Annons:
Etikettertidig-historiabibliskturåldrig-skrift
Läst 829 ggr
JRSN
2020-02-11 11:41

Det forntida Tartessos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nya uppgifter gör gällande att 'det mytomspunna Atlantis' faktiskt kan ha legat vid Spaniens sydvästra kust. Enligt Plato skulle Atlantis vara beläget 'bortom Herkules Pelare' (Gibraltarsundet). Det visar sig också att ett område av träskmarker (Coto Doñana) på senare tid blivit intressant i historiskt hänseende. Träsket sträcker sig upp mot staden Sevilla men området har sannolikt även haft utbredning i det nuvarande havsområdet under en förhistorisk tidsepok.

Ett gåtfullt förflutet

Staden, eller regionen, har kallats för 'Tartessos', ibland 'Tartessus'. I Gamla Testamentet nämns staden vid det arameiska namnet 'Tarshish'. En grekisk myt berättar att grundaren av Tartessos var den trehövdade härskaren 'Geyron'. Den trehövdade aspekten kan möjligen syfta på att riket hade tre betydande huvudorter. Ytterligaren en myt berättar att rikets grundare var Kung 'Gargoris', en härskare vars son skall ha etablerat jordbruktet genom att spänna oxar framför en plog och kultiverat marken runt floden Guadalquivir. Möjligen är de båda härskarna en och densamma.

Producent av ädla metaller

Tartessos blir känt i medelhavsområdet som den största producenten av bland annat silver, koppar, järn och bly. Då tenn också kunde importeras från Cornwall i England blev man en stor producent av metallen brons, den viktigaste av metallerna på den tiden. En av Tartessos ledare hade namnet 'Arganthonius' vilket åter antyder en rik förekomst av metallen silver. Via ett nätverk av kanaler i anslutning till floden Guadalquivir kunde metallerna skeppas ut till länderna runt medelhavet. Även Marocko's yttre kust lär ha hört till Tartessos. Fanns det även en tredje region?

Ett eko av Atlantis

Undersökningar gjorda av markradar och satellitfotografering har visat på förekomsten av fyrkantiga och cirkulära byggnationer på botten av träsket Doñana. En större naturkatastrof har uppenbarligen underminerat kulturen och den har sjunkit in i historiens glömska. En jordbävning kan ha orsakat s.k. 'likvifaktion', varvid till synes fast mark raskt förlorat sin stabilitet och byggnader sjunkit ner i marken. Dessutom kan vattenytan snabbt ha stigit med hela 30 meter, något som även registrerats på andra håll i världen. Ett flertal monument har hittats just på 30 meters djup.

Tidsaspekter

Det finns ytterst få uppgifter om när Tartessos hade sin storhetstid. Om det existerar någon koppling till Atlantis så skall det mytomspunna riket ha gått under i samband med en naturkatastrof, Plato menar att detta skedde 9000 år f.Kr. Varifrån kom invånarna i denna kultur? De har knappt lämnat någon skriven dokumentation alls men verkar har skilt ut sig från den övriga befolkningen i sydvästra Spanien. Var detta folk ättlingar från kontinenten 'Lemuria' (Antarktis), som efter ett polskifte var nödda att fly. Flyttade de sedan vidare och grundade den välkända Minoiska kulturen på Kreta?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-29 23:03 av JRSN
Annons:
Dioramabyggare
2020-02-11 19:44
#1

#0: Hallå JRSN! Jätteintressant ämne, men… har jag missat inläggets koppling till ämnet för forumet…? 🤔

JRSN
2020-02-11 23:16
#2

#1 Hejsan! Finns ingen direkt koppling till huvudtemat för sajten. Men jag tillåter mig att sväva iväg lite ibland, även om man inte ser den röda tråden. Jag har inte en chans att hålla 'ångan uppe' enbart med andar, demoner etc. Alltså blir det en del andra intresseområden också. Tycker det blivit en rätt bra balans. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2020-02-12 01:20
#3

#2: Hej!

Aha, då är jag med på hur du (inte) menade! 😉

Upp till toppen
Annons: