Annons:
Etiketterrymdenandliga-orterexistensplanutomjordingar
Läst 957 ggr
JRSN
12/19/19, 3:14 PM

Stjärnresor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Begreppet 'Stjärnresor' är ett koncept som introducerades av författaren 'Kristina Wennergren' i början av 90-talet. Men sannolikt har hon väl låtit sig inspireras av utländska författare innan dess. Att utföra en stjärnresa i det här fallet är förstås ingen konkret resa i den fysiska rymden. Istället är det en personlig inre resa som sker genom att man går in i lätt självhypnos och visualiserar färden. Det vanligaste är kanske att lyssna till färdigställda CD-skivor där berättaren leder resan. Men det går faktiskt minst lika bra att hypnotisera sig själv.

Förberedelser

En fördel med att leda resan själv är att man har mycket större frihet att utforska omgivningen vid färdmålet. När en berättare på en CD-skiva talar så hinner man inte alltid med. Man kanske har börjat utforska en byggnad men då vill berättaren att man tittar på befolkningens kläder, således blir resan lite 'fragmenterad'. Börja din stjärnresa med att först ställa upp en minneslista över vad du skall observera och komma ihåg. Gör inte listan alltför lång, då kanske du glömmer vissa punkter, som kan vara intressanta. Ha listan vid din sida när du börjar och memorera den innan. Ha även papper och penna till hands så att du kan skriva ner upplevelsen.

Förslag till minneslista:

  • 1. Planeten - Vad heter 'planeten' (platsen).
  • 2. Storlek - Hur ser'planeten' ut (storlek, färg, månar).
  • 3. Omgivning - Hur ser omgivningen ut (städer, hus, träd, djur).
  • 4. Utseende - Hur ser människorna (befolkningen) ut.
  • 5. Klädsel - Vad har befolkningen för kläder på sig.
  • 6. Bostäder - Hur ser bostäderna ut (hur används bostäderna).
  • 7. Farkoster - Vilka färdmedel används (hur fungerar dessa).

Hypnosproceduren

Inled din självhypnos genom att uppsöka ditt favoritställe där du bor; en fotölj, en soffa eller en säng etc. Se till att distraktionsmoment är avstängda; Tv, datorer och mobiler. Sätt eller lägg dig bekvämt, slut ögonen och slappna av. Räkna ner dig själv från tio till noll, börja med huvudet och sluta med fötterna. Visualisera hur dina muskler slappnar av efterhand, låt andningen vara djup och lugn. Låt inte ljud utifrån störa din fokusering. När du har kommit ner till fötterna så bör du vara i ett lagom avslappnat tillstånd. Nu kan din stjärnresa börja!

Stjärnresan

Stjärnresan är en visualisering. Exakt hur du tänker dig denna är mindre viktigt. Du kan till exempel se dig själv gå in i en farkost, stänga luckan och åka iväg. En fingerad 'lampa' på panelen kan låta dig veta att du är framme vid det första resmålet. Titta nu ut ur fönstret på farkosten; där har du din planet. Memorera hur den ser ut utifrån, enligt punkt 1, och vad planeten heter. Fortsätt enligt punkt 2 att titta på planetens storlek, dess färg och eventuella månar. Låt därefter din farkost landa och fortsätt efterhand med punkterna 3-7 på din lista.

Budskapet

Om du vill kan du lägga till en punkt 8 på listan. Kalla punkten för 'Budskapet' och låt den bli det meddelande som planetens befolkning vill lämna till dig. Bli inte förvånad om budskapet sker helt med hjälp av bilder och symboler (en universell kommunikationsform). Tag farväl av dina nya bekanstskaper och gå in i din farkost igen, som på ögonblicket tar dig tillbaka till jorden. Räkna sedan upp dig ur självhypnosen igen, sakta och försiktigt, från noll till tio. Vid tio öppnar du ögonen och smälter intrycken. Skriv sedan ner din stjärnresa, gärna med datum.

Sammanfattning

Det kritiska sinnet vill gärna sätta käppar i hjulet för våra intryck. Men acceptera intrycken så som de kom till dig, redigera ingenting. Även om de mest märkliga platser och figurer visade sig för dig så var det helt som det skulle vara. Fantasi är endast ett uttryck för händelser vi har upplevt, på något plan, i någon tid. Den fysiska rymden är sannolikt oändlig, otaliga dess former och uttryck. Den andliga rymden är på samma sätt gränslös, där existerar inga omöjliga skepnader eller händelser. Ett gott råd är att inte styra dina resor innan. Låt dig hellre föras dit ödet har valt att leda dig. Den eller de platserna har betydelse för dig, kanske minnen från fornstora dar.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 12/31/20, 11:45 AM av JRSN
Annons:
Dioramabyggare
12/19/19, 5:30 PM
#1

Sådana där "stjärnresor" har gjort vid ett flertal tillfällen, men inte genom att gå ombord i någon farkost, utan jag har gjort en "tankeresa", där jag skickar ut min "tankevärld", långt långt ut i rymden, där jag hänförts över hur vackra planeterna, stjärnorna, galaxerna och galaxhoparna är att titta på, med sina vackra klara kulörer, från mörkaste lila till ljusaste orange och gult.

Jag läste för längesedan om en teori, att den materia som vi människor är uppbyggda av har färdats hit till jorden med meteorer/meteoriter, och kanske materialet i de meteorerna/meteoriterna faktiskt blev hela råmaterialet till alla levande varelser på jorden. Tanken svindlar…

JRSN
12/19/19, 5:48 PM
#2

#1 Javisst, man kan göra stjärnresor bara med tankens hjälp, någon farkost behövs inte. Men vissa kanske är mer vana vid 'konceptet' med en farkost, att det känns tryggare och så. Farkosten blir liksom 'symbolen' för själva resan. Men man gör det som känns bra helt enkelt. 🌛

Materialet på jorden är säkerligen uppblandat med stoff från alla möjliga platser (och tider). Hur gamla kan egentligen atomerna som bygger upp oss bli? Det finns troligen ingen som kan ge ett säkert svar. Men läste någonstans att 98 % av atomerna i våra kroppar byts ut inom ett år. Så omsättning är det hur som helst.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
12/19/19, 7:05 PM
#3

#2: Ja, jag funderar också på hur jorden har bildats, och hur gammalt materialet är,,, kanske materia(n) alltid har funnits, och om den inte har det, varifrån kom(mer) den? Jag hörde/läste någonstans att det hela tiden bildas nya kemiska ämnen inuti jorden… och tänk ett sådant stort laboratorium "den store geologen" har! Jorden, andra planeter, och galaxer där det kanske bildas nya planeter och stjärnor.

🤔

JRSN
12/19/19, 8:44 PM
#4

#3 Intressant! Det finns en teori om att jorden från början var mindre men att den har expanderat. Därvid sprack skalet upp och bildade kontinenterna. Detta är en väldigt spännande tanke, jag kanske skriver om det någon gång. ☝️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
12/19/19, 10:10 PM
#5

#4: jag som alltid har undrat hur de olika kontinenterna bildades! Skriv gärna mer och berätta 🙂!

JRSN
12/20/19, 6:31 AM
#6

#5 Det ska bli! 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: