Annons:
Etikettersmåfolknaturväsenälvor
Läst 959 ggr
NiklasTyreso
2019-07-26 23:18

Helt naturlig märklig upplevelse!

Idag inträffade en lite märklig upplevelse, som tangerar möten med skogsrå och att dricka källa på heliga platser, men detta var ett verkligt sammanträffande. Jag var med dottern och badade på en avsides badplats där man måste gå 1 kilometer genom skogen utan att se ett enda hus. När vi kom fram var en storväxt kvinna där med sina hundar. Förr trodde man att ofta var annorlunda människor eller skadade överlevare utvalda att ha särskild insikt om fördolda andliga saker och kunskap om botande. Den här mycket trevliga lätt konverserade kvinnan var både kvinnlig i formerna och hade skägg och hår på bröstet, men det hindrade inte henne. Hon hade två hundar, en fågelhund och en vakthund. Förr tänkte man att trollkunniga hade speciella djur ex katt (Fröjas djur), korp eller hund. Djuren kunde varsebli och förmedla kunskap som människor inte uppfattar och förmedla till den trollkunniga. Lite märkligt var att kvinnans vakthund kom fram till mig och lätt sig både klappas och masseras! Innan kvinnan gick sa hon, ni går väll upp till pumpen och dricker på vägen härifrån?! Den ligger alldeles här uppe i backen och så pekade hon ut i skogen?! Den har kallt fint vatten! Och så gick hon med hundarna. I alla tider har det funnits tilltro att källvatten kan ha helande egenskaper och att det kan bo ett naturväsen, källrået, i källan som både kan hela från sjukdomar, särskilt om man vördnadsfullt offrar något i källan. På stigen genom skogen spanade vi efter en pump och mycket riktigt! Ca 20 meter från stigen halvvägs upp mot ett berg stod en pump, en nyborrad brunn med en ny handpump av gammal typ med pumphandtag! Det är minst v 5-600 meter till närmaste hus, så en ensam pump mitt ute i skogen var konstigt! Det var 30 grader varmt så både dottern och jag hade 1,5 liters flaskor med vatten med. Snabbt hällde jag ut mitt sista kranvatten och fyllde flaskan med det kalla mineralsmakande vattnet. Det både såg ut och smakade som järnrika Medevibruns hälsokälla, men vi var 20 mil därifrån. Så ikväll har jag druckit av det härliga vattnet! Trots att jag bara sett ett par vägar som verkade gå mot bebodda stugor i denna skog på flera kilometer nämnde kvinnan i förbifarten att det fanns fem hus i denna skog, det hade hon lika bra koll på som om hon hade varit skogsrået. Märklig upplevelse och trevligt samtal med en speciell person, för det var nog inte skogsrået, för både jag och dottern upplevde samma. Faktum är att dottern tyckte att det inte var något särskilt med den kvinnan. Jag har en bok av en rabin med titeln "Magic of the ordinary". Det var nog det det var, en vanlig händelse som väckte många magiska associationer hos mig. Eller var det magiskt…

Annons:
JRSN
2019-07-27 09:15
#1

#0 Vilken fin berättelse, fylld av naturmystik och magi! Ibland möter man personer som man i efterhand inte vet om de var verkliga eller tillfälligt utsända från en annan dimension. Det har hänt mig ett par gånger. Det är något speciellt med brunnar och källor. Jag tror att vi inte till fullo inser deras värde. Ett tu tre kan något hända med elnätet, och då står vi där med skägget i brevlådan.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Andeljus]
2019-07-27 16:33
#2

Håller med #1 en underbar berättelse och jag tror inte det var någon tillfällighet tvärtom så fanns hon där av en anledning. Det har ofta hänt att jag mött folk som jag inte vetat om dom vart fysiska eller andliga och det finns en fantastiskt fin röd tråd genom allt som vill säga oss och ge oss både styrka och hopp.

Även om din dotter inte  tyckte det var något särskilt med kvinnan så kan det vara så enkelt att det här var ämnat för just dig.

Härlig läsning och det finns så mycket magi runt omkring oss hela tiden 😎

När jag läser ditt inlägg ser jag sjön Flaten men här påverkas jag  av ditt nick för Tyresö ligger ju där i krokarna en sjö jag vart mycket vid  men här påverkades jag av namnet så inget konstigt med det men Flaten blev så tydlig .

Har minnen därifrån som har en del magi men det är längesedan så dom har bleknat men jag kan inte annat än undra och fundera om vi möjligen gått på samma stig för på något vis kände jag igen mig men som sagt det är längesedan och minnen bleknar.

Nu var det inte lika händelser som för dig men något finns där i marken för den var trolsk och kommer jag ihåg mer så lovar jag att skriva ner det här. Hade en kolonistuga i Skarpnäck när jag bodde i Sthlm så jag rörde mig mycket där i krokarna och vid Flaten men det är 17 år sedan jag flyttade hem till Dalarna efter 20 år i  Sthlm  så jag har glömt mycket av just det där men att något fanns och att jag upplevde saker men vad det tycks ha försvunnit tyvärr  men kanske kan minnen komma tillbaka genom den här tråden för den fick liksom lite fart på mig känner jag  😃

NiklasTyreso
2019-07-27 23:21
#3

Tack för era vänliga inlägg, jag var inte säker om det passade här. Andeljus! Flatensjön har jag badat i när jag växte upp. I 20 års åldern tränade jag löpning och tog ibland bussen till sköndal och sprang hem till Tyresö genom skogen bakom flatensjön. Men nu bor jag i uppland, 11 mil från Tyresö, så det var en annan badplats. Uppland är fullt med fornlämningar, skålgropar, hällristningar mm som gör att jag upplever mer "plats minnen" och vibbar från de som bott här de senaste 4000 åren, när Tyresö fortfarande bara var några kobbar i skärgården innan landhöjningen torrlade det. Jag kan förstå att du flyttade åter till Dalarna, med den rika historia och kultur som Dalarna har.

Maghan70
2019-07-28 20:25
#4

Så härligt, när man råkar på dessa.. som jag kallar "änglar" eller guider!

Jag har märkt att man ofta får en "underlig" känsla innan man träffar dessa människor.  Svårt att förklara.. - som att något speciellt är på väg att hända. 

Jag  var en gång ute med min hund och såg träffade jag en granne och pratade med henne ute på gatan mitt på dagen. Och så närmade sig en 10 årig pojke. Han sade inget. Till slut var han så nära att han bara  lyssnade på oss och jag tittade lite på honom under tiden och undrade vad han kunde tänkas vilja för något.   Grannen sade :- så otroligt fin hund du har. Vad hette den?

(Jag bodde ju även precis  vid en skola och skolan hade inte rast.. tänkte på det efteråt.. om han hade gått i skolan, varför var han då inte inne på en lektion?)

Då utbrister pojken :- Hej *ler*  - Vad heter DU?

-eeh , inte intresserad av hunden då? undrade jag i tankarna.  Men jag sade mitt namn och han sade : - Vilket vackert namn, Fin hund har du också.  Och sen sade han inte så mycket mer.. ja han frågade också .. bor du här i närheten?  ( Vilket jag tyckte vad en underlig fråga från en 10 årig pojke) 

Och jag hade den där konstiga mysko känslan.

Några dagar senare, var jag hemma i min lägenhet.  Jag hade balkong på nedre botten från köket.  Jag stod i hallen och tittade ut genom kök och  balkongfönstrena utåt en parkering.  Alltså en bit in i lägenheten, i lite skugga. 

Och då såg jag samma pojke och han tittade mig rakt i ögonen.. jättelångt ifrån.. hur det nu är möjligt och så vinkade han till mig. 

Och jag tänkte.. inte möjligt.. man kan inte ens se in hos mig pga fönster reflektion.  Jag har själv gått utanför och kollat och försökt se in. 

Då blev jag riktigt fundersam.  Jag har fortfarande inte svar på vem han kan vara/var.  Men jag misstänker att det kan ha varit en ängel.

Upp till toppen
Annons: