Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingevolutionhealing
Läst 899 ggr
JRSN
2019-08-28 17:35

Feng Shui

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska inte försöka beskriva begreppet 'Feng Shui' i sedvanliga termer, det har många redan gjort i form av utmärkt litteratur och filmer. Vi vet att Feng Shui redogör för flödande energier, eller frånvaron av ett gynnsamt flöde. Men vad är det då som flödar egentligen? Det handlar i alla fall inte om elektromagnetiska fält, inte heller om ljus. Vad för typ av annan energi är i så fall tillgänglig? Kan aspekter av gravitation spela en roll? Kanske, vi skall undersöka detta. Men jag tänker mig att ytterligare en faktor har betydelse; vakuum!

Tomrummet som struktur

De flesta tänker väl att tomrum helt enkelt är tomt, fritt från partiklar och energivågor. Men tomrummet i sig tycks ha vissa egenskaper, till exempel kan elementarpartiklar (av motsatt materia) skapas spontant ur detta tomrum. Alltså bör den gamla 'eter-modellen' dammas av igen. Etern har visserligen 'dissats' i ett berömt experiment av Michelson och Morley i slutet av 1800-talet. Men detta experiment kan tolkas på flera sätt och jag tänker mig att en form av eter faktiskt existerar. Denna eter kan ses som pyttesmå enheter som fördelar sig på jämna avstånd, omgivna av ett 'icke-medium', dvs frånvaron av enheter. I denna eter rör sig materia och energi.

Materia som vågor

När en partikel rör sig i etern så är det ingen faktisk rörelse vi ser. Istället får man tänka sig etern som icke-homogen, där förtätningar representerar materia medan förtunningar representerar anti-materia. En sådan partikel kommer i själva verket 'flytta' på eterns enheter när den tar sig fram. Materia tar emot vakuumenheter i rörelseriktningen och släpper av lika många 'bakåt'. Anti-materia tar emot 'förtunning' i rörelseriktningen och dumpar motsvarande mängd bakåt. Materiella partiklar är således långt ifrån solida, de agerar som 'materievågor'.

Det flödande tomrummet

Tänk dig tomrummet, vakuum, som ett ständigt flödande medium. Det är aldrig stilla utan förändras kontinuerligt. Aldrig stilla? Det är nog en sanning med modifikation för på vissa platser kan flödet faktiskt stagnera. Detta representerar områden, exempelvis i våra hem, där vi inte har varit och rört om på ganska länge. Det är som om materien mår bra av att ibland få en 'uppfräschning'. Att vakuumenheter inte har bytts ut på länge är ungefär som när en vävnad i kroppen inte har fått nytt blod och nytt syre; cellerna stagnerar och börjar brytas ner.

Gravitationens roll i Feng Shui

Enligt mig själv är begreppet 'Chi' (Ki, Prana) ett uttryck för flödande longitudinella gravitationsvågor (G-vågor) i vakuum. Denna livgivande och medvetna energi flödar genom hela Kosmos. Olika väsenden har olika sätt att hantera och modifiera denna energi i olika syften. Samma energi förmedlar det som kallas 'intuition'. G-vågorna möter och samspelar hela tiden med varandra. En rad olika interferensmönster (störningsmönster) uppstår i den processen. 

När vågorna interagerar med materien skapas en geometri av strålningsmönster. Vi känner dessa mönster som till exempel 'jordstrålning' (som mäts med slagruta) och interferensmönster i 'spalter' (smala passager i materiella strukturer). 'Camera Obscura' är ett exempel på detta; G-vågorna bildar cirkulära spalter kring ett hål i en skiva eller liknande. Men det är ljuset som ger oss en bild av mönstret, detta när ljusstrålarna bryts nära hålets kanter.

Feng Shui och flödesbalans

Vi bygger våra hus, inreder dem och placerar oss i dem. Men sällan tänker vi på hur energierna fördelar sig och om det råder balans i våra hus. Jag tror själv att det är dels vakuumflödet som har betydelse, dels vilka typer av interferensfenomen av G-vågor som uppstår. De som sysslar med Feng Shui har utvecklat en intuitiv förståelse av energins flödesmönster, de behöver inte snöa in på tekniska detaljer. Som vanligt är balansen oerhört viktig för människans välbefinnande. För lågt chi-flöde skapar stagnation, för högt flöde skapar oro och rastlöshet.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-27 09:53 av JRSN
Annons:
JRSN
2020-07-11 10:07
#1

Puffar upp Feng Shui-inlägget från förra året. Feng Shui är en realitet, det är ett fenomen som påverkar vår vardag. Exakt vad det är som verkar är fortfarande något av ett mysterium men troligen handlar det om tomrummets flödande energi som påverkar oss själva och föremålen i vår omgivning. Vill återigen tipsa om att använda rökelse när det gäller att få bort stagnerad energi. Stagnerade föremål kan vitaliseras med rökelse. Om vi börjar rota i gamla föremål utan rökelse så tar föremålen energin av oss själva istället, det är därför vi kan bli helt utmattade av att 'rensa i röran'. ✨

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2020-07-11 13:52
#2

Tack JRSN för ännu en intressant tråd!

En sak jag funderar på; "vad" finns i det eventuella "gränsskiktet" mellan förtätning och förtunning? "Absolut" vakuum, eller "några stycken" partiklar?

🤔🤔

JRSN
2020-07-11 15:25
#3

#2 Hej, bra fråga men vet inte om jag har något bra svar. Men i min vision av detta finns inget gränsskick. Förtätningen är just 'tät' och har inga lösa kanter, men även förtunningen antas vara absolut. I denna pyttevärld skulle man inte känna igen något som vi är vana med. Vakuum är som en väv som kan vara olika tät på olika ställen. Där väven är tät kan man tala om positiva partiklar, där väven är tunn kan man tala om negativa partiklar. Men väven själv förmodas vara i rörelse, snurra hit och dit som virvlarna i en sommarbäck. En slags visualisering av Feng Shui. 🤦‍♂️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2020-07-11 19:57
#4

#3: få se nu… "min" definition (som lekman) på vakuum är "lufttom plats", men har jag fattat det rätt så kan det ändå finnas partiklar av "något" också i vakuum…?

JRSN
2020-07-11 22:11
#5

#4 Ja precis, men eftersom det är 'partiklar' i självaste vakuum så räknas de inte som partiklar. Inte förrän någon av dem 'slår sig fria' och lämnar vakuumväven. Det geometriska mönstret styr rörelsen och tiden och bestämmer olika partiklars speciella struktur. Jag kallar detta för 'vakuumgeometri'.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2020-07-12 01:03
#6

#5: Hmm… "slår sig fria"… då lär de ju ha fått "levande kraft" "någonstans ifrån, och någonting att "skjuta ifrån" mot… 🤔😟

Annons:
JRSN
2020-07-12 11:20
#7

#6 Sannolikt från den ständigt flödande energin i Universum. Fotoner och partiklar som interagerar och omvandlas till andra energiformer, även 'G-vågor', den transversella formen av energivågor. Elektroner och kvarkar antas vara 'kvantifierade', dvs de har exakta parametrar. Fria vakuumenheter däremot far runt lite som de vill. De omger elektroner och andra laddade partiklar som diffusa 'skal' men inte i några bestämda kvantiteter. Neutriner i vila samt fria vakuumenheter kan vara det man brukar kalla 'mörk materia'. ☝️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2020-07-12 12:47
#8

#7: "Mörk materia"… det påminner mig om en tidningsartikel jag läste för några år sedan, med rubriken "Var finns resten av universum?".

JRSN
2020-07-12 20:18
#9

#8 Ja, det temat återkommer i olika varianter. Senaste var väl att det inte behövdes någon mörk materia. Tror det beror på vilka matematiska modeller de använder för stunden. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

skina
2020-07-13 09:42
#10

Lite utanför ämnet men ändå en del av det är att saker samlar  vår energi, alltså tar energi från oss. 
Sekond hand saker kan alltså även innehålla energi från andra människor, som kan påverka oss.
Första steget i Feng Shui är ju att rensa upp bland saker som inte hjälper oss att må bra, som jag ser det. Därav har jag enbart ljuslyktor, doftoljor och lampor kvar som "prydnader".

Jag läste ett väldigt bra tips någon gång för länge sen som har fastnat i mitt minne.
Packa ner de saker du inte direkt vill ha men har svårt att kasta. Öppna lådan igen efter 6 månader och om du inte har saknat dem så kan du kasta dem då eller ge bort dem till någon loppis t ex.

Nästa viktiga steg för mig är att se till att luften flödar i rummet utan störning, att det inte står något framför ventiler, öppna ventiler på fönster osv.

Enbart dessa enkla saker är mkt bra för hälsan, mindre partiklar och frisk luft. 
Sen kan man ta steget vidare och lära sig om ren Feng Shui om man vill, tänker jag :)

Dioramabyggare
2020-07-13 14:35
#11

#10: jag köpte en jalusi i en second hand-butik i lördags, och jag ställde den i hallen när jag kom hem, och natten efter kände jag en så stark tung "energi" i sovrummet att jag fick tända lavendelrökelse i sovrummet, och dessutom ta fram en ametist och ett bergkristallkluster för att rena rummet. Efter det satte jag ut jalusin på balkongen.

Diana_Melbourne
2020-07-31 17:08
#12

Feng Shui är viktigt för oss alla, och det var väldigt intressant att ta del av JRSN:s inlägg om vacuumets betydelse. Jag skrev ett reportage om Feng Shui för länge sedan, där en kunnig person, en mästare, beskrev hur det kan användas i planering av städer, infrastruktur o s v. Både människor och djur mår bra av Feng Shui. 🌿❤️

Upp till toppen
Annons: