Annons:
Etikettermagisynskhetsiaremedier
Läst 1374 ggr
JRSN
2019-12-11 18:46

Vad är en magiker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Magi; ett otroligt stort ämne men jag försöker mig på några funderingar kring detta i alla fall. Det finns troligen lika många förklaringar av vad en magiker är som det finns människor som sysslar med magi. Min egen definition är ungefär så här: 'En magiker är en person som medvetet använder, bearbetar eller modifierar andliga energier i syfte att påverka eller förändra den fysiska verkligheten'. Jag utesluter därmed s.k. 'illusionister' (som lurar ögat) samt hypnotisörer, som jobbar med trans och regressionstillstånd.

Magiker och häxor

Om jag förstått saken rätt så brukar kvinnliga användare av magi vanligtvis inte kalla sig magiker, de kallar sig 'häxor' (men rätta mig om jag har fel). Båda dessa kan dock kalla sig 'Schamaner', vilket måste anses vara en närbesläktad sysselsättning. Samtliga som har beröring med likvärdiga aktiviteter har setts med viss misstanke i det förgångna. Orsaken är förstås att processen sker i det fördolda, inga rent fysiska attribut har använts (annat än vissa redskap i det andliga förfarandet). I och med att konkreta resultat dock har erhållits så har rädsla uppstått. Rädsla för det okända och oförklarliga har orsakat förföljelser.

Magikerns redskap

Trots allt så använder ju magikern redskap av olika slag. Det kan vara trollspön, stavar, stenar, grytor, besvärjelser, böcker, runor, metall, eld, rökelse eller andra föremål från naturen. Men även om föremålen är fysiska produkter så är deras inverkan något som berör den andliga världen. Magikern har med andra ord fäst olika andliga 'attribut' i de fysiska föremålen. Detta för att underlätta arbetet och slippa 'uppfinna hjulet' gång på gång. Men i princip kan magikern förstås klara sig helt utan fysiska tillbehör, det tar då bara lite längre tid att uppnå resultat. Allt går dock ut på att utforska och påverka den andliga materien.

Det andliga och det fysiska

Varför då modifiera det andliga? I korthet för att det andliga alltid föregår det fysiska. Det fysiska följer det andliga, inte tvärtom. Om man således kan förändra det andliga så kommer den fysiska materien alltid att följa efter. Dessutom är den andliga materien mycket mer påverkbar än den fysiska. Den konkreta fysiska materien har liksom 'stelnat' i sin form och låter sig inte omvandlas så lätt. Det är givetvis fullt möjligt att omvandla den fysiska materien direkt men mycket mera energi åtgår då. Den andliga materien (i sina olika former) är mer subtil och låter sig beredvilligt påverkas av själva tankens danande kraft.

Vit och svart magi

Det försigår en hel del diskussioner om vit respektive svart magi. Gränsen mellan dessa är en 'etisk' skiljelinje, som dock inte är så klart definierad. Men enkelt uttryckt så handlar vit magi om någon typ av andlig påverkan som sker med mottagarens samtycke och för dennes 'högsta bästa'. Svart magi går mer ut på att, på andlig väg, skada någon annan, mentalt eller fysiskt (och något samtycke sker förstås inte). Men det finns även gråzoner där magikern anser sig veta vad mottagaren behöver (eller förtjänar), och agerar på eget godtycke efter detta. Resultatet kan bli att såväl mottagaren som utövaren skadas och att okända följdverkningar manifesteras.

Det har sagts att svartmagikers verksamhet slår tillbaka på dem själva, jag tror det är sant. Det handlar dels om rena karmalagar, att det man ger ut förr eller senare kommer tillbaka till en själv, i exakt den form man gav ut det. Dels tror jag det handlar om upptagenheten av mörka tankar och negativa energier, som kommer att prägla den egna personen. I längden förstör svartmagikern för sig själv, för det mörka drar till sig det mörka och det negativa attraherar det negativa. I en sådan miljö som då uppstår så kommer vilken människa som helst brytas ner. Det är olyckligt för det kan ta mycket lång tid att bryta en sådan trend.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2021-01-05 10:37 av JRSN
Annons:
[Jbgs]
2019-12-12 20:32
#1

Mkt bra skrivet ! Du har skrivit mkt bra på denna sida på iFokus ! Du är ju huvud person här, Och jag läser allt du skriver… verkar som du sitter på väldigt mkt kunskap om det andliga/övernarturliga/ som de kallar de,,, dock vet jag inte mkt om dig… vem är du egentligen JRSN ? Hur som så ska du ha en stor eloge för ditt jobb här !!! Du borde va större än de största youtubers !

JRSN
2019-12-12 23:39
#2

#1 Jag får verkligen tacka och bocka så väldigt mycket för så fint beröm! Men jag som privatperson sticker inte ut särskilt mycket, alls. Under många år jobbade jag inom vården, att ta hand om framför allt äldre personer. Några andra yrken har det också blivit på vägen. Under 90-talet blev jag svårt sjuk, det handlade då om helt 'vanlig' utbrändhet men även problem med amalgam (kvicksilver). Som ett resultat blev jag totalt frånkopplad från världen, kunde varken ta till mig mat eller dryck.

Tror att det var den perioden (ca. tio år) som gjorde att jag blev så involverad i den andliga verkligheten, den var liksom allt som fanns kvar för mig. Följaktligen lärde jag mig mycket om 'det osedda' och mina icke-fysiska sinnen skärptes dessutom. När jag så småningom började kvickna till så var jag inte längre den person som jag tidigare varit. Hela min verklighetsbild förändrades och jag började studera allt om universum, livets lagar, andlighet, uråldrig historia, meningen med livet m.m.

Till vardags gillar jag att syssla med olika former av hantverk. Det kan vara trä, sömnad, silversmide men även musik och trummor. Har inte så stor krets av nära vänner men träffar de närmaste ibland i och med studiecirklar av olika slag. Det är svårt att hitta verkstäder för snickerier vilket är ett litet bekymmer för oss. Därav att det numera blir rätt mycket sömnad, broderi, nålfiltning. Men kul det också! 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2019-12-13 06:52
#3

#1 #2 Jag kan bara instämma med Jbgs! Det här är det bästa och mest kunskapsfyllda forumet om ”övernaturliga” fenomen jag hitintills stött på. Här finns, förutom kunskaperna, ödmjukhet, öppenhet, en varm och vänlig och resonerande ton. Forumet är inkluderande och mycket lärorikt. Även jag vill tacka JRSN för allt det fina. Och vi kan alla hjälpas åt med att göra intressanta inlägg i samma anda, där personer med erfarenheter, frågor och insikter dryftar olika tankar kring ämnet, som när allt kommer omkring är djupt filosofiskt och i högsta grad mänskligt. Stort tack för allt ditt jobb JRSN! 🙏🏼🌺

Dioramabyggare
2019-12-13 11:22
#4

Och jag håller med Jbgs och Diana_Melbourne helt!

Själv gillar jag att göra saker "till husbehov" av trä och tyg ("favoriterna" är "stresskulor" och annat av ek, och små påsar till mina stenar/kristaller).

JRSN
2019-12-13 14:32
#5

#3 Tusen tack till dig också, Diana_M! Du är ju medhjälpare på sajten vilket är så otroligt värdefullt. Vi får jobba tillsammans för att allt ska bli så bra som möjligt och att var och en känner sig välkommen att skriva inlägg och kommentarer. 😃

#4 Tack Dioramabyggare! Vad är stresskulor, är det sådana som man rullar runt i händerna, just för att koppla av? Bra idé, och små påsar är alltid bra, bland annat till lavendel. 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

M
2023-07-09 12:53
#6

#0: Det du kallar för energier är ingenting annat än demoner, andemakter. Satan är verklig liksom Gud Fadern själv. Guds änglar är verkliga och de ska vi i n t e be till eller kalla på. Likaså är satan som är en ängel och hans änglar som bibeln kallar för demoner, verkliga. Sedan finns det andemakter som plågar folk på olika sätt. Det kan vara genom sjukdomar. Nu säger jag inte att alla sjukdomar är av andemakter. Men det kan vara hjärtbesvär, demens, epilepsi vilket man kan läsa om i Bibeln, ledgångsreumatism, huvudvärk, viktuppgång eller nedgång m.m. Men det är inte alltid andemakter. Men det kan vara det. Idag öppnar ju folk upp för mörkret genom new age, eller tarot, man sysslar med spådomar, gå till ett medium som är ledd av ademakter, man öppnar upp genom att läsa horoskåp, m.m.
Så det handlar ingenting om energier utan verkliga varelser från mörkret sida.

Annons:
Mandra
2023-07-27 07:39
#7

#6: du har helt fel.

Upp till toppen
Annons: