Annons:
Etiketterspökengengångarevålnader
Läst 938 ggr
JRSN
2020-02-13, 20:15

Spökdetektorer

Medier och Clairvoyanta i all ära, men vore det inte bra att kunna gå mer vetenskapligt tillväga i spökjakten. Ett mediums undersökning av en plats med misstänkt paranormal aktivitet blir oundvikligen en rätt subtil upplevelse. Man är helt i händerna på mediet och tvingas, av nödvändighet, lita till dennes tolkning av situationen. Men tänk om det fanns avancerad utrustning som kunde införskaffas på vilket varuhus som helst, vore inte det att föredra?

Vad är det som skall mätas?

Om man nu förutsätter att spöken finns, vad består de då av? De flesta tycks vara eniga om att en elektrisk faktor existerar med spöken; elektromagnetiska fält (EMF) tycks vara närvarande, vilka kan detekteras med elektronisk apparatur. Sen finns det (enligt mig) en förekomst av 'stationära neutriner' i ett spökes omgivning. Neutriner är mycket små elementarpartiklar som vetenskapen menar saknar såväl laddning som massa. Själv vill jag dock påstå att neutriner har en minimal massa och en s.k. 'elektrosvag' laddning. Dessa bygger upp en persons 'nervkropp'.

Nervkroppen kan (hittills) inte mätas med någon form av elektronisk utrustning. Men det är förekomsten av denna subtila materia som emellanåt känns som att gå in i 'gelé', i spökdrabbade hus. Neutrionmönstren skapar lättare versioner av den tyngsta fysiska materien (som inte finns kvar längre). De jordbundna andarna ser således sin äldre version av huset eller platsen det gäller. De nytillkomna fysiska personerna ser förstås den nya versionen de skapat, kanske efter omfattande renoveringar. Neutrinomaterien kan möjligen leda till en sjunkande temperatur.

Andra tecken på spöknärvaro

En plötsligt sjunkande temperatur har som sagt rapporterats i samband med närvarande andar. Dock är det svårt att påvisa exakt vad det är som skapar temperaturfallet. Fenomenet förekommer ibland när andar är närvarande men ibland inte, här behövs nog mer forskning. För övrigt tycks en andenärvaro emellanåt kunna fångas på film, när dess energi är tillräckligt 'tät'. På samma sätt verkar spöken ibland kunna aktivera rörelselarm eller vanliga detektorer för passage. Det är emellertid osäkert om påverkan är 'handfast' eller endast av elektromagnetisk art.

Spökdetektorer

Marknaden är överflödad av allehanda produkter som bland annat registrerar EMF, EVP (Electronic Voice Phenomenon), temperaturskillnader och detektion av rörelse. En mångfald appar finns också att ladda ner men i de flesta fallen så handlar det om appar i underhållningssyfte, dvs det är inte faktiska spöken som upptäcks utan resultat som skapas av 'AI' och slumptalsgeneratorer. Ett fåtal producenter, som 'LaxTon Ghost Sweden', har dock en seriös prägel och tillhandahåller kvalitativa produkter. Men att detektera spöken är en sak, fånga eller befria dem en helt annan!

Den gamla skolan

Kan någonting egentligen överträffa den finstämda mänskliga organismen i fråga om spökjakt, jag tvivlar starkt på det (såsom den 'foliehatt' jag påstås vara). Människan, ibland förstärkt med slagruta, pekare och pendel, tror jag skulle slå alla mekaniska spökinnovationer med hästlängder. Ett skickligt medium upptäcker ju inte bara närvarande andar utan kan även kommunicera med dem. Dessutom kan mediet ta reda på vilken typ av ande det handlar om; ifall det är ett platsminne, en jordbunden ande, en demon, en skyddsängel eller till och med en utomjording.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Jag bestämde mig i söndags för att testa tillgängliga appar som finns för att börja sin karriär som spökjagare eller för att utöka sin pott av verktyg. Jag laddade ner några appar, alla var gratis…
  • Redigerat 2020-12-29, 20:13 av JRSN
Annons:
[Vianca]
2020-02-14, 17:41

Nä säger jag, inget kan överträffa människans förmåga att känna av. När man själv öppnar upp sig för andevärlden, så är man i harmoni. Att förlita sig enbart på elektronisk mätning tror jag är vanskligt, för är man ju själv knappas öppen för det subtila. utan enbart riktar fokus på EPV resultat. 

Må så vara att vetenskapen vill veta, men jag behöver dock inte den metoden.

JRSN
2020-02-14, 18:53

#1 Håller med! Det är visserligen lite skoj med alla dessa märkliga apparater men tror inte utfallet blir något bra. Dessutom är jag en smula rädd för att någon av apparaterna/apparna skall vara en 'demonportal', ungefär som 'anden i glaset'. Det är säkert bättre att öva upp sina andliga förmågor istället. 🤫

……………………………………

Diana_Melbourne
2020-02-15, 12:11

#1 och #2 Jag brukar själv vilja ha vetenskapliga bevis och evidensbaserad forskning vad gäller fakta, men det här är ett område som inte låter sig ringas in så lätt. Jag träffade på en medial person på denna sajt som omöjligt skulle kunna googla upp mig. Hen hade alla rätt när det gällde att kartlägga mig - på distans via nätet! Hur skulle det kunna bevisas forskningsmässigt och med ”neutrala” mätinstrument? Omöjligt tror jag. Och som ni säger: människan är suverän på att uppleva eller känna av olika typer av närvaro. Kanske kommer det någon typ av förfinade hjälpmedel i framtiden, kanske med hjälp av andra civilisationer än de vi vet idag. Spännande tycker jag.

JRSN
2020-02-15, 14:07

Människan uppbyggs så vitt jag förstår av 6 materiella kroppar förutom den sjunde som är icke-materiell. Den fysiska och den elektromagnetiska kroppen kan vi mäta (påvisa). Övriga går inte att detektera då vi vet för lite om deras materia eller energi. Men det är idag, i framtiden kommer detta säkert att vara möjligt. 

Allra mest spännande blir nog när vi (officiellt) knäcker koden för 'G-vågor'. Vi kommer då bland annat ha tillgång till fri energi och kunna färdas snabbt, obehindrat och säkert i rymden. Kommunikationen kommer vara praktiskt taget omedelbar, även över mycket långa avstånd.

……………………………………

Upp till toppen
Annons: