Annons:
Etikettertidig-historiaspökengengångarevålnader
Läst 1226 ggr
JRSN
6/26/19, 6:36 PM

Historiska platser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Världen är full av historiska platser och vi besöker dem regelbundet, ibland utan att tänka så mycket på det. Vi kanske åker till ett gammalt slott för att titta på tavlor, antika vävnader och antika möbler. Vi besöker ruiner, gravfält eller minnesmärken över något slag som stod för tusen år sedan. Eller så åker vi och tar en fika på en plats som råkar vara ett hundratals år gammalt hus. Alla dessa platser har förstås minnen, och en och annan ande, som genom omständigheter, har blivit kvar.

En osynlig följeslagare

Och där kommer du, som kanske råkar ha en medial gåva. Anden på den historiska platsen lägger förstås märke till dig. Han eller hon ser i dig en möjlighet att komma ur den rådande låsningen. Så när du beger dig hemåt igen så följer anden med. Den första tiden kanske du inte märker någonting alls. Sen börjar ovanliga saker att hända så smått. Märkliga återkommande drömmar kan dyka upp, saker kan börja flytta på sig, knackningar i väggar uppträder. Lampor börjar blinka och så vidare.

En gång var jag på ett café för att möta några vänner. Men vid ett tomt bord kunde jag 'förnimma' (medialt) en ung man. Han presenterade sig till och med vid namn och var mycket artig. Sen var det dags att bryta upp och lämna stället. Men på vägen hem lade jag märke till att mannen fortfarande var med, likt en subtil skugga. Jag förstod att det var mannen från caféet så jag sade till honom (i tanken). "Du kan tyvärr inte följa med hem, det skulle inte fungera i längden". (Mannen i fråga var inte jordbunden så det var inget problem, han hade bara varit nyfiken.)

Att 'borsta av sig platsen'

När man vet med sig att man besökt en plats med anor så kan det vara en bra ceremoni att liksom stänga en port bakom sig innan man åker hem. Vad ceremonin består av spelar inte så stor roll, huvudsaken är att man markerar att ingen osynlig gäst har tillåtelse att följa med. Man kan exempelvis dra ett streck på marken eller låsa en symbolisk dörr när man går. Det är en markering att man bevarar sin personliga integritet. Man bjuder inte in något som inte givits tillåtelse.

Den som har en aktiv kontakt med sin skyddsande kan be denne om hjälp att ta bort oönskade 'ryggsäckar'. Det är överhuvud taget bra att regelbundet kommunicera med hjälpande krafter. Om man redan har etablerat sin andlige beskyddare så går det förstås smidigare när hjälpen väl behövs. En skyddsängel är som en livvakt, och en livvakt behöver planera strategier för skyddet. Situationen påminner om en text på ett kort jag hade. Texten var på tyska och det stod: "Fahre nischt schneller als dein Schutzengel fliegen kann". Fritt översatt: "Åk inte fortare än din skyddsängel kan flyga". Rätt fyndigt!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 12/26/20, 12:55 PM av JRSN
Annons:
JRSN
8/8/20, 12:43 PM
#1

Puffar tråden om historiska platser. Rätt ofta kan man 'känna' att en historisk plats är ganska tättbefolkad med osynliga andar. Men eftersom man är där i andra syften, att studera historien och kanske äldre föremål, så tänker man inte så mycket på att skydda sig själv från andar som kanske 'hakar på', följer med.

Men en bra idé är att liksom 'borsta av sig' platsen när man går därifrån. Detta förstås för att undvika problem senare. Det här gäller i synnerhet mediala personer, som agerar magneter gentemot rotlösa andar. Men även helt vanliga människor kan få en 'ryggsäck' på sig, detta eftersom deras personlighet kanske liknar den medföljande andens personlighet; lika dras till lika! ⏰

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Jorå]
8/8/20, 9:30 PM
#2

#1 du har helt rätt i detta ! Vet man med sig att man är känslig och kan känna av detta så ska man nog lägga nån form av skydd när man lämnar, el innan, kan ju va valfritt. Hur som har vi många såna här platser i detta land, ja va å besökte läckö slott och där kände man verkligen av grejer, även brahehus är en sån plats, kloster hotellet i Vadstena tex, hur som Sverige är stort och besöker du historiska platser och vet med dig att du känner av,kan de kanske va läge för att lägga upp ett hinder för dessa osaliga. Rekommenderar ändå ett besök på dessa historiska gamla platser !

JRSN
8/8/20, 10:55 PM
#3

#2 Exakt, historia är jätteintressant, så man bör inte avstå besök bara för den sakens skull. Gäller bara att man kommer ihåg att skydda sig när man väl är där. 👍

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Diana_Melbourne
8/11/20, 2:03 PM
#4

Vilket bra inlägg! Jag, som är jätteintresserad av historiska platser, har inte tänkt på att det skulle kunna vara så som JRSN skriver. Men självklart ska jag i fortsättningen göra en inre ritual, både när jag anländer till och går ifrån en historisk plats. 

Det borde jag ha känt till när jag tillbringade en romantisk weekend på Rånäs slott. Hade en fruktansvärd natt med en gräslig mardröm om en av kvinnorna i personalen (som jag inte hade mött, men som jag i drömmen visste tillhörde staben). På morgonen i frukostrummet mötte jag en av de anställda som frågade om natten hade varit bra. Jag var tvungen att säga som det var och han svarade ungefär "åh nej, det är dags för utrensning igen". Jag blev inte utskrattad utan upplevde mig som trodd på vilket kändes väldigt bra.

JRSN
8/11/20, 4:31 PM
#5

#4 De hade tydligen återkommande problem, där på Rånäs slott! 🏰

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

skina
8/12/20, 10:15 AM
#6

För Rånäs Slott  är säkert en bra affär att ha spöken :)

Man kan sätta skydd på sitt hem också, så inget kommer in. Och man kan stärka sin aura innan man går hemifrån om man känner sig osäker. Men återigen är just rädsla det som attraherar mest, så bäst är att bara vara lugn och trygg.
Känner man sig osäker så skulle jag vara mera försiktig med att ta hem sekond hand saker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: