Kognitiv dissonans - igen!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hela grundupplägget i Universum handlar om utveckling, det kan vara personlig utveckling eller kollektiv utveckling. Men till saken hör att utveckling gör ONT, det kostar på att förändra sin förlegade världsbild. Naturligtvis så går det att förhålla sig lite olika till konceptet. Inför nya och oemotsägeliga fakta så kan vi, på ytan, tvingas att byta perception. Men till saken hör att hjärnan mycket ogärna vill förändra 'status quo', det rådande tillståndet. Därför är det vanligt att vi helt sonika 'blånekar' synbart uppenbara fakta, vi plockar bort det jobbiga.
En annan variant är att komma upp med en mindre sannolik förklaring till den oförlikliga situationen. Att förklaringen framstår som fullkomligt absurd gör ingen skillnad för medvetandet; vi sväljer den med hull och hår. Ytterligare en metod att komma undan konflikten är att leta upp fakta som motsäger den första informationen eller att finna varianter som är så hårresande att den svårsmälta informationen ändå ter sig acceptabel i sammanhanget.
S.k. 'konspirationsteorier' kan befinna sig på båda sidor om 'Kognitiv dissonans'. Det kan dels vara kognitiv dissonans att inte kunna acceptera en spektakulär teori, och därför placera den såsom en ovetenskaplig hypotes i kategorin för 'foliehattar'. Men dels kan den kognitiva dissonansen ligga i att helt okritiskt acceptera en 'sanning', bara för att den förväntas vara sann utifrån det rådande paradigmet i samhället. Hjärnan spelar oss spratt många gånger. Det finns så att säga en inbyggd perceptionsmekanik i medvetandet. Problemet är att denna mekanik inte alltid är att lita på. Lösningen: Att göra en 'rimlighetsanalys'!
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Detta stämmer dock inte in på vad kognitiv dissonans är. Det ger inte kognitiv dissonans att avfärda något som en konspirationsteori om det inte strider mot något som man redan tror på. Det skulle enbart ge k.d. om teorin stämde med saker man redan tror på, men man av någon anledning inte kan acceptera just den teorin.
K.d. sker inom en individ när två idéer, värderingar, upplevelser etc. inte stämmer överens. Säg t.ex. att jag ser mig själv som en moraliskt korrekt person, men en dag gör jag något väldigt omoraliskt som inte stämmer med min självbild, = kognitiv dissonans.
Detta aside så insinuerar det tredje stycket att folk oavsett vad får k.d. av att inte acceptera konspirationsteorier, vilket inte stämmer. De flesta människor får ö.h.t. ingen k.d. av att inte acceptera konspirationsteorier eftersom det inte strider mot något som de redan tror på.
Sajtvärd på Skrivlust
#1: Tja, du har kanske rätt där. Jag slog väl knut på mitt eget resonemang i värmen. De två första styckena tror jag ändå stämmer rätt så bra ändå. De är egentligen direkta återgivningar av videons innehåll.
Såg en text eller video på Facebook som försvann sen, kunde inte hitta den igen. Det handlade om ett gäng ungdomar som delade en bil. Under färden dök det plötsligt upp en 'varelse' som korsade vägen framför dem. Den var helt kritvit och blank och tycktes 'gå på knogarna' (vad nu det betyder). Ögonen var som kolsvarta hål. En av passagerarna var helt tagen av händelsen. Han ville gärna diskutera saken med de andra men de slog bort upplevelsen som helt ovidkommande. Han fick inte ett ord ur dem vidare om saken. Detta tycker jag liknar kognitiv dissonans.
……………………………………
Det är påfallande många som styrs av kognitiv dissonans, jag har ända sedan jag skaffade internet 2007 i perioder varit väldigt aktiv i olika diskussionsforum och på sociala medier, och man ser detta hela tiden. Konfirmeringsbias där den som någon försöker motbevisa letar upp alternativa faktakällor (inte sällan från konspirationsteoretiska sajter) som stöd. Någonstans så förstår den som blir motbevisad att hens resonemang är vridet eller grundar sig på en rädsla för att något är annorlunda än det hen tror på, men det är oftast lättast och bekvämast att köra på i invanda hjulspår än att tvinga sig att tänka om och ta till sig nya fakta.
#3: Håller med. Nu anses jag själv vara väldigt konspiratorisk, vilket jag förstås förnekar utifrån min egen kognitiva dissonans 😉. Men rent allmänt anser jag att man bör hålla så gott som alla förklaringsmöjligheter öppna. Är en anhängare av Wittgensteins filosofi; 'man kan inte vara fullkomligt säker på att det inte finns en flodhäst i rummet'. Dvs, tillvaron är mer komplex än vi kan föreställa oss.
……………………………………
#5: Kan tyckas. Men även begreppet 'fakta' börjar lösas upp i sina beståndsdelar när man studerar det lite närmare. Enligt kinesisk filosofi bär varje begrepp ett korn, en kärna av sin motsats. Fakta bär således på en kärna av fantasi, liksom fantasi bär på en kärna av fakta.
En filosofisk djupdykning om fakta:
……………………………………