Annons:
Etiketterhealinganimismschamanism
Läst 2538 ggr
JRSN
2019-07-14 17:32

Tala med träd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vördnaden för naturen är mycket stor, i Norden i allmänhet och i Sverige i synnerhet. Religiositeten är blygsam men naturen hålls nästan för helig. Därför är det också förvånansvärt vanligt att kommunicera, på ett eller annat sätt, med träd, växter och blommor. Naturligtvis är det inte frågan om regelrätt tal, även om många faktiskt gör detta (träden svarar dock sällan tillbaka med ord). Som alla andra väsen är träd, växter och blommor besjälade. Det enda som skiljer dem från andra väsen är medvetandets uttryck. Naturen är harmonisk, att lära känna den är aldrig fel.

Växters medvetande

Talsymboliken för träd och växter är siffran 'Två'. Det står för 'rot och krona', egenskaper som genomsyrar hela växtriket. Det står också för den utpräglade skillnaden i medvetandenivåer. Under dagen är växterna medvetna i den fysiska världen, med rätt stora begränsningar. Under 'natten' drar sig växterna tillbaka till en inre sfär, en helt och hållet privat värld som vi kan kalla 'Egenvärlden'. Där har växterna full frihet, i tanken kan de röra sig, ändra form och kommunicera helt obehindrat med likasinnade väsen. Det är en värld fri från bekymmer, disharmoni och våld.

Trädens och växternas medvetande i den fysiska världen har stora inskränkningar. De har en slags syn i det att de känner av skillnader mellan ljus och skugga samt vilken frekvens ljuset har. De har också receptorer för dofter av olika slag, och därigenom kan de meddela sig med varandra och varna när faror hotar. I växtvärlden är individerna inte så framträdande. Växterna konkurrerar inte, de gynnar hellre kollektivet. Träd och växter mår inte bra av att vara isolerade, de trivs bättre tillsammans. På rotnivå utbyter de mineraler med varandra; en för alla, alla för en.

Att kommunicera med träd

Det går fint att kommunicera med träd. Men, tänk på att träden lever med en helt annan tidsmedvetenhet. Sagan om Ringens berättelser om medvetna träd känns helt relevant. Favorituttrycket för 'Lavskägge' (Fangorn) på engelska är följaktligen; "don't be hasty", dvs stressa inte. Man kan inte heller förvänta sig att få sakliga svar på eventuella frågor. Om man till exempel undrar; "vad ska jag göra åt min värkande rygg?". Då kanske svaret (så småningom) blir: "Ta det lugnt, andas och känn hur saven stiger i kropp och lemmar. Solen kommer med ny energi, det är en gynnsam tid för tillväxt och stillsam förvandling. Vila, allt är ett i harmoni och glädje."

Men vill man likväl ha snabba svar så kan trädets 'väktare' eller 'deva' vara mer behjälplig. Väktaren talar helt och hållet med telepatiska medel. Olika växter kan ha olika lynnen, vara mer eller mindre medvetna. Ekar tycks vara mycket 'vakna' och de blir också väldigt gamla. Jag fick en gång uppdraget att "röja upp" på bakgården, eftersom naturen var på väg att ta över helt. En gammal ek hade vuxit sig alldeles för stor och jag försökte mig på att trimma den. Det gick inte alls bra, sågarna blev snabbt slöa och fastnade i grenarna. Då var det som om eken talade till mig och sa: "Du rår inte på mig, inte idag. Jag fanns här innan du var född och jag kommer att vara här när du är borta. Du kan lika gärna packa ihop och ge upp." Så blev det förstås, jag var tvungen att inse att eken var den starkare.

Mytologi

Sagor och muntliga traditioner gör liknelser mellan vårt solsystem och ett stort träd. I fornnordisk mytologi talas om trädet Yggdrasil såsom boningen för gudar, jättar och människor. Naturen eftersträvar gärna en form som kallas 'Torus' (Toroidal Field). Det är som en 'sockermunk' eller en äppelform. Denna form återkommer gång på gång. Den återfinns i det elektromagnetiska fältet runt människan, i det eteriska fältet runt vårt solsystem och såsom ett övergripande fält som omsluter vår galax; Vintergatan. Inte konstigt att trädet upplevs som ett heligt väsen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2020-12-29 11:52 av JRSN
Annons:
Lussan20
2019-07-14 19:18
#1

Jag älskar träd, bara att se på dom ger känslor av olika sort. Linden med sin magiska doft söver, eken ger klokskap, tårpilen rör vid sorg, aspens darrande löv får hjärtat att skälva(att den darrar sägs bero på att Kristi kors var gjort av asp) , rönnen lite sur blir lätt stött, tallen torr och stark. Så ser jag på några av våra träd, tallen kramar jag gärna.

Träd växer gärna i familj och en skogsvaktare i Kanada kunde tala med träden, höra deras sorg vid fällning av skog.

Tänker också på den lilla anspråkslösa dikten

I stenen sover Gud

I träden drömmer han

i djuren vaknar han

i människan lever Gud.

träden är underbara och livfulla, de ger syre, glädje, timmer, blommor och bär.

Min väninnas dotter som dog ifrån 2 små barn ville få träd planterade till hennes minne i VIskogen,istället för blommor som bara lever några dagar. 10.000 träd planterades till hennes minne, i de träden susar minnet av denna unga mamma.

Mitt favoritträd är Linden….Mvh/WL🌺

JRSN
2019-07-14 19:48
#2

#1 Fina tankar om träd, Wonnalesan! Olika trädsorter har förstås olika egenskaper (och lynnen). Jag vet inte så mycket om dessa men gillar att vara nära dem. Jag hade ett älsklingsträd som barn där jag brukade klättra omkring. Trädet var visserligen dött och barken var borta. Men trädytan hade liksom förvandlats till en mycket vacker silverfärg. Det var lite sorgset när trädet slutligen togs bort. 😢 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Lussan20
2019-07-14 20:08
#3

Jag vet hur du menar, de blir som gamla människor, kala, torra och silvriga!

När jag var barn så kunde skogens träd vara fulla av lavar, de hängde som hår på träden, miljöförstöringen har nästan utrotat den laven, minns inte nu vad den heter, skägglav? Nej jag minns inte?. Björken är ett vackert träd som används till mycket, Svenskt tycker många, basturuskor, lövade logar och midsommarstänger.

Träd är så mycket mer än bara virke…Mvh/WL🌺

Sabah
2019-07-14 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Upplever också att olika träd har olika egenskaper. Jag har alltid haft ett speciellt förhållande till tallen! De står för stabilitet och styrka hos mig, de ger mig kraft! Jag sätter gärna händerna mot tallen när jag känner mig låg och behöver balanserad energi. Rönnen grät jag ut hos, när jag hade sorger och ledsamheter under en period stod jag gärna hos rönnen som hjälpte mig släppa ut det. Barn har alltid älskat att klättra i träd och bygga trädkojor. Kanske inte bara för leklustens skull, träden stärker oss människor på många sätt! 😊 Det är trist med miljöförstöringen, dock har inte all skägglav dött ut än, vi har gott om det här! 😊 Många av träden är nästan helt täckta av detta "skägg"!


💖🧡💛💚💙💜

Lussan20
2019-07-15 07:01
#5

Underbart att få se, det väcker mina barndomsminnen till liv, vi använde den till att klä ut oss till troll bla. Jag har inte sett den här i skogarna på länge.

Som du skrev om Tallen så har jag kramat just tallar då jag varit sjuk, ledsen mm. Den är stark och kraftfull. Pappa såg en gång då jag kramade en tall, han sade -du gör som jag gör, du kramar Tallen-den ger kraft ska du veta-. Den tröstar också.

Träd ger skugga varma dagar, de skyddar mot regn som paraply. Man kan orientera sig efter dom om man kan läsa skogen, man kan klättra i dom, de ger värme då de eldas, bord, bänkar och 1000 tals ting kan de formas till. Men allra mest är de bara vackrast där de står…Mvh/WL🌺

NiklasTyreso
2019-07-15 23:51
#6

Fortfarande händer att folk har vårdträd på släktgården eller planterar livsträd när en ny medlem i familjen föds. Vårdträd: En del av sin egen ande, vården, delar man med släktingar eller sin ätt. Vården har sin boning i ett vårdträd oftast mitt på släktgården, när den inte är ute och far på nätterna och ger information till de som drömmer. Vårdträd ger oxå liv, växtkraft och fruktbarhet till gården. I andra vårdträd bor gårdstomten och ibland kan han få gröt eller öl, en tradition som härstammar från hedendomens blotande. Tomten är ett annat väsen som bidrar till gårdens försörjning. Livsträd: Livsträd måste man vara rädd om. De kan ge kraft och hälsa till människa som fick trädet. Ofta dör trädet när personen det planterats för dör. Om trädet blir sjukt eller dör innan personen det planterats för, då är stor risk för olycka, sjukdom eller t o m död för personen oxå! Jag har flyttat in till lägenhet för 12 år sedan, men har ett träd på gården jag vårdar extra. Det är lite sarjat med några döda grenar som sedan flera år tillbaka. Sommaren -18 var rekordtorr och jag gick med dunkar med vatten var och varannan dag till trädet som var hängigt. Grannarna tycke jag var tokig!😉 Men det stackars trädet klarade även förra årets prövning och i år är det finare än någonsin under de 12 år jag bott här. När jag sitter på balkongen med trädet framför mig, då fylls jag av glädje och värme.😇 Annars är eken min favorit. Den har en bark som liknar elefanthud och ger en mäktig kraftfull känsla, liknande den jag får av elefanter oh deras brummande. Båda blir gamla och anses visa, både elefanten och eken.

Annons:
Lussan20
2019-07-16 09:25
#7

Så fint!

I min park finns ett mycket fint gammalt Fläderträd , det klövs på mitten i Juni, det är nog skadat efter förra årets torka, Popplarna har dött de också flera stycken.

Men att se halva trädet ligga på marken mitt i blomningen gjorde ont. En skadad skatunge gömde sig bland löven för andra fåglar, men så låg den död ute på gatan en bit därifrån, så klövs trädet mitt itu av okänd orsak. Det får mig att tänka på hur allt hålls samman i naturen, liv och död. årstider med växlingar, vårens sköna blomning, tänker speciellt på körsbärsblommorna.

Frukt och fallfrukt, avlövningen och förmultningen, hur allt går igen genom hela naturen. Träd är underbara! Mvh/WL🌺

JRSN
2019-07-16 09:35
#8

#6 Väldigt intressant och läsvärt. Utveckla gärna någon gång i en egen tråd! 🏆

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Carmarino
2019-07-16 17:10
#9

Hittade en intressant artikel om "Vårdträdet - gårdens beskyddare".

https://slakthistoria.se/livet-forr/vardtradet-gardens-beskyddare


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NiklasTyreso
2019-07-16 19:58
#10

Bra länk, Camarino! 😃 Träd kombinerar alla fyra elementen. Träd har sina rötter i jorden och tar näring ur elementet jord. Träd behöver elementet vatten för att leva och växa. Träd ger syre till luften och tar koldioxid ur elementet luft för att växa. Trädens fotosyntes hämtar sin drivkraft från solljuset som hör till elementet eld.

Lussan20
2019-07-17 07:44
#11

Som barn minns jag hur jag varma sommarnätter i vårt sommarhus högst uppe på en rullstensås lyssnade till vindens sus i tallarna. Dörren stod öppen och man hörde bara susandet i tallarna inte helt olikt vågornas brus. Det var nästan bara tall som växte där på åsen. Jag hade min första pojkvän och skrev en liten dikt till honom som gick så här.

Som vindens sus i tallarna

som vindens sus i säv

så viskar jag i natten ut,- oh vad jag har dig kär-.

du ser mig ej, du hör mig ej, men kanske du ändå

kan känna min närhet där du är , ty jag följer dig vart du går.

Senare upplevde jag dikten som en hälsning från Gud i en svår situation.

Att jag var älskad av någon trots allt!

Dikter om träd finns det nog många, kanske kan någon någon? Mvh/WL🌺

Maghan70
2019-07-28 21:02
#12

Jag älskar naturen. Där finner man frid och ny energi i tystnaden och trädens viskningar.  Ibland har jag känt en oemottståndlig kraft att krama om ett visst träd och har då hittat sån trygghet och frid och värme.  Men ibland har jag också känt att vissa träd behöver tröst från mig.  Låter kanske underligt, men så har jag känt :)

[Vianca]
2019-07-28 22:31
#13

#12 Då är jag inte ensam, känner samma som du. Har en speciell lund, där det växer stor gran. Dit jag brukar gå och finna ro, en av granarna har som du säger Maghan oemotståndlig kraft att krama. Omfamnar trädet känner dess inre flöde. Blir som en ny människa efteråt.

Annons:
Lussan20
2019-07-29 07:48
#14

Jag upplever kraft från trädet jag kramar, oftast en tall. Men även gemenskap. Som om trädet vill bli sedd och vet om det. Som barn höll jag mig ofta i trädens närhet. Jag var ett ensamt barn, men träden var mina vänner och beskyddare. Uppe på den höga åsen där var min lilla syster och jag ensamma då  mamma och pappa åkte till det hårda slitet på fabrikerna. jag hade helt ansvar för min lillasyster från det att hon var tre år, jag 7 år. På tomten fanns fyra stora tallar som susade i vinden så lugnande, dom kramade jag ofta. De var som mina väktare där på åsen.

Så mycket vackra träd det finns. Lindar ger mig väldoft, barndomsminnen och skönhet. Innan jag gifte mig började mitt efternamn på Lind, en slump? Nej det tror jag inte! det finns en mening i allt….Mvh/WL🌺

Magi-cat
2019-07-29 09:37
#15

Intressant om träd! 😍🌺 Och vackert skrivet, Wonnalesan.❤️

Ni bara måste läsa "Trädens hemliga liv" av Peter Wohlleben!

"I skogen finns ett liv som är helt okänt för oss. Där pågår fantastiska saker: träden kommunicerar med varandra. De tar hand om både varandras avkomma och om gamla och drabbade grannar, de har känslor och minnen. Otroligt? Kanske. Men sant."

https://www.bokus.com/bok/9789113073590/tradens-hemliga-liv/ Peter Wohlleben


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2019-07-29 10:04
#16

Magi-Cat, det var om honom jag läst . Han var skogvaktare i Kanada tror jag?

Det var så vackert det han berättade om skogens alla träd. Minns att han sade att de kände andra träds smärta då de sågades ner. Kanske har träd mer empati än människor? För många känns det som en kränkande tanke mot människan. Men så mycket ont som människan gör mot varandra så kan man stilla i suset av tallarnas sång instämma…Mvh🌺/WL

Magi-cat
2019-07-29 19:41
#17

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Noctis
2019-12-21 01:58
#18

Det är en uppskattad ny sajt detta. Du har god kännedom om mycket som jag själv läst och upplevt. "Torusfältet" är en del som jag finner mycket intressant sedan många år tillbaka. Energimedveten har jag varit sedan jag var litet barn tack vare en holistisk och andlig mor som väglett mig. Som empat har jag lätt för att känna in och läsa av andras mående när jag träffar dem, detta har lett till att jag tar för givet att jag kan kommunicera på ett inkännande sätt med växtriket också. 

Träd har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Jag talar till dem ofta i tankeform eller tyst om jag är själv i skogsdungar eller större skogar. De helar, men det handlar ju om ett givande och tagande. Att vara tacksam för dess lugnande och förnyande kraft "Säg alltid tack!" har min mor lärt mig, om du plockar ngt från skogen. Naturunge har jag alltid varit, valde bort körkortet för min kärlek för naturen, ifrågasatt allt som inte är nödvändigt för att leva i balans, samtidigt som jag anammat dagens samhälle och uppskattar vissa saker. 

Strålning, dagens trådlösa samhälle, stressen (kroppen hinner inte med tankens hastighet och tappar förståelsen för hur mkt den egentligen kan hinna uträtta utan att försvagas). Allt detta är onaturligt. Träden är symboler för stabilt lugn, acceptans av omgivning (väder, vind, årstiders påfrestningar), acceptans av åldrandeprocessen, ständig förnyelse (löv). 

Låter kanske flum för vissa, men jag kan inte vara mer än ärlig.

JRSN
2019-12-21 08:12
#19

#18 Hej Noctis och välkommen! Det har framkommit att 'Torusfältet' agerar som en slags 'mall' för många skapelser; träd, solsystem, till och med galaxer. Träd är så viktiga men när man, som jag, ofta vistas i städer så glömmer man bort deras kraft. Vi tror ibland att vi kan klara oss utan skogen men så är förstås inte fallet.

Det är inte utan att man är orolig för det kommande 5G-nätet och vad det kommer att föra med sig. Den mänskliga organismen kan klara en viss stråldos men kanske inte hur mycket som helst. Förhoppningsvis uppstår protester mot 5G men om inte så behöver vi utveckla strategier för att kunna motverka strålningen. 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Noctis
2020-02-05 13:16
#20

#19 Tack så väldans! 
Jag håller med, en  mall för hur det fysiska livet ska utvecklas!
Som motståndare till 5G så glömmer vi ofta bort att även dagens strålning påverkar oss, dock kanske inte lika omfattande som 5G spås göra. Genom att föregå med gott exempel på att lyckan inte ligger i snabb teknikutveckling som medför risker för livet på jorden som vi ser idag så ökar även chansen till att fler vågar ifrågasätta och gå emot 5G. 
= ta hand om de delar man har i livet nu, utvecklas som människa, leva mer enkelt och kanske i ett lugnare tempo. 5G ger oss konstant strålning som du nog vet (jag personligen stänger ju av min mobildata när jag inte använder telefonen för det ändamålet. Wifi är aldrig påslaget. Jag känner av stickningar osv, huvudvärk om jag har telefonen mot örat när jag pratar mer än 3 min…). Det är lätt att sluta ifrågasätta när det upplevs som en kamp. Ja, Shungit är en bra sten, svarta stenar överlag. Har en del i fickorna! :) Hjälper mot ikeas konstanta uppkoppling a´la yrsel och molande värk.. jag är blott nyfyllda 30. 

Bra sida!

Annons:
JRSN
2020-02-05 17:46
#21

#19 Tack själv! Jag är dock något pessimistisk vad gäller utbyggnaden av 5G. Det jag menar är att denna etablering kommer att ske oavsett protester och bevis om skadliga effekter. Marknaden vill ha högre vinstandelar och politiker vill inte verka utvecklingsfientliga. Återstår alltså att utveckla skyddsåtgärder och strategier för vanligt folk. 

Men dessa tekniker är på gång redan nu. Det handlar både om aktiva och passiva skydd. Aktiva skydd sänder visserligen ut strålning men denna motverkar och neutraliserar strålningen utifrån så att nivåerna minskar. Passiva skydd är olika typer av material som vi antingen omger oss med, bär på oss eller fäster på våra elektroniska apparater.

Energinivåerna kommer att öka från ca. 3 GHz upp till hela 40 GHz. Ökningen av strålningsmängden kan redan ha inletts gradvis så att inte befolkningen skall bli alarmerade av den stora 'stegringen' av ökad strålning. Jag tror att nya metoder att motverka strålning kommer ungefär i samma takt som utbyggnaden av 5G. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Vianca]
2020-02-06 09:04
#22

Jag tycker att det är rätt så oroande med strålningen från våra elektroniska utrustning. Hur detta påverkar oss och som man inte får glömma resten av djurliven på jorden. Som också påverkas utan att kunna göra sin röst hörd. Vi har alla ett ansvar att förvalta på rätt sätt.

Ghosthunter
2020-02-06 19:09
#23

Träden, naturen och skogen är besjälat!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JRSN
2020-02-06 19:24
#24

#23 När animismen visar dig vägen rätt, blir livet lätt som en plätt! 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Noctis
2020-02-11 20:14
#25

#21 
Jag tror också att olika material skyddar eller ökar strålningen gentemot våra kroppar, ja. Det är svårt att motverka den starka viljan för att införliva 5G. Jag som bor i Sveriges första stad att införa detta är inte ok. Men vem vet, kanske är det som du spår, en gradvis ökning som då kanske kan ge oss en viss tolerans, även om jag inte är okay med det alls  ens från början. 

Vem det är som drar i dessa trådar är ju att undra på. Varför göra ngt som folk redan reagerar på med dagens trådlösa apparater.  Många förstår inte att den molande huvudvärken beror på strålningen. Att det blå ljuset från skärmar sabbar ögon och gör oss torra i ansiktet. Kortsiktig njutning (för tillgängligheten av megateknik) är ju en gammal lärdom- som inte gör oss annat än olyckliga på sikt.

Intressant tråd detta. 3 GHz till 40… känns tokmycket….

JRSN
2020-02-11 23:32
#26

#25 Ja, frågan är vem som driver på utvecklingen av 5G? I ett ytligt och mänskligt perspektiv tror jag som sagt det är marknaden och politiska intressen som jobbar för att detta skall bli verklighet. I ett djupare och mer långsiktigt perspektiv tror jag däremot att utomjordiska intressenter önskar driva på det hela.

Vilka är de utomjordiska pådrivarna? Det kan låta långsökt men min uppfattning är att den delvis 'mekaniserade' arten 'de grå' är skyldiga. Men inte i sig själva. Det finns en intelligens som agerar bakom kulisserna och enkelt manipulerar de grå. Den intelligens jag talar om är demonrasen, dessa kan enkelt styra de grå, dels genom 'besättelse', dels genom att styra deras 'digitala kretsar'. Rätt ruggigt!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Noctis
2020-03-02 20:32
#27

#26 Jag håller med dig JRSN! Jag har själv läst en hel del olika böcker, artiklar och sett en del Youtubevideos om ämnen som dessa, "the government behind the government", greys, cabal, annunaki.. det är så stort och brett ämne att det är svårt att hålla allt linjärt. De grå sägs vara mer mekaniska ja, de är "arbetarna" i stora drag sagt.. 

Det naturliga har alltid varit helande för mig vad det än gäller: naturmaterial, stenar, kristaller, TRÄD, skogar, vatten, vänliga människor och djur.. växter. Så varför vill man sabotera detta? Vem vill införa den snabba tekniken och varför om det förstör vår hjärna, vår koppling till naturens egen rytm och våra kroppar, hjärtat.. Usch. Det är ren ondska/egoism. Teknik som skapas med god agenda kan vara riktigt bra, det vill jag tro. Men än så länge så tystas dessa. 

Sedan har vi ju goda raser av utomjordiskt slag såväl som jordiskt. Det är där nyckeln ligger. Att skapa gott, VÅGA visa vägen genom att vara sig själv och stå för det man tror på i sina handlingar.

Annons:
JRSN
2020-03-02 23:09
#28

#27 De nedbrytande krafterna är ju dessvärre en realitet, vi kan inte göra så mycket åt saken just nu. Så hur förhåller man sig? Kinesisk visdomsläror uttrycker det så här: "Om det onda går till attack, slå inte tillbaka, då växer bara ondskans kraft. Bästa sättet att bekämpa det onda är att ihärdigt gå in för det goda."

Kanske ligger det något i det. Vi måste outtröttligt verka för det vi känner i hjärtat är det rätta. Förr eller senare kommer bättre tider! 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Vianca]
2020-04-09 15:19
#29

Tyvärr så blev jag bedrövad i hjärtat idag. Lunden som jag brukar besöka och hämta energi utav. Finns inte kvar, inte ett träd är kvar. Jag kände av granarnas gråt, sorg i dess mitt. 😥 Vad är det som händer i denna värld just nu.

JRSN
2020-04-09 20:08
#30

#29 Usch, det känns i hjärtat när träd och parker som man är van vid bara försvinner en dag, utan någon förvarning. Kommunalpolitiker är alldeles för heta att knapra på grönområdena. Som de tycker, för ett bra ändamål, men de ser sällan att helhetsbilden blir lidande. Det är väldigt jobbigt det som händer i världen nu, svårt att förhålla sig till med förståndet i behåll. 😕🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Carmarino
2020-04-10 10:44
#31

Här i stan måste de hugga ner en massa hästkastanjeträd, för de har fått en smitta som tar död på träden. Men kommunen kommer att ersätta dem med andra träd istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Noctis
2020-04-26 23:58
#32

#28 #29

Det finns så många fina visdomsläror att hämta från såväl Kina som Japan, de kulturer som värderar vördnad för natur, medmänniskor och djur högt. Jag har själv mycket inspiration därifrån i mitt eget sätt att se världen på. 

Genom att verka för det goda så håller vi en fackla som inte göder det onda i världen. Det handlar om att inte tappa fokuset och lockas till att munhuggas än mer. Att starkt stå för det man tror på räcker långt. Likt ringar på vatten sprids detta med som inspiration. 

Att träd suddas bort och himlen byggs bort med hus höga känns allt annat än bra. Ja, kanske bor det för många på samma plätt. Men ingen kommer klara av hälsans krav på grönska om detta skrider längre. Antingen får vi lära oss att sprida ut oss eller så får vi klättra på varann i betongstäder.  Ofta så pratas det om gemensamma grönytor. Dessa finns ju alltid kvar mer eller mindre. Sluta aldrig sprida er sanning om det ni tror på, det kan förändra!!

JRSN
2020-04-27 04:30
#33

#32 En vän till mig bor i Huddinge utanför Stockholm. Men någonting har gått på tok med deras stadsplanering. Det är hus, på hus, på hus, i alla riktningar, även om man går så skosulorna börjar smälta. Verkar som att de inte inser värdet med att ha grönområden, eller så bryr de sig inte. Till och med den lilla parken som ligger i anslutning till centrum är nu uppgrävd och kringsluten av metallstaket. Tanken är att parken skall 'fräschas upp' men det blir ju aldrig klart. Och när det väl har gjorts färdigt så är det ju inte en naturlig oas längre, för allting blir välordnat, strukturerat och polerat. Inte riktigt det man önskar av ett grönområde. 😕

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2020-04-27 12:06
#34

Vilken underbart vacker läsning!

#10: just "glyftecknen" för de olika elementen har jag ingraverat i en vandringsstav (plus tecknet för "tid"). (Symbolerna hittade jag här: https://www.pinterest.se/pin/374009944055645098/).

Annons:
NEGEV
2020-05-06 15:24
#35

Det är möjligt nu att leva i anden som Adam med harmoni med djur och naturen. Vegan. YHWH har gjort det klart redan för i anden leva som Adam igen, i kommande tiden kommer vi att se det nya Paradiset de som längtar dit

JRSN
2020-05-06 15:55
#36

#35 Hej, vad betyder 'leva i anden' för dig? Att leva i harmoni med djur och natur låter ju bra, tror vi är på väg dit. Vi har levt igenom en jobbig tidsera men den som följer blir förhoppningsvis mycket bättre. Att vara vegan kan bli svårt för mig, just nu, men framöver blir det kanske lättare. Mycket handlar nog om vanor. 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

JRSN
2024-01-21 14:27
#37

Här är en video om hur träd kommunicerar med varandra. Som bekant så handlar det om att trädernas rötter utgör ett slags 'datornätverk'. Information skickas så väl framåt som bakåt. Näring utväxlas mellan olika plantor, beroende på vad de behöver. Dessutom känner träden igen varandra; moderträdet talar med och sköter om sina unga telningar. Men framför allt så råder ett intimt samarbete mellan skogens alla träd, här finns egentligen ingen individualism!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Magi-cat
2024-01-21 14:42
#38

Vilken underbar tråd om träd! 💚🌲🍀🌍 Det finns så oerhört mycket att lära om och av träd. Just tidsuppfattningen är en sak, i dessa tider när allt ska gå snabbare och snabbare och inbringa pengar.

Jag kan i sammanhanget också rekommendera en bok jag nyligen läst:

"Trädens hemliga liv" av skogvaktaren Peter Wohlleben.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
2024-01-22 12:40
#39

#38: Tack! Det skall tydligen till en skogsvaktare för att förstå trädens och skogens inre liv. Tänker också på österrikaren 'Viktor Schauberger', som gjorde många märkliga upptäckter om skogens dynamik med vattnet.

Tack för lästipset! 😊

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dreamwalker
2024-01-27 16:44
#40

Tack för intressant beskrivning! Och jag blev full i skratt av din beskrivning kring långsam kommunikation! Precis min erfarenhet, när jag försökte kommunicera med ett träd på vintern, respektive på sommaren. Jag kom okortat att tänka på Enternas dialog i Sagan om ringen.

Jag tror att om fler kommunicerade med träd, skulle de bli förvånade över vilken information du kan få om platsen. Ekar som blir mycket gamla bär ju väldigt många minnen.

JRSN
2024-01-27 18:50
#41

#40: Ja, det är väldigt gynnsamt att tala med träd. Men tyvärr är vi (jag) ofta i ett så stressat tillstånd att kommunikationen får avbrytas. Det är som sagt synd, eftersom träden kan lära oss så mycket. Träden fanns (bokstavligen) innan människan kom till jorden vilket vi bör vara ödmjuka inför, de har hunnit samla så mycket erfarenhet.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Pyttelite
2024-01-27 19:04
#42

Här finns i intressant läsning om eken.

EKEN GENOM TIDERNA - I FOLKTRO, RELIGION OCH MYTOLOGI

Av Åsa Törlnd

Läs mer här:

https://pub.epsilon.slu.se/4326/1/Torlind_A_1997.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JRSN
2024-01-27 22:33
#43

#42: Tack för lästips! Intressant om ekens mytologiska historia men även om de medicinska egenskaperna.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Magi-cat
2024-01-28 17:44
#44

#39 Just det, Schauberger hade mycket kunskaper, säkert väldigt mycket som är bortglömt nu… (Finns en tråd om honom på OF. 🙂 En tråd om imponerande träd också.)
Angående rytmer i naturen och att trädens tid går väldigt långsamt. I andra sammanhang har jag läst om dessa långsammare rytmer som kan kallas mid tide och long tide. Träden lever i long tide och ibland kan man ställa in sig och känna denna rytm och flöde. (Väldigt kortfattat.)

Torus skriver du om i #0.. Också jätteintressant, då jag nyligen hört om det i annat sammanhang, som meditation med läkande effekt. Allt hör verkligen ihop.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
2024-01-28 20:50
#45

#44: Hej, hade inte hört uttrycket 'long tide', kul! Möjligen är det samma erfarenhet man kan känna i ett tillstånd av 'kosmiskt medvetande' eller kosmisk glimt. Dvs, man hamnar för ett ögonblick utanför sig själv och kommer åtminstone tillfälligt i kontakt med den universella själen.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: