Annons:
Etiketterceremonierpersonligt-skyddritualer
Läst 1180 ggr
JRSN
1/4/20, 11:21 PM

Personlig jordning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att vara jordad, som människa, betyder väl något i stil med att ha båda fötterna på jorden, att vara i god balans, mentalt och kroppsligt. Det handlar förmodligen om att inte vara så mycket 'i huvudet' utan mer engagerad i konkreta fysiska aktiviteter. I dessa mobil- och datatider är det extremt viktigt att inte stå och falla med sina digitala apparater. Handen på hjärtat, hur skulle ni klara ett längre strömavbrott utan supporten från Google och sociala medier? Att ha ett fungerande analogt liv är verkligen en god idé.

Konkret jordning

Jag tror att man kan utgå från att det är välgörande att promenera barfota i gräset eller i fuktig jord ibland. Den vetenskapliga bekräftelsen på detta kommer väl så småningom. Någonting händer säkert med vissa elektriska laddningar i kroppen; överskott vandrar ut och underskott kompletteras. Detta kan vi här uppe i norden endast åtgärda under sommarhalvåret (om man bortser från vissa vinterentusiaster som dessutom tar kalla bad). Men även vi vanliga frusna ruggugglor kan utnyttja vintern. Om vi inte vill vinterbada kan vi helt enkelt gå ut i naturen och sätta oss på en sten en stund eller lägga händerna på träden eller marken.

Ojordade miljöer

Men det är inte alltid vi har möjlighet att komma ut i naturen. Många lägenheter och arbetsplatser är ännu inte försedda med jordade kontakter, vilket säkert spelar in i någon mån. Men vi kan fortfarande få till en jordning av kropp och själ. Vi kan relativt enkelt fylla upp lägenheten med krukväxter av olika slag (inte konstblommor förstås). En vattenfontän kan förbättra jordfaktorn och vi kan placera ut vissa kristaller som faktiskt har jordande egenskaper; exempelvis turmalin, hematit och kyanit. För den som bor på bottenplanet finns 'jordningsmattor' eller 'jordlakan' som via en sladd förankras med en metallpinne ute i gräsmattan.

Att välja aktiviteter

Det är bra att skapa en balans i de aktiviteter vi gör dagligen. Om det har blivit för mycket av ojordade aktiviteter som möten, samtal, sms'ande, chatt och dataspel; väg då upp med några jordade alternativ. Gå på promenader, träna, dansa, diska eller snickra. Tag ett härligt bad, fotbad eller en dusch. Glöm inte bort att, på ett eller annat sätt, få utlopp för sexualdriften. Sakralchakrat ligger mycket nära rotchakrat och har stor betydelse för människans jordning. Även kosten kan balanseras till att bli mer jordad. Konkret så handlar det då om att välja grönsaker som växer under jord; potatis, gul lök, morötter, betor, rädisor etc.

Visualiserad jordning

Om inga andra möjligheter återstår kan man 'visualisera' jord och jordrelaterade fenomen. Det innebär att man helt enkelt ser för sitt inre hur ens 'rötter' tränger ner djupt i jorden. Man kan tänka färgen röd respektive svart och fokusera på nuet; närvaron här och nu. Meditation som syftar till att stilla tankarna är också mycket jordande. Tystnaden är välgörande, kanske rent av den högsta formen av jordning.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 12/28/20, 11:34 PM av JRSN
Annons:
JRSN
6/1/20, 9:16 PM
#1

Här är ett inlägg om personlig jordning som jag vill puffa upp. Kan passa bra i dessa tider med utbyggt 5G-nätverk! ☀️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
6/2/20, 12:38 AM
#2

#0: tack för ditt givande inlägg om olika sorters jordning!

Jag har förmånen att bo nära ett stort skogsområde, och redan innanför/intill stadsgränsen har vi ett tiotal sjöar och tjärnar. Platser som jag tycker är underbara att besöka, både verkligt och "i tanken". Dessutom är jag "långcyklare" sedan mitten av tonåren, och genom det får jag ännu fler tillfällen att komma nära "moder natur". Ett mål jag för många år sedan satte upp för mig är att "någon dag" ta med mig cykeln på tåg upp till Ume, därifrån fara med färjan till Vaasa i finska Österbotten och cykla till Tornio/Haparanda. En sträcka på omkring 60 mil 🙂. En hel del inspiration till att vilja göra den resan har jag fått genom att läsa Simon Vickers bok "På cykel genom ett imperium" och Mikael Strandbergs bok "På cykel från Chile till Alaska".

Dioramabyggare
6/2/20, 3:54 AM
#3

När jag tänker på "personlig jordning" tänker jag ofta på Lisa Ekdahls "Med kroppen mot jorden". Stark text, stark melodi och stark sång!

JRSN
6/2/20, 7:04 AM
#4

#2 Det är härligt att cykla! Det bästa är om man har ett naturligt mål som man vill nå, ett arbete eller fritidsverksamhet. Men det går förstås bra att ha cykeln som ett motionsredskap också. Cykeln är egentligen en genialisk uppfinning! 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

JRSN
6/2/20, 7:05 AM
#5

#3 Så fint! 👋

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

skina
6/3/20, 12:52 PM
#6

Jag vill trycka för att ta av sig skorna och gå i det salta havet barfota i sanden, så fort man får chansen :)

Annons:
JRSN
6/3/20, 3:24 PM
#7

#6 Håller med dig, Skina. Det låter som en bra sak! 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: