Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingevolutiontidig-historiauråldrig-skrift
Läst 908 ggr
JRSN
2019-11-07 12:03

Artefakter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Artefakter är intressanta. En artefakt kan definieras som; "ett konst- eller bruksföremål, format av människan". Artefakten innehåller ett budskap eller en tjänst till dig, skapat av ett intelligent väsen, igår eller för tusentals år sedan. En artefakt är alltid fredlig men är ofta höljd i mystik och hemligheter. Det ligger något lekfullt och oskyldigt över en artefakt. Den inbjuder till efterforskning och belönar den som löser gåtan.

Artefaktens placering

Om man förutsätter att Universum alltid existerat så måste det fullkomligt krylla av artefakter ute i rymden. Men störst chans att finna dem är förstås på planeter och varför inte på jorden, som har hundra tusentals år av mänsklig historia i bagaget. Det har 'runnit en hel del vatten under bron', om man säger så. Civilisationer har kommit och gått, och på krönet av sin utveckling har de konstruerat artefakter, avsedda att efterlämna ett arv till kommande generationer. Ofta kan det handla om skrift som förmedlar kunskap, visdom eller andra insikter.

Tidskapslar

Många artefakter kommer i form av tidskapslar. Skaparen av föremålet vill förvissa sig om att budskapet eller tjänsten är kvar även när lång tid har gått, gärna tusentals år. Brända lertavlor är således utmärkta till ändamålet, de står sig mycket bra mot korrosion och oxidation och klarar även fukt och mögel. Dessutom har lertavlan inget värde i sig medan guld-, brons- och koppartavlor i regel smälts ner av lycksökare. Den som vill nå fram till framtiden har många faktorer att tänka på i fråga om artefaktens möjligheter att överleva.

Enkelhetens betydelse

Ett föremåls utsmyckning döljer ofta funktionen. Kinesisk visdom lär oss att 'högsta behagfullhet är föremålets enkla och ändamålsenliga form'. Enkelhet och funktionalitet är receptet på framgång. Men detta innebär att vi riskerar att gå rakt förbi en fulländad artefakt, för den sticker inte ut på något sätt. Säg att vi tänker utforma den fulländade vattenkannan, hur skall den se ut? För det första bör den ha en vacker form och pryda sin plats bland växterna. Den bör ha ett funktionellt handtag, vara balanserad och ha en pip som 'virvlar' vattnet till bättre energi. Den bör vara lätt att fylla på och materialet bör gynna en viss vattentemperatur. 

Förbundna artefakter

Artefakter kan vara utformade att ge ledtrådar till andra artefakter. Ibland kanske inte det fulla resultatet nås förrän samtliga artefakter är församlade. Artefakterna kan utgöra nycklar som tillsammans öppnar upp en viss portal eller skattkista. Ansamlingen av de olika delarna kan resultera i ett crescendo, en extas. Alternativt så återställs processen när föreningen är komplett och delarna sprids ut igen. Artefakter kan ses som kunskapsfrön som bevarar gångna tiders landvinningar. När förutsättningarna är rätt så gror fröna och kunskapen spirar igen.

En artefakt kan bland annat:

  • äga en speciell funktion för ett visst syfte.
  • vara ett hjälpmedel eller en förstärkare av energier.
  • vara en katalysator som startar upp en process.
  • vara en nyckel som öppnar upp någonting.
  • vara en portal mellan dimensioner.
  • vara ett kommunikationsredskap.
  • vara en stjärnkarta.
  • förmedla ett budskap.
  • insamla information om något.
  • visa på orsakssamband i Kosmos.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2021-01-01 08:40 av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
2019-11-10 01:14
#1

Gamla religiösa föremål handlas olagligt på svarta marknaden. Föremål säljs till ljusskygga individer istället för att sprida kunskap till alls via museer. Jag hade en artefakt, en sten, ett tag som jag fått tag på utan att bryta mot lagar, men det blev mycket spökerier. Så stenen fick flytta från mig ut till en plats i naturen. Det är absolut förbjudet att ta något från en fornlämning, men för ca 12 år sedan grävdes en kultplats ut i Lilla Ullevi i Upplands Bro norr om Stockholm, för att kommunen skulle kunna bygga industriområde över fornlämningarna. Man hittade ett Vi, ett altare eller en upphöjd scen av sten. Större stenar var ställda på högkant i en halvcirkel och i halvcirkeln hade man fyllt upp med mindre stenar så det blev en scen för kulthandlingar eller ett offer altare. Bland stenarna hade man gömt artefakter i form av ringar, edsringar. Viet slutade användas runt 700-talet har jag för mig. Namnet på platsen antyder att det var guden Ull man dyrkat på platsen. Efter utgrävningarna avregistrerades platsens fornlämningar och stora delar av området består idag av industrier och företag. I sommar har de sprängt bort skålgropar i berget för att bygga ut industriområdet ännu mer. När fornlämningen var utgrävd och avregistrerades fick kommunen grönt ljus att bygga på platsen. Arkeologerna hade lagt viets stenar i en hög, så jag var dit och tog en av kantstenarna. Det var ju inte längre en fornlämning, annars hade det varit olagligt. Annars hade jag inte tagit stenen. Stenen var tydligt klyvd så den kunde stå på kortsidan. När den stod upp var den ca 40 cm hög och 50 cm bred bas med oval form (sett ovanifrån) med naturligt rundade kanter. Stenen stod på balkongen utanför dotterns rum, och hennes rum blev mest utsatt av konstiga ljud, dunkar i väggarna, någon gång en mansröst och så såklart mycket oroliga drömmar. Det blev mycket lugnare när stenen flyttades ut i naturen.

JRSN
2019-11-10 05:43
#2

#1 Väldigt intressant berättelse! Det kommer mig att tänka på Etnografiska museet i Stockholm. Ett museum är ju bra för folkbildning och även föremåls bevarande. Men många av föremålen har, mer eller mindre, stulits från folkgrupper och kulturer runt om i världen. Etnografiska har nog inte varit alltför beredvilliga att faktiskt lämna tillbaka föremål. 

Till exempel blev det rabalder kring en totempåle tillhörande nordamerikanska indianer, det är några år sedan nu. Pålen lämnades inte tillbaka förrän en grupp representanter från ursprungsbefolkningen kallats till platsen för att tillverka en exakt replika. Det är väl replikan som befinner sig på museet nu, hoppas jag, och inte tvärt om.

Det har även förekommit utställningar med afrikanska masker och fetischer. Men det har varit rätt olustigt att se dem för man känner mycket tydligt föremålens energier, som om de var levande. Vissa föremål bör man nog inte ställa ut.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2019-11-10 09:04
#3

Håller med dig JRSN. Även jag tycker att NiklasTyreso:s berättelse är intressant och visar ätt gamla artefakter och äldre saker ska hanteras med försiktighet. Jag kan tänka mig att vissa av de som arbetar i industriområdet skulle kunna ha speciella upplevelser på sina jobb. På 80-talet jobbade jag på ett kommunförbund. När jag slutade fick jag en vacker men obehaglig trämask i avskedspresent. Det såg lite ut som en ”uppdaterad” och moderna-färger-anpassad skapelse, inspirerad av indonesiska, traditionella masker. Meningen var väl att den skulle passa 80-talets estetiska ideal. I alla fall hängde jag upp den i alla mina hem genom åren, flytt efter flytt. Trots att jag tyckte att den hade en obehaglig blick och aldrig riktigt kändes hemtam. I min förra bostad drömde jag dock så otäckt om masken att den aldrig mer får sättas upp igen. Så nu ligger den i en flyttlåda utan att jag vet vad jag ska göra av den. Drömmen: Jag stod på balkongen med maskens blick i ryggen. Ur balkonglådans jord grävde jag upp en klumpigt målad trästatyett av Jungfru Maria. Hennes ögon var mellanblå med väldigt vita ögonvitor, stort uppspärrade. Jag bar statyetten fram till masken i mina kupade händer och knäböjde framför den, det kändes som att jag offrade Jungfrun till masken eller erbjöd henne till den. Drömmen låter inte så obehaglig kanske, men jag var djupt oroad när jag vaknade. Jag tog inte ner masken då. Men satte som sagt aldrig mer upp den igen.

JRSN
2019-11-10 11:18
#4

#3 Jungfru Maria förknippas ofta med katolicismen. Indonesiska masker finns i mängd, ingen av dem särskild behagliga. Vet inte riktigt vad drömmen kan betyda.

Själv är jag inte bekväm med masker, tycker de är skrämmande och vet inte riktigt hur och varför de skall användas. Något undermedvetet trauma förmodligen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2019-11-10 11:42
#5

Tack för länken JRSN, jo jag har googlat masken och kommit fram till att den måste ha gjorts utifrån inspiration av indonesisk tradition, med ett modernt och mindre skrämmande uttryck – men det vilar ändå något outgrundligt och svårtolkat kring den, (det är uppenbarligen en massproducerad produkt), och jag funderar över vem upphovspersonen/träsnidaren är/var. Det var i alla fall en otippad present på en tillfällig arbetsplats och jag minns att jag undrade hur kollegorna hade tänkt egentligen. 

Däremot hänger jag upp venetianska masker som jag associerar till fest och glamourösa uttryck, men ärligt talat är även dessa lite skrämmande och jag vet inte om jag envisas på grund av nån underliggande terapeutisk anledning, som jag just nu inte har en aning om. 😃

Drömmen ÄR svårtolkad men ett tag drömde jag ofta om Jungfru Maria, dock inte nu längre. Jag har dragits till avbildningar av henne i många år, även som ateist, och i ett av mina hus (ett gammalt missionshus för övrigt!) står nu en liten skulptur av Den Heliga. Det känns  bra.

NiklasTyreso
2019-11-10 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag var på Nordiska Museet i Stockholm idag. De hade några spännande artefakter som tillhört Svenska häxor förr i tiden. Bland artefakterna var en del av ett skallben, en handskriven personlig trolldomsbok, en björntand, en örnfot, en trollstav och ett par smörjelsehorn. Smöjelsehornens salva påstods innehålla psykoaktiva ämnen påverkade sinnet att uppleva resor till blåkulla. Självfallet användes nog salvorna ofta även för att smörja skålgropar och kultföremål och ännu oftare för att smörja människor så de blev av med sjukdomar. I en annan monter fanns även en ältsten, en sten med ett hål i som bars i ett snöre runt halsen för att magiskt bota mot ältan/sjukdomar. Bifogar en bild från Nordiska Museet.

Annons:
Diana_Melbourne
2019-11-11 07:15
#7

#6: Tack för att du delar! Så intressant. Varifrån kommer artefakterna? När hittades de? Detta väcker min nyfikenhet.

Upp till toppen
Annons: