Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingparadigmskiftenexistensplanperception
Läst 331 ggr
JRSN
2020-09-19 11:44

Att byta livsvägar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Existensen av ett oändligt stort Universum öppnar upp för möjligheten till alternativa framtider. Har annars alltid tänkt att individen har sin tilldelade 'livsväg', en slags absolut framtid. Men i ett oändligt Universum så finns ALLA möjligheter representerade. Det innebär att det finns ett oändligt antal varianter av varje öde, varje individ. Teoretiskt kan således själen förändra sin perception och slå in på en alternativ framtidsväg.

Switch in switch out

Själen är betraktaren, det tidlösa och gudomliga korn som bor i alla väsen. Själen är varken kroppen eller dess öde, det är därför själen kan förändra perceptionen och byta fokus. Sådana byten sker inte på individuell basis, det är snarare 'kaskader' av själar som så att säga 'byter upp' sin förnimmelse simultant, på en gång. Denna rörelse går uppåt utvecklingsmässigt, det är alltså ingen själ som tvingas byta ner sig. Man kan likna det vid att byta personbil; någon tar ens gamla bil (och gör en bra affär), själv förvärvar man ett ännu bättre fordon.

Dynamisk utveckling

Tidigare i mänsklighetens historia så har större paradigmskiften alltid skett med stora mellanrum i tid. Så är det nog fortfarande. Men nu verkar det som att människan (plötsligt) har fått mycket större frihet att förändra sin livsbana på ett individuellt plan. Hur går då detta till i praktiken? Att drasiskt förändra sin framtid och sitt sätt att leva är kanske inte något man lättsinnigt ger sig in på. Men det kan finnas tillfällen när livet har 'gått i stå', man VILL vidare men möjligheterna är begränsade. Hittills har man behövt traggla sig fram i ur och skur, oavsett alla omständigheter. Men kanske har en ny dörr öppnats upp; en ny väg till förändring.

Att så ett frö

Enligt författaren Deepak Chopra kan vi så ett frö i 'fältet av oändliga möjligheter', och Universum MÅSTE stå till tjänst med det vi önskar, det kan bara ta lite tid. Så om vi (med hjärtat) önskar oss en bättre framtid och ett bättre liv så kommer det att ske, tillvaron fungerar så. Vi är inte bara passiva statister i en död rymd, vi är gudomliga resenärer med gudomlig makt. Förutsättningen är givetvis att vi har en ödmjuk inställning till den förändring vi vill ska ske. Ett aggressivt förhållningssätt skapar bara negativ karma som slår tillbaka mot oss själva.

Själen gör ett språng

Att radikalt förändra sin livsbana och sin framtid betyder att vi behöver förflytta oss i rummet. Det är dock inte fråga om en fysisk förflyttning. Det som förändras är själens 'perceptionspunkt' och detta äger rum på mindre än ett ögonblick. Själen är inte bunden av tid och rum så det som faktiskt blir annorlunda är den fysiska omgivningen. Vi kan alltså, knappt utan att veta om det, färdas till en (nära nog) identisk jord som kanhända befinner sig flera miljarders miljoners ljusår från den ursprungliga jorden. Platsen är utbytt, själen är densamma. Vi tror oss vara på den gamla jorden för allt ser ut som vanligt. Men framtiden har blivit mer gynnsam.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-26 10:45 av JRSN
Annons:
Diana_Melbourne
2020-09-19 14:45
#1

Svindlande tankar! Spännande. Undrar om det går att önska/välja en bättre framtid, en annan livsbana för någon annans räkning, t ex en anhörig? Blir alla i ens närhet ”transformerade” eller vad händer?

JRSN
2020-09-19 17:01
#2

#1: Tänkte lite på dig Diana, när jag skrev inlägget. Just det där med parallella världar som, på mystiska vägar, inverkar på varandra. Jag gissar att det endast påverkar en själv, om man väljer en bättre framtid. Men man möter ju ändå sina anhöriga i den nya världen, om de nu är transformerade eller inte. 🌼

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2020-09-19 18:30
#3

#2 Då tackar jag ödmjukast för den (om)tanken! Ju mer jag tänker på detta sätt, desto mer och fler roliga tankevurpor blir det. En film som heter Sliding doors. Gestaltningar av min mamma. Versioner av mig själv. Aktiva och omedvetna val. Vägar som delar sig. Ointresserade journalister som borde vara exalterade. You got me there JRSN!

JRSN
2020-09-19 20:06
#4

#3: Fantastiskt! Kul att kunna göra ett avtryck/intryck någon gång ibland! 🌼

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

JRSN
2022-03-09 10:58
#5

Vi lever i en extremt polariserad värld just nu. Två krafter kämpar mot varandra som vi skulle kunna kalla för 'gott' och 'ont'. Ett problem här är att båda sidor säger sig slåss för det goda. Man skulle också kunna kalla det för Gudstroende mot Gudsförnekare. Den troende sidan menar sig kämpa mot mörkrets makter och den ateistiska sidan anser sig förstås också motverka det onda. Så finns det då en oberoende part som kan reda ut tvisten eller medla mellan parterna? Förmodligen inte, så någon av parterna har alltså rätt och kommer gå vinnande ur sammandrabbningen. Hur skall det sluta?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

johan
2022-06-14 15:36
#6

Vi lever i en extremt polariserad värld just nu

Kan du peka på en specifik tid då vi inte gjort det och där dom som levt i den tiden inte tyckt det?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
JRSN
2022-06-14 15:55
#7

#6: Polariseringen har kommit smygande sedan lång tid tillbaka. Men mer märkbart var det väl först år 2000 eller så. Men det är förstås en subjektiv bedömning.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

johan
2022-06-14 16:28
#8

#7: 😂

Hört talas om 1968? Skälet till punk-vågen? Kalla kriget? Martin Luther King och Rosa Parks? Två världskrig? Etc etc etc etc i oändligheten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-06-14 18:26
#9

#8: Varför sarkastisk? Du frågade om min synpunkt och jag svarade.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

johan
2022-06-14 20:07
#10

Tycker bara det är fascinerande hur man inte kan se all polarisering under varje årtionde.

Förstår inte hur man kan tro att det skulle börja märkas först på 2000-talet.

Är du född på 2000-talet eller blev ung vuxen på 2000-talet? Med andra ord, är den här sidan 2000-talet något du upplevt, men tiden innan skulle du behövt läsa om?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-06-14 20:48
#11

#10: När du är klar med din fascination kanske du kan sluta upp med trakasserierna.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

johan
2022-06-15 08:46
#12

Var är trakasserierna? Jag frågade en rimlig fråga som kanske kunde vara en del av förklaringen till varför du tror polarisering blev mer synlig efter år 2000.

Om man påstår något om världen kan man väl förvänta dig att åsikten behöver backas upp med argument?

Ingen aning om det går att objektivt mäta polarisering, men det bör åtminstone gå att visa på exempel varför det du påstår skulle vara mer sant än inte.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JRSN
2022-06-15 08:59
#13

#12: Du har inget genuint intresse att diskutera med mig på lika villkor. Ditt enda intresse verkar vara att demonstrera utåt hur 'konspirationsteoretiker' agerar och vilken förvrängd livssyn de har. Dessutom behöver ingen presentera argument för sin sak, det räcker att framföra en åsikt, oavsett hur 'absurd' den kan verka för andra.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
johan
2022-06-15 09:57
#14

Dessutom behöver ingen presentera argument för sin sak, det räcker att framföra en åsikt, oavsett hur 'absurd' den kan verka för andra.

Men aldrig förvänta sig bli ifrågasatt, för då är man trakasserad?

Men ok. Vi avslutar här då.. Försökte genuint förstå ett "varför", men du bekräftade tyvärr mest mina förutfattade meningar som jag försökte se bortom.

En ökad polarisering är helt klart att fakta och verifierbara källor verkar ha blivit valfritt och icke-önskvärt för vissa och krav för andra. Förr var man nog överens om att kunna styrka saker med data, även om man tyckte olika och tolkade data olika.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 2022-06-15 10:00 av johan
JRSN
2022-06-15 11:28
#15

#14: Sluta med rättshaveriet. I en domstol kan man behöva framföra sakliga bevis som stödjer ens uppfattning. Men det här är ingen rättegång, ingen är åtalad. Detta är ett diskussionsforum för livsåskådning. Där försöker man beskriva sin verklighet, och är andra uppriktigt intresserade så uppstår naturligt ett givande samtal. Du verkar tyvärr vara ljusår från den nivån, för mycket 'ettor och nollor' i huvudet, kantänka.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

johan
2022-06-15 11:31
#16

Sluta trakassera mig för att jag tycker man behöver kunna backa upp sina påståenden.

Men du har rätt. Jag ska inte störa mer eftersom det inte tillför något.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 2022-06-15 11:33 av johan
Upp till toppen
Annons: