Annons:
Etiketternibirubildspråkmetaforersymbolik
Läst 870 ggr
JRSN
2019-10-15 14:42

Clownen - Arketypen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Clowner ska ju vara roliga, inte sant? Men faktum är att många upplever clowner som direkt otäcka, skräckinjagande. Det finns till och med en specifik clown-fobi (coulrophobia). Vanligtvis förklarar man denna rädsla med att clownen är sminkad och inte visar sitt riktiga ansikte. Man osäker på vad som döljer sig bakom masken och vilket syfte clownen har. Detta kan med tiden stegra sig till en verklig fobi. Så går åtminstone diskussionerna kring detta ämne men det finns faktiskt en mer djupgående förklaring som vid första anblicken kan tyckas långsökt.

Kosmiska gäster

Jorden möter många himlakroppar på sin bana genom rymden, en del av dem är återkommande. Några har inbundna banor om bara några tiotal år men det finns även kometer och asteroider med orbitaler på tusentals år. Kometen Halley var en välkänd resenär, innan den bröts sönder nyligen. Sen har vi 'extra-ordinära' himlakroppar, som överträffar alla farhågor och förväntningar. En av dem är tveklöst Nibiru, som kan ses som solens tvillingstjärna. Dessa båda befinner sig i ett komplicerat samspel (även om vetenskapen helt förnekar Nibirus existens). Men emedan Nibiru är en slocknad eller möjligen en 'periodisk' stjärna så ser den inte helt ut såsom man förväntar sig en stjärna.

Nibiru är vid sin ankomst mörkröd men förändrar emellanåt sin färg till blekgul. Detta beror förmodligen på vissa processer som försigår mellan solen och Nibiru. Den svaga utstrålningen gör att Nibiru framstår som ett mellanting mellan sol och gasplanet. Således går det stundom att se 'strukturer' på Nibirus yta. Ibland framställs Nibiru som den 'stora månen', där vår egna måne är den lilla. När det gäller vår måne talar vi ofta om den struktur som, med lite god vilja, ser ut som ett ansikte; två ögon och en mun. I fråga om Nibiru så framträder även där liknande drag. Tre mörka områden bildar ögon och näsa. En utdragen bananformad struktur bildar Nibirus leende mun.

Inlärd skräck

Nibiru må ha sett harmlös ut vid sin ankomst, med sitt spöklika leende. Men verkningarna av denna stjärna var långt större än vad någon kunde ana. Flodvågor svepte fram, asteroider pepprade jordytan. Stormar och enorma översvämningar lämnade länder öde. Klimatet löpte amok och till slut inträffade ett polskifte som var så enormt att livet på jorden i princip fick börja om från ruta ett. De människor som klarade sig kom således att förknippa den 'leende clownen' med annalkande katastrofer. Den himmelska clownen har setts igen och en och annan bild har tagits. På grund av upphovsrätter kan jag tyvärr inte visa någon, så ni får nöja er med min lite klumpiga återgivning. Min clown ser dock rätt snäll ut, den 'äkta clownen' har ett lite mer elakartat leende.

Genernas minne

Traumatiska minnen etsar sig fast i generna och dessa överför vi till våra barn. Således kan 'fobier' leva kvar över generationsgränserna, trots att en viss individ inte har någon anledning att frukta ormar, spindlar, torg, eller vad det nu kan röra sig om. Våra makthavare är dock så ängsliga av sig att de sannolikt döljer alla tecken på himlen, långt innan de visar sig. För att kunna få syn på en 'clown på himlen' krävs omsorgsfulla studier, tålmodig väntan och att man lyckas fånga bilder på webkameror eller tillgängliga teleskop, just i den lilla sekund när de många filtren och obstruktionerna sviktar för ett ögonblick. Då kan himlens clown visa sitt ansikte!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2021-01-01 12:34 av JRSN
Annons:
Lussan20
2019-10-15 15:05
#1

Min äldsta son hade panisk skräck för clowner. Han skakade och grät om det var Cirkus på TV. Jag har aldrig gillat clowner heller, aldrig tyckt de varit roliga heller.

Min son var inte rädd annars för något så detta är han född med och klart man undrade varför, barn nr 3 en flicka hade rädsla för spindlar. Kanske för en liten vän då de var ca 3 år skrek hysteriskt då hon såg spindlar, myror och annat smått. Kanske smittade det? Annars fanns det väl i generna?

Själv kan jag tycka de är obehagliga, tex löss, fästingar, loppor, men rädd kan jag inte erinra mig om att jag var i barndomen.

Clownen är en otäck typ enligt mig….Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: