Annons:
Etiketterritualersynskhetsiaremedier
Läst 1058 ggr
JRSN
2020-01-07 11:42

Styra perceptionsnivån

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Olika personer kan ha varierande öppenhet för det paranormala, den andliga världen. I viss mån så finns dessa betingelser från början, vi föds med vissa benägenheter att kunna uppfatta andliga fenomen. Ibland så existerar inte förmågorna från start men initieras efter, ofta traumatiska, händelser. Det vi kanske inte tänker på är att förmågorna är inom räckhåll för medveten manipulation, vi kan med andra ord själva styra vår perceptionsnivå.

Förmågan att se andar

Det är många som ser andar, gengångare och änglar hela tiden, de reflekterar knappt över det. Andra kan ana en närvaro av andliga väsen men upplever kontakterna dunkelt och indirekt. Flertalet ser endast de fysiska nivåerna av tillvaron och tänker att detta är allt som finns. Men det som styr perceptionsförmågan av immateriella ting är mer människans världsuppfattning än hennes paranormala förmågor. Således borde det vara fullt möjligt att genom studier och tekniker lära sig 'öppna upp' för den andliga världen. Detta vittnar även mediala kursledare om; alla kan lära sig att bli ett medium. Förutsättningarna varierar förstås men möjligheten finns alltid där.

Mediala tekniker

Personligen är jag inte regelbundet aktiv i mediala frågor. När jag därför någon gång behöver 'skanna av' ett område efter jordbundna andar så kan jag i regel inte göra det på stående fot. Först måste jag, genom en form av självhypnos, försänka mig själv i ett meditativt förnimmande tillstånd. Detta sker genom att jag 'räknar ner' mig själv från tio till noll. Jag hamnar då i ett lite drömlikt, lätt frånvarande, tillstånd där jag ser den andliga världen bättre än jag ser den fysiska. Men andra ord får jag svårare att interagera med min fysiska omgivning men lättare att kommunicera med den andliga världen. Jag kan ha viss svårighet att upprätthålla båda dessa världar samtidigt.

Men jag är väldigt intresserad av hur ni tacklar detta. Har ni tekniker som är lättare att hantera? Kan ni enkelt 'lägga på' eller 'ta bort' ert filter för andlig perception? Gör ni detta medvetet i olika situationer och hur ser i så fall era tekniker ut, om ni vill dela dem med andra. Det skulle givetvis vara stora fördelar om man på ett lätt och smidigt sätt kunde modulera sin andliga perceptionsnivå. När man till exempel kör bil så vill man ju vara fullt medveten om den yttre världen och inte få distraktioner av andlig art. I andra fall vill man kanske helt och fullt ta in de andliga intrycken och inte störas av yttre faktorer. Dessa tekniker är inte självklara.

Visualisering och suggestion

Rimligen så handlar de här teknikerna om olika former av självsuggestion. Vi påverkar vår medvetandenivå i olika riktningar genom att visualisera vissa tillstånd. I praktiken så handlar väl detta om att höja respektive dämpa nivåerna av vänster- respektive högerhjänsförmågorna. Det är som att ett reglage styr balansen mellan de olika hjärnhalvorna (enkelt uttryckt). Sen lär det i praktiken finnas vänster- och högerfunktioner i varje hjärnhalva, det kallas enligt uppgift för 'graden av lateralisering'. Generellt sett så har kvinnor högre lateralisering än vad män har. Kvinnor har med andra ord mer oberoende hjärnhalvor, även om variationerna förstås är mycket stora.

Men det kan ju finnas andra sätt att styra perceptionen, kristaller kanske. Skriv och berätta!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-29 23:22 av JRSN
Annons:
skina
2020-01-07 13:58
#1

Ensamhet.

Generellt så ser jag mer när jag är ensam o har "tråkigt", filosofisk tid utan yttre stimula är A o O, tror jag. Att tanken är mer riktad inåt än utåt.  Jag märker att jag "går upp i mig själv", när jag är ensam, på ett helt annat sätt än när familjen stökar omkring.

Som du påpekar så kan trauman kicka igång en hel del och jag tror att det beror på att allting "stannar upp". Att vardagen tar en paus o vi öppnar våra sinnen. Det kan vara så enkelt som att man helt plötsligt ser de vackra blommorna utanför huset eller grannen, som man aldrig har lagt märke till förut när man har stressat omkring. Det är lite samma sak med att vara ensam, tycker jag.

Sen är meditation över hjärtat den mest effektiva o "öppnande" aktivitet jag har gjort, men det kan kanske vara olika för alla.

JRSN
2020-01-07 15:57
#2

#1 Förstår precis vad du menar, skina. När åtminstone jag har tråkigt så blir jag rätt snabbt introvert och därigenom mer medial. Det händer till exempel ute på landet, i skärgården, där det är tyst, stilla och inte mycket folk att interagera med. Då vänder sig fokus inåt istället och man blir mer medveten om den andliga världen.

Sen i praktiskt hänseende är det kanske svårt och mindre funktionellt att aktivera tråkighetsfaktorn 'on demand'. Då är nog metoden med hjärtmeditation bättre. Ska försöka testa detta nästa gång när jag behöver öka 'mottagligheten'. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2020-01-07 19:40
#3

Jag håller med skina. Men det är inte enbart när jag är ensam jag klarar att "öppna upp" min medialitet, även om jag har lättare för att göra det då, eller när jag är "med likasinnade".

Diana_Melbourne
2020-02-05 17:25
#4

Vilket fint och spännande inlägg! Jag blir lite avundsjuk på er som verkar ha relativt lätt att nå den mediala världen och försätta er i olika tillstånd. Jag har provat olika tekniker i vaket tillstånd men lyckas inget vidare. Bäst verkar pendling med pendel (en sådan som hänger i kedja alltså, inte pendeltåg!) fungera för mig. Då har jag kontakt och kan överlämna mig. Men på natten går det mycket lättare. Häromnatten kallade jag på min mormor och morfar och de kom! Första gången jag försöker något liknande. Jag kanaliserade budskapet "jag älskar er" till dem och fick ett hjärta till svar. Jag grät på grund av den starka upplevelsen. Och blev samtidigt väldigt lycklig, min älskade mormor och morfar, döda sedan länge, men ändå närvarande.

Noctis
2020-02-11 20:36
#5

Oj, så himla bra forum jag hamnat i, så fin tråd! 

Tack #0 JSRN för ett sådant intressant ämne och öppenheten du delar!
Jag har sedan barnben varit med om otalet händelser, var ska jag ens börja…
Okay, min mor är holistiskt skolad och jag holistiskt uppvuxen till hälften. Hon är intresserad av andliga värden och hade många böcker och berättelser samt tekniker att dela med sig av. Hon lärde mig se auror, eller förklarade hur man kunde gå till väga. Jag kunde detta som 7-åring redan, sedan har det inte varit lika lätt. Jag VISSTE att den fanns där… sedan så poppade färgerna upp. Jag VET saker, förnimmer vissa saker dagligen. 

När det kommer till seende så har jag alltid VETAT innan jag ser, känt av, tonat in och då sett- andliga guider, änglaväsen (oftast som glittrande ljuspartiklar i en människoform som känns som statisk elektricitet skumt nog, eller som ljusväsen.. andra gånger i astralvärlden så ser jag dem klart och tydligt.. jag hamnar inte i en annan värld direkt.. jag är mer som ett osynligt väsen i denna värld och ser mina medmänniskor, försökte väcka syrran som låg och sov i rummet vi delade som ungdomar… och fastnade i hennes energifält… så galet konstigt..), sett stora ljusklot (dessa dök dock bara upp och oftast bara när ngn nyss har gått bort). Innan jag lämnat kroppen astralt har jag haft förnimmelser om vissa väsen/änglar/guider eller ngn nära och sedan fått det bekräftat när jag väl vaknat upp med astrala ögon.. 

Så, jag känner av med en sorts inre sensor som skannar av omgivningen jag är i eller tänker på… eller personen… oftast sker detta omedvetet, och sedan BESTÄMMER jag mig för att se :))

JRSN
2020-02-11 23:48
#6

#5 Tackar så mycket! Intressant det du berättar om andligt seende, förnimmelser. Du tycks ha upplevt allt detta sedan barnsben. Vad gäller mig själv så har det här andliga spektrat öppnats upp ungefär i mitten av livet. Innan dess handlade det mestadels om teoretiska spekulationer om tid och rum etc. Kanske var det min totalt icke-andliga mor som en lång tid höll mig tillbaka, svårt att veta. 

Nuförtiden har jag dock en mer nyanserad bild av tillvaron och är glad för det. Livet är ju så mycket mer än bara det materiella. I själva verket är det materiella kanske endast en liten liten del av ett oerhört komplext universum. Andliga tekniker och redskap har jag fått lära mig först de senaste åren. 😊

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
U
2022-11-25 18:14
#7

#0: Jag tror dessa citat i trådstarten ringar in vad det handlar om:

”Olika personer kan ha varierande öppenhet för det paranormala, den andliga världen. I viss mån så finns dessa betingelser från början, vi föds med vissa benägenheter att kunna uppfatta andliga fenomen. Ibland så existerar inte förmågorna från start men initieras efter, ofta traumatiska, händelser. Det vi kanske inte tänker på är att förmågorna är inom räckhåll för medveten manipulation, vi kan med andra ord själva styra vår perceptionsnivå.”

”Men det som styr perceptionsförmågan av immateriella ting är mer människans världsuppfattning än hennes paranormala förmågor.”

”Rimligen så handlar de här teknikerna om olika former av självsuggestion. Vi påverkar vår medvetandenivå i olika riktningar genom att visualisera vissa tillstånd.”

Okända fenomen som uppstår brukar vara spontana speciellt om man släpper sin egen vardagsbild lite. Och det brukar ju inträffa när man snöar in på nåt uppslukande ämne och inte kan släppa det. Ungefär som ett Issue.
Och då börjar vi nästan närma oss kontaktpunkter med det JRSN antydde inledningsvis ang trauma; ett fokus som närmar sig en triggerpunkt.

Om man talar om en gnista som antänder nåt eller öppnar nya kanaler - så är både visualisering/projicering vs trauma/trigger inte motsatta scenarier utan omdirigering av funktioner.
Alltså att man mentalt exponerar egna versioner som inte finns i realiteten, men att det blir verklighet iom fysiska mottagandet i ett fenomen.

Är det inte det vi gör hela dagarna, spelar in versionen om oss själva. Spelar in uppfattningar om folk vi möter.
Människor från förr verkar spelat in platsminnen i objekt och materia.
När vi möts av ett okänt fenomen är det vanligt att den mentala förberedelsen började redan som inspelning i medvetandet.

JRSN
2022-11-26 18:02
#8

#7: Jag tror förstås att den paranormala världen existerar oberoende av den 'reella'. Det är olika dimensioner som samverkar men har helt olika naturlagar. Sen menar jag att s.k. platsminnen inte behöver utgå från en betraktare. Min utgångspunkt är att platser och objekt har oberoende medvetanden som ibland 'lagrar' händelser såsom minnen. Dessa minnen kan ibland förnimmas av inkännande individer.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

U
2022-11-27 13:30
#9

#8: Platsminne innebär även två separata moment: antingen lagring av minnen, vs att utvinna informationen.
Lagra eller ”spela in” blir förstås samma utgångspunkt.
Det intressanta är när direktinspelning sker. Att nedladdningen i en plats hoppades över och allt sker i realtid som visuell händelse istället. Att det som kunde blivit ett låst minne, istället blev rörelse i ett objekt som observerades/involverade en person.

Men då kallas det inte enbart platsminne längre utan poltergeist eller telekinesi.

Edit
Men fenomen kan oavsett ha samma mekanismer att tränga in i främmande alt skapade tillvaroplan.

JRSN
2022-11-27 14:48
#10

#9: Inte säker på att jag förstår vad du menar. Men om det är en förnimmelse som sker i realtid så borde det rimligtvis vara ett medvetet levande väsen som man får en ingivelse om. Är inte säker förstås men skulle tro att ett platsminne innefattar en händelse som har en stark känslomässig laddning.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

U
2022-11-27 17:06
#11

#10: Nä resonemang om dessa saker blir nästan oundvikligt luddigt metafysiska. Och jag försöker uppenbarligen blanda in fler spår som utgår från ämnet. (Då jag tror att de hänger samman.)

Vissa källor verkar gå längre än ordet ”förnimmelse”, om man ser till exempel som finns om platsminnen i litteratur, som synliga objekt och utdragna skeenden utifrån fler observationer.
(Tulpa är ett annat Sidospår, även om det utgår direkt via medvetandet.)
Erfarenheter kan även gälla privata platsminnen i första person - men pga igenkänning och upprepandet av detaljer så liknar det mer tidsloopar.

Citat #9 JRSN: ”skulle tro att ett platsminne innefattar en händelse som har en stark känslomässig laddning.”

: Det är även min utgångspunkt.

JRSN
2022-11-27 19:53
#12

#11: Du har ett rätt avancerat filosofiskt tankesätt, vilket är sympatiskt, även om jag kanske inte hänger med i alla sidospår. 'Tulpa' var jag tvungen att slå upp men jag förstår nu att det handlar om en tankeform som vuxit sig så stark att den tagit materiell (fysisk) form. Tror att detta är ett reellt fenomen men har endast fått det beskrivet för mig i bokform.

Tidsloopar är intressant. Förmodar att det finns flera orsaker till dessa men en av dem är en platsbunden ande som liksom fastnat i ett minnesspår. Anden försöker desperat förstå sammanhanget i tidslopen men hinner inte klart förrän loopen börjar om igen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

U
2022-11-27 21:00
#13

#12: Jag har uppskattat dina många trådar som jag hittade för bara en vecka sedan. Och inledningen på denna tråden gav mig en grym input till tankeställare.

Tulpa går tillbaka på det jag kallar inspelning [sidospår: Stone tape teory] vilket egentliga är lagring av information. (Platsminne.) Tulpa fungerar då ist som direktinspelning till form, händelse, kommunikation eller varelse, även tid.

Annons:
JRSN
2022-11-27 21:20
#14

#13: Intressant, tack för värdefull feedback! Det finns en hel del trådar att botanisera bland, mestadels andliga ämnen men även historia, teknik etc. Man kan söka via 'Sök' längst upp i menyraden eller använda indexlänken nedan. Ha en fin kväll! 😊

Index över inlägg

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
U
2022-11-29 16:59
#15

#14: Tack själv! (och du lär tyvärr få fortsätta läsa mellan raderna pga mina … texter) ☺️

Om man främst utgår från den lilla människan, så ser startpunkten till paranormala event ut att utgå från medvetandet. Där andra naturlagar dyker upp i den reella världen.
Att samverkan mellan olika dimensioner genomförs via paranormala fenomen tyder på övergångar som tillfälligt upprättas och ibland etableras.
Eller att människan försätter omgivningens funktion i samma tillstånd som henne själv. Vilket handlar mindre om energi men mer om enhet.
Vart detta tar vägen därefter tycks lämna spelplanen vidöppen. (Därav mängden forum ang okända fenomen på nätet utan inbördes mönsterigenkänning som en användbar väv.)

Det är inte särskilt svårt att notera om man hamnat i ett tema av händelser likt ”Disappearing Objekt Phenomen, DOP”, men att det tex skiljer sig från teleportation eller materialisering eller osynlighet. Men pekar unisont mot samma nätverks funktioner, inkl andra oräknade anomalier. Många fenomen går in och överlappar varandra pga de liknande mekanismerna.
(Av nån anledning har vi svårt att tolka och förstå komplexa system – trots att allt som är viktigt för oss egentligen består av komplexa system.)
Men oundvikligt att utgå från nånting annat än de spår det paranormala lämnar bakom sig: All aktivitet som har en stark koppling till vår privata verksamhet strax före en okänd händelse.

Det finns en sinnlig mall som inte går att lura även om mönstren är återkommande. Även om det är varierande ingångar till olika teman som tillhör skilda versioner.
Men ett givet mönster brukar behöva brytas självreglerande med visst intervall, för att majoriteten observatörer då på nytt tvingas upprätthålla att ett generellt mönster fortsatt gäller.
Tydligen en ventil i ett system.

Detta ser ut som en plattform utan läromästare och det visuella ligger före varje formel.

Men iaf svårare att uppfatta mönstret bakom.
Teman behöver upprepas mångfaldigt för observatören för att paranormala kategorier ska framträda och det går att backtracka upplevelsernas trigger.

JRSN
2022-11-29 22:26
#16

#15: Tja, det finns ju som sagt en mängd olika paranormala sidor på nätet. Till detta läggs flera olika aktörer som var och en har sin tolkning av det upplevda. Resultatet blir ju en väv av till synes motsägelsefulla fakta, och vissa uppgifter som på riktigt ÄR motsägelsefulla. Detta är väl lite vår tillvaro i ett nötskal.

Andar, speciellt de av godartad natur, tycks gilla att 'leka' med materien. Dvs de tar saker från den fysiska tillvaron och bevarar dem i den psykiska världen. Ibland handlar det om att de helt enkelt gillar ett föremål och vill ha det. Ibland vill de endast väcka uppmärksamhet; de tar en sak, bara för att lämna tillbaka det efter en tid, inte sällan på en helt annan plats än de tog föremålet.

Regelrätt teleportation tycks vara en mer teknisk företeelse. Ett föremåls frekvens höjs med hjälp av tillförsel av elektromagnetisk energi. Föremålets atomer ges mindre volym genom att elektronerna rör sig snabbare och närmare atomkärnan. De elektriska laddningarna är dock oförändrade vilket gör att materien förefaller 'transparent', ljuspartiklarna får svårare att 'läsa av' materien, den blir osynlig.

Vet inte om jag tolkat dig rätt men det är åtminstone ett försök. 😇

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

U
2022-11-29 23:30
#17

#16: När en paranormal händelse inträffar. Så kan man alltid upptäcka en förstärkt signal som medvetandet utfört innan dess.
Att medvetandet pga perception orsakar sitt eget varsel (signalen) som formger innehållet i tanken via ex ett objekt.😇

JRSN
2022-11-30 08:29
#18

#17: Intressant! Men skall man därav dra slutsatsen att det paranormala utgår från medvetandet? Tänker lite på fenomenet 'Deja vu', som en del menar är en fördröjd perception av något som hände alldeles nyss. Eller är det helt enkelt så att det förgångna och framtiden är ett, och perceptionen ibland halkar fel i avläsningen av tidsremsan?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

U
2022-11-30 11:31
#19

#18: Nu börjar vi komma in på vad som tillhör vad. Semantik. Och då är risken överhängande att vi alla målar upp nya scenario eftersom möjligheterna plötsligt verkade mångfaldigats.

Skyddet mot det brukar vara att gå tillbaka till det basala. Alltså personliga upplevelser av övernaturligt.

Och min främsta erfarenhet från perception är att det är enda sättet som kan registrera att det fanns en koppling (mellan tex den inträffade materialiseringen), och att det som sker orsakas av människans tankevärld.

JRSN
2022-11-30 20:27
#20

#19: Svåra begrepp ändå. Ett personligt exempel är att vi för ett par år sedan behövde en lokal till vår studiecirkel. Vi tänkte oss att den skulle ligga på nordvästra Södermalm. Så skedde faktiskt också, vi liksom 'planterade ett frö i fältet av oändliga möjligheter', för att citera författaren Deepak Chopra. Tyvärr vart vi av med lokalen nästan lika snabbt, en gammal karmacykel möjligen?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
U
2022-11-30 23:04
#21

#20: Kul att du använder ordet plantera. Det använder jag oxå ibland för att variera orden ”spela in”, fast då i lite starkare betydelse.
Deepak hade kanske vågar vara ännu mer specifik på målet (i citatet) - om det inte vore för att han skulle skriva en bok.

Kom just hem från en mörk kvällspromenad i en park. Inget konstigt att rapportera om där alls. Allt fullt normalt.

U
2022-12-01 11:54
#22

#18: Återknyter lite till innan

Om perception vore begränsad av spörsmål eller komplikationer och alternativ - då är det knappast perception utan villolära.
Om det saknades en väg som kunde backtracka paranormala händelser (parametrar som bekräftar metodiker likt perception) - då är vi ändå helt lost att uppfatta andra sidan.

JRSN
2022-12-02 10:20
#23

#22: Hej, som vanligt är jag osäker på vad det är du vill förmedla. Du uttrycker dig lite speciellt. Perception begränsad av spörsmål, komplikationer eller alternativ? Det där att parametrar bekräftar perception, vad betyder det? Perception är ju hur vår hjärna tolkar den information som våra sinnen plockat upp. Vilka parametrar är det specifikt vi talar om, och vilken metodik är det som bekräftas därav?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: