Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingmagihealingceremonier
Läst 1681 ggr
JRSN
9/3/19, 2:03 PM

Kundalini

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det diskuteras en del i andliga kretsar om vad 'kundalini' eller 'kundalini yoga' egentligen är för något. Rent objektivt är det en energi som ansamlas i människans lägsta chakra (rotchakrat) och börjar stiga uppåt samt förbindas med ovanstående chakran. Syftet med denna energiutveckling (enligt mig) är att jaget eller självet skall förenas med helheten eller Kosmos. Denna koppling går via det högre jaget, så man kan också säga att det högre jaget 'kallar' på energin underifrån. Det kan emellertid finnas blockeringar i chakrana som hindrar flödet.

Kundalini Yoga

Att enbart genom meditation få energin att stiga i kroppen är kanske möjligt men om det är tillrådligt är en annan fråga. Energin bör stiga sakta och metodiskt, som saven i ett träd. Energin bör med andra ord inte rusa uppåt som vätskan i en omskakad champanjeflaska. Chakran är ju förbundna med fysiska och andliga kvaliteter, aktiviteter och egenskaper. Människan behöver självklart skaffa kunskap och erfarenhet om dessa områden på sedvanligt sätt. 

Därigenom aktiveras naturligt den energi som utmärker varje chakrapunkt. Vanliga fysiska och metafysiska studier ska inte föraktas. Sedan kan man givetvis komplettera med meditation, för att samordna energierna.

Blockeringar i chakran

Det är helt naturligt att ibland ha blockeringar i sina chakran. Detta kan ha att göra med en mångfald olika orsaker; uppväxten, trauman, händelser i tidigare liv, kanaliserade blockeringar (andras blockeringar som vi bär på) och så vidare. Blockeringarna bör om möjligt, på lämpligt sätt, rensas bort nerifrån och upp: 

Störningar i rotchakrat kan handla om att vi är 'ogrundade' eller rotlösa. Störningar i sakralchakrat kan bestå i obalans vad gäller sexualitet eller kreativitet. Störningar i solarplexuschakrat kan visa sig i obalanser med sociala kontakter eller som låst livsenergi. Störningar i hjärtchakrat kan yttra sig som relationsproblem eller frysta känslor. Störningar i halschakrat kan stå för hämmad kommunikation eller oförmåga att sätta gränser. Störningar i pannchakrat kan bestå i bristande självinsikt och oförmåga att lyssna inåt. Störningar i kronchakrat kan visa sig i självcentrering och nedsatt helhetssyn.

Samvetet, det omedvetna

En absolut förutsättning för en balanserad 'uppstigning' är att jaget (egot) och det omedvetna sinnet är i full balans. Detta handlar om att styra upp individens liv så att yttre och inre aktiviteter är på ungefär samma nivå. Ett par exempel på yttre aktiviteter kan vara social interaktion och kommunikation. Exempel på inre aktiviteter kan vara kontemplation, stillhet och meditation. Vägen till det högre jaget går via den balansen.

Ingen väg tillbaka

Aktivering av kundalinienergin eller uppnående av 'Kosmiskt medvetande' är en enkelriktad gata. När detta tillstånd väl har infunnits sig finns ingen återvändo. Men den som nått dit vill inte heller gå tillbaka. Att återförenas med det högre universella syftet innebär bara fördelar, några nackdelar är svåra att finna.

Läs mer: Människans chakran

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 1/2/21, 7:03 PM av JRSN
Annons:
FataMorgana
9/5/19, 3:58 PM
#1

Det som du beskriver är väl förstås den mest angenäma vägen, dvs att ha en balanserad kundalini uppstigning som sker sakta och metodiskt. Jag har läst att dom i Indien arbetar på deras chakror och blockeringar i tiotals år före dom låter kundalinin stiga upp. Det kanske hjälper dem att få en balanserad uppstigning, men så finns det sådana som mig, som får en spontan kundalini aktiviering utan att man arbetat särskilt mycket på sig själv. 

Jag hade inte arbetat på mig själv alls på den tiden, så jag hade en massa blockeringar, mådde väldigt dåligt. För mig blev det mer som en resa genom "helvetet", där kundalinin försökte ta sig fram längs ryggraden. Den fastnade där som jag hade blockeringar, som en järnstång kände jag den, det brände och tog fruktansvärt ont. Nätterna var fulla av madrömmar. Jag hade konstiga syner och visioner fyllda med skräck. Ju mer panik jag fick destu värre blev det.

Det var inte många sköna moment som jag fick erfara på kundalinins väg till kronchakrat, men från och till glimtade en mycket vackrare värld fram, där det t.e.x bara glittrade runt buskarna och träden brevid mig i dom vackraste färgerna och jag kunde riktigt känna hur energierna droppade ner på mig som om de skulle ha regnat på mig. En helt ny värld öppnades alltså för mig där jag också hade astrala möten med min sambo. Varje gång han postade iväg ett mail till mig började jag att le stort och varje gång han sände mig reiki på distans kunde jag känna hans närvaro som en fysisk gestalt och jag visste exakt vad han gjorde. 

Men för det mesta var det som en resa genom helvetet, med många smärtsamma stunder. Jag hade ju så många blockader och dessa försökte jag nu att arbeta på tillsammans med min sambo som hjälpe mig genom processen. Vi bodde inte tillsammans på den tiden ännu, så han hjälpte mig med reiki på distans och genom mail. Han tog bort blockeringar så att kundalinin  kunde fortsätta att stiga uppåt, men när den började att röra på sig igen blev jag så rädd att jag blockerade mig på nytt och kundalinin fastnade igen. Bara för att man får bort en blockad så betyder det inte att problemet är löst, för orsaken till problemet finns ju kvar och nya blockader uppstår. 

Men till sist hände det, att alla mina chakror för ett ögonblick var fria från blockeringar och då tog sig kundalinin ända upp till kronchakat. Då rusade energin uppåt som vätskan i en omskakad champagneflaska. Det kändes bokstavligen som en fontän i ryggraden, men inte som en fontän som faller uppifrån neråt, utan som att den föll nerifrån uppåt, jag trodde  t.o.m i något skede att jag skulle drunkna, så verkligt var det. Men sen plötsligt såg jag hur lotusblad i dom vackraste färgerna öppnade sig ovanför mitt kronchakra och för en kort stund fanns där inget jag längre, inget som var mitt eller ditt och känslan av min kropp var också borta, det enda som fanns var Gud. Det fanns alltså heller inget jag som tänkte att här vill jag stanna för evigt. Efteråt när jaget kom tillbaka ville jag förstås gärna tillbaka till det här tillståndet. 

För mig var det här alltså inte resultatet av en andlig väg, utan början på den. För andra, för dom i Indien kanske det är resultet av åratal andlig praktik, men för några andra kan det hända som för mig, att kundalinin aktiveras helt spontant och då är nog en angenäm väg väldigt svår att uppnå med tanke på alla våra blockeringar och hur mycket arbete det krävs för att komma i verklig fullständig balans.

JRSN
9/5/19, 7:57 PM
#2

#1 Tack för din fina redogörelse. Jag kan ha önskat ibland att min resa skulle ha varit lite mer 'häftig', mer upplevelse och effekt. Det blev inte alls så, snarare var det som om en dirigent fanns i bakgrunden och kontrollerade varje steg. Men målet fanns hela tiden i sikte och det metodiska avancemanget gjorde aldrig uppehåll. Kan förstå din ovilja att lämna upplevelsen av 'ett med allt'. Men ändå, så länge vi är i världen är det nog bra om vi är delaktiga i världen, med ofullkomligt ego och allt.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: