Annons:
Etiketterparanormaltöversinnligtvisionermagi
Läst 1936 ggr
JRSN
2019-08-10 12:22

Profetior och varsel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet vi egentligen något om framtiden? Nej, svarar väl de flesta, inte förrän den faktiskt är här. Men likväl har profeter och siare i alla tider gjort förutsägelser om det som kommer. I det förgångna var förmågan att skåda framåt i tiden alltid förbehållen profeter, präster, schamaner och möjligen 'kloka gubbar och gummor'. Idag gäller den regeln inte längre; nu kan vem som helst, ung som gammal, ha förmågan att få en glimt av det mystiska framtidslandet. Upplysta personer framhåller alltid att vi bör leva i nuet och de har rätt. Men det är något magiskt med det som ännu inte tagit gestalt. Frågan som man alltid ställer sig är; existerar framtiden innan den blir till?

Prognos eller determinism

Inte bara tycks framtiden finnas till, den verkar också existera i två varianter. Den första varianten är en slags 'prognos' om vad som kommer att utspela sig. Det 'väsen' som utfärdar prognosen är, i vårt fall, planeten Jorden såsom en levande och medveten entitet. Människan kan 'tona in sig' på jordklotets framtid och ges då en sannolik bild av framtida skeenden. Dessa bilder är inte huggna i sten, de utgör beräkningar, farhågor eller varningar om kommande ting. Beräkningarna är likväl trovärdiga, de bygger på summan av det samlade informationsflödet på Jorden.

Variant nummer två är den absoluta framtiden. Denna är orubbligen etablerad och förändras inte. Den existerar i form av tidlösa 'urbilder', en slags idéer eller 'mall' till allt skapat. Denna framtid är det sällan någon får tillträde till, även om det händer. Kanske är denna 'fixa' framtid extra hårt bevakad, för att inte missbrukas. Så profeternas visioner handlar nog mest om de mer lättillgängliga 'prognoserna' för framtiden. Kanhända är den absoluta framtiden förbehållen Gud och gudomliga upplevelser. Endast när människan är 'gudalik' kan hon glänta på denna sälla dörr.

Men för att komplicera saken så är Universum sannolikt tidlöst och med en oändlig utbredning. Konsekvensen därav är att framtiden existerar i ett oändligt antal varianter. Detta skapar huvudvärk men samtidigt en stor glädje. Varför? Jo, för att i förlängningen så är allting faktiskt möjligt. Tänk dig att du tar ett radikalt nytt grepp i ditt liv, du slår in på en helt ny väg. Detta kan betyda att du väljer en helt ny tidslinje. Den var inte planerad men du tog beslutet, följaktligen 'hoppar' ditt medvetande till en annan plats i Universum, och nu tar framtiden en annan väg.

Varsel om framtiden

Vanliga 'varsel' är lite mer lättsmälta. Det kan handla om korta inblickar i framtiden som inträffar lite när som helst. Vi kan få varsel om att en bil dyker upp i nästa kurva. En person som kommer på besök kan 'varsla' (visa sig i subtil form) innan denne kommer i sin fysiska gestaltning. Vi kan få varsel om att någon har dött innan det konkreta meddelandet når fram. Vi kan bli varslade om att ett barn är på väg, innan det blivit officiellt bekräftat.

Olika typer av framtidsvisioner

  • Drömmar (Sanndrömmar, profetiska drömmar, ofta åratal innan de inträffar)
  • Déjà vu (Upplevelse av händelse eller plats som man redan tagit del av)
  • Intuitiva profetior (Insyn i framtiden genom identifikation av cykliska mönster)
  • Spådomar (Förutsägelser om framtiden med hjälp av ockulta redskap)
  • Varsel (Korta visioner eller telepatiska budskap om framtiden)
  • Omen (Meningsfulla tecken, ofta i naturen, om framtida skeenden)
  • Horoskop (Tolkning av framtiden utifrån planeternas positioner)

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2021-01-01 09:09 av JRSN
Annons:
[Vianca]
2019-08-11 12:52
#1

Det vi skapar idag, får en konsekvens imorgon. Både på goda som dåliga grunder. Det kan vi idag se med den rådande klimatförändringar som är på gång. Även att det kan ligga naturliga svängningar, så har människan hjälpt till. Det ligger nog mycket i att människan är bra på skapa men dålig på att städa bort efter sig. Annars tror jag att vi kan få kortare inblickar i framtiden. Men inte som profetsior, där man kan se ragnarök.

JRSN
2019-08-11 17:01
#2

#1 Ja, även om det kan vara kosmiska faktorer som påverkar klimatet så tycks människans agerande vara väldigt viktigt i sammanhanget. Tror det var Hopi-indianerna som högg in en profetisk tidslinje i berget. Den visade två möjliga framtider: En som slutade i det tredje världskriget och en som visade på en tid då människan vänt åter till ett liv i balans med naturen.

https://www.crystalinks.com/hopi2.html

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
2019-08-12 00:37
#3

Intressant det där med oändligt många multiversum, borde det inte betyda att all profetior går i uppfyllelse i något universum, men kanske inte i vårt universum? Bibelns profeters profetior var inte absolut deterministiska. Ofta sa profeterna att om ni fortsätter med synd och ondska ska Gud göra något hemskt mot er, men gör ni omvändelse från det onda då kommer ni få leva i välsignelse. Profeten Jona (som var i valfiskens buk) fick en profetia om att Gud skulle förstöra staden Nineve (vid Mosul i Irak). Han gick dit och meddelade profetian, men då började folk där fasta, be och leva gott, så Gud stälde in förstörelsen av staden! Jona hade profeterat tvärt om mot vad som faktiskt hände så han kände sig misslyckad, blev deprimerad och satte sig under en buske i öknen och väntade på att dö. Så, vilka val vi gör kan avgöra vad som blir verklighet, enligt Bibeln. Enligt fornnordisk tro avgjordes människans öde deterministiskt av ödesgudinnorna nornorna, det gick inte att ändra. Däremot ville man gärna i förväg veta om odlingssässongen skull bli blöt eller varm så man sådde rätt saker eller hur vintern skulle bli så man kunde planera jakt och marknadsresor. Man tog tydor från fåglar och växter. I år är ex massor med rönnbär så då bör vintern -19/-20 bli lång och kall för rönnbären är mat till fåglarna så de ska klara vintern. Min mormor var duktig på tydor. En gång på -70-talet landade en sällsynt härfågel på tomten hos min morfars bror, och mormor blev bestört! Det betyder att någon skulle dö där! Deras trädgård fylldes med glada ornitologer någon dag, men morfars bror som varit frisk avled mindre än ett år efter. Att observera cykliska mönster behöver är väll inte övernaturlig förutsägelse av framtiden utan en prognos. Jag har märkt att det blir mörkt tidigare på kvällarna och det är svalare på dagarna och alla andra år det hänt har hösten anlänt inom 1,5 månader.

Farwuq
2019-08-12 08:11
#4

Hemma på 60-talet när jag var barn brukade vissa gäster varsla sin kommande ankomst med skrammel ca 15 innan de kom.
Det samma var med hunden, hon hoppade upp och tittade ut genom fönstret precis som hon brukade göra när någon körde upp på gården.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JRSN
2019-08-12 15:04
#5

#3 Ja faktiskt, alla profetior går i uppfyllelse någonstans i Multiuniversum, om man tror på den varianten, vilket jag faktiskt gör nuförtiden! Profeten Jona blev ju rätt sur på Gud, eftersom han upplevde att Gud liksom hade 'satt honom på pottan'. Men man kan väl förstå Gud där, som verkligen ville understyka allvaret gentemot folket i Nineve. Men som även kunde mildra på hotet om undergång. 🤔

Intuitiva (cykliska) prognoser är [korr. 'inte'] helt bergsäkra. De har likheter med karmiska mönster, som också går att ändra på.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

JRSN
2019-08-12 15:07
#6

#4 Varsel genom skrammel, vad var det som skramlade tro?

Hundar är mycket vakna när någon är på väg. Kanske har det att göra med att deras hörsel är så bra. Men vissa hundar är även väldigt 'telepatiska'. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
NiklasTyreso
2019-08-13 02:24
#7

JRSN, jag förstår inte det minsta hur du menar med "Intuitiva (cykliska) prognoser är helt bergsäkra. De har likheter med karmiska mönster, som också går att ändra på." Bergsäkra??? Kollar man en akties svängningar och ser att den i ett par år brukat gå ner (=köpläge/billigt) var 7e månad, då kan du ge dig sjutton på att mönstret inte upprepar sig när du väntar på det. Vad har karma med cykliska mönster att göra? Karma handlar ju mer om orsak-verkan av etiska handlingar, oavsett om de utförs cykliskt i perioder eller linjärt varje dag?

JRSN
2019-08-13 06:07
#8

#7 Jag förstår att du inte förstår, det var ett 'inte' som föll bort där. Menar att intuitiva prognoser INTE är helt bergsäkra. 😊

Jo, karmamönster upprepar sig tills man fattar innebörden, tills polletten trillat ner. Då kan man välja en ny väg i sammanhanget varvid karma släcks ut. 

https://www.quora.com/What-is-karmic-cycle

https://sv.wikipedia.org/wiki/Samsara

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2019-11-03 21:01
#9

Mitt varsel/min sanndröm var väldigt småskaliga och har endast inträffat två gånger:  en speciell, abstrakt bild i orange-rött dök upp  på datorn. Det var som ett datoravbrott i ett par sekunder och jag fäste inget avseende vid detta, tyckte bara att det var lite märkligt. Några dagar senare hyrde jag en dvd (jo det här är ett tag sedan!), science fictionfilmen Looper med Bruce Willis. Den handlade om hur tiden löper parallellt, så att huvudkaraktären kunde besöka sig själv i olika åldrar. Precis i inledningen av filmen visades exakt samma abstrakta bild. Jag trodde inte mina ögon. Jag hade alltså inte ens filmen i lägenheten när jag först såg bilden på datorn.

Den andra händelsen var en sanndröm, där jag drömde att en affärsbekant gav mig ett speciellt hus i present. Ett par månader senare skulle denna affärsbekanta person och jag IRL göra ett kundbesök på en kursgård/hotell i södra Stockholm. Till kursgården hörde "Smedjan", vilken visade sig vara  det hus jag drömde om. Det såg nästan exakt ut som i drömmen och att jag faktiskt besökte det med den person jag drömt om var helt galet. Jag svimmade nästan i huset, jag trodde att jag blivit sinnessjuk. Kundbesöket blev inte så vidare värst bra, men jag fick återigen en bekräftelse på att det finns mer därute än vad vetenskapen i dag kan förklara.

JRSN
2019-11-03 22:01
#10

#9 Du verkar ha väldigt precisa sanndrömmar/visioner. I det här fallet tycks det vara den 'absoluta framtiden' du har kopplat in dig på. Det måste kännas väldigt kluvet; dels fantastiskt, dels förvirrande. Jag har en bekant som har sanndrömmar och som haft det hela livet. Man får ju förmoda att det finns ett högre syfte som är i processen att förfinas och utvecklas, att förmågan kanske kan kontrolleras eller användas på något sätt. Eller hur ser du själv på syftet med fenomenet?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
2019-11-04 06:38
#11

Intressant fråga, JRSN. Självklart finns inga givna svar, men om jag leker med tanken så kanske svaren kan delas in i två vägar: det högre syftet och min personliga väg mot ett högre andligt medvetande. Det högre syftet är oklart för mig, jag är en mycket okunnig uttolkare. Vad gäller den personliga vägen känner jag mig lite säkrare. Jag tror att mina upplevelser var två av flera för att övertyga mig om och inbjuda mig till ett expanderat, utvecklat andligt forskande. Kanske tjänar hela världen på att vi blir fler och fler tvivlare som transformeras till ”troende”? I alla fall var det överväldigande upplevelser. Jag har svårt att beskriva känslan. Men för en person som länge trott på och krävt vetenskapliga bevis för all existens, gungade jorden under fötterna kan jag säga. Nu, när jag nått acceptans och trevande försöker att gå vidare med ett öppet och bejakande sinne, känns det mycket bättre!

JRSN
2019-11-04 21:16
#12

#11 Dela gärna med dig, om du vill, ifall det kommer fler visioner som du känner kan ha betydelse för den tid vi lever i nu. Till exempel är det många som har haft upplevelser som har med klimat, väder och rymden att göra. Vi tycks leva i något slags övergångstid som möjligen leder fram till något annat.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Maghan70
2019-11-05 09:07
#13

Jag minns en glimt jag fick se av framtiden när jag var tonåring. 

Jag såg en röd-orange himmel (onormalt)  och hörde inom mig:  - När du ser att himlen ser ut så här, då är det snart dags. 

Dags för vad vet jag inte. Kanske Jesu återkomst?  Men jag fick ingen bra känsla av att himlen såg ut så.  Allt ljus var röd-orange också.

Annons:
Maghan70
2019-11-05 09:15
#14

Jag brukar även få drömmar om framtiden.  Har sett en dröm om vad jag tror är  stort vulkanutbrott? ovanför Venezuela, men jag såg rök och lava och eld som spred sig sydost och människor flydde.  Många flydde åt fel håll och dog. 

En annan gång stod jag på USA:s karta och tittade söderut och såg alla län eller vad det heter.. Såg en kille komma springandes mot mig.. Han grät och han var full av något som såg ut som både eksem och brännsår.  Han sade till mig att allt spannmål är radioaktivt.  Åk norrut!

Har även sett drömmar om demoners invasion i världen och det var inte en trevlig dröm kan jag lova.

Diana_Melbourne
2019-11-05 09:43
#15

Maghan70, det där med röd-orange ljus i drömmar har jag också upplevt flera gånger. Människor är belysta av det starka röd-orange släpljuset från himlen. Det är både vackert och mycket obehagligt. Olycksbådande på något sätt. Människorna i mina drömmar är som förhäxade av ljuset, de tror inte sina ögon.

Maghan70
2019-11-05 10:05
#16

#15 Tack för att du delar, vad intressant att du också upplevt/sett det.  Ja precis, något olycksbådande över det. 

Om det skulle ske i framtiden, vad skulle tänkas kunna framkalla ett sådant ljus? En komet kanske?

Jag hörde/läste för ett bra tag sedan om någon planet som skulle komma nära jorden, dra till sig jorden pga magnetfält och får jorden ur sin bana och jordens axel skulle vrida sig och jorden komma i "gungning" och jag har för mig att planeten var röd.

Diana_Melbourne
2019-11-05 10:28
#17

Tack Maghan70! Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det skulle kunna vara en sanndröm eller profetia! Men eftersom jag numera vet att jag har förmågan, så kanske är dessa återkommande drömmar ett slags varsel? Kanske komet? Gigantisk sandstorm? Oförutsedd invasion, utomjordisk eller världslig, med en ny slags teknologi eller kemiskt vapen? Hursom, det orange-röda kommer som en överraskning. Ingen är beredd på det.

Maghan70
2019-11-05 11:05
#18

Intressant dokumentär  angående det jag berättade om i inlägg #16

Jag hörde/läste för ett bra tag sedan om någon planet som skulle komma nära jorden, dra till sig jorden pga magnetfält och får jorden ur sin bana och jordens axel skulle vrida sig och jorden komma i "gungning" och jag har för mig att planeten var röd.

Diana_Melbourne
2019-11-05 12:03
#19

Tack! Såg filmen med intresse. Så mycket kunskap det finns, jag hade ingen aning!

JRSN
2019-11-05 14:37
#20

Diana_Melbourne och Maghan 70: Jag tror att det ni båda har sett var 'Nibiru', enligt mig inte en planet utan en något speciell stjärna. Jag har också sett den i mina drömmar, dess rödaktiga ljus och verkningarna av dess ankomst. Jag tror att den är bunden till vår sol men att omloppstiden är lång, mer än 3000 år. De många fenomenen i form av klimatförändringar, jordbävningar och vulkanutbrott kan vara kopplade till denna himlakropps ankomst.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Maghan70
2019-11-06 10:25
#21

Kärt barn har många namn…  Niburu /PlanetX eller Planet 9 som forskarna kallar den.  Tror också klimatförändringarna är kopplade till detta fenomen.

JRSN
2021-09-22 16:27
#22

En vit buffelkalv har fötts i Hamilton, Montana. Vita bufflar är extremt ovanliga och för den nordamerikanska ursprungsbefolkningen är det en mycket speciell händelse. Den vita buffeln anses helig och förebådar överflöd och välgång utan ansträngning. Förutsättningen är att folket går den rätta vägen och inte avviker på dunkla stigar. Bön och och en önskan om vägledning innebär framgång.

Den 'vita buffelkvinnan' (Ptesan­Wi) framträdde för ca. 2000 år sedan och presenterade insikter om framtiden. Ett 'vägskäl' skulle bli synligt och människan måste välja rätt väg. Om människan följer den vägen skall jorden helas och förnyas. Fel väg leder till att jorden går under. Den vita buffelkvinnan har lovat återvända om folket gör ett klokt val.

David Paulides Presents the White Buffalo

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

This is a special edition of Missing 411 that presents the White Buffalo of Montana.© 2021 David Paulides, NABS LLCTwitter:David Paulides@canammissingOur lib...
  • Redigerat 2021-09-22 16:29 av JRSN
Kreatia
2021-09-27 15:37
#23

#0: Hej 😊 är ny här. Har alltid varut intresserad av övernaturliga saker o har varit med om många saker som inte riktigt går att förklara. Sanndrömmar har jag haft några gånger men minns speciellt en gång då jag drömde att jag skulle få ett barnbarn. Jag satt med en jättesöt babyspojke i knät o jag visste att det var mitt kommande barnbarn. Dagen efteråt kom min son o hans tjej, båda 21 år o hälsade på. Min son harklade sej o sa: det är en sak vi vill berätta för dej. - jag förstår jag ska bli farmor svarade jag. Har nog sällan sett så snopna miner 😁

JRSN
2021-09-28 21:32
#24

#23: En härlig berättelse! Ibland kan man få en förhandstitt av jobbiga saker men när det är så här så är det desto mer välkommet! Drömmer rätt mycket själv och kommer ihåg en del. För mig är drömvärlden som en helt annan värld som vi besöker emellanåt, en verklig men annorlunda sfär.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: