Annons:
Etiketterpersonlig-utvecklingevolutionritualersamhälle
Läst 1185 ggr
JRSN
7/30/19, 1:34 PM

Att prata med sig själv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bör man prata högt med sig själv? Ja, varför inte, de flesta forskare brukar skriva under på att det är bra och utvecklande att, åtminstone stundom, konversera med sig själv. Sen kanske det inte är helt okomplicerat att i offentliga och sociala sammanhang lägga ut texten. Detta kan emellertid lätt avhjälpas med ett (inaktivt) 'headset'. Människor är idag så vana med att se andra gå på gatan och prata, till synes, rakt ut i luften. Det väcker inte längre något uppseende.

Att berömma sig själv

Ett första steg kan vara att tala till sig själv i 'jagform'. Man bör då undvika 'negationer' i stil med; "jag måste sluta gå upp så sent på morgonen, jag måste sluta äta ostbågar, jag måste sluta att se på Tv hela dagarna." Detta har ingen bra effekt eftersom budskapet är för 'ospecifikt'. Istället kan man använda bekräftande fraser i stil med; "jag tänker rensa upp i mitt hem, jag skall hädanefter ta en promenad varje dag, jag kommer att lyckas med allt jag företar mig." Bäst är emellertid att göra uttalandet som om det redan är ett faktum; "jag är en klok, vacker, empatisk och viljestark person!"

Första eller tredje person

Att dessutom tala till sig själv i 'tredje person' har visat sig öppna upp en helt ny dimension vilket får de positiva effekterna att, minst, fördubblas. Om vi säger att jag heter 'Kalle', så skulle jag alltså säga till mig själv: "Kalle, du är en klok, vacker, empatisk och viljestark person." Det som sannolikt händer då är att det vanliga 'egot' bjuder in vårt 'högre jag', en klokare och mer balanserad version av oss själva. Med lite träning kan alltså egot föra en direkt dialog med det högre jaget. Detta högre jag har då möjlighet att, med vår egen röst, ge support och stöd i det vardagliga livet.

Tala till spegeln

För att förstärka effekten ytterligare så kan vi ställa oss framför en spegel när vi talar till oss själva. Vi får då ögonkontakt med vårt högre jag, en mycket suggestiv metod. Dialogen kan då låta som följer: "Kalle, du sade till dig själv att du skulle gå en promenad varje dag, nu är det upp till bevis." "Jovisst, men jag har lite ont i knät idag, jag går en sväng imorgon istället." "Kom igen Kalle, det räcker att du tar en promenad runt kvarteret." "Ja ok, jag går en runda."

Nu kanske vän av ordning undrar: Finns det ingen risk att sedvänjan att tala till sig själv triggar eller på något sätt uppmuntrar en latent schizofren sjukdom. Jag tror risken är minimal. Det finns betydligt kraftigare triggerpunkter som, teoretiskt, skulle kunna utlösa sjukdomen. Om någon redan har en konstaterad schizofreni så är det en annan sak. Då är det nog inte tillrådligt att tala med sig själv (mer än vad man då redan gör).

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 1/1/21, 10:04 PM av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
7/30/19, 4:25 PM
#1

Psykologiskt: Det är ibland lättare att tänka igenom problem om man högt diskuterar dem med sig själv. Saker som man i den snabba tysta tanken oreflekerat tar för givet, det inser man lättare att man måste formulera tydligt när man tvingas tala högt (eller skriva). Andligt: En vanlig magisk trosuppfattning är att det som uttalas högt har kraft att magiskt förändra världen och skapa det som sades. I bibelns första kapitel skapar Gud världen genom att först uttala vad han skapar. Inom judendomen anses att böner bes bäst när de uttalas högt. I den fornnordiska Buslas bön läser Busla högt en förbannelse med all trolldom som ont ska komma över Götarnas kung om han inte friger två personer han fängslat. Även i nordisk folktro och i modern häxkonst läser man magiska formler högt för att de bäst ska verka.

JRSN
7/30/19, 5:12 PM
#2

#1 Stackars Götarnas kung! 😃 Ja, det är något speciellt med det talade ordet, det finns en kraft i det. Tänker på Buddhisternas rytmiska böneramsor eller folket på Påskön som 'talsjöng' i takt med att deras stenstatyer 'vandrade' ut till sina i förväg bestämda platser. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Vianca]
7/31/19, 5:22 PM
#3

Vad livet skulle vara fattigt, om man skulle vara tyst. Jag talar med mig själv när jag är ensam, och löser världens problem. 😀 har så gjort i alla tider, Inte alltför länge sedan ,så den som gick och pratade med sig själv . Ansågs ha psykiska problem, vilken tur att vi har en annan förståelse idag. 😊 Annars hade man väl hamnat i den kategorin. Skämt åsido, att bara vara tyst löser inget.

[Andeljus]
7/31/19, 5:38 PM
#4

#3 😂 Jag brukar också lösa världens  problem med mig själv  ha ha ha ha vi är bara för bäst 😂

#0 Nä men det här med att prata för sig själv tror jag dom flesta gör inget konstigt med med det och att det skulle kunna tänkas vara schizofreni då går vi nog runt allihopa och är schizofrena och det stämmer ju så klart inte.

Jag är den som gärna tänker högt både ute och hemma inget konstigt med det och fler med mig  och uttalade höga ord är ofta starkare än enbart tankar i tystnad.

Vi har affirmationer vi har böner som ni redan är inne på och att begränsa oss att vara tysta för att andra kan tycka och höra  då gör vi ett stort fel mot oss själva för vi behöver alla uttrycka oss både i ord och handling och gör vi inte det då mår vi inte bra inombords med såna begränsningar.

Sen är det ju så också att prata med sig själv så får man dom bästa svaren dom svaren som man vill ha utan att någon argumenterar emot 😃 jepp jepp 😎

JRSN
7/31/19, 10:40 PM
#5

#4 De bästa svaren, ja. Såvida inte ens högre jag har andra planer för dagen. 😉

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Andeljus]
8/2/19, 4:12 PM
#6

😂Det där högre jaget kan vara envist som synden men det är jag med så ibland blir det heta  om än goda och givande  diskussioner 😎

Annons:
JRSN
8/2/19, 9:42 PM
#7

#6 Ja, ett riktigt tjurskalligt högre jag. 🤪 Men dock bränsle för konstruktiva diskussioner, vilket ju aldrig är fel. Med lite tur uppstår även en 'spin-off-effekt' och man upptäcker något som man annars inte skulle finna på. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
8/4/19, 12:05 AM
#8

För mig är det mitt lägre jag som är envist som synden, medan mitt högre jag talar om vad jag egentligen borde och skulle vilja.

Änglakort
9/21/19, 9:02 AM
#9

Jag pratar så mycket högt rakt ut med mig själv att jag även gör det i affären och på promenader och ouffff vad pinsamt det kan bli ibland hahaha!

JRSN
9/21/19, 11:50 AM
#10

#9 Men bra, tror inte folk reagerar så mycket längre. Det var nog värre förr innan mobilerna hade slagit igenom. Nu kan man prata lite som man vill! 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Änglakort
9/21/19, 7:43 PM
#11

#10 Ja jag vill tro det också , hoppas det är så hihi

Upp till toppen
Annons: