Reiki är en metod för helande och hälsa. Den moderna varianten av Reiki sägs komma från en japansk man på 1800-talet vars namn var Mikao Usui. Han återupptäckte metoden och gjorde den tillgänglig för vanliga människor. Tidigare var det en lära som endast förunnades ett fåtal i mycket slutna kretsar. Reiki's ursprung har kopplingar till Tibet men läran är sannolikt mångtusenårig, den fanns redan bland de första civilisationerna men den initiala källan har inte gått att spåra. Reiki betyder ungefär "Universell Livsenergi"; 'Rei'= universell, 'Ki' = livsenergi.
Reikienergin
Energin som Reiki använder är sannolikt den evigt flödande energin från Universum själv. Helaren kopplar upp sig på den frekvensen och överför energin till sin klient. Det magiska med Reikienergin är att den är medveten, den vet själv vart den gör bäst nytta. Helaren behöver således inte fokusera på något speciellt mål. Jag gör själv tolkningen att energin i Reiki är exakt densamma som Universums evigt flödande gravitationsvågor. Det är en energi som inte tar slut. En healer som ger av sin egen energi förlorar snart i kraft. Reikienergi som kanaliseras upphör inte, den flödar på.
Handpåläggning
Reiki överförs genom handpåläggning, ju längre tid desto större effekt. Genom vissa 'kraftsymboler' kan energin ges vissa egenskaper eller tillfälligt förstärkas. Reiki är fullkomligt säker; ingen diagnos behövs, inga utredningar eller analyser. Det finns inga biverkningar och metoden kan inte överdoseras. Reiki kan upplevas såsom 'värme', strålande genom behandlarens händer. Men i vissa fall kan kyla förnimmas och ibland märks ingen speciell effekt. Behandlingen är dock verksam ändå, skillnaden är bara att man inte vet riktigt vad som händer. Reiki går helt sina egna vägar.
Reiki på avstånd
En något udda utveckling av Reiki är möjligheten att skicka helande energi på avstånd. Detta är möjligt om helaren har gått en påbyggnadskurs förutom grundutbildningen. Under förutsättning att helaren har en 'kopplingspunkt' till sin klient kan då en distansbehandling utföras. Kopplingspunkten består i ett fotografi, ett personnummer eller liknande. Jag har dock konstaterat att en mailadress går minst lika bra (och är mer praktiskt). Man får inte glömma möjligheten att skicka healing till sig själv. Det kan tyckas vara en onödig omväg men är faktiskt en verkligt smidig lösning.
Reikimästare
En speciell gren av utbildningen handlar om att bli en fullfjädrad Reikimästare. Denne har förmågan att initiera elever till att erhålla healingförmågan. Sen finns det 'Stormästare' som utbildar andra Reikimästare och så vidare. Som vanligt inom alla samfund så är man inte helt överens om vilka nivåer som skall finnas inom metodiken, meningarna går isär och det uppstår 'skolor' med olika inriktningar. Viktigast är nog de tre huvudsakliga nivåerna; grundnivån, fortsättningsnivån och mästarnivån. Själv har jag valt att stanna vid fortsättningsnivån, det är fullt tillräckligt för mina behov.
Funderingar
Jag kan inte nog prisa denna healingform. Den fungerar verkligen och öppnar upp otroliga möjligheter om man bara äger fantasin att tillämpa den på bästa sätt. Några betänkligheter kan dock finnas. Kurserna kostar en hel del pengar, resurser som somliga kanske inte har. Denna inkonsekvens har jag fått förklarat för mig sålunda; "pengarna kommer till den som uppriktigt behöver eller har goda intentioner med kursen". Så kan det ju vara. Man kan möjligen tänka sig att avgiften avskräcker oseriösa och spekulativa utövare. Kvar blir de som verkligen vill åstadkomma någonting bra.