Etiketterparanormaltparadigmskiftenmetamorfos
Läst 972 ggr
JRSN
2020-03-28, 14:36

Mandelaeffekten

Den s.k. 'Mandelaeffekten' är som bekant ett fenomen som går ut på att en observation inte stämmer överens med det minne man har av det observerade. Fenomenet är uppkallat efter Nelson Mandela, som en del hävdar dog i fängelse i slutet av 80-talet. Den officiella versionen är förstås att han dog i frihet år 2013. Jag tar inte ställning men ska försöka visa att det finns flera förklaringsmodeller.

Falska minnen

Vår hjärna är dessvärre inte tillförlitlig, den spelar oss spratt ibland. Till exempel kan man svära på ett viss skylt vid barndomshemmet är försedd med en viss symbol. Men när man sedan, efter årtiondens bortavaro, återvänder till barndomshemmet så finner man visserligen skylten, men den har antingen ingen symbol alls eller en helt annan symbol. Hjärnan har i det här fallet gjort en slags association med skylten och en liknande plats, och helt enkelt förväxlat detaljerna. Detta fenomen är en känd stötesten vid exempelvis vittnesuppgifter, betonande vikten av 'färska' vittnesmål.

Manipulation av sanningen

Makthavare, myndigheter och säkerhetstjänster känner förstås till människans många svagheter. Eftersom de har såväl motiv, kunskap och metoder att förändra den officiella verklighetsbilden så gör de ofta detta. För att återgå till Nelson Mandela så är det ju inte hugget i sten att den yngre Mandela med nödvändighet är densamme som den äldre Mandela. Motiv kan ha funnits att INTE släppa ut den rebell som en gång låstes in. Att skapa dubbelgångare är väl närmast rutin nu för makthavarna. Faktiskt så kan man påstå att den mysige 'brumbjörn' som släpptes ut år 1990 kanske var lite överdrivet snäll och foglig.

Parallella verkligheter

Tillvaron är mer mystisk än vi någonsin kan föreställa oss. Jag skulle vilja postulera att Universum är evigt i tid och har oändlig utsträckning. Detta skapar mycket egendomliga men logiska konsekvenser. Om man ser rent matimatiskt på detta så måste vi dra slutsatsen att alla väsen, platser och dimensioner existerar i ett oändligt antal kopior och varianter. Följaktligen kan då en 'skiftning' emellanåt äga rum som förändrar tidslinjen och framtiden. Denna skiftning kan äga rum i samband med någons medvetna beslut i en avgörande fråga. Själva övergången är omärklig men framtiden tar därmed en annan riktning.

Försvinnande och uppdykande objekt

Det har framkommit att gränsen mellan den fysiska och den psykiska världen är mer diffus än vi kunnat tro. Således händer det mer än ofta att föremål 'driver' fram och tillbaka mellan dessa världar. Ofta är det förstås andevarelser av olika slag som hjälper till i den processen. Det kan handla om att andarna behöver vissa saker och lånar dem tillfälligt. Ibland kan orsaken vara att övertyga oss om den andliga värdens existens. Vid andra tillfällen så skojar andarna helt enkelt med oss, för att de kan! 

Fundamentens sammanbrott

En oundviklig slutsats är att världen inte är så statisk som vi förutsätter. Mer och mer framträder bilden av en mystisk och subtil tillvaro. Även vetenskapen vacklar och skälver i sina fundament. Om vi inte kan hålla oss fast i något konkret, vad ska vi då göra? Då lyfter vi vingarna och svävar fritt!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

• Redigerat 2020-12-26, 10:52 av JRSN
JRSN
2020-09-02, 22:23

Puffar upp tråden om 'Mandelaeffekten'. Speciellt i dessa tider kan det vara svårt att skilja mellan den konkreta verkligheten och den inbillade motsvarigheten. Det är så mycket sanningar som poppar upp ur historiens dunkel. Sanningen vill helt enkelt visa sig, i alla sina aspekter. Men vår gamla verklighetsbild hör till det äldre paradigmet och stämmer inte längre. Ett 'gungfly' uppstår då och vi vet inte vad vi ska förhålla oss till. Då är det extra viktigt att vara fri och flexibel i sinnet!

……………………………………

Diana_Melbourne
2020-09-18, 10:44

#0: Ett fantasieggande och spännande inlägg som vanligt. Och som vanligt kan jag inte låta bli att relatera till mig själv. Ett exempel: för länge sedan, utan att först veta om det, såg jag den bankrånare som någon minut senare skulle råna Handelsbanken i närheten av Gävlegatan i Stockholm. Jag lade märke till honom eftersom han var på helspänn, liksom på språng mot bankkontoret. Han luktade av adrenalin. Detta var en minut i nio. Klockan nio stegade jag in på mitt jobb på Gävlegatan, hängde av mig och fick någon minut senare höra (direktrapport på Radio Stockholm) att ett bankrån pågick på sagda bank. Jag ringde polisen såklart. Nu kommer det konstiga: polisen ville inte lyssna. Han ville knappt kännas vid bankrånet och sade något om att jag hade fel. Men hade jag missuppfattat att det var ett bankrån frågade jag. Nej det hade jag väl inte blev svaret. Sedan blev det en hårklyveridiskussion om exakt VAR den eventuelle bankrånaren hade stått, om han nu fanns. En meter snett öster om mig? En och en halv meter från gatan? Eller stod han på andra sidan gatan rent av? Diskussionen gränsade till galenskap - det kändes som att polisen faktiskt inte ville kännas vid ett rån överhuvudtaget. Men… radion fortsatte att rapportera. Rånaren hade kommit undan. Och när jag ringde polisen igen fanns inga noteringar om mitt samtal alls. Trots att jag faktiskt borde ha varit ett viktigt nyckelvittne; jag och snubben var de enda som hade befunnit sig på platsen vid tidpunken precis innan rånet. Polisen frågade hur rånaren såg ut. Han var i trettioårsåldern och såg bra ut började jag och blev avbruten av polisen som började skratta. Haha ja det är väl typiskt att man lägger märke till sånt sa han och började prata om något annat. Jag kände mig verkligen förolämpad och avfärdad som en sensationslysten idiot.

Det här är en mångbottnad historia, jag vet. Men min upplevelse då var att högre makter än polisen spelade in och då pratar jag inte om kungen eller politiker. Allt från det att jag såg rånaren, tills att jag tryckte bort sista polissamtalet kändes som att gå i varm sirap med lock för öronen. Det kändes som att vad jag än skulle gjort så hade mitt budskap inte nått fram för något annat stod i vägen. Det var inte MENINGEN att jag skulle nå fram. Något annat som jag inte kunde påverka hindrade mig. Tilläggas bör att jag då jobbade tillsammans med ett stort gäng nyhetsivriga journalister - och de tog ingen notis om min upplevelse på morgonen. Jag hade väntat mig massor av frågor, uppståndelse som vanligt. Men folk bara ryckte på axlarna och jobbade vidare. Jag fick en surrealistisk känsla av att detta inte hade hänt. Att jag inbillat mig allt. Och idag har jag själv förträngt stora delar av händelsen, minns den liksom inte. Fram tills nu. Berättelsen associerar inte helt till JRSN:s inlägg, men jag tänker mycket på parallella världar där den ena kan ingripa i den andra och ändra framtiden. Det här kändes som just en sån händelse som jag därför ville dela.

JRSN
2020-09-18, 14:37

#2: Det är alltmer så att verkligheten inte längre motsvarar det vi förväntar oss av den. Polisen, till exempel, är kanske inte till för det vi alltid har trott. Var går egentligen gränsen mellan brottslighet och rättsmyndigheter? Om det ens finns någon gräns är den väldigt luddig och ostrukturerad. Kanske råkade du hamna i en 'insideraffär' som inte var för allmänhetens ögon och öron?

……………………………………

Diana_Melbourne
2020-09-18, 14:53

#3 Allt kan absolut ha sin naturliga förklaring och det har slagit mig att det kanske var just en insideraffär. Bankrånet följdes inte upp av media, vilket också kan ha sin förklaring. Brott och rätt, ja gränsen kan minst sagt vara luddig och obegriplig.

Ändå kan jag inte låta bli att tänka kring parallella händelser och världar i just denna händelse, som jag som sagt inte har tänkt på under många år. Jag minns särskilt min förvåning över att mina annars alltid så (ursäkta uttrycket) sensationslystna kollegor inte brydde sig om en ganska extraordinär incident i deras omedelbara närhet. Det var som att de inte hörde vad jag sade, och det var i övrigt en vanlig, slö arbetsmorgon klockan nio. De hade inte så mycket att göra på kontoret då, så att detta skulle kunnat ha varit ett välkommet avbrott i vardagstristessen. De kunde hetsa upp sig för mindre än så, jag lovar.

Men nåja. Detta är förstås spekulationer och kan som sagt ha sin naturliga förklaring. Det är i alla fall den enda händelse jag just nu (fast det finns säkert flera!) kan komma på där min upplevelse av surrealism och ´något större´ingripit i händelseutvecklingen.

JRSN
2020-09-18, 15:34

#4: Jag kan känna igen det du säger och kommer att tänka på begreppet 'kognitiv dissonans'. Detta innebär att man förnekar allting som inte stämmer överens med ens nuvarande verklighetsuppfattning. Dina gamla kollegor sitter kanske fast i det gamla paradigmet. Det innebär att om de 'hör' något som inte har några 'fästpunkter' i deras världsbild så slår de bara bort det.

Sen har vi det där märkliga med tidslinjer som delar sig i två. En verklighet blir kvar och en annan tar en annan vändning. I praktiken är det alltså 'portaler' som öppnas till alternativa framtider. Dessa framtider kan ha samma miljö och personer men handlingen tar en ny väg. Det verkar vara allt mer vanligt nuförtiden att detta sker. Besynnerligt!

……………………………………

Diana_Melbourne
2020-09-18, 15:51

#5 Ja, jag kan bara konstatera att det var en underlig händelse som inte mynnade ut i det förväntade! :D I alla fall får den mig att tänka, och det är egentligen huvudsaken. Att våga tänka alternativt, våga pröva sitt eget invanda, snudda vid filosofi.

Ja, faktum är att jag ska försöka att hålla ögon och öron öppna. Tidslinjer som delar sig i två är en spännande tanke, där jag kan fundera över mitt eget jag i förhållande till andra vägar, andra handlingar. Att jag hittade den här sajten känns inte allom givet till exempel. Svindlande, som att bitar faller på plats.

JRSN
2020-09-18, 16:02

#6: Ska bli spännande att höra dina uppdateringar om ämnet! 😊

……………………………………

Upp till toppen