Folklivsforskaren Ebbe Schön har gått till nästa stadie
Ebbe Schön föddes i Bohuslän och var känd för sin djupa kunskap om svensk folktro och sägner kring tomtar, troll, älvor och vättar. Han medverkade ofta i radio och tv som expert i ämnet. Bland annat i SVT:s julkalender Trolltider 1985, där Schön agerade lucköppnare och berättade om olika väsen som gengångare, gastar och mylingar. Det var vetande som gjorde Schön folkkär med åren.
Schön skrev flera böcker om det ockulta och var även docent i litteraturvetenskap. Han doktorerade i Jan Fridegårds författarskap och hade en chefsroll på Nordiska museets folkminnessamling.
Läs mer här:
https://www.svt.se/kultur/folklivsforskaren-ebbe-schon-dod-blev-92-ar
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#0: Vila i frid Ebbe! 💜
Det var Ebbe (med förstärkning av min moster) som väckte mitt intresse för folklore redan när jag var en liten skrutt. Älskade att se Ebbe i rutan.
// Harley 🏳️⚧️🏳️🌈
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Hästar & ridsport, Film, Hamster

Frid över Ebbes minne! Han ser ut lite som en tomte själv, en slump? Visst, det finns bra information att gräva fram ur museernas arkiv. Men ändå, det blir lite torrt och mossigt att endast närma sig folktrons väsen på akademisk väg. Mer levande är förstås att lyssna till någon som har faktiska erfarenheter av möten med dessa väsen.
Enligt mig (som ingen lyssnar på) så består stora delar av folktrons värld av materia med en högre frekvens. Dvs, det är egentligen samma materia men där elektronerna roterar snabbare kring atomkärnan. Resultatet är att atomstrukturen bevaras men att materien i sig är tunnare (ihåligare). Vi vanliga människor kan således inte urskilja den högre materien, annat än i undantagsfall, när tomtarna, keruberna etc. vill visa sig.
Många av människans udda upplevelser kan dessutom komma från den psykedeliska världen. Det är tankens värld, som även existerar i en kollektiv variant. Det är inte korrekt att kalla detta för hallucinationer eller fantasier. Den psykiska världen är fullkomligt verklig, det är bara så att helt andra naturlagar gäller där. Det går inte att tillämpa den fysiska världens naturlagar på andevärlden.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/

Jag tror att genom att koppla ihop folktron med den akademiska världen så får man en bredare förståelse för andra betraktelsesätt t ex din uppfattning.
Det blir lätt ett motsatsförhållande.

#4: Jag använder alltid akademisk kunskap när jag vill utforska något. Det är ju själva grunden för vidare analyser. Det är endast när man uteslutande använder den akademiska kunskapen som innehållet tappar kontakten med det levande.
……………………………………

#5: Håller med men jag tror att den akademiska världen håller dörren lite på glänt för folklivsforskning - det behöver inte vara så vetenskapligt om det går under benämningen folktro.
Det är viktigt att spegla mångsidigheten att allt inte bara är molekyler och torr fakta om du förstår hur jag menar.

Här lite från Medeltidsveckan:
Barnprogramledaren och författaren Ylva Hällen har skrivet en berättelse för Medeltidsveckan som tar avstamp i slaget om Visby 1361.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/varlden-har-sprickor-och-innanfor-portaler-finns-andra-varldar

#7: Ylva Hällen uttrycker sig en smula luddigt, inte lätt att förstå vad hon menar. Sprickor i vaddå närmare bestämt? Vems portaler, som är var? Vad består de andra världarna av?
……………………………………
Sprickor i världen..skulle nog kalla dem gigantiska revor men är åxå beroende på hur man ser eller inte ser det..hon syftar nog till de portaler hon har sett..9 av 10 portaler går man inte igenom utan betraktar portalen och får skymt om vad som finns på andra sidan även om bilden är lätt grumlig

Personligen skulle jag nog uttrycka mig så här: Det finns betydande sprickor i den officiella världsbilden. Dvs, den värld vi trodde vi hade koll på visar sig nu ha en helt annan struktur och innehåll. En portal är en öppning till något annat. Det krävs mod att gå igenom en sådan portal. Resultatet kan bli bättre eller sämre, beroende på ur vilket perspektiv man betraktar det hela. En sak är säker dock, när portalen väl har passerats så finns det ingen möjlighet att vända tillbaka. Det man vet, det vet man, det kan inte göras ogjort!
……………………………………