Annons:
Etikettermagihealingschamanismtraditioner
Läst 1048 ggr
JRSN
2019-12-28 15:49

Ljudmagi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ljud i olika former kan användas som redskap eller ibland hjälp vid healing eller energimodulering. Ljud är förstås en energiform i sig själv men ligger väldigt nära den universella livsenergins uttryck. Det förefaller som om ljudet kan transformeras och på något sätt omvandlas till ren livsenergi. Ljud har i alla tider användts som medel i riter och i ceremoniella sammanhang. Sången och tonerna påverkar på ett kraftfullt sätt den omgivande materien. Svängningarna fortplantas och smittar av sig, på ett positivt sätt, en harmonisk resonans uppstår.

Helande ljud

Vet inte riktigt varför, men ljud och toner tycks ha en helande verkan. I fråga om s.k. 'Reiki Healing' vill jag gärna använda 'symbolerna' i sjungande form, även om sången är av monoton art. I vanlig healing och i den inledande diagnosen av växter, djur eller människor känns det rätt att finna en specifik ton och sjunga ut den, ofta som en lägre frekvens med lång våglängd. Låt vara att man inte gör det i vardagslivet, för det ter sig ju lite udda med någon som står och brummar över en annan. Detta kan man dock lösa genom att ljuda tonen tyst inuti huvudet istället. Effekten blir sannolikt densamma, det är endast själva uttrycket som varierar.

Dissonanser

Kanske är det så att smärta, sjukdomar och psykisk ohälsa representerar en slags 'dissonans' i kroppen och i medvetandet. En dissonans uppstår när olika toner samverkar som inte riktigt harmonierar med varandra. Tonerna behöver befinna sig inom vissa fack eller avdelningar. När denna fördelning rubbas uppstår dissonansen; tonerna 'skär sig' och börjar svänga, men okontrollerat. I sjukdomstillståndet har denna obalans blivit permanent vilket spiller över på kroppens övriga organ. Bakterier och virus som gynnas av en oharmonisk miljö tar då över och sjukdomar kan etablera sig i kroppen. En ond cirkel uppstår som kan vara svår att häva.

Välgörande ljud

Den österrikiske skogsvårdaren Viktor Schauberger beskrev vid något tillfälle en excentrisk bonde som hade för vana att sjunga över en trägryta med vatten innan sådd. I grytan blandades lera ner med jämna mellanrum, medan bonden rörde än åt det ena, än det andra hållet. Lervattnet och sångens utandningsluft av koldioxid skapade en 'mixtur' som främjade växtligheten på något elektrokemiskt sätt. Men säkert är det även gynnsamt att sjunga och spela direkt till växterna. Se bara till att sången och musiken blir av någorlunda harmonisk natur, annars kan effekten bli den motsatta. Försök har visat att växter tycks föredra klassisk musik framför hårdrock. 

Instrumentala ljud

Instrument av olika slag har en genomgripande effekt, lite beroende på vad man vill åstadkomma. Rytmiska trummor såsom den afrikanska 'Djemben' ger harmoni och glädje när den spelas på rätt sätt; den får människor att vilja dansa. Den grekiska 'Bouzoukin' tycks framkalla minnen och längtan. Den indiska 'Sitaren' känns som ett mycket bra instrument för andlighet och meditation. 'Kalimban' ger ett lite drömskt och svävande intryck. Tibetanska 'Tingshas' är kanske inte intrument i vanlig bemärkelse men de 'lyfter själen' och renar stagnerad energi. Detta är endast ett litet urval av många 'magiska instrument' som förekommer runt om i världen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

2006 Guinea Matoto
  • Redigerat 2020-12-30 20:11 av JRSN
Annons:
[Jbgs]
2019-12-28 21:41
#1

Musiken kan verkligen påverka oss människor… en viss musik i bilen kan få oss att köra fortare och få oss ta mer risker i trafiken, en annan musik får oss att sakta ner å ta det lugnare, detta har jag tänkt på mkt som gammal raggare ! Musik påverkar oss helt klart !

JRSN
2019-12-29 07:05
#2

#1 Ja, egentligen borde man även få ett 'musikrecept' utskrivet hos läkaren när man är där: "Tag två Bob Marley och en Vangelis om dagen och ring mig i slutet av veckan". 😉

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2019-12-29 08:44
#3

Jag gick till en hypnotisör för flera år sedan där syftet var att bli av med mitt dåliga samvete för mina barn. Döm om min förvåning när hen improvisationsrappade samtidigt som hen liksom tillrade eller knackade med fingrarna på min kropp. Jag blev av med mitt dåliga samvete direkt efter sessionen. Och det har inte kommit tillbaka. En annan gång pratade jag i en stationär telefon med min kollega. Plötsligt bröts samtalet med ett klickande, och spinettmusik hördes, ganska dovt och liksom lite på håll. Musiken varade nog i cirka 20 sekunder och bröts lika snabbt som den kommit, med samma klickande. När jag därefter ringde upp min kollega, visade det sig att det hade blivit tyst i hennes lur. Hörde du inte musiken frågade jag henne. Nej svarade hon. Senare ringde jag Telia och frågade hur detta var möjligt. Det var det inte svarade dom. Personligen tror jag att ljud (och ljus) har en enorm och gravt underskattad inverkan på människa, djur och natur och att det spänner över alla tidsåldrar och dimensioner. Bob Marley på recept är helt realistiskt för mig!

JRSN
2019-12-29 13:43
#4

#3 Det var en inspirerad hypnotisör, fler av dessa borde det finnas! En nära bekant till mig kunde för några år sedan höra popmusik i huvudet från och till. På en fråga om det var någon känd musik svarade hon nej. Men hon tillade att det var väldigt bra musik som hon gillade. Detta var helt normalt för henne och hon levde i tron att alla upplevde samma sak. Men det gör vi ju inte, eller? 🤫

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2019-12-29 21:00
#5

#2: Ja, precis! "Vem behöver medicin när det finns musik av grupper som Deep Purple och Rainbow att lyssna på"! Mina favoritlåtar med de är "Child in time" https://www.youtube.com/watch?v=uEwVz6P7lZg och "Still I'm sad" https://www.youtube.com/watch?v=xQILvo18VS4.

NiklasTyreso
2019-12-30 02:02
#6

The great gig in the sky med Pink Floyd är fullständig extas för mig. ------ Jag hittade en meterlång trästav som vätterns vågor skalat av allt trä utom det extremt hårda kärnträet i mitten av stammen. När man knackar med fingret på det hårda träet uppstår underbar magisk resonans! Väldigt suggestivt.

Annons:
skina
2019-12-30 12:04
#7

Jag såg en undersökning de hade gjort på en stor odling. 

För en grupp plantor hade de spelat rock, för en grupp pop osv.. 
Den gruppen plantor som fick höra klassiskt, Mozart o gänget, växte avsevärt mkt mer än de andra. 
Mina guider spelar musik för mig om jag inte hör dem.. Helt plötsligt poppar en låt upp i mitt huvud, det kan vara något min mamma spelade när jag var liten. Så jag måste googla texten..
Förut trodde jag att de spelade musiken för mig, men nu har jag insett att det är texten..  Den hårda vägen, när man inser efteråt att man fick en vision.

Magi-cat
2019-12-30 15:41
#8

Det har gjorts försök inom vården med "Kultur på recept". Konceptet finns fortfarande att tillgå inom en del landsting, har jag för mig. Eftersom kultur och musik är ytterst välgörande så hoppas vi att det goda initiativet fortsätter. 🌺🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-12-30 15:44
#9

Lite om att göra ljud synligt finns i den här tråden. https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/50a20c09d3b4fd5556002dea-cymatik-att-gora-ljud-synligt

Kom att tänka på den när jag läste här …🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
2019-12-30 21:44
#10

#9 Känner igen det här ljud-bild-fenomenet från något sammanhang. Egyptierna och tibetanerna hade förmodligen kunskapen att skapa levitation genom ljud. När kommer tekniken tillbaka till den moderna kulturen? Eller finns detta redan, fast endast i vissa utvalda kretsar? Vem är det som håller tillbaka informationen? 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: