Annons:
Etiketterspökengengångarevålnadermedier
Läst 1087 ggr
JRSN
8/8/19, 7:58 PM

Barn och spökerier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Barn tycks av allt att döma inte vara förskonade från besök av andliga väsen. Tvärt om så kan barn vara mer perceptiva än sina föräldrar, de ser och hör saker som föräldrarna kanske inte alls uppfattar. Besöken behöver dock inte vara av negativ art. Det kan handla om 'extra barnvakter' i form av avlidna anhöriga som vill hjälpa till i tillsynen av barnen. Det kan också röra sig om 'osynliga kamrater', andebarn som endast vill ha någon att leka med under en period. Sen kan det förstås också vara så att barnen förnimmer jordbundna andar som inte alls skall vara på platsen. Då är situationen mer allvarlig, för dessa andar kan vara långt ifrån vänliga.

När något händer

Vad gör man då om man är förälder, och märker att ens barn reagerar på en osynlig inverkan? De barn som kan tala kanske nämner något om 'gubben' eller 'gumman' som har givit sig tillkänna på något sätt. Många föräldrar tycks välja att inte låtsas om problemet och 'sopa det under mattan'. "Det var bara en dröm", kanske mamman eller pappan säger till sitt barn; "nu kan du sova igen", och så stoppar de om barnet på nytt. Även om föräldrarna själva sett och hört saker så håller de masken inför sitt barn. De tänker kanske; "om jag visar att jag själv är orolig så blir barnen ännu mer skrämda". Så kan man förstås resonera, men frågan är om det är en bra metod.

De vuxna som har barnaåren i klart minne kan rätt enkelt sätta sig in i hur det kan kännas att vara i en svår situation och inte få något stöd från sina föräldrar. Barn må vara unga och ha svårt med motorik och tal. Men de är definitivt inte mindre vetande för det. Ett barn som lämnas i sticket med sina upplevelser måste ta emot dubbelt upp av svårigheter. Dels erfarenheten av ibland skrämmande andar, dels besvikelsen över att inte få något gehör från föräldrarna. Jag är personligen övertygad om att föräldrarna bör intressera sig när barnen försöker förmedla något. Bara det att föräldrarna uppriktigt lyssnar på barnen kan förändra hela situationen.

Hur bör man agera?

När du bemöter ditt barn som upplevt något 'översinnligt', skjut upp din egen rädsla tills vidare. Rör dig sakta och tala i lugn ton. Ställ gärna frågor om ditt barn är vuxet nog att svara. Fråga vad barnet själv tror om händelsen. Tveka inte att berätta om spöken men tona ner de skrämmande inslagen. Försäkra barnet om att pappa och mamma kommer att beskydda barnet i alla lägen (och stå vid de orden). Ge barnet tillåtelse att komma till föräldrarnas säng om något blir för skrämmande. Sätt in en 'talisman' (nalle) och tillskriv den beskyddande kraft.

Det tunga gardet

Om de andliga besvären kvarstår eller eskalerar så bör man omedelbart kalla in ett medium som kan undersöka omständigheterna lite mer noggrant. Tag reda på vilken typ av ande som lever rövare och se till att alla störande aktiviteter upphör. Om det endast är en avliden anhörig som 'spökar' så kan det räcka att förhandla villkoren en aning. Den anhörige kanske inte fullt ut förstår att dennes närvaro skapar skrämmande fenomen. Mediet bör noga försäkra sig om att den anhörige har 'besökt ljuset' och sedan kommit tillbaka igen. En jordbunden ande, oavsett goda avsikter, bär i regel på krämpor och tillkortakommanden som kan påverka de levande.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 1/3/21, 8:52 AM av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
8/9/19, 8:55 PM
#1

Jag har boken "En myckit nyttigh örta-book" av läkaren Arvid Månsson återtryck av upplagan från år 1642, snart 400 år gammal info. Ett användningsområde för växten Renfana beskriver han så här: "För att inget ont spöke må skada ett barn, så berök det med röken från denna ört".

JRSN
8/10/19, 6:05 AM
#2

#1 Fantastiskt med gammal kunskap som kommer upp till ytan igen. Det finns nog många dolda skatter i örtfaunan som kan vara användbart. Du framstår som något av en konsult i ämnet, Niklas, en god resurs! 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Vianca]
8/11/19, 1:03 PM
#3

Jag kan rekommendera boken "Änglar i mitt hår" av Lorna Byrne. Handlar om hennes upplevelser, från tidig barndom.

JRSN
8/11/19, 5:29 PM
#4

#3 Tack för tipset! 🌺 Här är en video där hon pratar om skyddsänglar:

https://www.youtube.com/watch?v=ssAmweLstLE

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Demeter
8/17/19, 2:08 PM
#5

Mycket intressant artikel! 😊

Upp till toppen
Annons: