Annons:
Etikettervisionerandliga-orterexistensplansamhälle
Läst 803 ggr
JRSN
2020-03-07 14:48

Kontinent på dekis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur står det till med de stora länderna i väster; USA, Canada och Mexiko? Börjar missbruket av narkotiska medel gå så långt att länderna inte längre kan fungera hjälpligt? Priserna på narkotiska preparat dumpas medvetet och marknaden översköljs av opoider, olika typer av läkemedel, syntetiska droger och cannabis. I synnerhet heroin skapar beroenden som omöjligen kan övervinnas på egen hand. Önskar någon part skjuta länderna totalt i sank?

Global agenda mot mänskligheten

Handlar allting bara om pengar eller ligger det djupare intressen bakom narkotikavågen? Nästan i alla tider har länder försökt infiltrera och destabilisera andra parter som anses utgöra ett hot, militärt, finansiellt eller på annat sätt. Droger har pumpats in och lamslagit större eller mindre områden. Ny tycks emellertid hotet vara globalt, måhända initierat av USA och dess liberala dubbelmoraliska drogpolitik. Invånarna i USA har ingen verklig chans att stå emot denna storm. Nästan alla inom medelklassen tvingas jobba dubbelskift, dygnet runt.

Uppbyggande och nedbrytande krafter

De uppbyggande kulturella och moraliska krafterna har ingen möjlighet längre att stå emot destruktiviteten. De nedbrytande krafterna är för starka, för många och för energiska. Drogerna skapar mycket snabbt själlösa och personlighetsförändrade människor. Att fastna i dagens droger går oerhört snabbt, att däremot ta sig ur ett beroende är en utdragen process som innefattar stöd och hjälp från såväl sjukvård som psykiatri. Ekvationen går inte riktigt ihop. Samhället premierar inte vård och socialt engagemang. Resultatet blir en nedåtgående spiral.

Ett sjunkande skepp?

Även Bibeln tycks pessimistisk gentemot landet i väster, möjligen identifierat med den Babyloniska skökan i Uppenbarelseboken. Texten 18:4 förkunnar. "Och jag hörde en annan röst från himmelen säga: Dragen ut ifrån henne, I mitt folk, så att I icke gören eder delaktiga i hennes synder och fån eder del av hennes plågor." Gud verkar här varna för ett land på det sluttande planet, och som även inverkar negativt på andra länder. Att det hela inte förlöper väl görs uppenbart i en annan vers: "Fallet, fallet är det stora Babylon; det har blivit en boning för onda andar, ett tillhåll för alla slags orena andar…" Och vidare; "Ty av hennes otukts vredesvin hava alla folk druckit; konungarna på jorden hava bedrivit otukt med henne…". Nordamerika?

En svensk parallell

Att Sverige ständigt stirrar på USA är pinsamt tydligt. Det USA gör vill vi också göra, det som är trend i USA blir trend även här hemma. Allt gott kommer som bekant från USA, eller? Jag undrar om folk i gemen verkligen har hängt med i utvecklingen. USA är inte det drömmarnas land det en gång var, nu tycks det snarare vara de febriga mardrömmarnas land. Men drogtrenden har inte stannat i amerika eller i europa, nu är den här i Sverige och den tycks ha kommit för att stanna. Drogpriserna dumpas även här och försäljningen sker helt öppet, även i skolor.

Legalisering av lättare droger är INTE en lösning! Sanningen måste komma fram och kampen måste ske i alla typer av skolor och på andra utbildningsplatser; en kamp ända in i kaklet!

Heroin addiction: A secret affliction in the US suburbs

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Few families want to acknowledge their struggle with opiates, but heroin deaths have tripled in the last three years. Subscribe to ITV News on YouTube: http:...
  • Redigerat 2020-12-29 16:29 av JRSN
Annons:
FataMorgana
2020-03-07 17:31
#1

Själv ser jag ingen anledning till varför man skulle bekämpa lättare droger som t.e.x cannabis när polisen och rättsväsendet kunde lägga ner all sin tid och alla resurser till att bekämpa starkare och farligare droger i stället. Att människor som röker "fredspipor" med varandra och som kanske är fans till Bob Marley kriminaliseras och stöts ut ur samhället är inte rätt väg att gå, dvs bättre skulle det vara att avkriminalisera bruket av lättare droger och att lägga resurserna på att bekämpa försäljning och tillverkning av starkare droger.

Jag har själv rört mig i så många olika kretsar i mitt liv och varit vän med så många olika människor, både med missbrukare av tyngre droger och med cannabisbrukare och det är stor skillnad mellan dessa grupper kan jag bara säga. I den första gruppen struntas det totalt i vilka droger de stoppar i sig, huvudsaken de har något att stoppa i sig, medan den andra gruppen röker sitt gräs precis som en annan dricker sitt glas vin för avslappningens skull. Risken att utveckla ett beroende är förresten mycket högre för alkohol än för vad det är för cannabis. Dessutom är gräsrökarna oftast mycket fredligare människor och därför tycker jag det är helt dumt att göra dem till kriminella genom att hålla det kriminaliserat. 

https://youtu.be/g3t6YDnGXAc

JRSN
2020-03-07 19:02
#2

#1 Vi får verkligen hoppas att du har rätt. Jag hade tidigare ungefär samma syn på cannabis som du. Dvs att det är en lättare drog som inte leder till en upptrappning mot tyngre droger. Sen hände det sig att jag var på besök i ett (icke namngivet) afrikanskt land för att studera deras musikkultur.

Så gott som alla (företrädesvis män) var starkt influerade av cannabiskulturen. Och även om det inte gick att se någon koppling till tyngre droger så märktes ett annat fenomen. Cannabisbrukarna var endast intresserade av nästa tillfälle när det skulle vankas röka. Musikaliska och kulturella aktiviteter blev helt underordnat detta. I själva verket hade hela samhället gått i stagnation. Kvinnorna var förbannade på killarna för de gjorde aldrig något kontruktivt utan 'drog bara omkring'.

Det debatteras fortfarande huruvuda cannabis har negativa effekter på hjärnan eller ej. Jag tror själv att pågående bruk (stort eller litet) hämmar kreativiteten och viljan att utvecklas. Upplevelsen av cannabis är att 'allting är perfekt', det finns inget mer att önska. Detta rimmar enligt mig illa med livet i sig, där ständiga beslut behöver fattas i olika frågor. Cannabis hindrar på så sätt framförhållningen.

Dr. Phil Explains Physical Effects Of Regular Marijuana Use On The Brain

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

FataMorgana
2020-03-08 11:24
#3

#2   

Men det där är ju ingen anledning till att hålla cannabisbruket kriminaliserat. Även de andligt upplysta anser att "allting är perfekt" och att det inte finns något mer att önska  😉 Vad som gäller kreativiteten har de hittat  cannabisrester i pipor som tillhörde Shakespeare. Så kanske är det tvärtom, att cannabis leder till ökad kreativitet. Så här skrev han själv: 

Why is my verse so barren of new pride, 

So far from variation or quick change?

Why with the time do I not glance aside

To new-found methods, and to compound strange?

Why write I still all one, ever the same,

And keep invention in a noted weed,

That every word doth almost tell my name,

Showing their birth, and where they did proceed?

O! know sweet love I always write of you,

And you and love are still my argument;

So all my best is dressing old words new,

Spending again what is already spent:

   For as the sun is daily new and old,

   So is my love still telling what is told.

I Afrika har jag aldrig varit, så jag kan inte uttala mig om hur det är där, men kan tänka mig att det säkert finns en massa gräs där och att de inte har så mycket annat att förgylla sin tillvaro med. Inte så att jag på något sätt och vis vill förespråka droger här, men vill heller inte moralisera över hur andra ska leva sina liv och än mindre att fredliga människor ska krimialiseras. Så länge cannabis inte gör en aggressiv och får en att starta krig så ser jag hellre folk röka på än att dricka alhokol och ta andra starkare droger. Ibland är det kanske bättre att bara dra omkring och inte göra så mycket alls än att gå omkring och göra en massa skit. Hela världen är full av människor som gör en massa skit.

JRSN
2020-03-08 14:15
#4

#3 Men jag är inte för kriminalisering av cannabis, även om det kanske låter så. Det jag menar med att 'kämpa ända in i kaklet' är att information och utbildning om alla former av droger kontinuerligt måste ske på skolor och kanske även arbetsplatser.

Vems information, kanske man undrar då. Däri ligger lite av problemet, det finns ingen klar konsensus om inverkan av cannabis på människan i sig och på människan i hennes aktuella miljö, det beror helt på vem man frågar. Man får väl som vanligt utgå från att det är den senaste, bäst verifierade forskningen som gäller.

Aha, men vilken Shakespeare är det då vi talar om? Var det den officiella "The Stratford Man" som stoppade pipan, eller var det den mer sannolika identiteten bakom signaturen Shakespeare; 'Edward de Vere', den 17:e Earlen av Oxford? 😉

Talk 8 - Who was Shakespeare?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

FataMorgana
2020-03-08 19:07
#5

#4 

Det har hittats pipor i William Shakespears trädgård, 4 stycken och i dem alla fanns det rester av cannabis. Såg det på TV för ett par dagar sedan. Så  det är nog honom jag syftar på. Men om det inte var han som var upphovsmannen till texterna utan som du nämner det "den mer sannolika identiteten" så betyder det ju bara att båda två rökte på  😉 https://www.azquotes.com/author/13382-William_Shakespeare/tag/weed

Men javisst är det bra med utbildning och med att informera som du säger, men vad jag läst och hört de senaste åren anser bara fler och fler pga de studier som finns idag att cannabis inte ska vara så farligt som det en gång i tiden har framställts som. Bland annat WHO vill att man ska ändra om lite i narkotikakonventionen och flytta bort cannabis ur gruppen där de farligaste drogerna befinner sig till gruppen mindre farliga och sen vill de underlätta för den medicinska användningen. För unga människor med växande hjärna är det inte bra att röka och inte att dricka alkohol heller, men för vuxna verkar det inte vara så skadligt, i allafall mindre skadligt än alkohol, enligt studier. Tror själv på WHO och på de studier jag läst, men förstås, vad vet man vad de ännu kommer fram till.

JRSN
2020-03-08 19:54
#6

#5 Tja, kanske den poetiska ådran släpper loss med lite aromatisk rök, om det sen är marijuana eller vanlig tobak. Citaten från Shakespeare tycks mest handla om vanligt ogräs, om jag förstod rätt, språket är väldigt "blommigt", poetiskt. I 'The Concise Oxford Dictionary' förekommer såväl ogräs, tobak, marijuana, 'svag och gänglig häst eller person' samt 'änkas beklagan' som översättning till 'weed(s)'.

Om bara varningar för unga växande personer delas ut på ett tillfredställande sätt så skulle nog restriktionerna för cannabis kunna lättas upp något. Den medicinska användningen är önskvärd, speciellt eftersom den är så effektiv mot allehanda svårare smärttillstånd. Tyngre droger bör man dock sätta hårda restriktioner på, om vi vill undvika samhällen som faller sönder inifrån. 🙂

"We know what we are, but know not what we may be."

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
FataMorgana
2020-03-09 17:38
#7

#6 

Men vem skriver texter om ogräs? Det har jag nog svårt att föreställa mig. Men inte vet jag vad som verkligen menades. Det var bara i det där TV porgrammet som jag såg på för ett par dagar sedan som det sades att Shakespeare förhärligade cannabis i sina texter och därifrån fick jag det alltså. Det var ett riktigt vetenskapligt program, synd att jag inte minns vad det hette så att jag kanske skulle hitta det på nätet. Annars håller jag med dig om varningar för unga på ett tilfredställande sätt och att den medicinska användingen är önskvärd samt att man måste bekämpa de starka drogerna. Det är så jag själv ser på saken.

JRSN
2020-03-09 20:45
#8

#7 Kanske har du rätt om Shakespeare, jag vet inte. Men vi verkar rätt överens om lämplig hantering av lättare och tyngre droger. Som vanligt får framtiden utvisa. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: