Annons:
Etikettervisionerparadigmskiftenevolutionmetamorfos
Läst 1203 ggr
JRSN
2019-10-29 16:34

Ingen framtid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någonting är fundamentalt på tok med tiden vi lever i. Det är lite svårt att beskriva men jag ska försöka. Det finns liksom inga ideal att sträva efter längre, inga kollektiva mål som vi försöker att uppnå. Dagarna kommer och passerar men lämnar inga avtryck efter sig. För några år sedan var det annorlunda. Det fanns ett antal projekt som hade skapats i stor och i liten skala. Dessa projekt löpte i korta tidsperioder eller i längre. En del bara några få dagar, andra i månader, år eller årtionden. Vad finns idag? Projekten har sinat ut till nästan ingenting!

Livsleda eller apokalyps?

Har tiden själv en agenda som skall klaras av inom en viss tidsperiod? Närmar vi oss slutet av en sådan period varvid 'projekten' håller på att sina ut? Är den inre tomheten som många upplever just en bekräftelse av att inte så mycket finns att 'upptäcka' mer i den här perioden? Kanske har närvaron av så många ouppklarade projekt, i stort och i smått, fått oss att känna oss närvarande och delaktiga i livet. Men nu, när projekten börjar bli färre så får vi nästan panik. Många tror att de är deprimerade, men kanske är det frånvaron av uppgifter som är problemet.

Avtagande projektkurvor

En början och ett slut

När vi ger oss in i någonting så är vi ofta exalterade. Det kan gälla ett sällskapsspel, en teaterföreställning, en utflykt, ett arbetsprojekt, ett sportevenemang eller vad som helst. Början är spännande, fortsättningen engagerande, avslutningen lite sorgsen och slutet ganska abrupt. Så är det med alla aktiviteter i livet, de är mycket intensiva i början men mot slutet avtar engagemanget och det mesta sker med slentrian och på rutin. I bilden ovan ser vi hur projektkurvorna var täta under år 2000 men att de nu nästan avtagit nära år 2020.

Den nya framtiden

Ingenting tar bara slut utan fortsättning, världen fungerar inte så. Men möjligen är det vår innevarande tid som håller på att rinna ut. Därav upplever vi slentrian, leda och tomhet. Men när vår tidsålder når sin kulmen så måste något annat träda in i dess ställe. Det gamla har vi slitit ut; böjt, tänjt, vridit och sållat på alla tänkbara och otänkbara sätt. Vi har rest överallt, ätit allt som finns att äta, gått på alla tänkbara evenemang som har ett namn och trampat alla stigar tillgängliga. Nu måste något nytt materialisera sig. Vad kan detta nya bestå i?

Kanske handlar det om att återvända till det enkla och jordnära. Att återigen sätta potatis och lök, se dem växa upp och bli till mat. Att återinföra häst och vagn som transport- och kommunikationsmedel. Att börja umgås med varandra igen, utan digitala plattformar. Att spela och lyssna på riktig musik igen, att se på levande teater hellre än att gå på bio. Men, att trots allt hitta en balans mellan gammal och ny teknik. Att på ett harmoniskt sätt förena det bästa av det gamla med det bästa av det nya. Att helt enkelt generera en ny levande tidsålder.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-26 05:38 av JRSN
Annons:
JRSN
2020-09-30 10:43
#1

Puffar upp detta inlägg som skrevs i slutet av oktober 2019. Inlägget handlar om en tidsålder som går mot sitt slut. Det märkliga är att inlägget är en smula profetiskt, för därefter kom (som bekant) Coronahysterin och allting stängde ner. Nu lever vi i ett slags 'limbo' mellan två tidsåldrar. Vad kommer den nya tidsåldern innebära och när är den här?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2020-09-30 12:59
#2

"Corona"-pandemin… så mycket den har fört med sig in i människors vardag… pumpflaskor med handsprit i butiksentréer, uppmaning att "hålla fysiskt avstånd" till andra människor, plastskivor i kassor och i receptioner…

Då och då tänker jag på de olika typer av "samhällen" som bildats sedan människan kom till… jägar-. och samlarsamhälle, "bondesamhälle", industrisamhälle, informationssamhälle… "vad kommer sedan"… kanske det "empatisamhälle" som kanske praktiskt taget redan är här, som en effekt av Coronavirusets påverkan?

JRSN
2020-09-30 15:06
#3

#2: Det första jag tänker på är kanske 'hybridsamhälle', där alla är mer eller mindre uppblandade med mikrokretsar och datachips. Men 'empatisamhälle', som du föreslår, låter mycket mysigare så jag tycker vi kör på det! 😊

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2020-09-30 20:39
#4

Senast idag pratade jag med en ung man, en utflyttare från Stockholm (till landsbygden) som sa det jag anat; nämligen att fler och fler ungdomar han känner tar sin digitala arbetsplats under armen och drar iväg till vischan där bostäderna är billigare och större, fibern utbyggd och luften friskare att andas. Projekten i stan sinar. Inte bara jobbmässigt. Familjeprojekt blir ekonomiskt omöjliga eftersom bostadspriser och lokalhyror sätter stopp för planer och drömmar. Andliga projekt hindras av ljud, ljus och störningar som påverkar kropp och själ. Digitalisering gör det lättare att behålla och få en inkomst även i glesbygd. Potatis, lök och grönsaker som egenodlad blir nygamla sensationer. Så ja, jag tror att ”enklare nöjen” och färre projekt präglar framtiden. Skönt tycker jag!

JRSN
2020-09-30 22:45
#5

#4: Vet inte vem som sa det, men idén med 'städer' håller på att fasas ut. Det är inte längre ekonomiskt hållbart att upprätthålla dessa mastodontprojekt. Vi går åter mot en småskalighet och det kommer att bli en bra sak. Däremot kommer omställningen bli besvärlig för många. De jättestora 'kuvöserna' som städerna innebär upphör och det blir till att kavla upp skjortärmarna igen. Men att 'hugga i' är ju inget farligt, tvärtom kommet det kännas meningsfullt att ha tydliga och jordnära uppgifter som behöver utföras.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2020-09-30 23:54
#6

#3: :-D

Annons:
Diana_Melbourne
2020-10-01 10:15
#7

#5: Städer som kuvöser föder många tankar och det är en levande liknelse, så bra. Tänk bara "kultur" i bemärkelsen bildkonst, musik, mat, teater … Som anses höra städerna till. För inte så länge sedan hade vi logdans, dans på bryggan, slåtterfester, bygdespel (som ju finns fortfarande), vandrande konstnärer som målade av släktgårdarna, dekormålare … Livet förr var slitsamt men det fanns också en mängd "kulturupplevelser" som inte nödvändigtvis hörde städerna till.
Många verkar tro att om vi inte bor i städerna och kan uppleva Jonas Gardell på scen, så dör "kulturen" och livet och människorna och och och… När det i själva verket kan bli så att kulturen kan bli ett vidare begrepp och kommer närmare oss alla. Att den snarare samskapas av alla möjliga olika personer med nya talanger som kanske inte kommer till sin rätt i städerna. Personer som kan lappa, laga, sy, snickra, plöja, stänkmåla, marmorera, berätta historier. Det är kultur utanför kuvöserna.

  • Redigerat 2020-10-01 10:17 av Diana_Melbourne
JRSN
2020-10-01 11:58
#8

#7: Din beskrivning av en levande landsbygd skänker verkligen hopp. Det gör att man vågar tro på en framtid med liv och rik kultur igen. Det tillstånd vi befinner oss i just nu är kanske bara en kort episod. Jorden hämtar andan bara och kastar sig ut i en ny tidsera. 🌞🌿

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

skina
2020-10-12 16:44
#9

#7: Konsten, teatern, standup comedy, restauranger osv i coronatider.

Jag tror att generellt kommer människor att ha lärt sig mera om virus och bakterier. För att ta ett exempel så hade vi väldigt svårt att förklara för våra kunder att vi inte ville ha julbuffé av hygieniska skäl för några år sen.
Nu tror jag inte att någon kommer vilja ha buffé på lång tid framöver.
Biografer, de hade svårt redan före corona.
Gym, utegym blir allt flera och man ser allt flera människor nyttja dem.
I helgen fikade jag ute med min mamma och jag såg en familj sitta ute och äta middag i en park på em när jag gick hem.
Folk cyklar, bergsklättrar, promenerar, snickrar hemma, jobbar hemifrån osv

Företagen tjänar pengar på mindre lokalhyror, mindre vinterkräksjuka på arbetsplatsen och att folk presterar mera när de sitter ostört hemma.
Folk tjänar busspengar, restid och lunchpengar på att jobba hemifrån.
Andra saker blir viktiga, folk har hittat nya och billigare nöjen och jag tror inte folk vill tränga ihop sig i nära framtid heller.

Så det skulle inte förvåna mig om Folkparken får ett uppsving framöver :)

  • Redigerat 2020-10-12 16:45 av skina
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: