Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklinghealingritualerbildspråk
Läst 1312 ggr
JRSN
2019-08-01 16:39

Reiki Healing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Reiki är en metod för helande och hälsa. Den moderna varianten av Reiki sägs komma från en japansk man på 1800-talet vars namn var Mikao Usui. Han återupptäckte metoden och gjorde den tillgänglig för vanliga människor. Tidigare var det en lära som endast förunnades ett fåtal i mycket slutna kretsar. Reiki's ursprung har kopplingar till Tibet men läran är sannolikt mångtusenårig, den fanns redan bland de första civilisationerna men den initiala källan har inte gått att spåra. Reiki betyder ungefär "Universell Livsenergi"; 'Rei'= universell, 'Ki' = livsenergi.

Reikienergin

Energin som Reiki använder är sannolikt den evigt flödande energin från Universum själv. Helaren kopplar upp sig på den frekvensen och överför energin till sin klient. Det magiska med Reikienergin är att den är medveten, den vet själv vart den gör bäst nytta. Helaren behöver således inte fokusera på något speciellt mål. Jag gör själv tolkningen att energin i Reiki är exakt densamma som Universums evigt flödande gravitationsvågor. Det är en energi som inte tar slut. En healer som ger av sin egen energi förlorar snart i kraft. Reikienergi som kanaliseras upphör inte, den flödar på.

Handpåläggning

Reiki överförs genom handpåläggning, ju längre tid desto större effekt. Genom vissa 'kraftsymboler' kan energin ges vissa egenskaper eller tillfälligt förstärkas. Reiki är fullkomligt säker; ingen diagnos behövs, inga utredningar eller analyser. Det finns inga biverkningar och metoden kan inte överdoseras. Reiki kan upplevas såsom 'värme', strålande genom behandlarens händer. Men i vissa fall kan kyla förnimmas och ibland märks ingen speciell effekt. Behandlingen är dock verksam ändå, skillnaden är bara att man inte vet riktigt vad som händer. Reiki går helt sina egna vägar.

Reiki på avstånd

En något udda utveckling av Reiki är möjligheten att skicka helande energi på avstånd. Detta är möjligt om helaren har gått en påbyggnadskurs förutom grundutbildningen. Under förutsättning att helaren har en 'kopplingspunkt' till sin klient kan då en distansbehandling utföras. Kopplingspunkten består i ett fotografi, ett personnummer eller liknande. Jag har dock konstaterat att en mailadress går minst lika bra (och är mer praktiskt). Man får inte glömma möjligheten att skicka healing till sig själv. Det kan tyckas vara en onödig omväg men är faktiskt en verkligt smidig lösning.

Reikimästare

En speciell gren av utbildningen handlar om att bli en fullfjädrad Reikimästare. Denne har förmågan att initiera elever till att erhålla healingförmågan. Sen finns det 'Stormästare' som utbildar andra Reikimästare och så vidare. Som vanligt inom alla samfund så är man inte helt överens om vilka nivåer som skall finnas inom metodiken, meningarna går isär och det uppstår 'skolor' med olika inriktningar. Viktigast är nog de tre huvudsakliga nivåerna; grundnivån, fortsättningsnivån och mästarnivån. Själv har jag valt att stanna vid fortsättningsnivån, det är fullt tillräckligt för mina behov.

Funderingar

Jag kan inte nog prisa denna healingform. Den fungerar verkligen och öppnar upp otroliga möjligheter om man bara äger fantasin att tillämpa den på bästa sätt. Några betänkligheter kan dock finnas. Kurserna kostar en hel del pengar, resurser som somliga kanske inte har. Denna inkonsekvens har jag fått förklarat för mig sålunda; "pengarna kommer till den som uppriktigt behöver eller har goda intentioner med kursen". Så kan det ju vara. Man kan möjligen tänka sig att avgiften avskräcker oseriösa och spekulativa utövare. Kvar blir de som verkligen vill åstadkomma någonting bra.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-30 12:01 av JRSN
Annons:
[Andeljus]
2019-08-02 17:25
#1

Alla tiders bra att du tar upp det här ämnet och frågan  och jag hade själv tänkt ta upp det här med healing,andliga kurser med mera men har dragit mig lite för jag är oerhört konservativ uttryckligen sagt i ämnet för jag anser att ingen av oss behöver gå kurser inom andlighet oavsett det gäller healing,medialt,shamanskt eller något annat.

Varför ? jo för vi alla besitter gåvan men alla är inte ämnade att jobba med den och vi behöver inga jordiska lärare och som du skriver om Reikin -Rei = Universell och Ki = livskraft så har vi alla dom båda med oss vid födsel och ingen behöver initieras för någonting 👍

Vi behöver inga kursledare eller sk självutnämnda mästare/gurus  för har vi kallelsen förser Universum oss med kraften att påverka och kraften att hela men många skor sig på andra och tjänar dryga pengar och jag vet inte vem som sagt till dig att "pengarna kommer till den som uppriktigt behöver eller har goda intentioner med kursen". Det där låter bla bla bla ursäkta men det gör det för pengar har inget med andlighet att göra och antingen är vi kallade att utföra exempelvis healing och i dom orden ser vi det jordiska behovet inte det andliga för andlighet behöver inte en endaste liten slant för att verka och en äkta utövare bryr sig inte om att ta betalt eller ens gå kurser och utbildningar för den vet att behövs hjälp så finner man varandra genom andevärlden på vägen och man missar inte varandra tvärtom andevärlden ser till att den som seriöst behöver hjälp  finner healern,mediet eller vem det må vara varandra någonstans på vägen.

Här är du inne på en intressant tanke, Man kan möjligen tänka sig att avgiften avskräcker oseriösa och spekulativa utövare. Kvar blir de som verkligen vill åstadkomma någonting bra.

Så fort det är pengar med i bilden så är det ett avskräckande exempel från andra sidan för dom kallar ingen som är oseriös att gå i deras tjänst mot betalning det gör däremot människan som hela tiden är ute efter egen vinning  att sko sig på andras olycka och sökande och det andliga är ett perfekt sätt att göra det på för det finns en marknad för mystik och spänning och ju mer invecklat komplicerat en lära är ju mer drar den människan medan andevärlden är så enkel och alla kan vi nå den utan ett enda öre på fickan.

Alla kan inte bli healers,alla kan inte bli medium men har någon kallet så ser universum till att personen går den vägen men absolut inte genom kurser,böcker,tv med mera det kommer till oss när vi minst anar det.

Reiki  är en bra form men den är inte helt ofarlig . Personligen är den inte en teknik som jag fallit för och den kan göra skada när den som med all form healing sker en utrensning men där kan man inte skylla på just healingen utan den som utför den för man ska ha kunskap i att kunna ta hand om alla möjliga situationer som kan uppstå under helandet och det är en kunskap vi endast kan få av andarna och  inga människor på sk fina kurser.

Många bär på svåra problem både fysiskt och psykiskt  där reaktioner kan uppstå som healern inte alls kan hantera men få tänker på den biten och kör på i alla fall med kurser och att allt är ofarligt men jag har sett saker som riktigt slagit omkull människor under utrensningar och då  måste healern eller mediet ha beredskap för att kunna hantera en hysterisk person eller någon som ligger där på bänken och får enorma smärtor pga sjukdom med mera men har en healer eller medium kallelsen då flyter det på.

Sen det här med Master av olika slag det ser vi överallt inom andlighet och det finns ingen som helst sådan hierarki i andevärlden men den finns i vår jordiska så inte undra på att människan för över den på andra sidans invånare. 

Att vilja ge healing är en fin tanke av många men det är också så att ingen av oss ska utge oss för att vara healer om vi inte kan bota alla former av sjukdomar för då för vi oss med falsk marknadsföring . Sen 2008 tror jag det var, måste kolla det där lite närmare så får vi exempelvis inte ge healing till cancerpatienter och barn under 8 år och inte undra på att såna lagar stadgats just för så många utger sig för att vara och helt blint bara kör på i okunskap och dessutom tar betalt för sina tjänster men kan inte leverera friskhet.

Jag är hur tråkig som helst i den här frågan jag vet men för mig är det så viktigt att andligt arbete utförs precis så som andra sidan vill inte som vi människor föreställer sig att den ska göra.

Vi har ingen som helst rätt att ta ifrån andarna jobbet som dom utför och många menar det behövs en länk mellan världarna men det gör det inte däremot vill man få svaga och sökande att tro så och på den vägen med pengar iblandat så man ingjuter svaga andligt sökande att gå vägen genom kurser och masters och det om något är oseriös andlighet .

Jag blir djupt ledsen och bedrövad för det här är enbart en vinstinriktad värld där andevärlden får ta steget tillbaka för människans girighet 😕

Det finns väldigt få äkta  healers i världen och dom ser vi inte på internet för dom verkar i det fördolda och det enda dom behöver är andevärlden som för personer till sig när dom  behöver hjälp och det är så fantastiskt vackert och fint ❤️

Condor
2019-08-02 18:15
#2

#1

Det stämmer vad du skriver, att livskraften är i oss redan när vi föds, men vi har också muskler när vi föds och när vi inte använder en muskel blir den svagare och svagare med tiden.  Om du aldrig använder dig av din förmåga att överföra energi till andra, händer samma sak som med muskeln. Muskeln måste man träna, men förmågan att överföra energi kan man få tillbaka med en initiering.

Varför tror du förresten att det inte är ofarligt att överföra energi/kärlek till en annan? Jag tror att du har en fel föreställning av hela saken. Om någon har en allvarlig sjukdom eller får enorma smärtor ska man inte enbart använda sig av Reiki och tänka att Reiki healar allt, utan då ska saken redas ut och behandlas av läkare. Men man kan stöda behandlingen med Reiki. Reiki är ju inget trolleri, utan bara en bra hjälp. Ingen människa kan bota alla sjukdomar, varken läkare eller healer.  Det finns ju orsaker till att människor blir sjuka. Om någon slår sig med en hammare på huvudet varje sekund hjälper ju heller inga huvudvärktabletter.  Precis så är det med sjukdomar som orsakas av fel kost, miljögifter, stress, genetiska faktorer eller en kombination av allt. Det är inte bara att fortsätta med det som orsakar sjukdom och sen tänka sig att Reiki, en healer, en läkare eller medicin fixar saken. Man måste ta ansvar för sig själv.

Sen kommer saken med pengarna. Om man ger kurser måste man först av allt själv betala för utbildningen. Man måste författa alla häften som personerna behöver. Det är flera veckors jobb.  Man måste gå till en copy shop och betala för att göra kopior av det. Man måste hyra ett rum/sal där man gör kursen och det kostar också pengar, precis som det kostar att ta sig dit. Man måste köpa diplom. Sen måste man offra sin lediga helg för att göra kursen och när deltagrna redan sitter hemma framför TV´n sitter man själv fortfarande hemma för att printa namnen på diplomen med datorn osv. och förberedda sig på nästa dag. Jag och de flesta är inte så rika att själva betala allt det där för andra människor. Därför kostar det pengar att besöka kurser. 

Jag hade för en tid en hantverkare i huset. Han jobbade i 3 timmar och det kostade över 3000 kronor.  Du skulle säkert förstå att hantverkaren har köpt verktyg, gjort en utbildning och att hans tid kostar pengar. Varför tycker du att en som ger Reiki kurser ska offra sin tid gratis och betala alla kostnader som behövs själv?

FataMorgana
2019-08-02 18:17
#3

#1 

Jag är själv glad över att ha blivit initierad i Reiki och fått göra  kurserna som jag gjorde hos en riktigt jordisk lärare 😉  Jag märkte i allafall en stor skillnad på energiflödet efter initieringarna och att det verkligen satte igång något som jag inte hade känt av tidigare. Kan hända att inte alla behöver gå på kurs för att lära sig healing, att någon är extra begåvad redan från födseln och kan he healing helt spontant. Men inte jag.  Min sambo som är en reikilärare försökte nog att visa mig innan han initierade mig hur jag skulle göra och visst kände jag ett litet svagt kribblande bara av det, men det är inget emot med hur energiflödet kändes direkt efter initieringarna och vilka processer det satte igång. 

Speciellt efter den andra graden fick jag erfara hur initieringarna från den andra graden satte igång en process inom mig som jag nog inte skulle ha vetat hur jag skulle ha hanterat om det inte hade varit för min sambo som förklarade allt. Hade han inte berättat för mig, att det bara är mina egna mörka sidor som reikienergin  tar fram, hade jag inte förstått varför jag t.e.x började reagera som jag gjorde vid vissa situationer, som ett grinigt barn som inte fick som hon ville. Några "andar" hade knappast kunnat berättat det här lika bra för mig som min sambo  😉Så jag är i allafall glad över min jordiska lärare och att jag fick göra  kurserna hos honom. Det öppnade upp en helt ny värld för mig som jag innan inte visste att fanns 🙂

Förresten kan man visst träffa riktiga healers på nätet. Det var precis så som jag träffade min sambo. Han gav reiki åt min axel på distans som jag hade haft ont i i flera veckor. Vaknade upp på morgonen och smärtan var helt borta. Det var min första kontakt med reikin och så träffade jag också min sambo, dvs Condor.

JRSN
2019-08-02 22:56
#4

#1 Jag tror att ibland kan vi vara våra egna lärare, ibland behöver vi fysiska eller andliga lärare. Till slut har vi kommit till den punkten då vi kan 'initieras' till en uppgift av ett eller annat slag. Initieringen är liksom en bekräftelse av den process som redan har påbörjats tidigare.

Citatet "pengarna kommer till den som uppriktigt behöver eller har goda intentioner med kursen" (som inte är ordagrant men korrekt i andemeningen) kommer från min Reikilärare. Hon var en pärla till människa och hade inga avsikter att sko sig ekonomiskt på något sätt. Hon är inte verksam längre men gjorde vad jag kan förstå ett riktigt bra jobb med alla sina elever.

Det finns oseriösa utövare, även av Reiki, men det är trots allt ett fåtal. Möjligheten att utöva Reiki kom till mig, på konstiga vägar men ändå. Jag är mycket tacksam för den. Den har hjälpt mig själv och förhoppningsvis även andra genom mig. Som med alla behandlingsformer måste man observera och följa upp utfallet. Man måste med andra ord ta ansvar för den process man har satt igång. ☀️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

FataMorgana
2019-08-03 14:44
#5

Alltså så  här lyder lagen som det är  på  tal om i inlägg #11 §   Andra än hälso- och sjukvårdspersonal får inte yrkesmässigt undersöka någon annans hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva någon av följande åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte: 

_1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,
_

   2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes, epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap eller förlossning,    3. undersöka eller behandla någon annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos,    4. behandla någon annan med radiologiska metoder,    5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne, lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,    6. undersöka eller behandla barn under åtta år, eller    7. prova ut kontaktlinser.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/patientsakerhetslag-2010659_sfs-2010-659

Själv ser jag det så här att jag som reikiutövare inte undersöker eller behandlar någon yrkesmässigt alls, varken barn eller vuxna, utan den uppgiften lämnar jag åt sjukvården.  

Det enda som jag gör är att agera som kanal  för den universella livsenergin, kärleksenergin med andra ord. Minns när syrrans dotter hällde kokande vatten över sitt knä, hur jag först blötte ner en handuk som jag virade runt hennes knä och sen la händerna på och gav henne Reiki. Tar det fortfarande ont frågade jag henne efter en stund, Nej, sa hon och mitt mellan hennes tårar trängde plötsligt  ett leende fram. Hur gjorde du det där frågade hon mig? Hon var 7 år gammal då. Nu har jag inte så många barn i min närhet längre, men skulle något barn jag känner få cancer skulle det aldrig falla mig in att inte hjälpa till med Reiki. Vem som är allvarligt sjuk och går igenom tunga cellgiftsbehandlingar behöver nog mer av den universella livsenergin än någon annan. Det är reiki för mig, att ge kärlek och agera som kanal för den unversella livsenergin, dvs Guds kärlek. Jag ser inte hur det skulle kunna vara förbjudet.

[Andeljus]
2019-08-04 18:03
#6

Ändå utger vi oss för att Hela, förstå innebörden i dom orden . Läka, BOTA  är vad dom flesta utger sig för att göra när dom använder ordet Healing 😕

Det räcker inte med ord som att ge välgörande för man för sig med falsk marknadsföring ovh det vill ingen av oss ställa oss bakom men det är just det vi gör  om vi säger att heaing fungerar 😡

Är det ingen som förstår det här ???

Annons:
Condor
2019-08-04 18:41
#7

#7

Vad som gäller Reiki, så är det inte den som ger Reiki som healar, utan man ger bara energi utan att kunna påverka resultatet av det. Energin hjälper mottagaren att heala sig själv eller att åtminstone må bättre, för det är ju inget mirakel som botar allt. Det lär man i varje Reiki kurs. Så klart hoppas man att de som man behandlar blir friska.

Reiki var ursprungligt heller inte tänkt att marknadföras, utan var en del av en buddhistisk andlig praktik som praktiserades i buddhistiska kloster. Om någon lovar bot har det ingenting med metoden att göra, utan med personen som lovar det. Jag har tills nu aldrig träffat en sådan person, men kanske det finns de som lovar. Men det är säkert bara en liten minoritet.

Om man säger att Reiki fungerar, så är det inte fel. Fungera betyder ju inte att man kan bota allt. För mig betyder det att Reiki har effekt, men inte att effekten är ett mirakel som botar allt.

JRSN
2019-08-04 18:45
#8

Alla insatta i Reikimetoden vet vad den står för och vilken kapacitet den har. Men i det här landet är alternativmedicin (i alla dess former) inte en allmänt accepterad utövning. Just därför brukar praktiserande utövare inom genren låta sina kunder skriva under någon typ av försäkran att behandlingen sker på kundens ansvar.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

FataMorgana
2019-08-04 19:29
#9

I folkmun används väl ordet healing mest som ett samlingsbegrepp för olika sorters energetiska behandlingsmetoder. Sen är det ju upp till var och en som utövar en viss behandlingsmetod att förklara för dem som tar emot en behandling vad det hela handlar om. Man bör också tala om för folk som har allvarliga sjukdomar att det inte är en ersättning för en medicinsk behandling av en läkare. 

Skulle någon som är svårt sjuk komma till mig och tro att jag kan göra honom frisk, skulle jag tala om för honom att han har kommit helt fel. Att det enda jag kan göra är att ge Reiki. Om han  sedan mår bättre av det är det förstås en fin sak och det är förståss  också det som är meningen, att han ska må bättre, att om han har cancer t.e.x, att han ska klara av sina cellgiftsbehandlingar bättre och inte må så fruktansvärt illa hela tiden. Blir han helt frisk är det naturligtvis en ännu finare sak och cellgiftsbehandling i kombanination med Reiki tänker jag förståss att chansen  för det är större  🙂Men bot och tillfrisknelse skulle jag aldrig lova någon. Men en skön reikibehandling skulle jag gärna ge :) Eftersom jag inte utger mig för att vara någonting eller kunna någonting speciellt är jag heller inte rädd för någon sådan lag. Det är inte att ge reiki i sig som är förbjudet, utan det som står i lagen.

FataMorgana
2020-02-09 14:36
#10

Nu har jag snurrat runt i några dagar på olika facebook sidor och grupper och lagt märke till hur många reikilärare det finns som lär ut både den första och den andra reikigraden på samma helg och hos somliga kan man t.o.m bli reikimaster med kunskap i att initiera andra på en vecka!!! 

Jag undrar ju hur dessa rikigt är funtade och vad Reiki handlar om för dem? Man kan ju inte göra sig några erfarenheter av de olika graderna om man lär sig allt på samma gång och så kan man heller inte vägleda andra om man själv inte gått vägen. 

Hawayo Takata sa att Reiki är en metod speciellt för sig själv och för sin egna utveckling och först om man har tid och ork över för andra ska man hjälpa dem med Reiki. 

Reikiinitieringarna sätter igång olika utvecklingsprocesser och speciellt efter den andra graden märkte jag själv hur energin tog fram den mentala delen för mig att jobba på. Först efter fem år kände jag mig redo för den tredje graden, men jag har fortfarande inte velat lära mig hur man initierar andra för att jag anser att jag inte är klar för att undervisa andra än. Att jag  inte kan vägleda andra när jag fortfarande befinner mig på mitten av vägen. 

Är alla dessa kurser bara ett sätt att tjäna pengar på, bara business? Vart tog den utvecklingen vägen som följer efter initieringarna? Måste säga att jag är en aning chockad och finner det så ledsamt att Reiki inte mer är det som det var en gång i tiden, att det inte är det som Mikao Usui och Hawayo Takata lärde ut. Hur förhåller ni er till det här?

JRSN
2020-02-09 15:55
#11

#10 Tyvärr är det nog mycket ekonomisk spekulation i Reiki nuförtiden, en chans att tjäna snabba tusenlappar. Men det är dubbelt bedrägeri, för inte bara kör man över den urprungliga grundidén, man lurar även kunder/elever att kunskap kan erhållas snabbt och utan eftertanke.

Själv stannade jag efter andra initieringen och har inte känt något behov av att kunna förmedla metoden till andra. Känner mig inte vuxen detta och tycker heller inte riktigt det är min 'livsuppgift', mitt kall. Andra kan förstås vara helt rätt för att förmedla kunskapen, det är nog väldigt olika. 

Fortfarande efter många år lär jag mig mer om tekniker, energier och olika sätt att använda kraften. Jag är mitt uppe i detta och ser ingen poäng i, för närvarande, att 'hoppa upp' en nivå till. 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: