Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingmytologitraditionersägner
Läst 1085 ggr
JRSN
2019-10-28 17:09

Ondskans natur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ondska, vad är det? Vi vet att det finns något som kan kallas ondska och att vi råkar ut för det ibland. Dock är det väldigt svårt att sätta fingret på exakt vad ondska är. Vi tänker oss kanske att det är en viss typ av människor som medvetet vill skada andra. Och dessa finns ju, men de är inte med nödvändighet onda. Inte heller är människor som omedvetet skadar oss onda, de är ju bara okunniga eller möjligen klumpiga. Hur är det till exempel med karaktären 'Darth Vader' i Stjärnornas krig, han borde ju i högsta grad vara ond. Eller?

Den nedbrytande principen

Vi lever i motsatsernas värld. Vissa saker bygger upp och stärker oss, andra bryter ner oss dödar oss. Är den nedbrytande principen detsamma som ondska? Jag tror inte det. Det finns gift som dödar oss, tjuvar som stjäl våra saker och vilda djur som kan slita oss i stycken. Är de onda? Inte i sig själva, allt beror på hur de 'presenterar sig'. Om det står 'Gift' på flaskan, samt varningstexten; 'Obs, livsfarligt att förtära'. Då är giftet inte ondskefullt. Tjuven som säger; "se upp för mig, om du ger mig tillfälle så kommer jag att ta dina värdesaker". Denna person är tveklöst en riskfaktor, men per definition inte en ond människa. Skallerormen som varnar med sitt rasslande är inte ond och lejonet som morrar när du kommer för nära är inte heller ond.

Ulven i fårakläder

Nu börjar vi närma oss ondskans natur. Den sanna ondskan är skygg och listig. Den visar sig aldrig i öppna ljuset utan döljer sig för våra blickar. Onskan iklär sig en gestalt som i våra ögon är legitim och trovärdig. Ondskan agerar sällan själv utan använder redskap eller sändebud för att uppnå sina mål. Ondskan kommer inte heller med kniv i bältet och kofot i handen, snarare i företagskostym och som representant för ett legitimt företag. Ondskan lägger ner mycket tid på att bygga upp sin trovärdighet och respektabilitet i det yttre. Men detta är förstås endast en fasad. Lyckas man komma innanför murarna visar sig korruptionen i all sin fulhet.

Orsaken till ondskan

Så varför blir vissa människor falska, varför visar de inte upp sina rätta sidor? Svaret är att de bär på mycket starka rädslor. En rädd människa vågar inte stå upp för sin sanna natur. Följden blir att de flyr när det börjar 'hetta till'. De vill till alla pris undvika smärtan som olika situationer i livet bär på. När de flyr överlåter de smärtan på någon annan; de 'kanaliserar sina problem'. Andra får betala deras skulder och så föds ondskan. Det är frestande att gå genvägar; att skaffa sig högre positioner än vi faktiskt har rätt till, att göra sig vackrare utanpå än vi faktiskt är inuti. Vad göra? Vi måste upptäcka och bejaka vår sanna natur.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2021-01-01 11:35 av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
2019-10-29 02:40
#1

Jag håller inte med om att ondska måste vara falsk eller ske fördolt. Om en mördare i förväg berättar för dig att den tänker döda dig, då tar det inte bort ondskan i mördandet. Om en tjuv säger att den ska stjäla av dig, det gör det inte gott eller rätt att stjäla. En våldtäkt blir inte god om offret blir förvarnad eller det sker öppet och offentligt, istället för i det fördolda. Exempelvis var det för något år sedan våldtäktsmän som livesände en våldtäkt på facebook, men att de inte dolde sin handling tog inte bort det onda. Snarare tvärtom. Ondska är handlingar människor gör och säger. Upplevelsen av ondska kan förändras om offret upplever att förövaren handlar med intention att skada, men själva handlingen är ändå ond, oavsett intentionen.

JRSN
2019-10-29 11:57
#2

#1 Jag förstår vad du menar men påstår ändå att det är skillnad på en tjuv och en tjuv, för att ta ett exempel. Tjuv nr. 1 bryter sig in i din lägenhet och tar några värdesaker. Han anser att hans sysselsättning är ett 'yrke' och att han därför har rätt att ta obevakade saker. Han hyser dock ingen illvilja mot dig som person.

Tjuv nr. 2 ger sig dock ut för att vara hantverkare som skall tapetsera om i ditt sovrum. Eftersom han kan uppvisa goda referenser så får han tillgång till nyckeln. När du kommer hem finner du att allting är urblåst, det finns inte en pryl kvar. Då du söker honom på telefon så har numret upphört, han står ingenstans att finna.

p.s. Jag förespråkar självklart inte inbrott, i någon form.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: