Annons:
Etiketterhealingsynskhetsiaremedier
Läst 909 ggr
JRSN
2019-07-02 17:42

Medier, Präster och Schamaner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det tycks i stora drag finnas tre olika kategorier av utövare som hjälper jordbundna andar till ljuset; till en bättre tillvaro i den andliga världen. De utövare jag tänker på är medier, präster och schamaner. Går det att jämföra dessa kategorier och bör man överhuvud taget göra det? Förmodligen inte, det som till syvende och sist räknas är utövarens personliga kompetens och erfarenhet.

Oavsett vilken tradition som används så är det kunnandet och mognaden som är avgörande. Det finns skolor inom alla traditioner men den större delen av kunskapen tror jag är självlärd. Så jag ska inte jämföra men vill i alla fall ge en summarisk beskrivning av de olika traditionerna.

Medier

Ett medium känner in platsen, andarna eller situationen och skapar sig en översikt av fallet. Mediet använder alla sina sinnen för att etablera en så god helhetsbild som möjligt. Olika medier har olika specialiteter. Någon kanske ser bilder av förhållandet, andra kan känna symtom eller fenomen i sin egen kropp, ytterligare andra hör ljud och tal samt förnimmer dofter som ger vägledning. Mediet kan ta hjälp av guider, skyddsänglar och anhöriga på andra sidan för att lösa problemet som föreligger. Jordbundna andar visas vänligt men bestämt till det andliga ljuset.

Präster

Då jag inte är helt bekant med detta område ska jag uttrycka mig lite försiktigt. Prästen har auktoritet att agera medlare mellan människan och Gud. Prästen kan genom böner, ceremonier och välsignelser hjälpa exempelvis ett hus drabbat av spökerier till att bli en lugn plats igen. Kristna präster kan i Jesus namn driva ut onda andar och, åtminstone inofficiellt, hjälpa eller hela människor som är sjuka. Ett problem är att prästyrket idag har reducerats till ett yrke som alla andra. Det är därför ingen garanti att präster har de kvalifikationer som faktiskt krävs. Men prästkallet innefattar givetvis utövare inom alla religioner. Skillnaderna mellan de olika sederna torde vara fler än stjärnorna på himlen.

Schamaner

En schaman arbetar med den harmoniska och holistiska naturen som utgångspunkt. Schamanen kan balansera en människas energicentra och rensa bort dåliga energier. Schamanen kan ta hjälp av kraftdjur, rökelse och läkande örter för att uppnå önskade effekter. Schamanen gör kanske utomkroppsliga resor för att inhämta kunskap i ett visst ärende. Schamanen kan återkalla en 'själ' hos människan som gått förlorad. Men hjälp av andliga guider och 'totemdjur' kan schamanen ta bort hämmande demoner och jordbundna andar. Inte sällan används sång och musikinstrument i de helande procedurerna.

Att göra ett val

Så vem skall den enskilde vända sig till när det finns ett problem av något slag. Detta är förstås upp till var och en. Man får utgå från de traditioner man är uppväxt med och har förtroende för. Men jag säger så här; resultaten talar för sig själva, det som fungerar är det som fungerar: 'Trial and error'! Om inte en tradition erbjuder några framsteg så varför inte pröva andra traditioner. Det viktigaste är att uppnå ett gott och varaktigt resultat.

Människor är ofta låsta i sin föreställningsvärld; sin bekanta vrå i tillvaron. Ingen vill stöta sig med sin familjs traditioner. Men ovanliga situationer kan kräva ovanliga åtgärder. Den som är flexibel i sinnet kommer förmodligen ha den största framgången. Ett exempel: Vem uppnår bäst resultat med en ostyrig och traumatiserad häst; en utövare av dressyr eller en 'hästviskare'? Personligen tror jag på hästviskaren, en person som inte låst av förutfattade normer.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 2021-01-04 19:17 av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
2019-07-02 22:52
#1

Det finns likheter mellan många andliga utövare. Jag läser psalmer mot/för ändamål, när häxor läser andra formler. En duktig völva sjunger galldrar, när nåjden magiskt jojkar fram resultat. Vissa naturfolks schamaner trummar och dansar i extas till de fått uppenbarat vad som är problem och vad som behöver åtgärdas, när pingstvänner sjunger lovsång och ber i tungotal (ofta exstas-liknande) tills de med gåvor får övernaturliga budskap eller vet vem som behöver helande förbön. Likheterna är många, men andarna och gudarna skiljer sig åt.

[Andeljus]
2019-07-03 16:46
#2

#0 Jag fastnar vid dom här orden, 

Oavsett vilken tradition som används så är det kunnandet och mognaden som är avgörande. Det finns skolor inom alla traditioner men den större delen av kunskapen tror jag är självlärd. 

Dom absolut bästa lärarna vi har är dom på andra sidan och det finns en uppsjö med kurser och ditten och datten men ingen fysisk person kan lära ut det som andarna delar med sig av till oss men många ser sin chans att tjäna pengar på andlighet nåt jag är alldeles emot för det hör inte samman alls och andlighet är till för alla oavsett storleken på plånboken.

Det finns så många utövare idag en del bra andra sämre och utbildningar med en massa certifikat och sk "fina doningar" men det är nåt vi inte behöver däremot går vi till källan andevärlden för kunskap då blir det också rätt för dom om några vet som redan befinner sig där i ljuset och dom tar inte betalt för sitt så jag tar inte betalt för att dela med mig av deras kunskap.

Likaså inom kyrkor och samfund så är det hela vägen pengar med i bilden inom utbildningar och utövande som präster eller pastorer samma sak inom medialt,healing,shamanism ja i allt är pengar involverade och här kommer vi in på mörka väsen för ljuset tar aldrig betalt det gör däremot mörker enkelt förklarat.

Bästa källan att finna information ,kunskap med mera det är att vända sig till andarna för där får vi dom korrekta svaren och ingen av oss behöver kurser eller intyg på att vi är shaman,präst eller något annat för har vi fått kallelsen så kommer också informationen information som vi aldrig kan få från en jordisk person 🙂

JRSN
2019-07-03 20:15
#3

#2 Tänk, det vore något. Att kunna hänvisa till en lärare på 'andra sidan'! Men varför inte egentligen, vi får ju referenser från fysiska personer och kurser, så varför inte från andliga källor. Representanter från den västerländska kulturen skulle nog gå i taket av detta. Men troligen är det en tidsfråga innan den andliga världen erhåller samma status som den fysiska verkligheten. 🏆

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Andeljus]
2019-07-05 17:56
#4

#3 Det är där vi har våra svar men någon status är dom inte intresserade av däremot vårt ärliga och öppna sinne för deras visdom att den inte förs ut i egen vinning 🙂

NiklasTyreso
2019-07-05 22:50
#5

Jag har en mycket speciell ande som är min fulltrogne som jag talar med om allt och som undervisar och svarar mig med ingivelser och tankar. Det är Gud, skaparen, bibelns Gud!😃 Det märkliga är att jag upplever långt mer än bara bibliskt, med andar och nordiska väsen etc. Bibeln säger att "Och om någon vänder sig till andar som tala genom besvärjare eller spåmän, för att i trolös avfällighet löpa efter dem, så skall jag vända mitt ansikte mot honom och utrota honom ur hans folk.", 3Mosebok 20:6. Den där versen är inget problem för jag talar bara med Gud, ex kan jag säga till Gud att nu upplever jag besök av den här personens ande (eller ett väsende) som verkar vilja förmedla detta, Gud gör så jag förstår rätt och välsigna besökaren som kom till mig, så jag talar bara med min Gud. Jag diskuterar t o m ekonomi och finansiell teori med Gud som ger mig kloka insikter, men… Jag agerar inte på finansmarknaderna innan jag oxå kvantitativt beräknat och back-testat med modeller. Men inspiration kommer ofta i samråd med Gud.

JRSN
2019-07-06 08:50
#6

#5 Jag ska verkligen inte försöka tolka Guds mening här. Men om jag ändå försöker förstå kontentan i versen ovan så tror jag att det kanske handlar om detta: Gud vill att man skall tänka själv, använda hela vidden av sitt förstånd och sin förbindelse med samvetet och det högre jaget. Den som regelmässigt rådfrågar orakler och profeter har givit bort sin egen kraft. Då flyger man som ett rö för vinden och det är upp till slumpen vad som sker med en.

Du har hittat din förbindelse med skaparen men är ändå öppen för att olika slags väsen existerar. Du är säker där du står men har ändå en levande relation till din omgivning, det måste vara ett bra förhållningssätt. 🏆

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
NiklasTyreso
2019-07-09 23:20
#7

Klok tolkning JRSN, att bli bättre på att ta egna medvetna beslut för sitt liv!

Upp till toppen
Annons: