Annons:
Etikettertidig-historiabibliskturåldrig-skriftmytologi
Läst 1468 ggr
JRSN
9/12/19, 9:13 AM

Drakar - Myt eller verklighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har det någonsin funnits drakar, så som vi känner dem från mytologi och sagor? Kanske, många kulturer har rikligt med berättelser om dessa monster. De tycks även ha existerat ända till helt nyligen, om man får tro vissa källor. Berättelsen om Sigurd Fafnesbane är känd i nordiska kretsar. Fafne eller Fafner är draken, som dock ibland sägs vara en människa som tagit en drakes gestalt. Men varför då denna uppståndelse kring en mans död? Sigurd gömde sig i en grop och skall ha stött sitt svärd i drakens hjärta när denne passerade gropen.

Karakteristiska drag

Drakar lär ska, likt dinosaurier, ha haft hårda fjäll som skyddade kroppen. De kunde flyga och även spruta eld, ibland nämns 'etter'. De har fyra ben och tre till fem klor på händer och fötter. Huvudet har förstås en mun med vassa tänder. Det finns förstås uppenbara likheter mellan drakar och dinosaurier så det har spekulerats i om drakarna kunde vara en gren av detta släkte. Argumentet emot är förstås att människor inte kan ha funnits till under samma tidsera som dinosaurierna. Frågan är om den angivna tidsramen för dinosaurier verkligen stämmer. Man har nyligen kunnat utvinna 'Kol-14' från dinosaurieben vilket antyder att de i själva verket måste vara yngre än 60.000 år. Forskaren Graham Hancock vill gå ännu längre och flytta fram dinosauriernas död till så sent som för 12.500 år sedan.

En svårartad halsbränna

Drakar avbildas ofta med rätt små vingar, så hur kunde de flyga? En teori är att drakarnas stora magar alstrade vätgas. Denna gas kunde användas i två syften; ansamlad som en buffert gjorde drakarna så lätta att de kunde flyga, men gasen kunde även antändas och sprutas ut mot fiender. Men det ena var på bekostnad av det andra, draken kunde flyga eller spruta eld men sannolikt inte båda på en gång, inte hur länge som helst. Kanske hade drakarna även en giftig andedräkt, därav berättelserna om 'ettern', som även i små mängder kunde döda en människa.

Drakarna som redskap

Det fanns en tid när människorna kom i onåd hos 'gudarna', som var änglafolkets representanter. En rad 'åtgärder' sattes in för att utplåna människorna från jordens yta. Det har talats om spridd smitta, arrangerad svält, till och med förgiftning. En annan metod kan ha varit att just plantera ut drakar, som skulle utföra arbetet. Men drakarna visade sig för ineffektiva, de reproducerade sig inte så snabbt och hade, trots allt, svagheter. Människorna lärde sig snart drakarnas vanor och till slut blev jägarna de som jagades. Det blev en symbol för ära och mannamod att lyckas med bedriften att nedlägga en drake. Drakarna blev allt färre, men kanske finns ännu någon kvar i en bortglömd hörna av jorden.

Flygande drake på himlen

En drakmyt med helt andra rötter är den om himladraken Nibiru. Detta handlar om en stjärna som har så kraftig gravitation och magnetism att den släpar ett följe av andra himlakroppar i sin bana. Huvudet är förstås stjärnan själv, dess planeter och månar är svansen. Föreställningen finns i synnerhet inom den kinesiska mytologin. Så lång anses denna drakes svans vara att den i sin omloppsbana biter sig själv därbak. Symbolen 'Ouroboros' beskriver detta fenomen. Nibiru med följe lär ha siktats vid horisonten, dock endast med hjälp av infraröda kameror. Denna stjärna är mystisk, den lyser endast stundtals med synligt ljus men är annars dold.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Graham Hancock shares what archaeologists are not telling you about the true history of America✔ SOURCES ✔GRAHAM HANCOCK - AMERICA BEFORE: THE KEY TO EARTH'S...
  • Redigerat 1/2/21, 4:10 PM av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
9/13/19, 1:37 AM
#1

Människor behöver inte ha sett dinosaurier för att skapa drakmyter, de behöver bara ha hittat jättelika fosilerade ben från dinosaurier och andra stora utdöda djur för att skapa drakmyter. Drakar existerar verkligen, i myterna. Personligen tror jag drakar verkligen existerar som andeväsen, men inte som fysiska djur.

JRSN
9/13/19, 8:40 AM
#2

#1 Det är nog lättare att bekämpa drakarna i andevärlden än i levande livet. 😉

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Ghosthunter
9/13/19, 7:29 PM
#3

Finns många berättelser om drakar här i Värmland. Då talar jag om 1800- talet och bakåt i tiden. Jag är öppen för det mesta, men av någon anledning så har jag lite problem med att tro på just drakar. Men jag kan inte bevisa att det inte finns drakar….så jag lämnar det ändå öppet.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

NiklasTyreso
9/14/19, 11:52 PM
#4

Ghosthunter, ibland sällsynt uppenbarar sig andevärldens andar, väsen etc så folk ser dem, men efteråt tänker de ofta "vad var det där" och de kan absolut inte bevisa för utomstående vad de sett, så de håller tyst om sin upplevelse. Att folk inte pratar om drakar eller tror på deras existens bevisar inte att drakar inte finns som ande-väsen. Schamaner i naturfolk tar ibland på sig pälsar, horn, fjädrar etc från djur som står i kontakt med ett totemdjurs ande. Det fysiska föremålet från rätt sorts djur hjälper till att få kontakt med rätt totemdjurs andeväsen. Ormar och ödlor uppfattar jag vara de djur som står närmast drakarna. Pröva några gånger att meditera med ett ormskin (ormar ömsar skin, så döda ingen orm) kring halsen eller ha ormskin i ritualer etc och se vilka upplevelser ni får. Jag har prövat det och fått upplevelser, men de är för personligt för att skrivas här.

Ghosthunter
9/15/19, 8:07 AM
#5

Ja, det är möjligt. Som sagt så förnekar jag inte deras existens. Jag är öppen för det. Jag bara hoppas att jag får en personlig upplevelse av drakar🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Pyttelite
2/11/24, 6:29 AM
#6

Ett reportage om Drakar från BBC med beskrivning från olika länder och tidsepoker:

From dragon-like animals to Chinese tornados and quaint English villages, here are the real-life traces of an ancient myth.

Läs mer här:

https://www.bbc.com/future/article/20240208-the-surprising-4000-year-history-of-dragons


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


From dragon-like animals to Chinese tornados and Viking raids, here are the real-life phenomena linked to an ancient myth.
Annons:
JRSN
2/11/24, 10:18 AM
#7

#6: Intressant läsning!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Farwuq
2/12/24, 1:15 PM
#8

Varför är de asiatiska drakarna annorlunda än de i Europa?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JRSN
2/12/24, 7:40 PM
#9

#8: En vild gissning är att olika 'gudafamiljer' använde sina drakar i olika syften. Några områden kan ha varit; försvar, krigföring, transport eller kanske bara som lokala statussymboler.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: