Annons:
Etiketterparanormaltparadigmskiftenmetamorfossymbolik
Läst 1105 ggr
JRSN
7/1/19, 7:59 PM

Synkronicitet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

'Synkronicitet' är fenomen som psykiatrikern Carl Jung kallade "meningsfulla sammanträffanden". Dvs två eller flera händelser som samverkar på ett rationellt sätt men utan synbara orsakssamband. Alla har sannolikt råkat ut för detta en eller flera gånger. En klassiker är att man tänker på en viss person, och så i nästa ögonblick ringer samma person på telefonen eller knackar på dörren. Logikorienterade människor ser gärna detta som rena slumpmässiga händelser, som sedan hjärnan 'väver in' till en händelsekedja, ungefär som att man ser strukturer i mönster som är helt irrationella.

Händelser ur livet

Vid ett tillfälle för några år sedan var jag på väg till livsmedelsaffären för att handla mat. En tanke dyker då upp i huvudet: "Jag borde köpa Salubrin". Direkt slår jag bort tanken som rent korkad. Varför i hela friden köpa detta desinfektionsmedel som jag inte använt på åratal. På väg hem från affären blir jag plötsligt och utan förvarning biten av en underlig insekt, ett bett som gjorde rejält ont. Tänker då förstås på salubrinet (som jag förstås inte köpte). Nu kunde jag ha nytta av det för att desinficera bettet. Händelsen var udda och jag lade den på minnet.

Ungefär vid samma tidpunkt mekar jag med min cykel. Jag vill höja styret för att sitta bättre på cykeln så jag börjar skruva loss själva staget för styret. Det visar sig dock att staget är på gränsen till för kort. Det sitter stadigt men alldeles i änden av staget, jag är dock nöjd med montaget. På natten samma vecka drömmer jag att jag är ute och cyklar (fin liknelse). Men plötsligt lossnar styret och cykeln börjar vingla, jag ser att jag är på väg ner i diket. Den här drömmen tar jag lärdom av. Redan nästa dag beger jag mig till cykelverkstaden och köper ett längre stag!

Slump och mening

Lite till mans tror vi att saker och ting är helt slumpmässiga, att det är tillfälligheter som skapar händelserna i våra liv. Men österländska mystiker har en helt annorlunda syn på tillvaron. Enligt denna är det ingen skillnad på människans inre jag och den yttre världen. Omgivningen är i själva verket en förlängd del av oss själva. Begreppet slump existerar inte, allting är sammanvävt och i sanning 'synkroniserat'; integrerat i tid och rum.

Yttre människor och objekt har betydelse symbolmässigt, precis på samma sätt som symboler i våra drömmar. Verkligheten är inte mer sann än drömmen, bara annorlunda. Om du till exempel ser en kam på gatan kanske du tänker: "Hm, någon har tappat sin kam, så synd". Men istället bör man kanske tänka i dessa banor: En kam, vad symboliserar den? Man har ju kammen för att reda ut sitt hår. Är kammen i det här fallet en liten vink; är det något jag behöver reda ut i mitt liv?

En reflektion

Personligen är mitt liv numera fyllt av synkronicitet, från morgon till kväll. Tänker inte längre i termer av slump och tillfälligheter. Jag är medveten, tingen är medvetna, Universum är medvetet. Även gränsen mellan jag själv och andra börjar suddas ut. En gång på en geriatrisk avdelning så hjälpte jag en patient med maten. Matningen var repetiv och nästan hypnotisk, jag gled omedvetet in i ett 'mystiskt tillstånd'. Med ens fick jag tanken; "det är mig själv jag hjälper, jag ger mat åt mig själv!" Visserligen var jag lite trött efter en lång dag, men upplevelsen var verklig!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 1/4/21, 7:24 PM av JRSN
Annons:
NiklasTyreso
7/1/19, 11:04 PM
#1

Den väg man väljer i livet avgör ofta vad man ska synkronisera med. Positiva cirklar i livet, eller negativa cirklar? Ägnar man sig åt godhet råkar ofta goda händelser inträffa i livet, som leder till mer gott och öppnar dörrar för fler goda händelser och gärningar. Gör man ont och fyller livet med mörker kommer det ofta mer sådant. Den väg man väljer i livet avgör ofta vad man ska synkronisera med.

JRSN
7/2/19, 10:31 AM
#2

#1 Precis, karmas lagar och inflytande tycks vara väldigt nära associerat med synkronicitet. Lika dras till lika,  exakt som i andevärlden. Det är viktigt att ha åtminstone en basal kunskap om symbolism, kanske ett ämne som borde finnas med redan i grundskolan. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Vianca]
7/2/19, 12:45 PM
#3

En händelse som inträffade mig,för ett par veckor sedan. Jag var på väg hem med bilen och efter vägen stod en man med en cykel. Som stoppade mig, han hade fått punktering på cykeln. Nu är det så att denna person har haft en stroke. Och var väldigt trött, så jag skjutsade hem honom. Glad och nöjd var han och jag hade gjort dagens goda gärning. När jag senare kom hem,sätt vid middagsbordet. Berättade vad som hänt, så var det som en ingivelse att jag skulle gå och kolla däcken på min egen bil. Och när jag kommer ut, så var det nästan tomt i ett av däcken. Det satt en skruv i däcket som läckte. Och tur var väl det, för jag skulle på ett annat ärende med bilen. Och denna händelse hände under samma timme. Man undrar hur?.

JRSN
7/2/19, 2:29 PM
#4

#3 Ett bra exempel på två till synes orelaterade händelser som ändå på något sätt hade ett samband. Kanske var det din goda gärning som gjorde att du i tid kunde upptäcka punkteringen på din egen bil. Men bra eller dåliga händelser kommer ofta i serier om tre. Hände det något annat den dagen som kan anses relaterat till begreppet 'punktering'? 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Vianca]
7/2/19, 3:02 PM
#5

#4 Någonting så mig att kolla luften i däcken ,på morgonen. Men det blev inte av. Så det blev tre händelser ändå.

[Andeljus]
7/3/19, 4:30 PM
#6

#0 Kan bara hålla med, jag tror inte på slumpen tvärtom allt har något att förmedla och allt är så väl planerat in i minsta detalj och stannar vi bara upp och ser så får vi svar på så oerhört mycket.

Skulle kunna skriva hur mycket som helst men då blir det ett inlägg som aldrig tar slut  så det besparar jag er 😃 men hur som så våga lyssna och se,ta in och våga lita på där har vi mycket vunnet och det blir ett härligt samspel mellan världarna 😎

Annons:
Maghan70
7/4/19, 1:26 PM
#7

Det där har hänt mig ofta också. Jag får den känslan att det är skyddsänglar som försöker att varna, genom att ge tankar och visioner om vad som kan hända.  Intressant!

Upp till toppen
Annons: