Annons:
Etiketterevolutionrymdennibiruastronomi
Läst 1372 ggr
JRSN
10/11/19, 2:50 PM

Accelererad tid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någonting är märkligt med tidsflödet. Det tycks som om tiden själv går snabbare än vad den gjorde förr om åren. Personer i min bekantskapskrets säger då; "det är du som är äldre, när man blir gammal tycker man att dagarna blir kortare". Men jag förhåller mig tveksam till detta, för SÅ gammal är jag faktiskt inte. Dessutom finns det ännu ett fenomen som talar för att något är annorlunda; naglar växer märkligt nog mycket snabbare nu för tiden.

Ur led är tiden

Även yngre personer tycks uppmärksamma fenomenet, så det kan svårligen ha med ålder att göra. Faktiskt är dagarna så korta nu att man inte hinner äta två lagade mål mat, som förr i tiden. Nu blir det istället något i stil med; frukost, fika, middag och kvällsmacka, mer hinns inte med. Faktiskt så tycks hela samhället befinna sig i en form av konstant stress. Människor märker att tempot är uppskruvat men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Tyngdkraft och evolution

Naturligtvis har jag en teori om vad det är som händer. Jag vill påstå att det är solens tvillingstjärna, Nibiru, som orsakar fenomenet. Denna stjärna tros ha ett oerhört kraftigt gravitationsfält. Under dess inverkan så sker en påverkan på tiden själv, allting går långsammare. Vakuum blir 'tätare', atomerna svänger långsammare, vi människor tänker och rör oss långsammare. Vän av ordning kanske då invänder: "Om även människan och människans tankar går saktare, borde vi då inte uppleva att allting flödar på i normal takt?" Detta är ju en rimlig invändning, men det finns en annan faktor i sammanhanget; 'evolutionens gång'. Evolutionen tycks inte påverkas av gravitationen!

Utvecklingsparadoxen

Det hela är mycket märkligt. Någonting påverkar tidsflödet så att tiden går långsammare. Men samtidigt går jordens evolution vidare med samma hastighet som förut; det är en annan mekanism som verkar. Följden blir att vi upplever att tiden "skenar" och att vi nätt och jämt hinner med våra åtaganden. Av någon mystisk anledning är inte våra naglar påverkade av gravitationskonstanten. Således ser vi oss tvungna att klippa naglarna i tid och otid, något vi inte alls behövde göra särskilt ofta förr. Tankarna går till en låt av Beatles, 'A day in the Life', där allt börjar i stilla mak men sedan arbetar sig upp till ett crescendo i slutet. Är vår tillvaro på väg åt samma håll?

Den astrologiska aspekten

Kan det vara så att evolutionen håller takt med planeternas rörelser runt solen? Finns det en inbyggd klocka för evolution i jordens rörelse runt solen? Jag har inget riktigt bra svar på det som händer, men något mystiskt är det med tiderna vi lever i. Det finns även de som hävdar att jordens bana runt solen inte är så stabil som den brukade vara, att jorden 'wobblar' med allt som det för med sig. Detta skulle kunna förklara en del av alla de instabila väderfenomen som vi emellanåt drabbas av. Men skulle då inte våra klockor påverkas av allt detta? Det kanske sker men vad vet vi egentligen om detta. Klockor nuförtiden är digitala och korrigeras oupphörligen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Sgt. Peppers 50th Anniversary Super Deluxe boxset, Vinyl & merch available now: https://thebeatles.lnk.to/sgtpepperanniversarySgt. Pepper’s Lonely Hearts Clu...
  • Redigerat 1/1/21, 9:51 AM av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
10/13/19, 10:06 PM
#1

Om man är 5 år gammal är 1 år 20% av sitt liv, 1/5. Om man är 50 år är ett år 2% av sitt liv, 1/50. Ett år är extremt kort tid, relativt till livslängden när man är gammal, men för barn är ett år en stor del av livslängden. ------- Jag tror inte naglarna växer fortare nu än förr. Vi glömmer meningslös information, som att klippa naglarna. Man kanske kan minnas hur ofta man klippt naglarna senaste månaden,, men det betyder inte att de växer snabbare än för 3 månader sedan.

JRSN
10/13/19, 11:37 PM
#2

#1 Ok, men vad är det som säger att man skall jämföra med ens totala livslängd? Man kan ju tänka sig att jämföra med 'upplevelsen' av hur långt ett år känns. Och jag tycker nog att två lagade mål mat om dagen känns som väldigt mycket ätande. Som att man skulle hålla på att laga mat hela dagen, utan större uppehåll mellan måltiderna. Så tyckte jag inte att det var, t.ex. på 80-talet. Men, allt är väl relativt…

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
10/14/19, 8:52 PM
#3

Åt jag mycket eller lite idag? Det som är mycket för är inte en absolut sanning. Mycket för en 50 kg 150 cm hög dam är nog oftast lite för mig som är en 100 kg tung karl. Slutsats: Varje person har sig själv som referensram. Människor tenderar att jämföra ex tidslängd med sina egna referensramar och erfarenheter från hela sitt liv. Människors minnen lagras ofta tillsammans med känslorna man hade när man gjorde erfarenheten. När nya erfarenheter kommer jämförs ofta känslan nu med känslan av de tidigare erfarenheterna istället för jämförelser av fakta eller objektiva egenskaper. Känns det senaste året långt eller kort, det beror på vad personen har för erfarenheter, både kvalitativa och antalet, att jämföra med.

JRSN
10/15/19, 12:17 AM
#4

#3 Jag förstår vad du menar. Problemet är att 'fakta' och 'objektiva egenskaper' i fråga om tid medvetet manipuleras av vissa myndigheter. Orsaken till detta är, som jag ser det, att vår jord inte är så stabil som förr i tiden. Jorden 'wobblar' i sin bana vad gäller nord-syd-position. Dessutom finns skäl att misstänka att jordens omloppsbana inte beskriver den jämna ellips den en gång hade. Om det finns en tung himlakropp därute som orsakar detta så är det inte så konstigt i sig. Det är inte heller särskilt underligt att myndigheterna väljer att dölja detta.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
10/16/19, 7:46 PM
#5

Jag vet inte om jag förstår alla dina tankegångar om tid, men det var kul att du tog upp ämnet. Vid den senaste höstdagjämningen för ett par veckor sedan bestämde jag mig för att läsa mer om vad tid är och hur den fungerar (om den finns) under det kommande året. Jag tänker att det kan vara givande att både sätta sig in i vetenskapliga teorier och religionernas olika tidsuppfattningar och kalendrar.

JRSN
10/16/19, 11:23 PM
#6

#5 Fysikern Bodil Jönsson tar upp lite mer allmänna vetenskapliga förklaringar om vad tid kan vara. Hon har skrivit bland annat, 'Tio tankar om tid', 'Gott om tid' och senast, 'Vad är tid?' Kanske kan vara något, hon har ett enkelt språk och ett bra resonemang. Jag tror själv att tiden existerar såsom ett mått, och att det tiden mäter är tomrummets 'status' eller 'täthet'. Dessvärre strider detta mot etablerad vetenskap vilket gör situationen lite komplicerad.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
[Vianca]
10/17/19, 9:00 AM
#7

Har tid alltid varit tid. Har vi alltid varit i behov av tid, från begynnelsen.🤔

JRSN
10/17/19, 11:08 AM
#8

#7 Kanske inte. Det kan ha funnits en "tid" (nu var vi där igen) när människorna levde helt i nuet och inte var bekymrade, vare sig om gårdagen eller morgondagen. Sen kan det finnas andra dimensioner, där vi upplever en 'projektion', en stillbild som vi kan meditera över, tills en ny 'dag' med en ny projektion gryr.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
10/17/19, 12:13 PM
#9

🤔… har tiden alltid(!) funnits, eller skapades/uppstod/uppfanns den samtidigt som den första tidmätaren uppfanns…?

JRSN
10/17/19, 12:44 PM
#10

#9 Enligt vad jag tror så har tiden alltid funnits, liksom Universum i stort. Svårt för många att smälta men egentligen den enkla och geniala lösningen på problemet. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Vianca]
10/17/19, 6:42 PM
#11

Man får nog skilja mellan klocktid och tid.😉 Människan levde i en naturlig tidsram innan klockan uppfanns. Kanske levde dom i en mindre stressande miljö, men jag tror att man tog i för att klara av vardagen. 

Tidsrymden är jag inte insatt i, så det får fysikerna redogöra för.

Dioramabyggare
10/17/19, 8:05 PM
#12

#10: nu fick jag tanken om även djuren har "begrepp" om tid…

#12: ja, det är min uppfattning också, att många fler människor "levde här och nu", innan klockan uppfanns. Säkert fanns en viss stress även för de människorna, men i så fall var den nog av mera påtagliga orsaker än att vara "jagad av tiden". Exempelvis vilda/farliga djur, eller missväxt som gav dåliga skördar.

NiklasTyreso
10/17/19, 10:47 PM
#13

Tack för tipset, Bodil Jönsons böcker finns nog på biblan. Tidsuppfattning kräver abstrakt tänkande, så innan människan hade evolverat och utvecklat abstrakt tänkande, innan det hade människorna inte förmåga att tänka kring tid. Den första formen av tidsuppfattning var nog först kopplad till årstiderna och senare under stenåldern till månen och och solens rörelser. Den nordiska kalendern innan kristendomen var en kombination av sol- och månkalender. Solkalendern var kopplad till midvinter, midsommar, höst- och vårdagjämning som kunde ritas som ett solkors med ett kors i en cirkel. Månkalendern kallas för den gammelnordiska kalendern. Den började förstå nymåne efter vintersolståndet. Första mån-månaden hette Torre (Torsmånad), nästa Göje (konstigt namn som annars bara finns på en sago-prinsessa i Färöarnas sagor). Tolv 29 dagars mån-månader är kortare än solårets 365,25 dagar så därför kunde man lägga till en andra jul-månad (=13e månaden) eller fylla ut med extra juldagar efter första jul-månaden, till nyåret vid första nymånen efter midvintersolståndet. Ett vanligt mönster är att människor beskrivit den linjära tiden som något som startar med sagor och myter, bra men sedan går historiebeskrivning gradvis över i gradvis mer historiskt riktiga krönikor över kungaätter och makthavare. Australiens aboriginer börjar sin historiebeskrivning i den mytologiska drömtiden. De nordiska kungasagorna tar sin början den mytologiska tiden med guden Frej som kung och Oden som kom till landet. Bibelns historiebeskrivning börjar med skapelsemyten och myter om jättar etc, men längre fram i bibelns böcker ökar den historiska tillförlitligheten.

Annons:
NiklasTyreso
10/17/19, 10:54 PM
#14

Efterlysning: Jag letar efter en manual för att lära mig använda run-kalendrar och runstavar som användes på landsbygden i Sverige ändå in på 1800-talet. Maila mig på iFokus om ni känner till avhandlingar eller andra användar-manualer. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Runkalender

JRSN
10/17/19, 11:32 PM
#15

#12 De flesta djur är nog lyckligt ovetande om tiden. Med undantag tror jag av elefanter och delfiner. Men delfiner är nog mera människor än djur. 😉

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
10/18/19, 6:52 PM
#17

#16 tack för länkarna! Riktigt bra artiklar som jag bokmärkt för sköna läs stunder! Hittade en introduktion om runstavar på paranormal: https://paranormal.se/topic/runstav.html En klassisk text om run-kalendrar är tydligen RUNSTAVEN, EN URSVENSK RÅDGIVARE ÅT SVERIGES BÖNDER Av Nils Lithberg, 1932: http://runeberg.org/fataburen/1932/0119.html …….. Ps. Jag tyckte ideell kulturkamps runstavsartiklar var bra, men föreningen verkar rasistisk eftersom utomeuropeiska personer inte är välkomna enligt föreningens presentation av sig själv. Ds

Dioramabyggare
10/18/19, 7:42 PM
#18

#17: varsågod så mycket! Trevligt att du gillar länkarna!

Magi-cat
10/18/19, 8:35 PM
#19

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
10/18/19, 10:09 PM
#20

#19 Det har de nog, ja. Och kanske även Magi-cat's. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Diana_Melbourne
11/1/19, 8:37 AM
#21

För att återkomma till detaljen med naglarna: svar ja. Både jag och min mamma har märkt att naglarna växer ohämmat numera, jag klipper naglarna två gånger i veckan och ändå sticker de iväg på ett helt annat sätt än när jag var yngre, ja bara för ett år sedan. .Det är ett jättemärkligt fenomen.

JRSN
11/1/19, 2:30 PM
#22

#21 Eller hur, det är nästan lite skrämmande. Håret tycks inte följa med på samma sätt, åtminstone inte vad jag vet. Jag har dock långt hår nuförtiden, klipper mig väldigt sällan. 😉

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
11/1/19, 4:12 PM
#23

Precis JRSN, det är exakt samma för mig och mamma, håret hänger inte alls med på samma sätt. Men naglarna sticker som sagt iväg, och det gäller även tånaglarna. Helt galet.

Per Torbjörnsson
11/1/19, 5:37 PM
#24

Föreningen som skriver om runkalendrar är nog inga rashatare. De har skrivit att de tar avstånd från SD, AFS och DFS.

De säger sig dock ägna sig åt förfädersdyrkan och därför måste man ha europeiskt påbrå. Man måste ha förfäder som varit hedningar.

Upp till toppen
Annons: