Småfolk och naturväsen

Feer - Finns dom?

2019-06-29 06:22 #0 av: JRSN

Feer, små människoliknande väsen (gå till 1.23) med vingar, finns dom på riktigt eller är det endast mytologi? Ingen riktigt övertygande forskning har kunnat visa att dessa varelser är verkliga. Den dokumentation som existerar är summarisk, suddig, utan bra beskrivning vad gäller plats, tid och annan relevant information.

Och ändå, själva tanken på små flygande människor är svår att avfärda rakt av. Om dessa varelser skulle kunna flyga så måste de vara mycket små, i storleksordningen en dm eller mindre. Skelettet skulle behöva vara superlätt men starkt. Vad skulle de leva av, frukt som videolänken ovan antyder, kanske nektar som kolibrier?

Det är lätt att tänka sig att alla varelser på jorden utvecklingsmässigt går mot en flygande variant. Var fåglar från början djurarter som fann en fördel i att kunna lämna jordytan, för kortare eller längre perioder? Kommer även människan röra sig i den riktningen? För närvarande tycks vi snarare bli än större och kraftigare.

Det mesta tyder tyvärr på att de fakta som finns har fabricerats på ett eller annat sätt. Men vem vet, tillvaron är mystisk och sanningen överträffar ofta dikten.

..........................................
Sajtvärd: Andar, änglar & demoner / Knackningsterapi
                      www.astromantra.se/

Anmäl
2019-06-29 14:59 #2 av: Maghan70

Jag har träffat på feér som barn i skogen.  Jag vet inte om alla kan se? Men jag var ett känsligt och intuitivt barn.  Har även skrivit dikter om dom för att bevara minnet Skrattar Har även sett vättar och väsen, men mer då i mitt inre som jag kan se dom och förnimma dom. 

Anmäl
2019-06-29 16:37 #3 av: JRSN

#2 Vill du berätta lite mer om féerna? Hur stora/små var de? Var de fysiska varelser eller mer väsen av 'lättare materia'? Får idé

www.astromantra.se/

Anmäl
2019-06-29 18:08 #4 av: Ghosthunter

Jag tror att dom finns, för jag tror ju på andra väsen också. Deras anatomi och vad dom äter är nog ganska betydelselöst...för de är väl andliga väsen, som spöken är?
#2 Spännande...det vill jag också veta mer om🙂

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-07-01 18:07 #5 av: Maghan70

Bland annat en gång, så såg jag att det bildades en virvel av dimma i skogen på en plats där solen sken och det var lite mossa där. Efter ett tag såg jag att det var feer/älvor som dansade i ring. Dom var rätt små.. uppskattningsvis... 20-25 cm höga.

Jag satt på en sten på lite avstånd och såg på. Det var häftigt att se. Jag kanske var runt 8-9 år då

Anmäl
2019-07-01 18:09 #6 av: Maghan70

Dimvirveln snurrade alltså. Fick känslan att dom skapade den eller gillade att leka i dimman.

Anmäl
2019-07-01 18:17 #7 av: Maghan70

Dom var inte fysiska varelser men kunde anta en halvfysisk kropp genom att t ex utnyttja dimman

Anmäl
2019-07-01 18:17 #8 av: Maghan70

Anmäl
2019-07-01 19:53 #9 av: JRSN

#5 #6 #7 Tack för berättelsen, jätteintressant! Tummen upp Ska försöka spana efter féer/älvor när jag är ute i skogen tidigt någon gång. Hoppas jag fortfarande har förmågan att se dem. Känns som att naturen var mer jungfruelig/magisk för några årtionden sen, nu tycks den ha tappat något av sin förtrollning. Även naturväsen påverkas förmodligen av miljöförstöring etc.

www.astromantra.se/

Anmäl
2019-07-01 21:56 #10 av: Sabah

Underbart att ha fått uppleva sådant! 🙂 Tack för att du delar med dig, jag kan riktigt se det framför mig! 🙂

♥️♥️♥️ Se på allt i livet med kärlek och se det goda i allt som sker! ♥️♥️♥️
Anmäl
2019-07-01 22:53 #11 av: NiklasTyreso

I nordisk folktro är ljusaferna/ljusälvorna men tsvarigheten till Europas och Storbritanniens feer.

Ljusaferna/älvorna bor i luften och dansar i dimmorna. Förargar man dem kan de sätta sjukdomar på en.

Wikipedia har en bra artikel om feer på engelska: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fairy

Anmäl
2019-07-02 10:24 #12 av: JRSN

#11 Tack för länken, Niklas! Som också framgår av artikeln så är berättelsen "En Midsommarnattsdröm" av William Shakespeare inspirerad av Älvornas rike och vad som utspelar sig där. Tummen upp

www.astromantra.se/

Anmäl
2019-07-02 21:17 #13 av: Maghan70

#11 Tack för länken!
Jag minns att dom blev "sura" över min närvaro, men jag blev till slut accepterad av dom eftersom jag inte gjorde mycket väsen av mig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.