Annons:
Etikettervisionerandligtdrömmar
Läst 1564 ggr
JRSN
2020-08-05 10:38

Sömnparalys och nattliga besök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Begreppet 'sömnparalys' har de flesta någon kännedom om. Det handlar i regel om att man vaknar, helt paralyserad, och inte kan röra sig. Inte sällan 'surrar' det i huvudet och kroppen liksom vibrerar. Ibland kan röster av främmande personer höras, man kan få för sig att någon har brutit sig in i ens lägenhet. Sömnparalysen brukar släppa efter någon minut men kan vara en obehaglig erfarenhet. I vissa fall kan det kännas som att 'ett väsen' medvetet håller en fängslad och under mycket stark kontroll.

Fenomen med många bottnar

Min uppfattning är att sömnparalysen inte är ett uttryck för EN verklighet. Fenomenet tycks istället vara en gemensam nämnare för flera olika tillstånd. Skalan sträcker sig från rent fysikaliska symtom till renodlat andliga upplevelser. Att med en enda förklaringsmodell försöka omringa sömnparalysens olika sidor kommer sannolikt inte lyckas. Det behövs därför en mycket bredare analys av situationen.

Signalsubstanser i olag

Hjärnans alla signalsubstanser är en känslig symfoni. Det kan räcka med att personen i fråga inte har sovit tillräckligt för att balansen skall rubbas. Detta i kombination med oro, stress och grubblerier kan utlösa tillfälliga 'felkopplingar' mellan sömn och vaka. För hög nivå av en viss signalsubstans kan till exempel leda till att det 'fysiska medvetandet' aktiveras trots att kroppen fortfarande befinner sig i sömnstadiet. Om denna vakenhet sammanfaller med REM-aktivitet (drömmar) så kan personen uppleva att drömmarna 'projiceras' i sovrummet. Det kan förklara en skenbar närvaro av främmande 'entiteter'.

Succubus och Incubus

Det kan ibland hända att sömnparalysen kombineras med 'dunkla väsen' vars närvaro präglas av en starkt sexuell natur. Uppvaktningen är sällan ömsesidig, ibland handlar det om rena övergrepp, en nattlig terror som mottagaren inte styr över. En gissning är att dessa väsen i själva verket är demoner, som för att uppnå vissa syften, tar formen av mänskliga förförare. Demoner styr signalsubstanser med lätthet. Det kvinnliga väsendet kallas 'Succubus', den manlige motsvarigheten kallas 'Incubus'. 

De sexuella demonernas skäl för aktiviteterna är oklara. Det kan dock handla om att 'binda upp' mottagaren, så att denne förhindras att få kontakt med en mänsklig partner. Det kan också röra sig om ett 'demoniskt avelsprogram'. Den kvinnliga demonen samlar då in (andlig säd) från en man. Därefter injiceras säden (via en manlig demon) till en utvald, kanske redan havande, kvinna. Utfallet blir möjligen att den fysiska kvinnans avkomma blir en person med starkt demoniska anlag.

Utomjordisk intervention

Även utomjordiska väsen använder sig av sömnparalysen. Ondsinta utomjordingar (sådana finns tyvärr) kan 'plocka upp' människor i deras subtila kroppar och utföra ytterst tveksamma analyser och experiment. I regel finns dock beskydd för sådana övergrepp men vissa överstatliga 'myndigheter' har förhandlat till sig teknologiska fördelar mot att utomjordingar ges tillgång till ett antal 'försökspersoner'. Detta är givetvis olagligt och totalt förkastligt. Godartade utomjordingar kan också plocka upp människor, dock alltid med människans medgivande. Det kan då handla om healing, kommunikation eller utvecklingshöjande åtgärder.

Ut-ur-kroppen-upplevelser

Slutligen är sömnparalysen ett förstadium till en s.k. 'ut-ur-kroppen-upplevelse'. Vissa av människans subtila kroppar kan då separeras från den fysiska kroppen och varsebliva saker på annan ort. Det hela brukar inledas med att kroppen paralyseras och börjar 'vibrera'. Personen kan höra brus och ringningar och uppleva sig färdas blixtsnabbt genom en tunnel. Väl ute ur kroppen kan färden gå till olika sfärer och tillvaroplan. Upplevelsen kan ske i den fysiska världen men även i drömlika 'tankevärldar'. Hur upplevelsen gestaltas beror på vilken subtil kropp som själen för tillfället har kontroll över.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2021-01-05 12:20 av JRSN
Annons:
skina
2020-08-05 13:04
#1

De fall sömnparalys som jag har hört talas om är oftast inte så kraftfulla väsen utan mer spöken eller "oknytt", som är lätt att få ordning på.
Min sambo hade problem med det så jag fokuserade helt enkelt på att rena och stärka hans aura, satte som en bubbla runt hela sängen, så var det borta och har aldrig kommit tillbaka.

Enkel ljusmediation innan man ska sova, att man tänker sig att man ligger och solar, och en drömfångare brukar räcka gott också :)

Ett lite svårare fall har jag varit med om. En medial person som "jobbade" på nätterna och inte hade någon som helst kontroll över det hela, utan man får helt enkelt kalla det att hon blev terroriserad.
Hon fick hjälp av en schaman och underhåller det nu med den lilla ljusmediationen innan hon ska somna. Men där handlade det mer om drömmar men hon kunde inte väcka sig ur dem.

JRSN
2020-08-05 16:31
#2

#1 Så sant! När jag tänker efter var det ett eller två avsnitt i serien 'Det okända', där jordbundna andar orsakade nattliga förlamningstillstånd hos sina 'offer'. Alltså kan även spöken ge upphov till fenomenet. Jag tolkar dock detta som att andarna i sig själva bar på demoner, så jag tror effekten har sitt ursprung från den sfären.

Det här inlägget har inte alls berört sätt att hantera sömnparalyser och relaterade fenomen. Men sannolikt är det sedvanliga schamanska och mediala insatser som kan råda bot på även de mest komplicerade fall. 🌛

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Denna kommentar har tagits bort.
RandomNameGenerator
2020-08-05 20:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

 Du är så bra på att förklara. lätt förståeligt och innehållsrikt. Man blir lite smartare efter varje inlägg.

Har haft en period med sömnparalyser nu en intensiv period på några månader. Ena gången trodde, jag var förlamad i ca fem sekunder. Kunde inte röra huvudet och det kändes som att nacken var av. Tidigare har jag upplevt både positiva och negetiva "Abductions" där jag blivit förd iväg. Kroppen börjar snurra och det känns som man åker iväg man blir nästan tyngdlös. Ser inte så mycket när det händer men att man blir bortförd är tydligt. Vart och till vem har jag ingen aning om.

Har haft vakna drömmar där det ser ut som att dem har ett rutnät där dom lägger avlopp och planerar bostäder. Helt bisarrt givetvis men såg ut som att någon satt och spelade Sim City och man såg städer och dess infrastrukturer. Det spelades upp i 1.5 hastighet högre, som att någon snabbspolade. Det var vakna drömmar, verkligen bisarra. 

Kul inlägg, sömnparalys kan vara så skrämmande.

Man kan också tänka att Mardrömmen hänger ihop med det här och "Maran"

skina
2020-08-06 09:13
#5

#2 av: JRSN

Jag TROR inte alls att det alltid måste vara demoniskt och jag anser sedvanliga skräckfilmer osv vara en av de största svårigheter vi har, särskilt för de spirituella som är nya, de är många gånger livrädda för just demoner osv.

Jag TROR att det finns en uppsjö energivarelser som är intresserade av oss när vi sover och jag TROR inte att demoner kommer till vanligt folk sådär bara utan vidare. Jag TROR att man måste råka hamna i ett hus där det finns en, ta behandling från någon som har en som hoppar över på en eller tillkalla dem på något sätt.

Att energivarelser försöker komma åt oss när vi sover för att få vår energi är inget nytt, indianerna byggde drömfångarna för att hålla drömmar skickade utifrån från sig.
De drömmar man får utifrån brukar jag kalla "långfilmsdrömmar". Man är helt slut när man vaknar, man har kämpat för att rädda alla man känner ur fara, t ex.
Mycket verkliga och tydliga är de och hur man än kämpar är man aldrig trygg, förrän man vaknar, de är som en evig kamp.
När jag var yngre satt jag fast i dem men med tiden lärde jag mig att väcka mig ur dem och när jag var kring 20 år kunde jag hålla dem ifrån mig.
Min mamma och min ena dotter har också haft dessa långfilmsdrömmar.

Jag TROR att sömnparalys är steget längre, att entiteten inkräktar på ens fysiska kropp, men att den är besläktad med "långfilmsdrömmarna", båda är ett intrång, det ena mentalt och det andra fysiskt.
Som jag skrev upplever jag en normal sömnparalys som ett mycket enkelt problem att bli av med. Det kräver lite träning bara.

1. Bli inte rädd för ev intrång, tänk dig som att det vore en fräck granne som har kommit in i ditt sovrum. Visa ditt ogillande och visa dem ut.  Man kan rent av bli arg men vänlighet är bättre mot en förvirrad liten granne.
2. En lätt ljusmediation där man tänker att man ligger och solar, ljuset blir allt vitare och omsluter hela sängen, vidga det gärna till hela bostaden. Visualisera gärna att solljuset bildar en skyddande bubbla kring kroppen. Varför inte tänka långa vita taggar på bubblan också. Somna gärna i meditationen, i en optimal positiv sinnesstämning, och upprepa den en liten stund varje kväll.
3. Häng en drömfångare ovanför sängen.

Hjälper inte detta efter ett par veckor så ta hjälp från en erfaren och renommerad schaman, ingen helgkurs schaman, flerårigt utbildad.
Handlar det om ett spöke i huset kan ett medium räcka.
Kommer det utifrån är man ofta lite medial själv och attraherar entiteter som ett litet fyrbloss och har inte lärt sig att skydda sig utan är för öppen.
Undvik all form av öppnande meditation, så som "öppna ditt hjärta", om du är för öppen i sömnen.

Glöm inte att kärlek är den starkaste energin och den är rent "äcklig" för "de grå" entiteterna :)

JRSN
2020-08-06 10:38
#6

#5 Vet inte riktigt varför du betonar 'tror' så starkt. Var och en har sina egna upplevelser av tillvaron. Det ena behöver inte utesluta det andra. Det finns ingen motsättning i skilda uppfattningar. Tvärtom så är det bara bra att vidga vyerna så mycket som möjligt. 😊

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
skina
2020-08-07 09:51
#7

Jag försöker bara betona att det är vad jag TROR, jag är absolut ingen expert och vet inte säkert att det är som jag har uppfattat det :)

JRSN
2020-08-07 10:55
#8

#7 Tack, jag förstår. Men det är nog en regel som kan sägas gälla universellt, över hela linjen. Även den mest kompetente, välutbildade och erfarna expert behöver omge sig med en stor portion ödmjukhet. Vem kan säga sig förstå hela tillvaron i alla dess detaljer? Så du behöver inte förklara eller ursäkta din ståndpunkt. Du har väldigt bra synpunkter och där finns säkerligen mycket vi andra kan lära oss. 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

JRSN
2020-08-07 11:02
#9

#4 Tack för uppmuntran! Det var länge sedan jag hade sömnparalyser nu men kan inte säga att jag längtar tillbaka till dem. Bortsett från ut-ur-kroppenupplevelser förstås, de vill man gärna ha fler av. Skulle tro att de inte sker nu eftersom jag har ett bättre liv än förut, de 'behövs' liksom inte längre, såsom en flykt från tillvaron.

Visionen med rutnätet var intressant. Känner du till vilka 'de' var som planerade infrastrukturen och bostäderna, vilken plats det var?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2020-08-11 13:56
#10

Jag hade  flera sömnparalyser under en begränsad tid. Nu var det ett par år sedan, men det var starka upplevelser som jag aldrig kommer att glömma. 

I en av paralyserna kände jag hur hela kroppen utom huvudet lyftes från sängen. Jag tyckte då att det var så djupt obehagligt att jag tänkte "nej, inte huvudet, jag vill stanna kvar i sängen" och då ramlade kroppen tillbaka i sängen med en dov duns som jag både kände och hörde. Kroppen studsade till en gång, precis som att det var på riktigt. Allt var mycket realistiskt och fortfarande tänker jag på vad som hade hänt om jag släppt taget och låtit mig själv lyfta. Känslan eller händelsen/paralysen har dock aldrig kommit tillbaka. Men jag tolkar det idag som att jag ville ha kontroll över min kropp och situationen, precis som i verkliga livet …

JRSN
2020-08-11 16:25
#11

#10 Upplevde du att det var ditt eget väsen som styrde paralysen, eller var det väsen utifrån som gjorde något? 😊

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2020-08-12 23:21
#12

#11 Omöjligt att svara på! Vet tyvärr inte. 😞

JRSN
2023-04-15 21:51
#13


En mycket djuplodande radiointervju här med Vicki Joy Anderson. Ämnet är 'sömnparalys', ett fenomen som många har upplevt nattetid. Forskningen på sömnparalysen är fragmentarisk men det finns bra redogörelser. Intervjun med Vicki Joy Anderson kan tjänstegöra som en slags norm eller uppslagsbok när det gäller att identifiera olika stadier och händelser som den sovande kan erfara. Ett måste för de som har erfarenhet av detta bisarra skeende och vill få klarhet.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: