2019-06-26 18:36 #0 av: JRSN

Världen är full av historiska platser och vi besöker dem regelbundet, ibland utan att tänka så mycket på det. Vi kanske åker till ett gammalt slott för att titta på tavlor, antika vävnader och antika möbler. Vi besöker ruiner, gravfält eller minnesmärken över något slag som stod för tusen år sedan. Eller så åker vi och tar en fika på en plats som råkar vara ett hundratals år gammalt hus. Alla dessa platser har förstås minnen, och en och annan ande, som genom omständigheter, har blivit kvar.

En osynlig följeslagare

Och där kommer du, som kanske råkar ha en medial gåva. Anden på den historiska platsen lägger förstås märke till dig. Han eller hon ser i dig en möjlighet att komma ur den rådande låsningen. Så när du beger dig hemåt igen så följer anden med. Den första tiden kanske du inte märker någonting alls. Sen börjar ovanliga saker att hända så smått. Märkliga återkommande drömmar kan dyka upp, saker kan börja flytta på sig, knackningar i väggar uppträder. Lampor börjar blinka och så vidare.

En gång var jag på ett café för att möta några vänner. Men vid ett tomt bord kunde jag 'förnimma' (medialt) en ung man. Han presenterade sig till och med vid namn och var mycket artig. Sen var det dags att bryta upp och lämna stället. Men på vägen hem lade jag märke till att mannen fortfarande var med, likt en subtil skugga. Jag förstod att det var mannen från caféet så jag sade till honom (i tanken). "Du kan tyvärr inte följa med hem, det skulle inte fungera i längden". (Mannen i fråga var inte jordbunden så det var inget problem, han hade bara varit nyfiken.)

Att 'borsta av sig platsen'

När man vet med sig att man besökt en plats med anor så kan det vara en bra ceremoni att liksom stänga en port bakom sig innan man åker hem. Vad ceremonin består av spelar inte så stor roll, huvudsaken är att man markerar att ingen osynlig gäst har tillåtelse att följa med. Man kan exempelvis dra ett streck på marken eller låsa en symbolisk dörr när man går. Det är en markering att man bevarar sin personliga integritet. Man bjuder inte in något som inte givits tillåtelse.

Den som har en aktiv kontakt med sin skyddsande kan be denne om hjälp att ta bort oönskade 'ryggsäckar'. Det är överhuvud taget bra att regelbundet kommunicera med hjälpande krafter. Om man redan har etablerat sin andlige beskyddare så går det förstås smidigare när hjälpen väl behövs. En skyddsängel är som en livvakt, och en livvakt behöver planera strategier för skyddet. Situationen påminner om en text på ett kort jag hade. Texten var på tyska och det stod: "Fahre nischt schneller als dein Schutzengel fliegen kann". Fritt översatt: "Åk inte fortare än din skyddsängel kan flyga". Rätt fyndigt!