Svartvit television
I arbetet med att upptäcka och förnimma andar eller spöken använder mediet alla tillgängliga sinnen. Mediet kan således få förnimmelser via syn, hörsel, känsel, lukt eller smak. Förutom detta även intryck (orsakssamband) via intuitionen. När det gäller synintryck specifikt så tycks det (enligt min blygsamma erfarenhet) som om visionerna spelades upp som på en svartvit Tv. Jag kan alltså se miljön som det handlar om och eventuella personer som rör sig där, men aldrig i färg. Är lite nyfiken på detta och undrar om det bara är jag eller ett allmänt fenomen?
Visualiseringen
När man undersöker ett ställe som misstänks ha andlig aktivitet så är man ju oftast på plats rent fysiskt. Således kan man gå runt i de olika rummen och 'känna in' energier, detta samtidigt som man lägger märke till hur man mår. Om man känner smärta på något ställe i kroppen, om luften känns tung eller om man förnimmer andra 'symtom'. Detta kan ju i så fall vara uttryck för den ande som huserar på platsen. Samtidigt kanske man inte betraktar omgivningen så noga med sina fysiska ögon. Istället är det en inre blick man använder, man ser liksom en 'andlig bild' av platsen där man är.
Dunkelt, såsom i en spegel
Den inre visualiseringen är (för mig) ingen särskilt tydlig uppenbarelse. Det ser ungefär ut som när man tittade på månlandningen år 1969; en svartvit bild eller vision utan särskilt tydliga detaljer. Faktiskt är det hela så blurrigt att man efteråt är osäker på att man såg det man eventuellt såg. 'Dunkelt, såsom i en spegel', läser vi i Bibeln (dåtidens speglar var sannolikt endast polerad brons eller koppar). Så, att spana efter andar eller spöken är minsann ingen lätt uppgift. Vi tycker vi upplever saker och ting men det gäller verkligen att lita på sina sinnen.
Det första intrycket
Som medium gäller det att lita på den första förnimmelse man får på en viss plats. Börjar man tvivla så är man snart 'rökt'. Har det kritiska sinnet fått fäste så är det mycket svårt att komma i rätt sinnesstämning igen. Det är tveklöst det ordlösa sinnet, högerhjärnan (samvetet) som är verksamt i fråga om andeupplevelser. Uppgiften för det verbala sinnet är sedan att avgöra om informationen kan anses trovärdig eller inte. Just i fråga om andeupplevelser ser man hur otroligt viktig balansen är mellan hjärnans hemisfärer. En helt okritisk granskning är inte bra, en totalt skeptisk sådan är inte bra heller. Medialitet tycks i alla avseenden vara som att gå balansgång på slag lina.
Förstärka perceptionen
Går det, på något vis, att förstärka andliga intryck? Det gör det nog, men kan vara att 'slå in öppna dörrar'. En del medier är nästan kusligt bra att fånga upp subtil information. Det gäller alltså att få tag på rätt medium. Vill man ändå bättra på sin andliga 'perception' kan man pröva att genom självhypnos komma ner i det tillstånd där hjärnans 'Theta-vågor' är som mest aktiva. Det är där vi befinner oss just innan och strax efter sömn. Bra medier kan sannolikt snabbt försätta sig i detta tillstånd, kanske med hjälp av visualisering och affirmationer.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
- Redigerat 2021-01-03, 11:44 av JRSN

#1 Intressant, jag kan drömma i färg och få visioner i färg, ibland knivskarpa. Just med visualiseringar av andar/spöken tycks det vara svartvitt som gäller. Åtminstone just nu, jag kan tänka mig att detta kan förändras. I övrigt är det nog som du säger; alla är olika och har olika sätt att uppfatta världen på. 🙂
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/

Jag får inre bilder som ibland är i färg och ibland svartvita eller i bruna nyanser. Ibland upplever jag för mitt inre att jag hör något, även om öronen inte hör. Ofta känner jag en atmosfär och känsla. Sen är nästa steg, om eller hur det hela ska tolkas.