Annons:
Etikettertidig-historiaritualeruråldrig-skrifttraditioner
Läst 230 ggr
JRSN
2022-03-29 21:28

Koranen om slöjor, nu och då

Samina Ali berättar om kvinnors situation under Profetens Muhammeds tid. Det visar sig att sedvänjan att bära slöja hade en helt annorlunda betydelse på den tiden. Det var kvinnor av högre börd som bar en typ av slöja, som ett tecken på upphöjdhet och som en signal att de var beskyddade av en klan. Fattigare tjänstekvinnor och slavar dolde inte sitt ansikte alls, de stod inte heller under någons beskydd. Följaktligen var de senare kvinnorna ständigt utsatta för risken att bli attackerade och skändade.

Profetens lösning var helt enkelt ett påbud att låta alla kvinnor bära det klädesplagget som de upphöjda bar. Det var en åtgärd av praktisk natur och den hade ingenting alls med undertryckandet av kvinnan att göra. Kvinnan ansågs då vara mannens jämlike.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Maria
2022-04-09 08:26
#1

Om kvinnan var mannens jämlike så borde väl påbudet vara tvärtom. Att INGA kvinnor behövde bära slöja. Ett påbud är ju ett slags tvång och det slapp männen. Så jämlikt…. nej det tycker jag inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JRSN
2022-04-09 09:43
#2

#1: Du utgår självklart från dagens situation. Men idealet på den tiden, enligt videon, innebar att det var en statussymbol för upphöjda kvinnor att bära en typ av slöja. Du menar kanske att man kunde skrotat hela grejen så att ingen bar slöja. Men så enkelt vad det nog inte då, det var ett helt annat samhälle där man tydligt ville markera sin tillhörighet. Profeten försökte troligen lösa problemet så som det var möjligt enligt den tidens värderingar.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Maria
2022-04-09 10:37
#3

#2 Jo jag förstår att det var annorlunda då men jämlikt har det knappast varit för kvinnor genom tiderna även om profetens intentioner var välmenande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

  • Redigerat 2022-04-09 10:39 av Maria
JRSN
2022-04-09 17:56
#4

#3: Nej så väldigt jämlikt har det nog inte varit i allmänhet, annat än i enskilda kulturer under specifika tider. Det har dock funnits 'matriarkat' längre tillbaka i tiden, endast spillror finns kvar idag. Därmed inte sagt att dessa med nödvändighet skulle varit mer jämlika, kanske var kvinnan då alltför dominant. Ett sant jämlikt samhälle kan fortfarande höra framtiden till.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Ragatans Naturande
2022-07-22 11:09
#5

#0:

Precis som det var i Sverige från början, där kvinnan bar hätta i olika färg, beroende på oskuld, ledig, gift, änka och lägre eller högre börd.

Inget nytt under solen, med andra ord.

Vi svenskar har inte varit "bättre" eller "sämre" än muslimer om man läser vår egen historia.

Om man har gått i svenska skolan och inte skolkat sig igenom den och enbart lärt sig Sveriges NYA historia, genom Livets Hårda Skola, så finns det mycket gemensamt i kultur och historia över hela vår jord.

Fler borde läsa på om vår egen kulturhistoria, innan de pekar finger åt andra

Med vänliga hälsningar

Ingela
SLU-utbildad Natur- och Kulturvägledare

<3


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

  • Redigerat 2022-07-22 11:10 av Ragatans Naturande
JRSN
2022-07-22 15:56
#6

#5: Hej, ja exakt, det var på liknande sätt i Sverige för inte alltför länge sedan. Att känna till sin kulturhistoria är mycket viktigt. Tyvärr läggs ingen vikt vid sådana ämnen idag. Mycket av vår historia har förvanskats och gått förlorad. Hoppet finns ändå att någon skall ta upp de gamla traditionerna och göra dem levande igen. De som är värda att bevara förstås, för det finns dock äldre seder och skick som har något förlegat över sig och som kanske bäst förtjänar ett glömskans skimmer.

Jag är intresserad av historia i allmänhet och även Sveriges historia från 'år noll' och framåt. Vikingatiden finns bevarad i skrift men merparten har endast status av 'sagor', vilket är lite orättvist. Ofta är berättelserna detaljrika och beskrivande till tid och plats.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
V
2022-08-30 13:58
#7

Tror aldrig det riktigt varit jämlikt för kvinnor och män. Värre förr, antagligen,¨. Men jag vet inte. Varför tvingar talibanerna nu kvinnor att ha slöja i Afghanistan när de tog över. Det tror jag inte riktigt på :)

  • Redigerat 2022-08-30 14:05 av Vykke
JRSN
2022-08-30 22:10
#8

#7: Är dagens 'talibaner' äkta talibaner, kan man fråga sig. Dvs, representerar de någon genuin tradition eller är de mer eller mindre ditsatta för att utföra en agenda? Jag misstänker att de talibaner vi ser idag utgör en politisk falang snarare än en traditionsenlig folkgrupp. 'Någon' maktelit har intresse av att splittra landet och hålla det kvar på stenåldersnivå, därav talibanernas terror mot befolkningen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

V
2022-08-31 08:46
#9

#8: Mm, kanske. USA hade ju kontroll över landet länge. De pumpade in mycket pengar i deras militär etc etc. Deras militär, söp sig fulla så fort det var löning eller tog droger, hörde jag. Kanske de inte dök upp heller. Talibanerna tog över landet ganska snabbt, deras militär hade inte mycket chans. Menar du att talibanerna var snällare förr? nja

JRSN
2022-08-31 09:07
#10

#9: Närmare efterforskning visar att 'talibanerna' är en studentrörelse grundad på en religiös ideologi. Rörelsen har uppstått så sent som 1994, i efterspelet av det Afghanska kriget, 1978-92. Det handlar alltså om lokala gerillasoldater, skapade av såväl amerikaner som ryssar.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

V
2022-09-03 15:51
#11

#10: Okej, källa på det? Menar du att talibaner är skapade av ryssar och amerikaner? Varför skulle dem vilja skapa talibaner, de vill väl döda dem? Hur tänker du?

JRSN
2022-09-03 22:04
#12

#11: Tror faktiskt det var en vanlig Wikipediaartikel jag kollade på (nedan). Sen är det allmänt känt att Hillary Clinton öppet erkänt att de skapade mujahedin för att bekämpa ryssarna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Taliban

https://www.youtube.com/watch?v=L9riC3944m8

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Pyttelite
2022-09-03 22:20
#13

Här är en artikel med samma tema - lustigt att man ”minns” fel trots att detta är nutidshistoria.

Hade ingen aning eller hade glömt hur det hängde ihop.

https://www.vadvivet.se/talibaner/amp/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


De ser sig själva som de rättmätiga arvtagarna att styra pashtunernas land, och de förespråkar en mycket konservativ tolkning av islam.
  • Redigerat 2022-09-03 22:23 av Pyttelite
Annons:
Upp till toppen
Annons: