Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingevolutionkarmaåterfödelse
Läst 1610 ggr
JRSN
8/29/19, 5:38 PM

Buddhismens dilemma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

All respekt och lov till de som vördar och följer den Buddhistiska läran. Det är trots allt en lugn, fredlig och kontemplativ åskådning som knappast bidrar till våld och oro i världen, tvärtom! Med det sagt vill jag likväl utdela lite konstruktiv kritik till den här speciella disciplinen. Hur står det egentligen till med den återfödde och utvalde laman, uppfyller han förväntade krav på medkänsla, livsvisdom och gott styre? Kanske är det lite si och så med det.

Den Buddhistiska återfödelsen

Som bekant är det samme lama som återföds gång efter annan, enligt uppgift inkarnationen av bodhisattvan 'Avalokiteshvara'. En bodhisattva är inte komplett men strävar efter det fulländade Buddhaskapet, det är en lärling med andra ord. Det som gjorde mig lite betänksam är den mycket korta perioden som dessa lamor har mellan död och återfödelse, det rör sig om drygt två år, ibland något längre. Återfödelseprocessen klaras alltså av på rekordtid, att sedan finna det återfödda barnet är en lite mer komplicerad procedur som kan dra ut något på tiden.

Det som jag själv funnit vad gäller återfödelse är att de korta perioderna om ca. två år endast handlar om en kort rekreation i den andliga sfär som kallas 'Underjorden'. Där äger igen utveckling rum över huvud taget, inga nya kunskaper förvärvas, inga nya kontakter etableras. Borde inte dessa upphöjda lamor istället gå vägen över 'Himmelriket', som med sina sju år garanterar en rad nya landvinningar och ökad visdom? Jag betvivlar inte återfödelsen i sig. Det som är anmärkningsvärt är att samme 'ledare' liksom prenumererar på titeln, utan att egentligen förtjäna den.

Den 'magiska' medkänslan

Vår nuvarande Dalai Lama, är det en aktad spirituell lärare med stor visdom, eller är det en lallande jovialisk gubbe som inte ens lärt sig engelska hjälpligt, efter alla dessa år? Man lyssnar tålmodigt på hans föredrag och hoppas att åtminstone få sig ett kort visdomsord till livs. Istället blir det typ så här: "We have to learn, to show, uh, how to say, how to say…; compassion!" Alltså allvarligt, en visdomslärare värd namnet måste åtminstone kunna uppvisa en basal kunskap om världen och människans villkor. Jag vill verkligen inte förolämpa alla Buddhistiska vänner men upplever det här vara under all kritik. Ge mig Mahatma Gandhi alla gånger framför den här fullkomliga parodin av en vis man.

Buddha och buddhismen

Vad har Buddha själv (Siddharta Gautama) med buddhismen att göra? Egentligen ingenting alls. Buddha sade uttryckligen att han inte önskade bli dyrkad efter sin död. Trots detta har förstås buddhismen vuxit ut till en fullskalig religion med flera olika skolor och inriktningar. Siddharta Gautama, även kallad 'Shakyamuni' var prins av en kunglig klan (Shakya) i Tibet. Medan Buddha föddes omkring år 500 f.Kr. utsågs den första Dalai Lama (Gedun Drupa) först omkring år 1411. 

Denne Lama var den förste inom en munkorden. En kvinnlig ande av en helig sjö utlovade att bevara ätten av lamans inkarnationer. Som sagt, inget ont alls om buddhismen. Men den officiella ledningen av disciplinen tycks 'köra sitt eget race', för att uttrycka sig modernt. Men den som söker verklig visdom bör kanske hellre vända sig till andra källor, några med lite mer substans i lärorna.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 1/2/21, 6:44 PM av JRSN
Annons:
FataMorgana
8/30/19, 1:01 PM
#1

Fast Dalai Lama är väl bara den buddhistiska religiones överhuvud, precis som påven är den kristna religionens överhuvud. Man kan ju vara en god krist och följa bibelns kärleksbudskap utan att intressera sig för påven och det samma borde väl gälla för buddhism och Dalai Lama också.  Man kan alltså följa buddhistiska levnadsätt och grotta ner sig i buddhistiska skrifter och kalla sig för buddhist utan att intressera sig för Dalai Lama. 

Vad som gäller återfödelse lär det inte ens ha förekommit i  Siddhartha Gautamas läror något om den saken, utan som jag skrev i ett annat inlägg ska det för honom endast ha handlat om hur vi om och om igen föds in i olika sinnesstillstånd som från ledsen till glad, från glad till ledsen osv och hur vi lika många gånger i minuten dör från det ena sinestillståndet för gå in i ett annat, enkelt förklarat. I Varje minut föds alltså  ett nytt jag flera gånger om och Buddha ska ha sagt när han blev upplyst, att nu finns det inget blivande för mig längre och sen ska han ha sett alla de tusentals liv han levt i det här livet. Grundkärnan inom Buddhas läror ska ju dessutom ha utgått ifrån att det inte finns en personlig odödlig själ överhuvudtaget och därför kan det heller inte finnas något personligt kvar som efter döden föds åter. Men många var det som missförstod Buddhas läror och utvecklade sedan en religion av det som då beror på dessa alla missförstånd.  Det finns andra intressenta buddhistiska källor än Dalai Lama, som den här t.e.x   http://www.ajahnchah.org/book/index.php

JRSN
8/30/19, 3:16 PM
#2

#1 Javisst kan man vara en god buddhist utan att för den skull blanda in Dalai Lama. Vet egentligen inte varför jag går lös på Dalai Lama på det här sättet. Kanske beror det på att jag själv börjar bli en 'lallande gubbe' som inte har riktig koll. 🤪

Jag tror nog fortfarande på att Buddha syftade på konkreta tidigare liv, men det får stå för mig. Samtidigt kan jag känna att vi även 'dör och föds på nytt' flera gånger i ett och samma liv. Om det nu symboliserar tidigare existenser eller kanske andra 'kvaliteter' av vårt innevarande liv. Buddha talade om 'Byggmästaren' och menade då förmodligen att vi själva skapar förutsättningar för vidare existenser, på gott och på ont. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

wildfire
8/31/19, 5:11 AM
#3

Här instämmer jag med FataMorgana och buddisten har en sund inställning till återfödelse/pånyttfödelse, dom har förstått det där att vi inte återföds i nya kroppar att vi istället föds om och om igen genom livets erfarenheter .

Det finns inga bevis för att människan inkarnerar om och om igen i nya kroppar nya tider däremot dom som upplever detta genom regression mm får kontakt med olika andar som berättar om sina liv. Det finns massor med filmer både från vuxna och barn samt studier av psykologer men det man glömmer är att det inte handlar om den fysiska människans liv det handlar om någon ande som förmedlar sig genom oss.

Varför talar jag i jagform om mina liv under en regression frågar en del mig när jag ifrågasätter reinkarnationsteorin ? svaret är enkelt där vi svarar i jagform likaså gör andarna när dom berättar om sitt så säger dom jag levde där och där och jag gjorde det och det precis som när vi berättar om vårt så använder vi ordet jag.

Hur kommer det sig att vi kan känna igen oss på platser vi aldrig besökt i detta liv är också en fråga som jag brukar få när jag går emot reinkarnationsteorin och svaret är även där enkelt vår ande reser astralt och kan besöka vilka platser den vill och där har vi andens minnen som gör att vi känner oss bekant med både platser och personer för anden har besökt alla möjliga århundraden och människor  innan den går ner i en kropp för sin inkarnation.

Jag är inte öppen för religioner för dom medför konflikt istället för att bringa människor samman i gemenskap men det jag läst om buddism får jag en helt annan känsla med att det är ett folk som strävar efter ro,fred och harmoni.

Nu är jag inte stort insatt i buddismen men har läst lite genom åren och det är en grupp jag får en varm positiv känsla med medan andra religioner mestadels triggas till irritation,krig,våld för dom anser sig inte tala samma språk eller ens ha samma mål men något jag upptäckte när jag studerade teologi var hur nära varandra man är och det enda som skiljer är olika språk,olika val av ord som tyvärr skapar stora konflikter mellan världens religioner.

Buddismens syn på återfödelse är sund,den är ren och verklig medan reinkarnation i olika kroppar enbart är ett påfund av människan och innehåller ingen som helst  verklighet tvärtom det är enbart en teori uppfunnen av människan en jordisk andlighet där man tappat kontakten med en andlig verklighet.

Hela livet erfar vi både stort och smått och där har vi återfödelse,insikter,lärdom,utveckling med mera medan föreställningen om att reinkarnera i flera kroppar och flera liv,på flera planeter enbart håller tillbaka vår andliga utveckling och man bedrar sig själv samt berövar sig att finna roten och orsaken för det är här och nu vi ska erfara lära,läka  och utvecklas inte försöka finna orsaker i liv som aldrig existerat  däremot arbeta med oss här och nu för det är där vi finner nyskapande,återfödelse,läkning och stärks som individer en utveckling som även fortsätter på andra sidan så reinkarnationen den är enbart en teori uppfunnen av människan själv och här tycker jag att buddisten har en sund och upplyst insikt om vad det faktiskt handlar om.

JRSN
8/31/19, 8:33 AM
#4

#1 #3 Jag förstår att Buddhismen inte talar om konkret reinkarnation, någon själ eller någon Gud. Att det istället är våra ofullkomliga vanor och tankemönster som lever kvar, men inte i en ny kropp, tydligen, och inte i en annan individ heller. Men någon form av återfödelse är det ju likafullt, även om Bodhisattvor inte kommer tillbaka genom Karmas verkningar utan genom nåden av sin medkänsla.

Dalai Lama är ju ändå en 'emanation' av Avalokiteshvara. Inte reinkarnerad men 'återfödd'. Återfödd i vad då, en fysisk kropp. Även buddhister talar om konceptet reinkarnation så förvirringen är väl närmast total. Buddhismen har ingen 'själ' som varsebliver men väl det 'rena upplysta sinnet'. Känns som att det är olika termer som används för samma begrepp. Oavsett bakgrund så delar vi ju samma rymd.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

wildfire
8/31/19, 5:24 PM
#5

#4 Oavsett bakgrund så delar vi ju samma rymd.

Ja men visst är det ju så och Buddismen är så komplex precis som andra religioner och läror med så många inriktningar.

Ser vi bara på Kristendomen så kan det se olika ut i olika samfund fast dom läser samma Bibel så där ser vi också hur människan själv formar och gör om efter tycke och smak.

Bibeln är översatt i så många språk,senaste jag läste var hela Bibeln översatt i 470 språk men det var några år sedan och det kan ha tillkommit fler nu. Bibelböcker har minst 2500 översättningar och dit jag vill komma utan att dra hela historien kring det där är att översättningar ställer till dom gör om,språk förnyas och moderniseras så inte konstigt att det råder så många olika uppfattningar och hade man haft tillgång till riktiga originalen som skrev på Jesu tid så har det sett helt annorlunda ut idag.

1917 års Bibel  är den som inta haft alla officiella översättningar  och det gavs ut separat 1921 istället.

Som jag skrev ovan är jag inte öppen för religioner just för det för med sig så mycket strid och komplicerar andlighet som är väldigt enkel men människan har alltid sökt mystiken och behövt andra som guidar sig och dom har inte kunnat lita på sin egen ande eller andra sidan och då blir det styre,det blir andliga ledare som vi inte ens behöver och går vi tillbaka till Buddism så är det lika komplext där som i andra religioner och just religion är mycket av människans eget koncept inte andra sidans.

Om vi tar upp reinkarnation igen så är det många som ägnar sig åt det och dom som har sökt upp mig så har många fått höra från medium,shamaner,healers med flera att dom vart med om tragiska öden i tidigare liv så därför har dom ont i nutid på vissa ställen eller mår dåligt psykiskt av saker som hänt i andra liv och århundraden,sjukdomar som kommer nu för dom inte tog han om sig då.

Nu är jag hård i mina ordval för jag kallar det där för rent bedrägeri för man finner en genväg och en ursäkt att skylla orsaker på förflutna tider när man istället ska ta hand om sig här och nu och ta reda på varför mår man som man gör eller varför har man ont eller varför har man blivit sjuk och sen ta hand om när man vet orsaken.

Jag har mött folk som genom medium med flera fått höra hur dom skjutits, blivit hängda,våldtagna,fått rädslor och fobier tack vare andra århundraden dom skulle ha levt i.

Ett par exempel en dam besökte mig och hade fått veta att hennes onda knä berodde på ett skott hennes make hade orsakat henne under 1800 talet och hon köpte mediets förklaringar med hull och hår men blev knäskadan bättre för det ? icke tvärtom den fanns kvar i flera år.

Jag och Wolf min guide gick igenom och fann förslitningar något vi hänvisade henne till läkare med och hon fick hjälp med sitt knä som blev bra.

En annan dam hade genom ett medium fått veta att hennes onda nacke berodde på att hon blivit hängd under 1600 talet genom häxprocesserna och åter med den vetskapen skulle hennes nacke bli bra vilket den naturligtvis inte blev.

Vi gick igenom henne och såg en olycka hon vart med om som barn som hon inte ens tänkt på och samma här hon fick den traditionella läkarhjälpen för det är inte alltid vi ska gå in och behandla men hennes nacke är bra precis som damen med knäet sen många år.

Jag kan ge hur många exempel som helst och att föra sig med sånt snack är rena rama bedrägerierna där man lurar folk med mystik och spänning om liv dom aldrig levt och på så vis missunnar dom att bli bra.

Hur många är det inte som mår dåligt på flera olika vis både fysiskt och psykiskt och som besöker medium,healers och får höra om liv i alla möjliga tider och för stunden får en kick men problemet kvarstår och läker inte.

Jag har mött dom som sagt dom mår så bra och fått sån hjälp men i nästa stund är livet skit och dom mår psykiskt illa eller har ont trots allt så det här är en tillfällig kick och ämnet dopamin belöningssystemet är det som för stunden sätter in för dom blir sedda av en annan människa men efter en tid så är det åter tillbaka och problemen kvarstår.

Jag har läst både på den här sajten och andra om hur dom fått hjälp och hur tidigare liv skulle ha löst upp deras knutar och problem men följer man profiler så kommer man in på sajter som säjer något helt annat sajter som ångest,psykologi,fibromyalgi,social fobi med flera och där kan man läsa att det är fortfarande samma problem dom sa sig fått hjälp med via regression eller medium som gav dom svaren om tidigare liv. Tragiskt hur så många blir lurade in i tro i all den tid det är här och nu i livet som vi ska ta hand om oss.

Jag gjorde ett test en gång varför vet jag inte men det föll sig så i alla fall på en träff med några vänner varpå en person utgav sig för att kunna det här med reinkarnation.

Först vill jag säga att jag är den som är helt orädd av mig, jag älskar högt och lågt, jag är en spänningssökare som ser döden i vitögat och njuter av adrenalinkickar och att utmana livet så har jag alltid vart men det finns en sak som jag inte hanterar och det är getingar.Låter skitlöjligt jag vet med tanke på att inget skrämmer mig annars men en geting hmmmm fyyyy fasen och hua dom där sätter mig ur spel.

Hur det var lät jag den här personen gå igenom med mig vad det där kunde bero på och så klart så var det tidigare liv och mördargetingar som hade anfallit mig och min andes cellminnen som inte kunde släppa den rädslan och med vetskapen och lite bla bla bla snack så skulle jag bli fri min rädsla för getingar.

Verkligheten är en helt annan jag blev illa stucken som barn och jag minns det som igår för det gjorde jäkla ont och allt skedde under lek i vår trädgård där jag for in till mor och far och kastade mig på sängen och skrek så dom kunde inte förstå vad som stod på men sen såg sticket och förstod vad jag hade vart med om.

Innan den händelsen hade jag ingen rädsla alls för dom,jag brydde mig inte men jag hade fått lära mig att dom kan stickas mer än så var det inte men efter det där sticket så har det suttit i och gör än idag fast jag blir 54 i vinter.

Nu kan jag säga att jag är bättre med dom men jag är långt från fri från rädslan men jag tar dom mer med ro   men jag undviker sommartid vissa saker just för getingarna så inte var det några mördargetingar inte i ett annat liv  utan en enda liten en som lyckades sätta sig precis på en nerv och därför blev smärtan ett minne som inte gått över och min hjärna kopplar fortfarande ihop det med vad som hände när jag var barn.

Den händelsen är något jag jobbar med hela tiden,den är här i nuvarande liv och helt upp till mig själv att jobba med det kan inget medium göra någonting åt bara jag och mitt eget ansvar för mitt liv här och nu och det är något som vi alla måste ta ansvar för våra egna liv och se till roten vad är det som ställer till saker och ting som begränsar oss i vardagen.

Nu kom jag  lite OT och jag vill återgå till Buddismen och en annan tråd som finns på forumet angående hår.Ni  kom i den tråden på att långt hår är andligt men ser vi på Buddisterna så rakar dom av sig allt hår medan exempelvis ursprungsfolk sparar sitt hår för långt hår betyder visdom och inom Buddism är det tvärtom dom rakar av sig allt hår och det tycker jag känns rent och naturligt att bara vara utan yttre attribut.

Nu faller vi in igen inom dom mänskliga lagarna och påfund där vi för över jordisk andlighet genom hår, lite intressant vad är andligt bäst långt eller kort hår  ?

Vem är mest andlig, Buddisten eller Ursprungsmänniskan pga av sitt hår ? 😉😃

NiklasTyreso
8/31/19, 7:27 PM
#6

Trosföreställningar ex i buddhismen kan alltid kritiseras av de som inte tror lika, men tro går inte att bevisa så det blir vetande. Så var och en gör bäst att tro som den vill. En religion som generellt förordar medkänsla och godhet kan ändå ha ondsinta efterföljare ex de buddhister som utfört etniska rensningar av rohingyer som levt i Myanmar i generationer. Även om Dalai Lama är en dålig talare kan han ändå ha rätt i sak. Jag har läst boken Beyond Religion, Ethics for a whole world. Budskapet är helt ok enligt mig, men jag tror ju att det är viktigare vilken etik vi prakticerar mot våra medmänniskor än att vi tror "rätt".

Annons:
JRSN
9/1/19, 6:56 AM
#7

Vi kommer sannolikt aldrig enas om reinkarnation eller inte reinkarnation,  tro och övertygelser om det ena eller det andra. Just därför borde vi kunna enas om rätten till vår egen tro, förutsatt förstås att tron i fråga inte äventyrar hälsa och moral samt andra personers fri- och rättigheter. Ur 'Tao Te Ching' läser vi: "Bäst är den som liknar vattnet. Vattnet vederkvicker alla ting och motsätter sig icke".

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

FataMorgana
9/2/19, 11:09 AM
#8

#2 #4  

Själv tänker jag och tror att det inte var på ett symboliskt sätt menat, utan att alla de tusentals liv vi lever i det här livet var helt konkreta liv för Buddha, precis lika konkret som den kliniska döden är för oss var det för honom att vi dagligen går igenom processer av födelse, förändring och död och det är just detta kretslopp som buddhisterna vill ta sig ur, dvs ur samsara hjulet, alltså att inte födas in i tillstånd av begär. sorg, hat, svartsjuka och stolthet t.e.x. För ja, det är ju det, att vi själva skapar förutsättningar för vidare existenser, dvs varje ögonblick är resultatet av föregående ögonblick och nästa ögonblick blir resultatet av detta ögonblick, det är det  som är karma, osak och verkan, så som jag förstått det. Alltså att varje art av känsla som råder för mig in i endera den ena existensen eller in i den andra existensen och så växlar våra liv mellan tusentals olika existenser som kommer och går, föds, förändras och dör.

FataMorgana
9/2/19, 12:42 PM
#9

#3  

Det där med att komma ihåg platser vi aldrig besökt, kan helt enkelt bero på vårt undermedvetna och allt som finns lagrat där. Har läst att precis allt som vi läst, alla böcker, tidningar, nyheter  och allt vad vi tänkt oss och föreställt oss och att alla våra drömmar vi någonsin haft blir lagrade i vårt undermedvetna för att förr eller senare i livet kunna komma fram till ytan igen. Såg ett program på TV om en kvinna som kände igen sig som en konstnär i Italien. Hon blev t.o.m hypnotiserad i syftet att påminnas om tidigare liv och under hypnosen beskrev hon just sin tid som konstnär i Italien. Men efter efterforskningar kom de fram att denna konstnär aldrig existerat och att det var minnesbilder av en bok som hon läst som ung, som hon inte ens mindes att hon hade läst.

wildfire
9/4/19, 5:48 PM
#10

#7 Självklart ska tro respekteras men när tro faller och det handlar om övertygelse då har vi med andlig sanning att göra för den kan vi inte undkomma någon av oss.

Det räcker inte med att tänka olika för det finns en sanning i universum som är få förunnat att ha kunskapen om 🙂

FataMorgana, jättebra skrivet 👍😎

JRSN
9/4/19, 6:25 PM
#11

Bortom allt världsligt finns sannolikt en 'andlig sanning' som Gud/Universum använder för att manifestera allt skapat. Denna sanning är absolut och väl definierad, för skapelsen kan inte vara byggd på vaga begrepp. Därmed inte sagt att någon av oss med nödvändighet kommer att få insikt i den sanningen. Jag kan ha en övertygelse som jag anser starkare än tron, men utåt sett, i andra människors ögon, är det fortfarande en tro.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

wildfire
9/6/19, 5:35 PM
#12

Jag kan ha en övertygelse som jag anser starkare än tron, men utåt sett, i andra människors ögon, är det fortfarande en tro.

Det är just det jag vill nå fram till 🙂

Din  övertygelse , inte andras  , DIN .

🌺

Upp till toppen
Annons: