Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingparadigmskiftenevolutionmetamorfos
Läst 886 ggr
JRSN
12/6/19, 7:50 PM

Tankebävning - Thought quake

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Begreppet 'Tankebävning' kräver sin förklaring, i synnerhet eftersom det är ett av mig konstruerat koncept. Det jag menar med tankebävning är att en 'inabetad föreställning' om någonting rämnar och faller ihop. Orsaken är att nya fakta har kommit in som förändrar den tidigare föreställningen på ett ganska radikalt sätt. Låt oss säga att vi utarbetat en teori om hur gravitationen fungerar. Teorin är nästan komplett, det fattas bara en liten detalj för att kunna 'knyta ihop säcken'. Men då dyker plötsligt nya fakta upp. Fakta som inte alls låter sig förenas med den gamla teorin. Detta är en 'Tankebävning'; en helt ny teori måste nu etableras!

Tankebävning och paradigmskifte

Man kan säga att tankebävningen är besläktad med paradigmskiftet. Men medan tankebävningen begränsar sig till en enskild person så påverkar paradigmskiftet en hel grupp med människor; kanske hela det vetenskapliga etablissemanget. Tankebävningar drabbar i synnerhet personer som gillar att ställa upp teorier om saker och ting. Men det kan även handla om förändringar i fråga om politisk ideologi, religiositet, kostomställning eller kanske sexuell läggning. Det är många parametrar som kan förändras i ens liv och allt som påverkar individens tillvaro på ett genomgripande plan faller inom tankebävningens domäner; en förändring har skett.

Tornet i stora Arkanan

Tankebävningen är besläktad med tarotkortet 'Tornet' i stora Arkanan. Den gamla föreställningen rämnar och en ny struktur tar dess plats. Illusionerna går upp i rök, vi landar 'platt på rumpan' och får stå ut med att ödmjukas inför det oundvikliga. Det är inte särskilt kul att inse att vi varit ute och 'snurrat' i helt fel områden. Men grämelsen kan snabbt förbytas i entusiasm, för destruktionen innebär även möjligheter till nya landvinningar. Det brukar sällan ta lång tid innan en ny teori eller struktur ersätter den som förintades.

Personlighetstyper

Vi är olika som människor. Somliga gillar 'säkra kort' och råkar följaktligen sällan ut för tankebävningar. Andra åter är väldigt fria i sinnet, de gillar att ta ut svängarna vad gäller nya koncept. Dessa drabbas helt säkert av tanktbävningar då och då. Man kan inte säga att det ena är bättre än det andra, det är förstås helt upp till den enskilde hur man vill förvalta sitt liv. Men tankebävningar kommer till oss alla, vare sig vi vill det eller inte. Avgörande är hur vi förhåller oss till den tankebävning som redan är ett faktum. Att försöka gömma huvudet i sanden är nog ingen bra idé. Bättre är att öppna upp för det nya, försöka förstå det.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 12/31/20, 12:31 PM av JRSN
Annons:
FataMorgana
12/8/19, 2:57 PM
#1

 Vilket intressant inlägg. Jag förstår vad du menar. Tankebävning är ett bra begrepp, faktiskt. Men jag tänker, att är det inte bäst att göra sig av med alla sina inarbetade förställningar, eller att man börjar där, med att först göra sig av med alla sina föreställningar,  så att man sen endast är mottaglig för all ny fakta som dyker upp? På så vis landar man kanske inte så  hårt på sin rumpa och har heller inget att ödmjukas inför 🙂 För om man inte har en teori som man håller fast vid, har man heller ingen teori som "bävs omkull", dvs ingen tankebävning - inget torn som rasar 😉

JRSN
12/8/19, 4:08 PM
#2

Bra tanke! Men oj, hur skall man kunna bränna bort alla sina föreställningar, som man ackumulerat under sina uppväxtår? Det skulle vara som att födas på nytt och se allting med helt nya ögon. Men kanske är detta vad som faktiskt händer under ett 'andligt uppvaknande' eller i uppnåendet av 'kosmiskt medvetande'. För mig skulle det ändå vara svårt att inte ha teorier om saker och ting. Dock försöker jag att inte krampaktigt hålla fast vid teorierna, jag måste alltid vara beredd att släppa dem.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

FataMorgana
12/8/19, 4:32 PM
#3

#2  

Ja precis så är det. Det är att födas på nytt och att se allting med helt nya ögon. Där sa du det 🙂 Jesus sa ju också att man måste födas på nytt. Sen är det ju inget fel med att fundera. göra sig teorier och spekulera, så länge man inte ser dom som sanning eller att man gör som du, alltid är beredd att släppa dem  🙂 Kundalinin bränner för övrigt bort allt, men jag kan ändå inte rekommendera det för alla.

JRSN
12/8/19, 5:26 PM
#4

#3 Aaah, ja det var förstås det han menade, Jesus! Man läser saker hundratals gånger men förstår ändå inte förrän långt senare. Nej, kundalinin är nog inte för alla, åtminstone inte för de som av nyfikenhet går en 'krasch-kurs' utan att ha nödvändiga förberedelser. Men med förberedelser borde kanske alla göra det. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

FataMorgana
12/14/19, 6:03 PM
#5

#5  

Sorry för sent svar, men ja det där brukar hända mig med titt som tätt, att man läser saker hundratals gånger men förstår inte förrän långt senare. Utveckling kallar jag det för 🙂 Men på tal om Jesus, han sa ju, "Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” Barn har ju knappt några föreställningar att bränna bort och inte har de några teorier om saker och ting heller och så ser de allt med helt nya ögon 😉 Men sluta för den sakens skull inte att skriva inlägg  och teorisera, för utan din sajt vore det ju ganska trist och då skulle vi inte ha ett ställe att diskutera på om sådant här.  Huvudsaken man kan släppa och inte klamrar sig fast som du skrev 🙂

JRSN
12/14/19, 8:31 PM
#6

#5 Ja visst, utvecklingen tar minsann sin tid emellanåt. Ibland kan det vara så att man skall acceptera en viss tanke eller idé. Tanken är rätt (vet man i efterhand) men likväl kämpar man emot in i det längsta och prövar alla andra idéer in absurdum. Den rätta tanken gillar man inte men tvingas acceptera den till slut. Undrar varför man är så obstinat, det är en märklig tingens ordning. 🤦‍♂️

Kommer nog alltid skriva inlägg och teoretisera, huvudet är fullt av alla möjliga och omöjliga infall, lika bra att få det ur systemet. Förhoppningsvis finns det någon som vill läsa. Om inte annat kanske inläggen har lite underhållningsvärde. 😃

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Dioramabyggare
12/15/19, 2:58 AM
#7

#6: hallå JRSN!

Det du berättar om i dina inlägg är exakt sådant som åtminstone jag ofta funderar/filosoferar över, sedan många år. Så fortsätt gärna informera/underhålla oss här på forumet!

JRSN
12/15/19, 8:14 AM
#8

#7 Det är ju kalasbra! Och kanske även andra vill dela med sig av sina filosofiska funderingar. Ju fler desto bättre, tror jag! 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
12/15/19, 1:27 PM
#9

#8: 👍 tillbaka!

Diana_Melbourne
12/19/19, 6:30 PM
#10

Tankebävningar är ett fantastiskt uttryck som jag kommer att börja att använda. Tack JRSN! Flera sådana inträffade för mig för ett antal år sedan. Särskilt starkast var alla visioner eller drömmar eller vad jag ska säga som gav så mycket tankebävningar att jag blev helt matt. Men jag kom ut ur det med utökad andlig kunskap och erfarenhet samt en tro på ett högre väsen eller "Gud" om man så vill. Tankebävningar är sinnesvidgande, samtidigt tror jag att det är bra att de inte inträffar alltför ofta. Det är mycket som behöver smältas och undersökas innan tankebävningen satt sig och man är redo för nästa.

JRSN
12/19/19, 7:02 PM
#11

#10 För mig brukar det dröja en tid från en tankebävning till en annan. Det beror nog på att jag ofta jobbar utifrån en teoretisk modell (om någonting). Så när den rådande modellen kraschar så tar det ett tag innan jag etablerat en ny modell. Sen när den nya modellen är klar så kan den också fallera. Men då har jag ofta hunnit vila upp mig en tid (det är lite påfrestande att våga ta in nya idéer). 🤦‍♂️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: