Annons:
Läst 223 ggr
[LexiusAlexis]
2021-10-20, 20:58

Är det bara jag och hinduerna eller tror fler på det här?

Jag har ju lite underliga ting för mig, ting jag sällan pratar om eftersom det finns så många hobbypsykologer som ska ha det till att det beror på någon sorts diagnos eller så. Jag tror dock inte det, då skulle alla hinduer och andra som tänker likadant också ha någon diagnos.

Vad är det jag tänker på? Jo, jag tänker på det här med att "allting har en själ" som bland annat finns inom hinduismen, jag tror också att det finns inom modern asatro. Jag gillar att tänka på i alla fall platser som så. Jag funderar på om fler tänker såhär, helt ensamma kan vi ju inte vara, jag och hinduerna? ;)

Annons:
JRSN
2021-10-20, 21:31

#0: Tja, jag tänker på det sättet, att alla ting och väsen har en själ. Men jag kallar det för 'animism', vilket är en gammal folktro. Men vad man kallar det eller vilken 'religion' man hänför det till är egentligen oväsentligt. Man får ha vilka uppfattningar man vill, så länge det inte skadar andra, åtminstone i min värld. Yttrandefrihet gäller fortfarande på det här forumet, även om resten av samhället håller på att 'flippa ur'. 😉

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[LexiusAlexis]
2021-10-20, 22:13

Animism har jag faktiskt hört talas om, tror att det används inom många sådana gamla folktror, så du har säkert rätt i att religionsuppfattningen är oväsentlig.
Ptja, yttrandefrihet gäller på alla demokratiska platser, det är tur.
Det här med saker som flippat ur tror jag handlar mycket om folk som gått vilse i sin egen skalle, ibland ledda av någon, ibland av ren okunskap. Jag tänker att den livsenergi jag har är bättre att lägga på folk som ger energi än på folk som tar den :)

JRSN
2021-10-21, 15:22

#2: Javisst, mycket vilsna människor därute för att inte tala om energitjuvar. Men man får försöka värja sig så gott man kan. Hörde nyligen talas om en skyddsmetod med hjälp av ljudvågor (som man sjunger själv eller tänker i sitt huvud). Det låter väldigt intressant men har inte hunnit studera det ännu. Tror det var den här sidan:

Healing Frequencies of the Human Body

Som sagt, har inte hunnit läsa den ännu! 😉

……………………………………

Humans have understood for centuries that sound has a profound effect on the human body and mind. Ever since our discovery of music and shamanistic
Unmanageable
2021-10-23, 17:15

Jag tänker att allt har en själ och dessutom att allt och alla har sin grund i en och samma själ.
Alltet. Energin.
Där existerar vi och energierna som gör oss till vi. Och energierna är vad jag kallar det. Eller snarare i singular. Energin.
Den som alla är.

Jag har dock ingen religion. Men jag stämmer bra överens med hinduism och buddhism.
Tror saker är betydligt mer flytande och komplext och jag skulle nog aldrig känna mig helt hemma i någon religion.
Tror dock att de allra flesta religioner från grunden består av en och samma. Källa.
Sen tolkar människor. Och saker blir skilda.

Saker jag sällan pratar om. För det är sällan någon förstår vad jag försöker säga. 🙈

[LexiusAlexis]
2021-10-23, 21:15

#4: Att tänka på det som "religioner" tror jag är att tänka för gent, man måste tänka större, varför jag också tror en del på animism, energiflöden och sådant.

En grej jag vet att jag har själv är att jag ofta ser på människor nästan direkt vilka de är, det slår väldigt sällan fel. Det har dels med energiflödena att göra, dels med något jag inte kan sätta fingret på vad det är, jag kan känna om jag skulle kunna tänka mig att gå på samma kafferep som NN bara genom att se personens blick. Dock har jag varit dålig på att lita på det där ett tag.

Ja, det är samma storyboard, men sedan har det ju gått många tusen år och det hela har censurerats, (miss)tolkats och reviderats tills det blir lite som med viskleken. Man får ett helt annat budskap än vad det var från början.

Jag förstår faktiskt mycket av vad du säger, men det tror jag är för att jag tänker snarlikt som du gör.

JRSN
2021-10-23, 21:46

En sak som jag tycker mig ha förstått när det gäller 'källan el. enheten', det är dels att den är gemensam för oss alla (förstås), men också att källan inte har något personligt över sig. Källan är en helt opersonlig men medveten själ. Det är en överordnad princip för hela Universum. Dock kan källan vara avskild utifrån en viss väsensart. Dvs det kan finnas en universell mänsklig Gud, en universell Gud för djur etc. Uppgiften för den universelle guden är att vara sina väsen behjälplig i stort.

I fråga om en 'personlig Gud' så tror jag vi ser detta i vårt 'högre jag', en högre aspekt av oss själva med en fristående själ. Nu vet jag inte riktigt vart jag ville komma, det var mer en reflektion av det ni skrev innan här.

……………………………………

• Redigerat 2021-10-24, 06:37 av JRSN
Annons:
[vykke]
2022-01-30, 02:50

Ja, det kan nog stämma! Svårt att veta dock, om man inte är Krishna eller som honom, tror jag. Men man kanske kan ha någon slags intuition i det.

• Redigerat 2022-01-30, 02:52 av [vykke]
[ghostdoggy]
2022-01-30, 11:40

#4: helt inne på ditt spår..allt har en själ oavsett vad vi tittar på,allt har en energi..oavsett om det är dött el inte..och allt är kopplat till källan

[redu]
2022-02-08, 16:01

Allt har en själ så har jag upplevt genom livet.

Naturen djuren allt levande så även döda ting.

Vidrör ett dött ting och energi överförs väcks till liv.

Många generationer genom åren för över energi.

Allt som skapats har en själ.

Religioner är kontrollerande gå sin väg i frihet då vaknar andens sanna jag till liv.

JRSN
2022-02-08, 17:34

Javisst, även s.k. 'döda' ting har en själ. Det enda som skiljer sig åt (enligt mig) är medvetandets grad eller kvalitet. Det jag tänker på är de olika väsensformerna; formväsen, växtväsen, andeväsen, djurväsen, människoväsen, änglaväsen och devaväsen. Formväsen (typ stenar, metall etc) är endast medvetna 'inåt' mot en minnesvärld. Växtväsen är 'semimedvetna', dvs de upplever den yttre världen på dagtid men en personlig 'egenvärld' nattetid, och så vidare.

……………………………………

Upp till toppen
Annons: