Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingevolutionmetamorfos
Läst 519 ggr
JRSN
6/11/20, 4:21 PM

Den inre resan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att människor hamnar i en andlig livskris är inte ovanligt. Personen i fråga har kanske levt ett helt vanligt liv med skola, högskola, arbetslivsutbildning och karriär. Sedan har utvecklingen eventuellt gått vidare med en relation, familj, barn och en bostad. Men vid någon punkt i livet har en 'metamorfos' ägt rum. Personen anar någonting mer bortom den rent materiella tillvaron.

En andlig livskris

Livskrisen mitt i livet kan handla om att det materiella plötsligt synes platt och innehållslöst, det finns liksom inget mer att upptäcka. Vardagens begivenheter ger inte längre någon spänning och en depression infinner sig. Resan inåt kan ha triggats av något som slumpvis gett sig tillkänna i tillvaron; en bok, en resa, ett möte med en person eller kanske en dröm. 

Grubblerier infinner sig, från att ha varit öppen och utåtriktad blir personen plötsligt sluten och introvert. Tankarna är ofta fokuserade på något speciellt; ett mysterium eller en andlig gåta. Ett 'yttre' medvetande tycks ge sig tillkänna. Det är någonting som 'pockar på uppmärksamheten', något som inte ger sig.

Den inre resan

Nu börjar den långa inre resan. Personen uppsöker institutioner den aldrig besökt förut. Det är andliga bokhandlar, möten med schamaner, besök hos medier och initierade. Böcker och tidskrifter plöjs igenom i en rasande fart. Någon röd tråd i sökandet finns inte; ingen ger några råd men om de ges är de motsägelsefulla. Trumresor avlöses av retreater, kurser i yoga, meditation, Tai Chi eller Quigong. Sökaren lägger pussel med fragmentariska bitar av andlig natur. Kanske genomförs en pilgrimsvandring, en bergsbestigning, en seans för att nå andra sidan.

Sociala konsekvenser

Utforskandet av det andliga är en ensam resa, personen kan möta likasinnade men till syvende och sist är det en isolerad vandring. Det sociala livet blir oundvikligen lidande. Det är inte så lätt att på ögonblicket byta sinnesstämning. Kontemplationen kräver koncentration och det tar sin tid att försätta sig i ett sådant tillstånd. När kompisar ringer och vill ta en öl på stan så uppstår en kris; att möta vännerna eller kanske göra ett andligt genombrott? Familjer brukar klaga på att sökaren har blivit 'fjär' och personlighetsförändrad. Så kan det mycket väl vara. En genomgripande förändring har skett. Det materiella jaget drar sig tillbaka, det högre jaget växer till.

Uppvaknandet

Vid den här punkten i processen kan en identitetskris uppkomma. Vem är jag? Varför är jag här? Var kommer jag ifrån? Vad är min uppgift? Medan sökaren brottas med dessa gåtor börjar gränsen mellan det inre och det yttre luckras upp. Jaget börjar dra sig tillbaka och istället är det en tidlös identitet som framträder. Jaget är fortfarande kvar men tycks nu mindre viktigt. Ett medvetande i det yttre ger sig tillkänna; det är 'Universums levande själ'. Den gamla världsbilden med levande människor bland döda ting finns inte längre. Allt är nu levande. Tingen är olika, endast medvetandet skiljer dem åt. Rädslan för döden är ett minne blott. Allting är ett och odelat!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 12/28/20, 4:16 PM av JRSN
Annons:
Dioramabyggare
6/11/20, 7:34 PM
#1

Ja, precis en sådan resa har jag gjort, från "?" till "!"

JRSN
6/11/20, 10:41 PM
#2

#1 Tur att det inte var från '!' till '?' 😃🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
6/11/20, 11:25 PM
#3

#2: Ja, precis! (Men en sådan resa har jag också gjort.)

[Vianca]
6/12/20, 11:21 AM
#4

När min andliga resa tog fart, kändes det som att börja klä av sig alla plagg man har burit på sig. För vårt lager belägg man tar av sig, blottades en bit av sin nakenhet. Känsor som rädslor ,säker som man har sagt och gjort kom fram i dager. Man har blivit betydligt mer känslig än man varit. Man har mognat, men mycket återstår än att göra. För var dag ska bägaren fyllas och drickas ur av dig. Det inte bara vad som är skapat, utan vad man skapar idag. En del kallar det karma.

skina
6/12/20, 12:10 PM
#5

Ja, reningsprocessen och när själen växer… Phu

Den kan vara tuff. Jag blev medbjuden på en reikikurs som öppnade mig på tok för mkt och på tok för fort, så det slutade med att jag drog i nödbromsen och stängde ner allt ist.
Men redan då var jag mkt försiktig med vad jag gjorde och vilka behandlingar osv jag gjorde. Jag var på några föreläsningar och såg många "sökande" som flög runt uppe i luften som heliumballonger ungefär, fullkomligt ojordade och uppe i det blå. Det fick mig att dra mig undan från "new age" men vilket tyvärr gjorde att jag inte hade någon mentor heller.
Jag har lärt allt från mina guider, i princip.

När jag flyttade utomlands så träffade jag mediala människor och 2 av dem är mina själssystrar. Men jag såg mycket prestige, självbeundran, avundsjuka och många som tog behandlingar hit och dit och gav behandlingar hit och dit och hade en massa energier på sig som de smittade emellan varandra.
Ett medium försökte läsa av mig utan att jag hade gett lov och hon var mkt fascinerad av att jag blockade henne, det hade hon inte varit med om tidigare, men så får man inte göra, anser jag.

Det finns några saker jag försöker förmedla till de som vaknar upp nu.
Ta inte behandlingar från folk till höger och vänster, delta inte i grupper med ett visst syfte, t ex meditation över att öppna ditt hjärta. Det kanske är vad ledaren behöver men du kanske behöver motsatsen, lära dig att stänga lite.
Lyssna alltid till din magkänsla/ditt hjärta/dina guider :) Om något känns fel så gör det inte.

Och det viktigaste, som jag ser det.
Ju mer en person säger att de kan och vet, desto mindre vet de. Ju mer ödmjuk och intagande en person är desto längre på vägen har de kommit :)

Vi har inte så många gurus i vårt land, så det är ju bra om vi kan försöka hjälpa varann lite här uppe i norden :)

JRSN
6/12/20, 12:37 PM
#6

#5 Det är lite det jag menar, den inre resan är ofta 'blind'. Man skulle verkligen ha behövt en 'lex spiritualis' när det begav sig, en vägledande skrift som kunde ha gjort att många stötestenar undvikits på vägen. Men det brydde man ju inte sig om på den tiden. Tveksamt om någon sådan skrift ens existerar. Kanske något för en anspråkslös guru att kontemplera över. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Lisa478
6/14/20, 10:11 PM
#7

Jag hittade att man kunde göra gratistester inne på www.spåland.se

Jag testade att göra "känner du din inre röst?" "är du klärjoavant?" & är du "medial?"

Kanske bara hade varit en rolig grej att testa :)

JRSN
6/14/20, 11:30 PM
#8

#7 Kul, lite kommersiellt kanske! 😊

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: