Annons:
Etikettertidig-historiabibliskturåldrig-skriftmetaforer
Läst 1267 ggr
JRSN
2019-11-25 17:22

Tio Guds Bud - Förklarade

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De tio budorden från det Gamla Testamentet präglar fortfarande människans moraltänkande och rättsväsendet i vårt samhälle. Men det har gått mer än tretusen år sedan de skrevs ner av Moses, sannolikt har väl något förvandskats genom åren. Och kan vi vara helt säkra på att inte även Moses feltolkade något av buden? Men vågar man utföra en kritisk granskning av något så heligt? Frågan är kanske hur man granskar och tolkar budorden. Om innebörden uppenbarligen är obskyr eller obegriplig är buden till ingen nytta. Så vad menade Gud och Moses?

Budorden och min förklaring

1. DU SKALL INTE HA ANDRA GUDAR VID SIDAN AV MIG.

Innebörd: Människans högre jag, Ledsagaren, har den högsta makten och ansvaret för individens väg i livet. Att vända sig till andra makter för inget gott med sig.

2. DU SKALL INTE MISSBRUKA HERRENS, DIN GUDS NAMN, TY HERREN KOMMER INTE ATT LÄMNA DEN OSTRAFFAD SOM MISSBRUKAR HANS NAMN.

Innebörd: Du skall inte orättfärdigt lägga ord i Guds mun, och påstå att vissa handlingar är Guds vilja, utan att ha erhållit en genuint högre kallelse som bekräftar detta. Gud tar inte lätt på sådana överträdelser.

3. TÄNK PÅ ATT HÅLLA SABBATSDAGEN HELIG.

Innebörd: Inbyggt i skapelsens väsen är perioder av vila och reflektion. Den som inte respekterar tingens ordning gör sig själv och sina närmaste en otjänst.

4. VISA AKTNING FÖR DIN FAR OCH DIN MOR.

Innebörd: Visa vördnad för Fadern; Himlen, som har skapat alla ting. Var aktsam med Modern; Jorden, som vårdar och livnär alla dess väsen.

5. DU SKALL INTE DRÄPA.

Innebörd: Du skall inte döda för dödandets egen skull. Var respektfull med allt levande så långt det bara är möjligt.

6. DU SKALL INTE BEGÅ ÄKTENSKAPSBROTT.

Innebörd: Var trofast och sann mot din partner och dina vänner, så länge de går vid din sida.

7. DU SKALL INTE STJÄLA.

Innebörd: Tag inte andras ägodelar, inte ens i lönndom när ingen ser dig.

8. DU SKALL INTE VITTNA FALSKT MOT DIN NÄSTA.

Innebörd: Stå för dina egna handlingar och var inte bedräglig mot andra.

9. DU SKALL INTE HA BEGÄR TILL DIN NÄSTAS HUS.

Innebörd: Var förnöjsam med det du har och sträva inte efter överflöd.

10. DU SKALL INTE HA BEGÄR TILL DIN NÄSTAS HUSTRU, ELLER HANS SLAV ELLER SLAVINNA, HANS OXE ELLER HANS ÅSNA ELLER NÅGOT ANNAT SOM TILLHÖR DIN NÄSTA.

Innebörd: Var inte avundsam eller missunsam mot dina medmänniskor och deras framgångar.

Slutord

Bli inte upprörda över att jag har dristat mig att försöka förklara de tio budorden. Om till exempel en brunn inte rensas och rengörs ibland så kan vattnet bli fördärvat och otjänligt att nyttja. Väggarna i brunnen kan behöva tätas och lagas. Sanden på brunnens botten kan behöva bytas ut mot ny frisk sand. Om Gud är missnöjd med mitt tilltag så kan ni vara säkra på att han utdelar en rejäl spark i min vanvördiga rumpa. Eller som det står skrivet:

"Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. (Rom 12:19)

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-31 18:26 av JRSN
Annons:
Lussan20
2019-11-25 17:42
#1

Jag tänker och begrundar!

Du ska hedra din Fader och din moder är ett bud som har ett löfte knutit till sig-och du må länge leva i ditt land-. Jag tänker mig en jordisk far och mor, men naturligtvis kan det vara vår Himmelske Fader och moder Jord. Jag har aldrig tänkt så?

Mvh/WL🌺

JRSN
2019-11-25 19:34
#2

#1 Jag är ju inte säker, förstås. Men just det budet har jag nog länge tänkt att det måste röra sig om ett missförstånd. Liksom att inte 'missbruka Herren din Guds namn' sannolikt inte handlar om avhållsamhet från användandet av "runda ord". 😊

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
2019-11-25 21:03
#3

Många religioner har liknande bud. Vanligen menar religionerna att buden ska tillämpas och praktiseras, men inte hårt och förtryckande utan med kärlek: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Den_gyllene_regeln Det ger en skön magkänsla att göra gott mot andra. Om många gör gott blir världen bättre.

Lussan20
2019-11-25 21:30
#4

Goda levnadsregler tycker jag!

En del tycker inte att barn ska fostras, men mina föräldrar lärde min syster och mig goda grunder för hur man uppför sig, Söndagsskolan tog vid och jag minns då jag lärde mig om barmhärtighet i Kyrkans sandlåda där den Barmhärtige samariten  framställdes med fina figurer. Man tyckte det var spännande.

Den är lärorik, de troende gick förbi, medan Samariten stannade, det har jag själv upplevt.

Mvh/WL🌺

Diana_Melbourne
2019-11-26 12:44
#5

Fina och tänkvärda tolkningar.

JRSN
2019-11-26 16:03
#6

#4 När jag gick grundskolan på 70-talet så var den fortfarande starkt präglad av kristna värderingar. Men på det stora hela var det bra grundvärderingar för hur man bör leva så det var mestadels positivt. Hade också turen att få mycket bra och engagerade lärare de första åren. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Condor
2019-11-27 13:53
#7

#0

En annan fråga är, kan vi vara säkra på att Moses inte hittade på budorden? Om alla människor inför gud är lika mycket värda, skulle det i så fall inte vara mer sannolikt, om budorden  verkligenskulle komma från gud, att det skulle stå i budorden att man inte ska förslava sin nästa i stället för att man inte ska begära sin nästas slav? Jag tycker att det är värre att förslava sin nästa än att ljuga för sin nästa.

Om man spekulera med möjligheten att Moses hittade på budorden ställer sig så klart frågan varför han gjorde det. Skulle det inte vara en bra anledning att han inte hade några andra möjligheter att förhindra brott än att presentera en gud som straffar brottslingar och de som inte håller sig till samhällets sociala regler?

Lussan20
2019-11-27 14:12
#8

Många har svårt för budet om att-hedra sin fader och sin moder- att inte barnen nämns . för de är ju små och rättslösa. Barn hade inga rättigheter och aga vae vanligt. Även om jag inte tror att Bibelns ord om -att den som älskar sin son, han agar sin son-. Jag tror att det ska översättas med tukta, som man tuktar en vildvuxen buske. Man klipper bort de grenar som inte ger frukt eller växer över styr.

Att slå barn har aldrig varit fruktbart, det är som med hundar. Visst man kan få dom att krypa, men aldrig att älska en. Kärlek med undervisning i vad som är fel, går bra.

Jag använder mycket tecken med mina hundar som tex-stopp-ligg- släpp osv-

I alla år med mitt arbete med barn så har jag sett vad aga gör, samt barn utan regler, det blir lika illa.

-Du ska inga andra Gudar hava förutom mig -är ett bud som tex Jv använder mot vördnad av Jesus. Men ser man Jesus som en inkarnation av Gud, genom DHA genom Jungfru Maria, så är det inte avgudadyrkan. Men ser man Jesus som  en son utan lika värde så ser man det på annat sätt.   Många säger att man måste ha DHA för att kunna tolka texterna över huvud taget. Men alla säger så som tror, så man får ta allt för varje grupp hävdar som den enda sanningen…Mvh/WL🌺

JRSN
2019-11-27 18:06
#9

#7 Kanske var det lite av båda. I ett inspirerat tillstånd kom budorden till Moses, i en önskan att 'styra upp sitt folk' och att vara sin Gud till lags. Någon 'högre makt' lade ord i hans mun och han skrev ner dem utifrån den tid som då rådde och med de ord han kände till. Så var det hans ord eller den högre gudens ord? Om Gud finns så är hen troligen inte belägen utanför människan utan helt och intimt integrerad i människans väsen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: