Annons:
Etiketteränglartidig-historiabibliskturåldrig-skrift
Läst 1809 ggr
JRSN
2019-09-15 18:27

Förbundsarken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förbundsarken är som bekant den låda, eller behållare, vari Mose förvarade de två stentavlorna som han hade låtit göra vid Berget Sinai. På stentavlorna var skrivet, eller inristat, de budord eller lagar som Moses hade mottagit från Gud. Detta är, i stora drag, den gängse versionen av stentavlornas ursprung och syfte. Det finns emellertid en annan teori som också innefattar arken och två stenföremål. De sistnämnda är dock inte tavlor alls utan koniska stenar med ursprung från meteoritnedslag. Detta ger en något annorlunda vinkling.

Två heliga stenar

Den ena stenen, som var föremål för dyrkan, kallades 'Omfallos' (Omphalos). Den sades vara jordens 'navel' och var vid något tillfälle placerad i Delfi, Grekland. Stenen flyttades dock runt och kan ursprungligen ha kommit från Syrien eller Persien. Den andra stenen kallades 'Benben' och var lokaliserad till Ra's tempel i Heliopolis, Egypten. Formen var möjligen annorlunda, mer pyramidformad. Båda dessa stenar sades dock vara mycket starkt magnetiska, möjligen helt och hållet sammansatta av magnetit. Senare gjordes större kopior av dessa stenar men de ursprungliga var troligen så pass små att de båda kunde rymmas i förbundsarken.

Ett skyddande skal

Varför konstruerades egentligen förbundsarken? En gissning är att det hade med stenarnas magnetiska natur att göra. Stenarna kan ha haft tendensen att 'ladda ur sig' gentemot objekt i omgivningen. En anektot i Bibeln berättar att en av bärarna vid ett tillfälle råkade ta tag i själva arken (som endast kunde bäras med långa trästänger). En elektrisk urladdning utgick då från arken och mannen dog omedelbart. Sannolikt var detta inte Guds vrede utan helt enkelt ett olycksfall i arbetet. Arken var belagd på in- och utsidan med guld, kanske ett försök att konstruera en 'Faraday-bur', en isolerande låda med skyddande egenskaper.

Joshua och arken

Joshua, Moses efterträdare, var inblandad i vissa 'äventyr' rörande arken. Kanske hade folket vid det här laget förstått att arkens stenar var mycket kraftfulla och även kunde användas som ett vapen. Vid anfallet av staden Jeriko användes arken på ett mycket säreget sätt. Arken bars runt staden 6-7 gånger. Före kortegen gick sju präster och blåste i basun. Efter det sjunde varvet lät prästerna stöta i basunerna samtidigt som folket brast ut i ett unisont vrål. Denna ljudchock fick uppenbarligen murarna att rämna till grunden och krigarna kunde strömma in i staden. Hur var detta möjligt? Kanske förändrade stenarnas extremt kraftiga magnetfält själva atomstrukturen hos stenarna i stadens murverk. Atombindningarna blev möjligen upplösta av magnetfältet och tonerna. När sedan den sista ljudvågen framkallades så blev muren förvandlad till pulver.

Ett annat tillfälle var när Joshua skulle passera Jordanfloden med arken. Vattnet sades då ha dämt upp sig och rest sig inför arken. Neranför så sinade floden tillfälligt. Vad som kan ha åstadkommit detta är något av en fysikalisk gåta, men oerhört starka krafter måste ha varit i rörelse. Händelsen hade uppenbarligen en sådan genomslagskraft att den fördes vidare till våra dagar. Arkens ägare hade sannolikt ett stort inflytande.

Svärdet i stenen

De magnetiska stenarna kan även ha gett upphov till berättelsen om 'Svärdet i stenen'. De som närmade sig en sådan sten beväpnade med järnsvärd fick kanske uppleva att svärden rycktes ur deras händer, av en osynlig kraft. Svärden kunde sedan omöjligen (för hand) dras loss från stenen. Enligt sägnen skulle endast en rättmätig kung kunna lyckas med en sådan bedrift. Men de som kände till hemligheten kunde förstås utnyttja situationen. Innan kröningen förseddes stenen med ett silversvärd (som ju inte är magnetiskt). När tiden var inne steg kandidaten till tronen fram. Utan ansträngning tar han loss svärdet, medan folket häpnar!

Var är förbundsarken (och stenarna) idag? Det finns teorier men ännu ingen entydig lösning på gåtan.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2021-01-01 20:12 av JRSN
Annons:
Carmarino
2019-09-16 12:25
#1

Har för mig att ett program, i en tidigare säsong, i serien Historiska hemligheter handlade om förbundsarken. Tyvärr finns de gamla säsongerna inte kvar på SVT Play längre, men de kanske kommer tillbaka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JRSN
2019-09-16 15:30
#2

#1 Förbundsarken är ju ett tidlöst tema så ämnet kommer nog tillbaka. Även  Tutankhamon förde med sig en 'ark', med stänger och allt. Dock med den liggande guden Anubis på locket. Det är oklart vad som fanns inuti. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Carmarino
2019-09-16 15:55
#3

#2 Vill minnas att de påstod att de hade hittat var arken finns, men den är så välbevakad att ingen mer än den som vaktade den får gå in där. Har för mig att det var någonstans i norra Afrika. Etiopien kanske?

https://www.expressen.se/nyheter/fem-olosta-religiosa-mysterier/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JRSN
2019-09-16 16:29
#4

#3 Absolut, väktarna över arken i Etiopien, påstår ännu att arken är där. Men det finns andra som också hävdar att de funnit arken. En av dem är 'Ron Wyatt", som utförde grävningar i Jerusalem, tror jag det var.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Carmarino
2019-09-16 16:39
#5

#4 Har för mig att han också var med i programmet (Historiska hemligheter) och lade fram sina teorier, men jag är inte helt säker. De brukar ju ta med de olika teorierna i varje program. Det senaste programmet handlade om Graalen, och i det sista programmet den här säsongen (på fredag) handlar det om Atlantis.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maghan70
2019-09-18 16:02
#6

Här är en video av den kristne forskaren Ron Wyatt som grävt efter förbundsarken i Jerusalem, under döskalleberget där Jesus korsfästes.  Mycket intressant!

https://www.youtube.com/watch?v=OQS8v9mgw70

Annons:
Maghan70
2019-09-18 16:06
#7

Detta är nog en bättre förklarande video. 

https://www.youtube.com/watch?v=kMHonND3j54

Och hans death bed confession och han vidhåller att allt är sant. 

https://www.youtube.com/watch?v=isNGbuUl4sU

JRSN
2019-09-18 19:36
#8

#7 Tror det var den videon (nr. 1) jag letade efter förut, hittade den inte då. 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
2019-09-19 23:10
#9

JRSN, var har du hittat uppgifterna om magnetiska stenar från tempel i Grekland och Egypten? Det låter som någon sentida new age myt. _-------- I Egypten har bott Judar redan långt innan jesus tid och det har varit en stor religion i landet i tusentals år. Myten säger att det började med att drottningen av Saba som i bibeln beskrivs ha besökt kung Salomo (ca 3000 år sedan) tog med sig Judendomen tillbaka till Afrika/Etiopien. Många etiopiska synagogor har en trälåda som de påstår är den äkta förbundsarken från Bibelns tempel. _---------- Andra myter säger att förbundsarken gömdes undan när templen skövlades av angripare, de sista var Romarna år 70 som rev andra templet. Vissa säger att förbundsarken är gömnd i grottor i öknen, ungefär som qumran-texter som hittades efter 2000 år r i en grotta. Det är en vandringssägen jag hörde i kristna kretsar när jag var kristen. Från Judiska sammanhang har jag hört vandringssägner om att arken skulle tagits från templet av prästerna när romarna kom, genom underjordiska tunnlar och att den fortfarande finns någonstans i en tunnel under Jerusalem. -------------- Myterna säger att Arken kommer återfinnas den dag Messias startar den messianska tidsåldern och återuppbyggt templet i Jerusalem. Arken kommer åter stå i Guds tempel i Jerusalem. Det nya templet ska vara ett tempel för hela mänskligheten, dit folk från alla nationer kommer resa. Varje höst när högtiden Sukkot firas kommer 70 tjurar offras i det nya templet för hela mänskligheten så den messianska tidsåldern kommer kännetecknas av fred mellan alla folk. https://templeinstitute.org Tempel institutet har låtit nytillverka alla föremål som fanns i de ursprungliga templen, så den dag som den messianska tidsåldern börjar och tredje templet byggs och Arken återfinns, då är allt klart för att återuppta tempel gudstjänsten. Men det dröjer innan Arken återfinns och templet återuppbyggs, för den muslimska klippmoskén står i vägen på platsen, och rivs den blir det globalt Jihad.

JRSN
2019-09-20 14:47
#10

#9 Ja, många olika teorier finns det. Vet inte riktigt om jag vågar nämna källan angående de magnetiska stenarna. Det är nämligen samma källa som den gången jag skrev om ett alternativt tidsperspektiv på Jesus levnad, på en annan sajt. Fick då på skallen så bedrövligt, inte kul. Källan är forskaren 'Ralph Ellis'.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
2019-09-21 17:17
#11

Sista delen i det jag skrev om Arken i det kommande tredje templet speglar hur jag uppfattat att Judendomen tror kommer hända. JRSN, jag tror det är bra att vara öppen med vår man fått saker från. Sen kan folk själva bestämma vad de vill tro eller vad de tycker. Ok, Ellis skrev saker som inte stämmer med kristendomens dogmer och inte heller med vad historisk bibelforskning anser idag, men det fritt för alla att tro som de vill. Så länge man inte försöker dyvla på andra sina trosuppfattningar som absolut sanna fakta, då har vi religionsfrihet.

JRSN
2019-09-21 17:59
#12

#11 Javisst kan man vara öppen med källorna till vissa uppgifter; om man vet, vill säga. Ibland är det inte helt klart var informationen kommer ifrån, man kan till och med ha 'kanaliserat ner den' själv. Tycker inte att jag strikt behöver uppge källor till allt jag skriver. Sajten är ju inget vetenskapligt forum utan mera en plats för tankar, uppfattningar, ibland fria och fantasifulla kåserier.

Ralph Ellis själv är totalt oreligiös och inte heller någon renodlad historiker. Han läser samtliga tillgängliga skrifter och följer förutsättningslöst spåren dit de leder. Anser att hans forskning är det mest intressanta som hänt i historiskt perspektiv de senaste hundra åren eller mer. Men självklart behöver ingen bry sig ett spår vad han skriver. Som du själv säger; "Folk kan själva bestämma vad de vill tro eller vad de tycker." 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Maghan70
2019-09-23 12:16
#13

Jag tycker det låter underligt att förbundsarken skulle ha innehålligt magiska stenar, för Guds kraft finns inte i några stenar, utan hos Gud själv.  Så det där tar jag med en nypa salt.   Men kul och intressant att läsa ändå.

Annons:
NiklasTyreso
2019-09-24 00:08
#14

#13 I gamla testamentet förekommer heliga föremål med kraft. Arken var så helig att om folk som inte var präster kom i närheten kunde de dö. Faktum är att bibeln säger att Arken innehöll stenar, ste nm år med 10 guds bud inristade. Men att de kom från tempel i Egypten och Grekland, det är nog Ellis ide. Ett annat heligt föremål var kopparormen som Mose som det räckte att titta på för att bli frisk från sjukdom. Så, magiska stenar kanske inte är så konstigt ändå, tycker jag.

Maghan70
2019-09-25 19:30
#15

#14 Kopparormen är tydligen krossad och finns inte mer. 

Hiskia avskaffade offerhöjderna, slog sönder stoderna och högg ner Aseran. Vidare krossade han den kopparorm som Mose hade gjort. Ända till denna tid hade nämligen Israels barn tänt offereld åt den, och man kallade honom Nehustan.”   (2 Kungaboken 18:4)

Vidare kan man läsa att Jesus nu är "kopparormen"

Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”   (Johannesevangeliet 3:14-16)

Här finns hela länken. 

**http://www.bibelnsintegritet.com/moses-kopparorm-bild-for-kristus/
**

Maghan70
2019-09-25 19:31
#16

Hör inte hit, men såg en kopparorm för någon vecka sedan.. Så otroliga vackra och glänsande dom är. ❤️

Maghan70
2019-09-25 19:35
#17

Lite mer bibelinfo om förbundsarken.

Däremot berättas det i 2 Mackabeerboken - en av de 14 böcker som utgör Gamla testamentets apokryfer och som finns med i Bibel 2000 - om hur profeten Jeremia fick en uppenbarelse från Gud där han uppmanades att ta förbundsarken med lagtavlorna och det gyllene rökelsealtaret och gömma dem i en grotta:

"Profeten… befallde att tältet och arken skulle bäras efter honom, och… han… gick ut till det berg som Mose besteg för att få se Guds eget land. När Jeremia kom dit fann han ett utrymme i en grotta; han lät bära in tältet, arken och rökelsealtaret och spärrade sedan ingången. Några av dem som hade varit med honom gick för att märka ut vägen, men de kunde inte finna den. Då Jeremia fick veta detta tillrättavisade han dem" (2 Mack 2:5-6)

Var finns då stentavlorna med budorden i dag? Det enkla svaret är att ingen vet. Många arkeologer och andra forskare har försökt finna Förbundsarken. Den allmänna uppfattningen är att den fortfarande finns begravd någonstans i det Heliga landet, men enligt profeten Jeremia kommer vi inte att få veta var förrän Messias kommer för att upprätta Guds rike och hela Israels folk, judarna och de övriga stammarna, ska församlas igen.

'Platsen skall vara okänd', sade han, 'till dess Gud åter samlar folket och låter barmhärtigheten komma. Då skall Herren låta dessa ting komma i dagen, och Herrens härlighet skall visa sig i molnet, liksom den uppenbarades på Moses tid och när Salomo bad att templet skulle helgas på ett överväldigande sätt'" (2 Mack 2:7-8)

JRSN
2019-09-25 20:30
#18

#14 #17 Spännande! Det finns så många obesvarade gåtor. Men känslan är att mer och mer kommer fram i ljuset. Vilket berg var det som Mose besteg för att få se Guds eget land? Ännu en gåta som det kanske inte finns någon lösning på. 🏆

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
2019-09-25 22:42
#19

Kristna tror att jesus ska komma tillbaka och om jag inte minns fel ska deras tempel komma ner från himmelen med Jesus, och då behövs Arken där. Kristna tror Gud väntar med att låta detta inträffa så så många som möjligt ska hinna kristnas. Judendomen tror templet med Arken kommer när de flesta i Israels folk lever efter Torahns bud och en stor del del av världens befolkning lever efter de sju noakitiska buden. Men det ser ut att vara en stund kvar till detta har hänt, så Arken låter sig inte finnas än.

JRSN
2019-09-25 23:19
#20

#19 De sju noakitiska buden var en nyhet för mig. Kände dock till Hammurabis lag, som troligen är den äldsta lagtexten, härstammande från gammalbabyloniska källor. Hammurabi, Noa och Mose har lagtexter som i stort liknar varandra, det är enskilda detaljer och tillägg som skiljer dem åt. Och Arken, lyser med sin frånvaro.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: