Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklinghealinganimismschamanism
Läst 809 ggr
JRSN
2020-04-23 19:32

Skepticism och healing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har skeptiska personer sämre chanser att ta emot och tillgodogöra sig healing, i någon form? Kanske är det så. Skeptikern betingar liksom sin egen mottaglighet i negativ bemärkelse, just för att personen i fråga är ovillig att ta emot energier och intryck från okända källor. Det spelar troligen ingen roll om skeptikern är medveten om att healing föreligger eller inte; en 'negativ bubbla' avhyser kraften.

Healing och vetenskap

Majoriteten av det vetenskapliga etablissemanget kan förmodas vara skeptiska till healingens läkande förmåga. Just denna negativa 'inställning' kan faktiskt påverka experiment i ämnet redan innan experimenten har ställts upp. Att låta en 'oberoende part' utföra experimentet är knappast någon lösning. Människor lär antingen vara för eller emot fenomenet healing. Att hitta den lilla procent som faktiskt inte har en förutfattad mening i frågan måste ses som mycket svårt. Och om man ändå låter dessa oberoende parter utföra experimentet så skulle utfallet knappast anses tillförlitligt; underlaget skulle vara för tunt.

'Hälsokriget'

Men varför försöka 'tvinga' vetenskapligt inriktade personer att ta emot healing. De tror i regel inte på metoden och anser det slöseri med tid att försöka. Skolmedicinen och alternativmedicinen förblir nog i sina instampade skrån. Självklart skulle det kunna förbli så och ingen gjorde intrång på den andres område. Dessvärre är skolmedicinen inte så ödmjuk att den tillåter den alternativa sektorn att verka i frid och ro. Alternativsektorn anses vara kvacksalvare och charlataner. De ses som missledda filantroper som blint och urskillningslöst utövar verksamhet till men och skada för sina vårdtagare.

Motsatsen föreligger inte; alternativmedicinska utövare som aggressivt angriper skolmedicinen. Vilken arrogans har inte det vetenskapligt medicinska skrået. De använder i regel preparat som ursprungligen kommer från växtriket, återskapar dem på kemisk väg och fastställer dosstyrkan. Följden blir förstås biverkningar eftersom det specifika ämnet nu har lämnat sin ursprungliga helhet, sitt sammanhang med andra verksamma ämnen. Ännu värre är när växtriket komplett förbigås och det medicinska ämnet från grund skapas i kemiska laboratorier. Så är tyvärr fallet med vacciner; ett veritabelt lotteri med hälsan.

Och aldrig mötas de två?

Är inte denna schism en fullkomligt onaturlig företeelse. Den holistiska medicinen och skolmedicinen borde verka sida vid sida och komplettera varandra, inte försöka utesluta varandra. Jag tror problemet ligger i att vetenskapen inte har funnit sin sanna form ännu; sitt rätta uttryck. Detta problem har faktiskt redan blivit belyst av Filosofie Doktor 'Teman Cooke', USA. Han har kunnat visa att rådande vetenskapligt paradigm är: Extremt linjärt, icke-intuitivt, faktafokuserat och experimentinriktat. Detta innebär stora problem när utförda experiment skall tolkas. Istället förespråkar han en annan modell; 'Den vetenskapliga tankecykeln'. Däri kan experimenten utvecklas, förfinas och kompletteras!

Lyssna på Teman Cooke som förklarar sin reviderade vetenskapliga modell. (Jag har skrivit personligen och frågat och har fått lov att använda illustrationen nedan)

The scientific method is crap: Teman Cooke at TEDxLancaster

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Teman Cooke hold a Ph.D. in theoretical physics but has no love for the scientific method. He explains a interesting alternative that will challenge your thi...
  • Redigerat 2020-12-28 20:53 av JRSN
Annons:
skina
2020-04-28 13:53
#1

Först vill jag nämna att KS aktivt stoppade forskare som fick positiva resultat med healing på råttor, de hade sett fram emot att få motsatsen bevisad och när det inte blev så, då stoppades forskaren.

När jag gjorde healing på min skeptiska karl så kunde jag känna när han somnade, då försvann motståndet. Så jag sa det till honom och då hade han slumrat bort lite precis.
En väninna till mig som masserar och gick healingkurs påpekade att hon har känt de här energierna när hon masserar och påpekade just hur hon kan känna när personen slappnar av och "släpper in" på ett energiplan.

JRSN
2020-04-28 19:02
#2

#1 Jag hörde samma sak, tror det var ett inslag i serien 'Det Okända'. Det var en person som gjorde healing på råttor med positiva resultat. Råttorna somnade mellan healerns händer. En forskare övervakade försöken men fick som sagt inte gå ut med resultaten. Så visst fungerar det, även om hela världen förnekar. 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NEGEV
2020-05-06 15:20
#3

Riktig härlig Kärlek är healing till själen och kroppen

Magi-cat
2020-05-06 17:56
#4

#2 Menar du forskningen av Kerstin Uvnäs-Moberg?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
2020-05-06 18:29
#5

#4 Ja, är nästan säker på att det var hon. Kollade hennes fotografi och tycker mig känna igen henne. Rätt länge sedan var det visst.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Condor
2020-05-14 16:29
#6

#0

Healing/gudomlig energi är tillgänglig för alla människor, även för skeptiker. Problemet är att många inom skeptikerrörelsen är så övertygade av deras tro att de inte ens testar ut det och att de har en felaktig föreställning om healing. Jag läste för länge sen någonstans på iFokus att någon erbjöd en skeptiker distanshealing och frågade honom vad han vill ha healing för. Svaret var att skeptikern bad honom ta bort ett födelsemärke…………

Men inte alla skeptiker är så dumma.  Jag erbjöd en gång en fysiker och biokemist att skicka honom distansreiki. Han trodde absolut inte på det, speciellt inte att det fungerar på distans, men efter behandlingen var han åtminstone så schysst att erkänna att hans smärtor försvann.

Vad som gäller healing behöver man inte tro eller inte tro. Energin verkar lika bra för alla. Själv föredrar jag att utforska världen i stället för att tro. Så var det också med reiki och jag var så fascinerad att jag gjorde alla grader och blev lärare. På tiden som jag gjorde min andra grad, hade jag en kollega som sa "så mycket penger för en sån skit".  Ett par dagar senare hade hon en förspänning i nacken. Jag erbjöd henne reiki och sen kunde hon inte tro att det var sant att hennes förspänning försvann.

När jag läste min första reikibok, den enda som fanns på den tiden" stod det skrivet: "Man behöver inte tro på att ett äpple smakar gott. Men man måste bita i det för att veta".

Annons:
Condor
2020-05-14 16:40
#7

#2

Inte "hela världen" förnekar. Bland personerna som lärde reiki hos mig befinner det sig även läkare, fysioterapeuter, sjukvårdspersonal, företagare osv.

Men jag förstår att många är skeptiska pga många "svarta får". T.ex. har en som kallar sig healare gjort en "energetisk skyddsring runt ett sjukhus i Wien" och det betalade staden Wien över 90.000 euro för. Oseriösa healare är ett problem för de som är seriösa.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: