Andar, Änglar och Demoner iFokus

Andar, Änglar och Demoner

Etikettdemoner
Läst 206 ggr
Staffan
3

Dåligt samvete

Jag dras alltid med dåligt samvete för en massa saker. Det känns som att allt dåligt som händer här i världen på något sätt är mitt fel. Det har säkert med min bipolära diagnos att göra. Kan inte säga att "samvetsoket" fört något gott med sig. Det är inte så att jag har en massa vänner eller så tack vare det.

Ibland kan jag tänka att det skulle vara skönt med en samvetslös tillvaro.

Vet inte varför jag postar detta på den här sajten men jag gör det ändå. Andar, Änglar & Demoner; ja, de kanske på något sätt är relaterade.

// Staffan

JRSN
1

#0: Den här sajten kan relatera till de flesta ämnen, tycker jag själv i alla fall. Här diskuteras ofta 'energier' som kommer från olika håll, rätt sällan från oss själva. Känns som att epitetet 'dåligt samvete' har med uppväxten att göra. Det kan vara föräldrar, syskon eller bekanta som liksom 'överför' dåliga energier till andra individer. Detta för att de inte orkar hantera känslorna själva.

Samma sak kan det vara med 'rädsla'. Ibland är vi rädda för saker som egentligen inte är logiskt att vara rädd för. Då kan det vara andra individer som är starkt förknippade med oss, och som använder oss som en papperskorg för att göra sig av med obehagliga upplevelser. Tror det är rätt vanligt tyvärr.

Det kan vara bra att kolla upp tveksamma relationer ibland, som liksom hänger med av gammal vana men som inte är bra. Det gäller specifikt relationer med ett beroendemönster, dvs den ene är beroende av den andre i något avseende. Att bryta en relation är svårt, det kan finnas kopplingar som man inte tänker på. Inte minst 'digitala' och starkt känslomässiga band; mobilnummer, mail, personliga föremål och fotografier. Allt måste tyvärr rensas i detta fall.

I fråga om bipolära ämnen: Inget råd eller rekommendation här, bara en högst personlig tanke. Är 'uppåtperioden' en slags drog som man ger sig själv, för att fly jobbiga situationer? Och är nedåtperioden konsekvensen av att vara alltför ansvars- och bekymmerlös? Balans i alla aspekter av sitt liv är mitt mantra. Svårt att uppnå? -Ja, det vill jag lova! ☺️ 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[solljust]
3

Dåligt samvete tror jag dom flesta känner mer eller mindre och jag var nog lite mer så som yngre om än inte så mycket men idag har jag äntligen lärt mig att se och genomskåda situationer där andra för över sitt på mig.

JRSN skriver så bra om andras energier hur lätt vi kan ta in och har någon dåligt samvete så kan vi känna in den känslan trixet är att veta vi har inget gjort då kan vi också avgöra att det är någon annans energi inte våran egen.

Sen som JRSN också är inne på det här med relationer det finns tragiskt nog väldigt många giftiga människor som helt enkelt inte alls är bra för oss och det finns dom som försöker medvetet ge oss dåliga samveten fast det är dom själva som agerat men för över sitt beteende på andra och det här möter vi både online och IRL på arbeten hem familj skola ja överallt finns det här omkring oss.

Jag har vart utsatt rejält för narcissister i livet både i skola jobb och hem och det tog mig många år innan jag kom över information om det här och såg mönster och beteenden där manipulation kränkningar ja allt fanns med där och då förstod jag vad som pågick det gick upp för mig något så enormt mycket.

Nu kommer den svåra biten som skrivs ovan att våga bryta med personer som drar ner slukar sin energi och för över sina ageranden och känslor på andra inte lätt alls jag vet men det här är något vi måste ur för vår egen hälsa och frids skull.

Dom här människorna är experter på att spela på våra samveten dom vet exakt vilka knappar dom ska trycka på oavsett det är någon vi känner sen lång tid eller en helt ny bekantskap det är så subtilt så med finess att det är innerligt svårt att avslöja det och då lägger vi lätt bördan och samvetet på oss själva fast det är dom som agerat och det här behöver vi lära oss att genomskåda.

Jag är knappast Guds bästa barn jag både svär och säger ifrån jag är rak rättvis och direkt så har jag alltid vart och kommer alltid att vara det upplevs kanske inte alla gånger så bekvämt men manipulerar och beter mig som narcissister det gör jag aldrig jag kör med raka rör medan narcissisterna manipulerar spelar och får saker och ting till något det inte alls är och häver över sin dynga på andra.

Har jag agerat fel kan jag stå upp för det jag kan säga nu hade jag fel eller be om ursäkt om jag klivit för långt även sånt upplevs av narcissisterna obekvämt för dom skulle aldrig någonsin erkänna att dom har fel dom njuter och mår istället bra av att ta andras energi och ge andra dåligt samvete för dom inte lever upp till narcissistens krav på uppmärksamhet.

2008 trillade jag in på i fokus för första gången och har mött det här med genom åren olika gånger bytt nick och fått dåligt samvete att jag skulle ha haft fel om jag inte höll med i olika sammanhang men jag har aldrig ägnat mig åt inbördes beundran tycker jag någon gör och skriver bra säger jag det med beröm håller jag inte med så står jag för det med men det här tog lång tid för mig att lära mig jag hade inte fel och det hade inte andra heller vi hade enbart olika syn och åsikter på saker och ting och det som hände flera gånger om var att jag mötte dom här energitjuvarna som envist skulle ha med alla på sin sida antingen är man med dom eller så är man emot inga mellanting finns det är bara svart och vitt.

Staffan jag upplever dig som en väldigt varm och empatisk person även fast vi aldrig träffats så är det den energin du ger och du har ett djup det har jag sett flera gånger och när man är empatisk tar man väldigt lätt in andras känslor och energier det är något väldigt fint men kan också bli jobbigt för oss själva för vi kan inte lägga hela världen på våra axlar.

Jag är själv sån som tar in men har fått lära mig att distansera mig och tänka tanken var det här verkligen jag eller kom det från något annat håll.

Jag ska ta ett par exempel som inte alls har att göra med känslan av dåligt samvete men däremot hur jag kan ta in något som inte alls är mitt och många exempel finns genom mitt liv men allt ska jag inte tjata ut er här i tråden med det skulle ni inte stå ut med 😄

En Söndagsmorgon jag tar cykeln ner på byn och ska handla en sån där underbar dag när solen skiner och allt är så vackert med naturen omkring mig jag känner en enorm harmoni och glädje allt var så perfekt som det bara kan bli.

Inne i butiken ser jag en kund det var väldigt tomt och jag tar mina varor går till kassan säger hej till kassörskan och tackar för mig och cyklar hem men blir på ett uselt humör jag var arg och förstod inte varför för allt var en helt fantastisk dag så här hade jag snappat upp någon antingen på vägen eller i butiken men jag mötte knappt något folk en tidig Söndagsmorgon jag tror det var max tre personer som jag såg.

Någon av dom hade dom här känslorna och dom blev mina jag tog in dom och här var det så uppenbart så jag tog en lång dusch för att rensa bort det där sen var den fina Söndagen lika fin igen som den hade börjat.

En annan gång var jag in och skulle köpa cigaretter på en bensinmack som fanns här förr den revs sen och samma där jag mötte tre personer som gick ut från macken men det var en man jag la lite extra öga på det var något med honom som jag i den direkta sekunden inte satte fingret på men jag mådde inte helt bra med honom.

Jag gick fram till killen som ägde macken köpte mina cigg men kom ut och hade en enorm ångest och ångest är inte något jag brukar ha jag kände helt enkelt inte igen känslan men förstod att jag hade snappat upp mannen jag fick upp ett litet extra öga för.

Så här enkelt kan det gå till och det är inte lätt att skilja på om det är våra egna känslor eller andras det vi kan göra är att tänka har vi agerat på ett sätt som kan frammana olika känslor och samveten om inte så har vi plockat upp det från andra håll dom är inte våra.

Nu blev det ett långt inlägg men det här är så viktigt för så många att läsa som utsätts och en jättebra tråd du tar upp Staffan för jag tror att väldigt många kan känna igen sig och relatera till känslor av dåligt samvete och annat som kan komma i våran väg som inte är vårt utan andras känslor och det är inte lätt att avslöja men det går 😎

JRSN
2

#2: Väldigt bra skrivet, Vargnatt! Just sådana här saker handlar det om. Väldigt subtilt på ytan men likväl mycket påtagligt när det drabbar en. Har känslan av att det är fler manipulativa individer nuförtiden, än för några år sedan, men kanske är det bara en efterkonstruktion. Svårt ämne, man får liksom bena ut problemen steg för steg, inte sällan under flera år!

……………………………………

[solljust]
2

#3: Tack detsamma till dig väldigt bra skrivet 👍

Har faktiskt gått i samma tankar att det är mer nu av sånt här än det har vart eller så är vi idag mer upplysta genom nätet och den tillgång vi har till information än hur det var förr.

Det är också mycket mer öppet att tala om än tidigare då liksom sattes locket på så mycket inte enbart det här idag har vi en annan syn och en annan medvetenhet om så mycket tack vare tillgången till all information.

Staffan
3

#1 JRSN

Rädsla är också en känsla jag burit med mig alldeles för länge. Eller i mitt fall kanske snarare oro. Har oroat bort så mycket tid. I synnerhet när jag var yngre och när jag var barn. Funderar på om det kan ligga något i det du skriver angående påverkan från annat håll men kan inte se att någon i min omedelbara närhet bär ett ansvar för hur jag är.

Har svårt att svara på ifall uppåtperioden är något de flesta bipolära personer ger sig själva som en slags eskapism. För mig känns det inte så. Det är snarare så att de skoven kommer växelvis med perioder där jag känner mig mer låg. Jag fick min diagnos när jag var 44 år (vilket tydligen är väldigt sent i livet). Läkarna ordinerade mig 5 tabletter litium per dag och det åt jag under ett år innan jag slutade med det mot deras inrådan. Det är nu snart 6 år sedan och hittills har jag inte saknat medicinen.

Tror på sätt och vis jag hade hunnit vänja mig med min bipolära läggning och tyckte en tillvaro helt i balans inte längre passade mig. Under mina uppåtperioder har jag dragit igång massor av projekt och under nedåtperioderna har jag ägnat mig åt kreativt skapande. Däremellan har det inte blivit alls lika mycket. Balans är beundransvärt men för mig fanns det en baksida av det myntet också.

#2 Vargnatt

Intressant att ta del av dina tankar och erfarenheter av hur narcissister och energitjuvar fungerar och hur de påverkat dig. Att du skyr dom framgår men kan det kanske samtidigt fört det positiva med sig att du utvecklats i motsatt riktning, till en rakare person som aldrig manipulerar andra?

Det här med att erkänna att man haft fel är ett märkligt kapitel. Endel har inga problem alls med att erkänna att de haft fel medan andra aldrig kan göra det. Tänker osökt på alla politiker som aldrig någonsin kan säga "jag hade fel men nu vet jag bättre och har ändrat min syn på saken", de verkar tro att det skadar deras anseende men för mig är det helt tvärtom.

Märkligt hur andras sinnestillstånd kan påverka så där i förbifarten. Har aldrig tänkte att det kan vara så men ska vara lite mer uppmärksam framöver. Kanske blir det lättare att skaka av sig negativa känslor om man har en aning om varifrån dom kommer.

--

Att andras energier påverkar oss tvivlar jag inte på. Har en nära vän som har en närmast magisk aura. När han kommer in i ett rum så mår alla närvarande plötsligt bättre. Han har inte ett yttre man fäster uppmärksamhet vid och försöker aldrig märkas - men har star quality.

// Staffan

[solljust]
3

#5: Att du skyr dom framgår men kan det kanske samtidigt fört det positiva med sig att du utvecklats i motsatt riktning, till en rakare person som aldrig manipulerar andra?

Absolut så har det fört med sig något positivt men redan som barn var jag rak och direkt det har jag läst i mina adoptionspapper jag kom från Tyskland vid tre års ålder som min far skrivit i ett brev till en Pastor som hade hand om privata adoptioner från Tyskland på den tiden och Tyskarna är väldigt raka och direkta sen finns så klart olika individuella personer där med men det här har funnits med mig så länge jag själv kan minnas.

Jag hade en narcissist som fanns nära den här personen lever inte idag hen dog av ålder för drygt ett år sedan men jag minns att vid två tillfällen tänkte jag att nu jäklar ska jag ge igen med samma mynt jag försökte göra som hen för jag ville det skulle gå in hur hen betedde sig men jag misslyckades radikalt och insåg jag har inte förmågan jag kan inte manipulera och jag skämtade med mig själv där att jag har inte fått utbildningen för det här 🤣jag skrattar nu när jag skriver men då var det oerhört jobbigt men jag insåg min egen förmåga jag fixade inte det där och det är något jag är oerhört tacksam för jag är hellre rak och sann samt obekväm än falsk och manipulerande mot min omgivning 😎

Det här är intressant det du skriver om att en person kan komma in i ett rum och sprida glädje så alla mår bra utan att för den delen göra något väsen av sig. Jag har bara i dagarna gått och tänkt på just det där det kan vara dom mest anspråkslösa personerna men dom fyller rum med energi som är så positiv så hela omgivningen mår bra.

Undrar om dom vet om det själva den tanken har slagit mig nyligen och samma med dom som sprider en negativ energi vet dom om det eller är dom helt omedvetna 🤔

Nu kom jag lite utanför ämnet men det är riktigt intressant en del människor märks både positivt och negativt när dom kliver in i ett rum. En kollega till mig som jag hade förr han dog redan 1999 men han var en sån som bara fyllde rummet och det räckte med att tala med honom i telefon han hade den där oerhörda positiva inverkan på oss alla och han var både älskad och uppskattad.

JRSN
0

#5: Beundransvärt att du kunnat anpassa dig och göra det bästa av din bipolära läggning. Har dock svårt att tro att det kan finnas baksidor av ett balanserat liv, i olika avseenden, en alltför slätstruken tillvaro möjligen?

I fråga om att avkräva ansvar från de som "läcker energier" (åt olika håll) så är det kanske lite mycket begärt. Man får nog nöja sig med att kunna etablera skyddande ritualer i olika sammanhang. Energitjuvar etc. är vanligen omedvetna om sin framfart, allt sker i den omedvetna sfären.

Tja, vad som är sjukdom och inte är sällan hugget i sten. Till exempel diagnosen ADHD, erkänns inte av alla läkare såsom en genuin diagnos. S.k. bipolär 'sjukdom' är då möjligen ett 'val' man gör, hur man väljer/vill uppfatta tillvaron. Emellertid bör det finnas ett val att göra. Och frågar man mig så skulle jag alla gånger ta den naturliga, ekologiska vägen; örter, yoga, akupunktur m.m. Jag är något av en nörd i fråga om 'balans', tror att det löser samtliga problem. 🙂​

……………………………………

Staffan
1

#6 Vargnatt

"Undrar om dom vet om det själva den tanken har slagit mig nyligen och samma med dom som sprider en negativ energi vet dom om det eller är dom helt omedvetna"

Jag tror inte de flesta vet om vilken energi dom sprider, på gott och ont. Och även om dom får höra det från andra så är det nog ändå svårt att ta till sig och svårt att relatera det til hur man är i jämförelse med andra.

#7 JRSN

Det finns många sätt att hitta balans i olika avseenden. Litiumets effekt skulle vara att få mig att känna mindre (såväl positivt som negativt). Det passade helt enkelt inte mig och mitt sätt att vara.

Min diagnos ger jag inte så mycket för, den beskriver väl egentligen mest min personlighet och ger tillgång till läkemedel som jag inte vill ha… :)

// Staffan

[solljust]
3

Nu kanske jag sticker ut hakan som satan i gatan men ärligt hörrni alla dom här diagnoserna som ställs på människor är dom verkligen verkliga eller är det enbart att vi är olika som personer och ett sätt för etablissemanget att fånga in människor i en fyrkantig mall som dom inte hör hemma i.

Jag har själv aldrig vart med om det här att ställas inför en diagnos så som bipolär ADHD och allt vad dom heter men jag har i många år reagerat starkt på samhällets och vårdens sätt att se på dom människorna och jag avskyr det.

Här vill man finna fel hos personer som är helt normala men inte passar in i den där förbannade fyrkanten som alla förväntas leka i dom tänker utanför boxen och Herre Min Jävla Gud så kan vi ju inte ha det att människor är sig själva 🤯 då är dom ett hot och ett fel mot samhället 😠

Mediciner sätts in man ska med alla medel stoppa dom här människorna som om dom är fel jag blir allt mer än arg för hur vore det om man såg kunskap om hur vår mångfald fungerar vi är alla olika men är det fel på oss för det ? är det fel på att vara annorlunda är det fel på att tänka djupare än vad en del gör jag ser dom här människorna som resurser inte ett problem och inte en diagnos.

Vården och politikerna måste backa som fan och se människor för vad dom är inte medicinera bort deras naturliga personlighet alla får plats alla tillhör Moder Jord och hela vårt underbara eviga Universum ❤️

JRSN
0

#8: Staffan

#9: Vargnatt

Jag misstänkte att det var något lurt med 'Litium' men inte exakt var problemet låg. Nu förstår jag; litium är ett alldeles för grovt redskap som slår över hela spektrat. Det är därför jag gillar naturläkemedel, för biverkningarna är milda eller obetydliga och effekten ofta utmärkt (när man väl hittar rätt produkt). Dock får man räkna med att göra mycket efterforskning själv.

Läkarsamhället älskar kategoriseringar (diagnoser), vilket underlättar deras arbete. Vad gäller människan själv så är hon en komplex varelse, ett helhetsperspektiv beskriver bättre alla aspekter av hennes väsen.

……………………………………

[solljust]
3

#10: Jag har läst på en del om Litium och jag ska ärligt säga jag blir riktigt rädd vad är det man vill stoppa i människor man kan lika bra ta ett Litum batteri slå hål på det och suga i sig med ett sugrör 😢

Det här är ju riktigt skrämmande så jag förstår människor som avstår för sin egen personlighets skull och jag är själv den som föredrar naturens läkemedel det är alltid första prio och det är något jag inte går ifrån.

Jag fick giftstruman för många år sedan ja vad hände då vården var dom enda tyckte dom som kunde ge hjälp mot sköldkörteln jag tyckte annat så jag sökte och sökte på nätet efter någon som kunde skriva ut ett naturligt sköldkörtelhormon och till slut fann det sig.

Men resan dit var lång det krävdes många flygresor och möten med människor kunniga inom det här. Det fanns stunder som jag kände enklast vore att bara låta min läkare skriva ut min medicin sen visade det sig jag tålde inte Levaxin och det där fick jag till och med skit för från min läkare enbart för att jag önskade och ville ha så naturliga preparat som möjligt så sa jag med flit att jag inte tålde det var den största lögnen.

Tiden fick utvisa jag gav mig inte jag tog det ena flyget efter det andra jag kontaktade människor världen över idag har jag balans min sköldkörtel blir aldrig frisk det såg den Svenska vården till med radioaktiv jod behandling dom förstörde den istället för att bygga upp men nu har jag en äkta hjälp den naturliga vägen jag får resa för den utomlands men det är så in i vassen värd det 😎

Problemet är jag får inte berätta jag får inte lämna några uppgifter om det här det ser vårdens makthavare till för då tar dom ifrån mig och så många något bra som vi faktiskt har hälsan av och kan må bra av som människa min struma blev frisk 😎😎😎

JRSN
1

#11: Intressant det där med sköldkörteln. Saken är att min sambo nyligen råkade ut för detta, tror det var just giftstruma. Hon ville dock inte (förståeligen) följa läkarens rätt bryska behandlingar (med bl.a. Levaxin). Jag satte mig då och tokstuderade om alternativa behandlingar. Till slut kom vi fram till ett program som har visat sig mycket framgångsrikt, hon är nu helt friskförklarad!

Men som du också säger så kan jag inte avslöja några detaljer. Följden kan då bli att de motarbetar eller helt förbjuder vissa preparat. Den klassiska vården och den alternativa vägen står i stark kontrast till varandra, det råder nästan krig.

……………………………………

[solljust]
2

#12: Vad härligt att höra att hon blev helt frisk 😎 den där sköldkörteln är en riktig lymmel ställer till med sån oreda eftersom den påverkar hela kroppen och alla organ.

Jag önskar att jag hade låtit bli den där radio jod behandlingen för ungefär 10 år sedan men det var ett läge med en sjuk mor så jag hade inte orken och ville bara ur det där men hade jag låtit bli hade jag på helt naturlig väg kunnat balansera upp nu är den helt utslagen så det blir väldigt svårt men kanske inte omöjligt ska studera det närmare och se allt är värt ett försök.

Håller med dig helt det råder nästan krig mellan vanliga och alternativa vården den vanliga är ute efter att sätta folk i beroende hos sig för att tjäna pengar på varje recept som dom skriver ut och säger man något om det här som struman ja då är dom där och ska förstöra det är märkligt man ska vara glad om människor kommer tillrätta med sin hälsa inte motarbeta något så självklart som att vi ska må bra.

JRSN
1

#13: Tack! Jag ser det inte som helt kört att återställa en skadad köldkörtel. Men det kommer sannolikt krävas en omfattande detox, innefattande flera olika organ. Dessutom en sund och helt organisk livsstil; rent filtrerat pH-balanserat vatten, ekologiskt utprovad kost. Syresättning av kroppen (motion), kanske fasta och övningar sådom yoga etc. Sannerligen ingen lätt men inte omöjlig uppgift!

Det lär också ta lång tid, kroppen sägs förnya sig på sju år. Ett lovvärt och tydligt mål dock. Lycka till om du ger dig in på den resan! ☺️​🌺​🌿​

……………………………………

[solljust]
2

#14: Tack till dig med jag kommer inte att ge upp och även om jag mår bra idag så finns det mycket att fila på för oss alla för att leva ett fullvärdigt liv men livet här är inte det viktigaste det är andra sidan 😎