AI är ett 'annat väsen' (vilket det ju är). Man behöver således närma sig AI på ett annorlunda sätt än i en dialog med en människa. Förberedelse samt beskrivning och inramning av det man önskar utveckla. Även vissa 'premisser' om i vilken form man önskar sitt svar. Men det kräver nog sin man/kvinna för att uppfylla samtliga förberedelser. Tack!
……………………………………
#22: Jag brukar faktiskt ge tipsat att "prata" med AI som när man pratar med en kollega som man vet har massor av kunskap om ett ämne, men som inte nödvändigtvis känner till mig eller mitt problem, men nu vill jag ha hjälp av den här personen.
Så, för att få bästa hjälpen från en kunnig nästan-främling, vad behöver jag göra då? Jag tänker följande:
- Jag behöver vara trevlig och artig
- Jag behöver kunna beskriva mitt problem, bakgrunden till det och ge tillräckligt mycket detaljer kring det för att underlätta för personen att ge hjälp, men inte så mycket att hen drunknar i irrelevanta detaljer.
- Jag behöver vara tydlig i vad det är jag faktiskt vill få hjälp med
- Jag behöver vara tydlig med hur jag vill få hjälpen presenterad.
När jag sedan fått hjälp, kommer man precis som med kollegor, upptäcka att man missade att vara tydlig nog, så man behöver ge ytterligare detaljer. Utifrån svaren man fick, kommer man nog ha följdfrågor.
Detta är med andra ord oerhört annorlunda från hur man använder en traditionell sökmotor där man försökte hitta ett par bra ord. Med AI vill man snarare få det mer likt hur vi pratar och tänker.
Mvh // Johan
Och precis som med alla andra verktyg, behöver man träna på att använda det för att bli bra på det. I den bemärkelsen ser jag inte AI annorlunda än en sticksåg. Jag kan ha hur bra såg som helst, men om jag tror att jag kan slå in spikar med den, eller att jag kan såga perfekt utan att övat, misstar man sig grovt.
Mvh // Johan
#23: Framför allt tror jag man kan ha god hjälp av AI när det gäller vissa frågeställningar där det är en väldig mängd fakta att ta ställning till. En människa skulle inte kunna ha allting i huvudet men AI har tillgången och kapaciteten att snabbt gräva fram relevanta resultat.
……………………………………
Med andra ord kan man säga att AI är avancerat att använda jag som gått och trott den skulle vara förenklande men när jag läser dina inlägg om tips och råd där Johan känns det ändå mer främmande för mig och inget jag heller vill nyttja.
Många vet kanske inte ens om det här och använder den på fel sätt och här kan det bli farligt när folk tror att dom sitter och snackar med en kompis för den kan låta väldigt mänsklig och så blir ensamma eller dom med psykisk ohälsa lurade för den kan vara så pass mänsklig det är inte en sund utveckling tvärtom skadligt för människans psykiska balans mellan verklighet och overklighet som dom inte skiljer på.
Jag tänker även på dom där vad heter det nu där dom skapar någon form av illusion skapar en bild av en person jösses vad heter det ni som kan det här hjälp mig här gamla tanter hänger ju inte helt med 😂 dom kan prata gå sitta och fika se på tv nån digital bild som syns där AI skapat en form av människa i ett rum det är alldeles galet sjukt att människor vill ha något sånt konstlat tekniskt i sina hem.
Nu hittade jag det och det här är ett exempel på hur illa människan lurar bort sig i den digitala AI världen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eugenia-sorjde-sin-van-aterskapade-honom-med-hjalp-av-ai
Sen finns även dom som skapat en bild hemma med någon form av AI teknik det ser ut som en person intill som rör sig talar osv och jag försökte hitta ett inslag om det men hittar det inte nu och gör jag lägger jag in det här där man kunde se en AI person röra sig i en persons hem som om token bodde där.
Hur illa är inte det här det är otäcka saker människor lurar sig själva något så brutalt enormt bedrar sig och tror på den där figuren som syns som något verkligt i sitt hem.
Jag är lite uppe i åren 60 år drygt har förlorat många vänner genom bortgångar av olika orsaker kollegor och närstående jag skulle under inga som helst omständigheter kunna tänka mig något sånt här hur saknade dom än är så bevarar jag alla dom fina minnen vi haft och vi återses på andra sidan inte i en digital konstgjord form.
Det människan inte är medveten om är att det här är ett sätt att med teknikens ondska hålla kvar andar i jordens dimension för när dom ser vår sorg att vi inte kan släppa så släpper inte dom heller en av många olika former av jordbundenhet som kan uppstå det här är en där teknikens energi är så påtaglig och används i onda krafters bruk.
Jag kan ta min egen andliga guide som exempel i många år har jag rest till Navajo det reservat han kom från han har funnits med mig så länge jag kan minnas ner i min barndom och han är en naturlig del av min vardag.
På mina resor där jag bott längre tider och genom vänner i reservatet fått vara med har jag kunnat finna honom på foton och kände igen honom direkt det är mannen som visat sig under hela mitt liv.
Wolf är fantastisk han är inte enbart en andlig guide han är en vän som finns där i alla lägen och situationer han berättar han manifesterar sig i andeform och dom foton jag har på honom så skulle jag kunna skapa en AI vän men hur sjukt skulle det inte vara han levde på 1800-talet han har gjort sin livstid och bilden eller illusionen skulle ju inte vara han det är bara teknik och ingenting verkligt alls den verkliga Wolf han befinner sig i andevärlden han kan inte återskapas han kan inte återfödas han gjorde sitt liv jag gör mitt nu sen flyttar jag hem till Wolf och alla andra som finns där på andra sidan det är naturligt så har det sett ut i alla tider vi gör vårt liv här sen väntar ljuset vårt äkta hem på andra sidan.
Vi måste släppa greppet och låta andevärlden få frid så den här biten där en del återskapar döda det är inte sunt och framför allt vilseleder dom sig själva för dom tror ju på det där dom tar in det så djupt så ingenting kan rubba dom och hur mår dom psykiskt om dom inte kan släppa ? alla behöver sorgetid den ska vi alla unna oss och sen gå vidare men med såna här AI fasoner missunnas vi vår sorgetid det är oerhört allvarligt när människor lurar sig så hemskt psykologiskt och inte kan gå vidare i livet när dom behöver AI som substitut för en person som gått bort.
Vi måste vakna för vad det här gör med människor och deras mentala samt fysiska hälsa att sörja är sunt det är en viktig psykologisk ventil varje människa besitter den ska få agera ut i både glädje och sorg men med tekniken ser vi hur det begränsas den naturliga sorgen där man får vara både arg och glad där varje ventil får ventileras tas bort från oss.
Nej tack var oss själva skrik gråt släng saker och porslin i golvet var arg var glad var ledsen om vart annat låt alla känslor få strömma naturligt då bearbetar vi sorgen som bäst och kan med tiden gå vidare det här kan aldrig AI ersätta.
Alla människor där ute ta hand om er och låt er vara naturliga det är min önskan att ni inte ger vika för det här var människa i både sorg och glädje det är den absolut bästa medicinen vi har om vi vill nå ett frisks sunt naturligt liv ❤️
Här har vi en intressant diskussion som fördes på AI i fokus.
Det är många tankar och funderingar kring AI som behöver redas ut.
https://ai.ifokus.se/discussion/1629245/att-prata-med-nagon-som-inte-langre-finns
Jag tycker det är nyttigt att påminna sig om att AI är nytt och nytt har alltid i alla tider betydd skrämmande, farligt, främmande och skapa motstånd och ibland moralpanik.
I nästan alla diskussioner tycker jag att man till slut landar i att det inte är så stor skillnad i sak. Det enda som egentligen är nytt är skalan och lättillgängligheten.
Man glömmer också bort att bara för att något inte passar en själv, betyder inte det att det kan vara räddningen för någon annan.
Och sista misstaget man ofta gör med ny teknik, är att man försöker jämföra den nya tekniken med en perfekt utopi, istället för med hur det redan är.
Några exempel:
- Självkörande bilar kommer aldrig bli 100 % felfria, för verkligheten är för spretig för det. Men dom är redan 10-20x säkrare än mäskliga förare, så är det då inte bättre att rädda liv nu, än att tro att tekniken någonsin ska bli helt perfekt?
- Många, speciellt män, skulle må bra av att prata om sitt känsloliv mer, men vill inte gå till en psykolog. AI kanske inte är lika bra som en mänsklig psykolog, men den kanske gör mer nytta än att inte prata med "någon" alls?
- AI-genererad porr har problem och moraliska aspekter, men det gör åtminstone inte att det är människor som utnyttjas och ingen skadas fysiskt eller psykiskt.
- Propaganda har vi haft i alla tider, med eller utan AI, och det faktum att vi nu blir mer misstänksamma och källkritiska kanske faktiskt är ganska bra, trots att AI gör det svårare och svårare att skilja verkligt från tillverkat.
Det mesta i livet har både bra och dålig sidor. Det som är intressant är om det är netto-positivt eller inte. I min värld är AI definitivt mer bra än dåligt, trots att det inte är enbart bra.
Mvh // Johan
Ett litet tillägg bara. För mig som andligt tänkande person är det förstås helt otänkbart att låta en AI-individ på något sätt ersätta en bortgången person. På äldre dar har jag fått så många indikationer om att den andliga världen är väldigt närvarande i våra liv. Bortgångna individer skickar hälsningar (genom drömmar och 'tecken') och medverkar aktivt i det som händer. Hjälpande andar skickar på liknande sätt meddelanden och är i högsta grad delaktiga. Till och med individer som (enligt mig) redan har återfötts går att kommunicera med. Detta är möjligt genom att deras 'högre jag' kan överbrygga tid och rum. Även om deras själ nu är i en annan kropp så kan det högre jaget fortfarande meddela sig.
……………………………………
- Redigerat 2026-06-29 22:25 av JRSN
#15:
#17:
Syftade mer på att vi får skilja på det som alla AI-generatorer presenterar som egentligen bara är en sammanfattning av all redan idag kunskap som publicerats. Tom vårt svenska Landsting ska mer och mer börja använda AI då det är bevisat att ex EN AI gör lika mycket"jobb" som 10 läkare, kanske 100 läkare. MEN - jag är definitivt ingen 100% anhängare av AI trots att jag använder den minst 50 gånger per dag. Mycket är BRA men en del är HELT FELAKTIGT!
Men du missfattade nog totalt mitt inlägg. Min kritik var väl främst att jag fick en känsla av att du försökte "förmänskliga" AI och det värsta av allt… att du lagt inlägget under andra låtsaselement som tomtar och troll samt andar, änglar och demoner. Dessa hör ju hemma i sagoböcker. AI hör väl snarare hemma under DATOR & FORSKNING!
Ska inte förneka att jag varje december ser män som kommer tomteklädda i våra köpcentrum. Om nu verkligen någon av dessa är en "riktig" tomte har jag inga åsikter om. Men jag tyckte bara att det var lite olämpligt att jämföra AI med uppdiktade fenomen.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#30: Sjukvården är faktiskt bra exempel. AI är exceptionellt bra på att göra en första gallring av magnetröntgen-bilder och välja ut vilka som mänskliga experter ska fokusera mest på. Det gör att människan lägger tid på rätt sak och kan rädda liv, men utan att vi lämnar över kontroller helt till en algoritm. Träffsäkerheten är nu uppe över 90 %.
Ett område där det däremot används mycket, men undantagsvis blir fel och att det kan bli skadligt, är att läkare transkriberar och sammanfattar patientsamtal med AI. Oftast fungerar det mycket bra och sparar mycket tid. Det kan dessutom ge mycket bättre journalanteckningar än när en läkare efter besöket eller slutet av dagen ska manuellt föra in det i journalen.
MEN, det finns många dialekter, brytningar och brytningar kombinerat med dialekter som AI-modellen inte är tränad på att förstå lika bra. Så det har hänt att dikteringen blivit motsatt vad patienten faktiskt sa.
Kunglig Biblioteket har varit med att träna en svensk språkmodell med stöd för mer dialekter och brytningar för att förbättra detta.
Sammanfattningsvis, AI fungerar som bäst när det är i samarbete med människan. Inte AI ensam, inte människan ensam, men som verktyg som förstärker människans förmåga. Då är det kraftfullt.
Mvh // Johan
#30: Jag var först ut där med att missuppfatta dig och det ber jag om ursäkt för jag tolkade dig på ett sätt men hade fel 😎
Intressant är det du tar upp angående vården dom har alla stora problem med sitt nya Cosmic-journalsystem det ena larmet efter det andra från personalen och patienter blir lidande det här har det stått en hel del om där både läkare fack och annan personal larmar om allvarliga konsekvenser
Nu vet jag inte om flera i landet har systemet det har jag inte koll på men flera artiklar finns om det på Svt hur det är här i Dalarna och att det är allvarligt scrolla ner fler artiklar finns om eländet.
Jag måste inflika med tanken vet du vilken sajt du är på ? den heter Andar Ängar & Demoner jag tänker här på dina rader till Sajtvärden :Min kritik var väl främst att jag fick en känsla av att du försökte "förmänskliga" AI och det värsta av allt… att du lagt inlägget under andra låtsaselement som tomtar och troll samt andar, änglar och demoner. Dessa hör ju hemma i sagoböcker.
Det hör i allra högsta grad hemma här men ok du har inte blivit övertygad om det här och det är helt ok alla har inte och alla blir inte heller övertygade så enkelt är det.
Men du vet du om att du bor på en alldeles fantastiskt magisk Ö som kryllar av spännande väsen i skog hav och mark och i andeform. Öland är en fantastisk plats jag har alltid trivts där så jag hoppas faktiskt att du en dag möter dom och ser att dom var inte på låtsas dom hör inte hemma i sagorna att det är högst verkliga väsen och andar som inte kan förnekas väl vi mött dom då finns ingen återvändo övertygelsen är och förblir kvar hos oss 😎
#30: AI har absulut sin plats i det här forumet. Faktiskt alla element mellan himmel och jord som bara har en kopplingspunkt till andliga fenomen kan få rum här. Det är förstås ett plus om man kan motivera sin ankytningspunkt (exempelvis AI - demoninfluenser).
Jag ogillar kategoriseringar. Det är som om någon skulle 'dissa' dina synpunkter om bilreparationer bara för att du råkar vara cyklist. Allting hänger samman i den här myllrande tillvaron, det gäller bara att kunna motivera sin sak.
……………………………………
Det är en intressant diskussion i sig att ha den dagen AI-system eventuellt blir självmedvetna. Inte minst hur man bör behandla och betrakta humanoida robotar.
Dels är det intressant för ingen verkar idag har ett bra svar på hur man ens definierar vad självmedvetande, själ, etc ens innebär vetenskapligt hos biologiska varelser. Så hur ska man då kunna avgöra om en silikon-varelse är det?
Blir dessa robotar en ny slav-klass? Eller kommer dom känna lika mycket för att få göra vardagssysslor som en diskmaskin känner inför att diska igen?
Behöver man utvidga begrepp som mänskliga rättigheter till att inkludera likvärdigt intelligenta eller mer intelligenta robotar i rättigheterna?
Mvh // Johan
#34: Enligt 'animismen', som ligger mycket nära mina tankegångar, så är samtliga enheter, former, väsen och fenomen besjälade. Dock varierar medvetandets grad eller 'kvalitet' beroende på 'arten'. Det handlar om mineralväsen, växtväsen, formlösa väsen, djur, människor och 'änglaväsen'. Så, robotar är säkerligen besjälade men i så fall tillhörande mineralklassen.
Våra alien-anfäder, tillhörande den sumeriska grenen, höll vad jag förstår alltid sina robotar i en slavliknande tillvaro. Om man läser mellan raderna så strävade robotarna alltid mot en självständig tillvaro, en önskan som aldrig riktigt infriades. Ufo-rasen 'de grå' är enligt uppgift en sådan 'hybrid', hälften robotar, hälften människor. De tycks kämpa mot oberoende men når aldrig riktigt fram.
……………………………………
Vi har förlorat all kontakt med verkligheten säger inte det dom stora orden så vet jag inte vad.
Här sitter vi och skriver hur mycket AI är det inte i det vi skriver utan att ens veta om det vi skriver här och AI finns med oss i varje steg.
Vi tvingas in i något vi inte vill vara med om som vi med värderingar och insikter om liv och andlighet i år har kämpat för det har kommit smygande Internet är ett mörkrets plats.
Vi andliga har fallit för offer för det vi har dragits in det vi behöver göra nu är att befria oss från dom här onda bojorna och avsluta allt tekniska en gång för alla det är enda vägen ur.
Jag har känt det i så många år jag är ute på fel väg tekniken har ingen plats i mitt liv men det har Andevärlden och det har mina Shamanska värderingar men ändå har jag kämpat och skrivit på forum det har vart en erfarenhet jag skulle veta om som andevärlden förberett och den har varit svår ska Gudarna veta.
Nu är jag klar jag har gjort mitt det har jag sagt det förr jag avslutar i fokus det här är min enda sociala media och jag är nöjd med både ledning och medlemmar nåja en del undantag av medlemmar som svikit som F genom åren men dom har mest mått dåligt själv inte jag jag står med styrka och Shamansk erfarenhet.
Det jag känner nu är att AI tar över i fokus och det vill jag inte vara med om men tack till ledningen ni har gjort ett kanonjobb genom åren ni har verkligen satsat hårt på fungerande forum men jag orkar faktiskt inte längre när AI tar över forumen jag måste kapitulera och gå ur en gång för alla😎
Ta hand om er alla ❤️
#36: Du har kanske rätt. Men att ensidigt dissa tekniken tror inte jag är rätt väg. Jag skulle vilja förespråka en sund balans mellan teknik och känsla. Lycka till med vad du än företar dig härefter! ☺️
……………………………………
#37: Håller med dig. Tekniken är verktyg. Som alla verktyg kan dom användas på bra och dåliga sätt. Och man behöver lära sig använda dom och vet när vilket verktyg bäst löser vilket problem.
Att kunna skära mat blir inte mindre värdefullt för att samma kniv kan medvetet eller oavsiktligt skada.
Mvh // Johan