medier,siare,synskhet

Styra perceptionsnivån

2020-01-07 11:42 #0 av: JRSN

Olika personer kan ha varierande öppenhet för det paranormala, den andliga världen. I viss mån så finns dessa betingelser från början, vi föds med vissa benägenheter att kunna uppfatta andliga fenomen. Ibland så existerar inte förmågorna från start men initieras efter, ofta traumatiska, händelser. Det vi kanske inte tänker på är att förmågorna är inom räckhåll för medveten manipulation, vi kan med andra ord själva styra vår perceptionsnivå.

Förmågan att se andar

Det är många som ser andar, gengångare och änglar hela tiden, de reflekterar knappt över det. Andra kan ana en närvaro av andliga väsen men upplever kontakterna dunkelt och indirekt. Flertalet ser endast de fysiska nivåerna av tillvaron och tänker att detta är allt som finns. Men det som styr perceptionsförmågan av immateriella ting är mer människans världsuppfattning än hennes paranormala förmågor. Således borde det vara fullt möjligt att genom studier och tekniker lära sig 'öppna upp' för den andliga världen. Detta vittnar även mediala kursledare om; alla kan lära sig att bli ett medium. Förutsättningarna varierar förstås men möjligheten finns alltid där.

Mediala tekniker

Personligen är jag inte regelbundet aktiv i mediala frågor. När jag därför någon gång behöver 'skanna av' ett område efter jordbundna andar så kan jag i regel inte göra det på stående fot. Först måste jag, genom en form av själhypnos, försänka mig själv i ett meditativt förnimmande tillstånd. Detta sker genom att jag 'räknar ner' mig själv från tio till noll. Jag hamnar då i ett lite drömlikt, lätt frånvarande, tillstånd där jag ser den andliga världen bättre än jag ser den fysiska. Men andra ord får jag svårare att interagera med min fysiska omgivning men lättare att kommunicera med den andliga världen. Jag kan ha viss svårighet att upprätthålla båda dessa världar samtidigt.

Men jag är väldigt intresserad av hur ni tacklar detta. Har ni tekniker som är lättare att hantera? Kan ni enkelt 'lägga på' eller 'ta bort' ert filter för andlig perception? Gör ni detta medvetet i olika situationer och hur ser i så fall era tekniker ut, om ni vill dela dem med andra. Det skulle givetvis vara stora fördelar om man på ett lätt och smidigt sätt kunde modulera sin andliga perceptionsnivå. När man till exempel kör bil så vill man ju vara fullt medveten om den yttre världen och inte få distraktioner av andlig art. I andra fall vill man kanske helt och fullt ta in de andliga intrycken och inte störas av yttre faktorer. Dessa tekniker är inte självklara.

Visualisering och suggestion

Rimligen så handlar de här teknikerna om olika former av självsuggestion. Vi påverkar vår medvetandenivå i olika riktningar genom att visualisera vissa tillstånd. I praktiken så handlar väl detta om att höja respektive dämpa nivåerna av vänster- respektive högerhjänsförmågorna. Det är som att ett reglage styr balansen mellan de olika hjärnhalvorna (enkelt uttryckt). Sen lär det i praktiken finnas vänster- och högerfunktioner i varje hjärnhalva, det kallas enligt uppgift för 'graden av lateralisering'. Generellt sett så har kvinnor högre lateralisering än vad män har. Kvinnor har med andra ord mer oberoende hjärnhalvor, även om variationerna förstås är mycket stora.

Men det kan ju finnas andra sätt att styra perceptionen, kristaller kanske. Skriv och berätta!

..........................................
Sajtvärd: Andar, änglar & demoner / Knackningsterapi
                      www.astromantra.se/

Anmäl
2020-01-07 13:58 #1 av: skina

Ensamhet.

Generellt så ser jag mer när jag är ensam o har "tråkigt", filosofisk tid utan yttre stimula är A o O, tror jag. Att tanken är mer riktad inåt än utåt.  Jag märker att jag "går upp i mig själv", när jag är ensam, på ett helt annat sätt än när familjen stökar omkring.

Som du påpekar så kan trauman kicka igång en hel del och jag tror att det beror på att allting "stannar upp". Att vardagen tar en paus o vi öppnar våra sinnen. Det kan vara så enkelt som att man helt plötsligt ser de vackra blommorna utanför huset eller grannen, som man aldrig har lagt märke till förut när man har stressat omkring. Det är lite samma sak med att vara ensam, tycker jag.

Sen är meditation över hjärtat den mest effektiva o "öppnande" aktivitet jag har gjort, men det kan kanske vara olika för alla.

Anmäl
2020-01-07 15:57 #2 av: JRSN

#1 Förstår precis vad du menar, skina. När åtminstone jag har tråkigt så blir jag rätt snabbt introvert och därigenom mer medial. Det händer till exempel ute på landet, i skärgården, där det är tyst, stilla och inte mycket folk att interagera med. Då vänder sig fokus inåt istället och man blir mer medveten om den andliga världen.

Sen i praktiskt hänseende är det kanske svårt och mindre funktionellt att aktivera tråkighetsfaktorn 'on demand'. Då är nog metoden med hjärtmeditation bättre. Ska försöka testa detta nästa gång när jag behöver öka 'mottagligheten'. Glad

..........................................
Sajtvärd: Andar, änglar & demoner / Knackningsterapi
                      www.astromantra.se/

Anmäl
2020-01-07 19:40 #3 av: Dioramabyggare

Jag håller med skina. Men det är inte enbart när jag är ensam jag klarar att "öppna upp" min medialitet, även om jag har lättare för att göra det då, eller när jag är "med likasinnade".

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.