Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingevolutionsiare
Läst 874 ggr
JRSN
2019-11-03 14:26

Att följa en guru

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi växer upp behöver vi en lärare som hjälper oss förstå den materiella världen omkring oss. Senare i livet kan vi behöva en icke-världslig lärare som lotsar oss in i den andliga tillvaron. Den materiella läraren utses vanligen åt oss, har vi tur är det en insiktsfull person. Men den icke-världslige, 'själsliga', läraren får vi i regel hitta själva. Alla är förstås inte i behov av andliga lärare, de är helt tillfreds med det som utspelar sig i den fysiska världen. Andra åter 'anar' något bortom materien, de blir 'sökare'; kanske för resten av livet.

Den andliga vägen

Sökandet efter upplysning eller inre visdom sker på outforskat område. Det finns egentligen inga kartor, inga vägvisare, inga reserutter eller rekommenderade leder. Sökaren är såsom utslängd i en regnskog som ingen hört talas om. Och om någon har hittat en framkomlig väg så håller personen i fråga inne med den (för det kan ju betyda pengar, inkomst, om det vill sig). Till slut får sökaren själv försöka komma fram till slutsatser. Resan inåt har börjat men sökaren stöter snart på patrull. Det finns för mycket information, för många vägar att välja bland; besluten blir för många. Det hela tar alltför lång tid och sökaren börjar nu fundera på genvägar.

Gurun, vägledaren

För en sökare som kört fast brukar lösningen bli att söka en guru, en andlig vägledare. Men detta har förstås sina risker. Även om gurun själv har inre visdom så vänder sig ju sökaren faktiskt utåt för att nå sina mål. Därmed har sökaren övergivit sanningen i det inre och nu blivit beroende av en yttre kraft. Och att ta en guru är oundvikligen något av ett lotteri. Det finns bra guru's och det finns mindre bra. Men hur vet man vad som är vad? En oduglig guru kan inledningsvis låta klok och insiktfull. En kompetent guru kan i början ge ett tveksamt och buttert intryck. Även rekommendationer kan vara bedrägliga, för är en skicklig guru med nödvändighet behaglig?

Falska guru's

Att den andliga världen är full av falska mästare är känt. Dessa kanaliseras ibland och i bästa fall blir utfallet endast en massa 'skåpmat' utan egentligt värde. Vill det sig illa råkar sökaren ut för irrbloss eller ondskefulla läror. Men även den fysiska världen är förstås översållad av 'mindre skickliga' gurus, för att uttrycka sig försiktigt. Vi har till exempel 'nedlåtande gurus', som visserligen sitter inne på bra kunskap men som ser ner på och skrattar åt människors okunskap, utan att dela med sig. Sen har vi 'självlysande gurus', som är så 'rena och skira' att de bokstavligt talat lyser med ett blekt ljus. Ofta ses de stå framför en specifik bakgrund för att få den 'rätta auran'. De uttalar sig med len sammetsröst men har inget särskilt att säga.

Ett säkert kort

Någon kanske till och med fastnar i själva sökandet efter en guru. Sökaren vill absolut hitta rätt person men resultatet blir istället stagnation, ingen bedöms värdig. Mitt råd är enkelt som en X-krok; utse inte EN guru, utse många! Ingen sitter inne med hela sanningen. Gud/Universum har lagt en pusselbit av sanning i varje människas hjärta. Lär av den som tillvaron för i din väg, om det så är en blind tiggare eller ett fyraårigt barn. Det finns inga slumpaktiga händelser. Om en önskan finns att hitta sanningen, då skall dörrarna också öppnas.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-27 13:22 av JRSN
Annons:
Diana_Melbourne
2019-11-04 07:32
#1

Tack! Jag tar till mig detta tips! 🙏🏼😃

JRSN
2020-07-08 18:20
#2

Puffar upp inlägget om att hitta en bra 'guru', ett åtagande som ständigt verkar komma tillbaka i perioder. Många är sökare och letar sig fram på olika andliga vägar. Ibland går det bra och vi utvecklas. Men ibland fastnar vi i illusioner och irrbloss. Då är det bara att ta nya tag och kanske hitta en annan ledsagare att följa. Detta om man verkligen behöver 'ledas', för med envishet går det även att klara sig själv!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

RandomNameGenerator
2020-07-09 20:21
#3

Väldigt många är sökare. Jag är tacksam att jag hittat hit till denna speciella oas av likasinnade människor. :-) 

Någon Guru har jag aldrig följt, fast man kanske ändå har gjort det utan att veta om det.

Upp till toppen
Annons: