Annons:
Etikettervisionerspökengengångarevålnader
Läst 889 ggr
JRSN
2019-08-13 07:03

Tre andar i Gamla stan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var förra året i början av julkommersen. Jag och några bekanta är i Gamla stan för att ta del av julmarknaden och tändningen av årets julbelysning. Senare ska vi vinka av en person på Stockholms Centralstation. Men vi har lite tid över och beslutar att gå in och fika någonstans. Men det är fullt nästan överallt, till sist hittar vi ett café vid ett torg. Lokalen är gammal och har troligen varit pub, gästgiveri eller liknande. Man går in liksom i en källarlokal där gamla stenvalv pryder interiören. En i sällskapet går till damrummet medan den andre ställer sig i kassakön.

En blixtsnabb vision

Själv blir jag sittande för att passa bordet tills de kommer tillbaka. Jag stirrar på ett stenvalv och sjunker väl in i funderingar. Plötsligt förnimmer jag (i mitt inre) närvaron av en dam i benvit klädsel. Hon har som en tyllklänning med en schal till. Hon hinner inte presentera sig men jag förstår att hon 'fastnat' i lokalen och behöver komma därifrån. Kanske var hon en gång servitris eller något. Hon hinner dock förmedla att hon blivit mördad där.

Ljusportalen

Med ens öppnar sig en ljusportal i ett annat valv i närheten. Tiden har kommit för henne att gå vidare till en ljusare och bättre plats. Som en gåva innan hon går in i ljuset tar hon sin schal och lägger den runt min hals. Jag blir mycket rörd av detta. Nu går hon in i portalen. Allt detta går oerhört fort. Precis när portalen är på väg att sluta sig dyker ytterligare en ande upp. Det är en lång och gänglig man i cylinderhatt, möjligen har han även en käpp. Mannen kastar sig snabbt in i ljuset och direkt därefter kommer en hund och följer honom. Portalen stängs, den har öppnat sig endast så länge att de tre andarna (inklusive hunden) kunnat komma in.

Epilog

Knappt en minut har gått. Mina bekanta kommer tillbaka och vi får vår fikastund. Jag berättar inte då om händelsen, det var liksom inte läge. Väljer att inte säga namnet på caféet, vill inte riskera att stället får rykte om sig att hysa spöken. Men det blev en lite speciell dag där i Gamla stan.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2021-01-03 09:03 av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
2019-08-13 23:43
#1

Spännande händelse! Ofta är det nog när det hänt trauman eller annat känslomässigt jobbigt som de blir kvar.

Upp till toppen
Annons: