Andar, Änglar och Demoner iFokus

Andar, Änglar och Demoner

Etiketterpersonlig-utvecklingparadigmskiftentidig-historiabiblisktceremonieruråldrig-skriftandligt
Läst 16 ggr
JRSN
2026-05-11 21:13
2

Bibelns utelämnade delar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En trosmässig 'bomb' håller på att brisera. Det visar sig nu att stora delar av Bibeln har 'undanhållits' västerlandet, dvs. flera kapitel har helt enkelt tagits bort, censurerats. Detta eftersom de ansetts alltför radikala och alltför hotfulla för den etablerade makten (Rom och dess efterföljare). Inte enbart skrifter har gömts undan, även uppgifter om vad som hände Jesus efter korsfästelsen, att han faktiskt undkom med livet i behåll (om än svårt sårad).

Det är i den Etiopiska kyrkan som allting har bevarats. Inte i delar eller i mindre fragment; många böcker lever kvar och kopieras minutsiöst av trogna munkar. Jag har inte ens börjat skumma på ytan av allt detta material. Kanske är det så att det vilar något skrämmande och ödesdigert i texterna. Materialet i sig är en sak, en annan är om jag som läsare klarar att ta till mig nya, kanske omvälvande rön. Den bifogade videon kan hjälpa till att närma sig de nya uppgifterna.

Enligt den Etiopiska läran vandrade Jesus runt i '40 dagar' efter uppståndelsen och kungjorde sina sanningar. Att det är just 40 dagar bör nog tas med en nypa salt. De fyrtio dagarna återkommer i bibliska sammanhang och kanske återger att det var en 'betydande tid' eller liknande. Under Noa's dar regnade det i 40 dagar och 40 nätter. Jesus tillbringade 40 dar i 'öknen', etc. Ökenvandringen var nog en period av kontemplation i avskildhet och stillhet (därav ökenliknelsen).

Vart tog Jesus vägen efter de 40 dagarna? Det finns uppgifter om detta också, men det är en helt annan historia!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/