Annons:
Etiketterexistensplannaturväsensmåfolkälvor
Läst 1873 ggr
JRSN
6/5/19, 7:59 PM

Troll och Eldandar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Troll (bergatroll) är ganska självklara inom mytologin men få eller inga vittnesbörd finns om deras faktiska existens. De lär vara fula, klumpiga, stora (men ibland små), de liknar människor och stjäl ibland människobarn som de byter ut med trollbarn. Människor har rövats bort av trollen och om de mot förmodan återvänder så är de inte desamma som de en gång var. Kanske är det så att troll har getts skulden för allehanda avvikande och oförklarliga fenomen. Missanpassade och avvikande personer har även givits det "tacksamma" epitetet att vara troll för då har man haft en förklaring för något som varit besvärligt eller obehagligt.

Väsen i smält sten?

Men kanske finns troll ändå. Vi vet att de håller till under jord och att vistelse i solljus (ovan markytan) får dem att förvandlas till sten. Följ med mig i det här resonemanget: Djupt under jorden finns lava (smält berg). Tänk nu om detta är ett självständigt 'element', ungefär som vatten eller luft. Då skulle levande väsen (som andas lava) teoretiskt kunna existera där och finnas till i en omgivning som för dem är såsom ett landskap. Själva skulle de bestå av lite tyngre (tjockare) material än själva lavan. De skulle kunna leva och verka i denna 'lavavärld' men om de kom ut (i ett vulkanutbrott), skulle de omedelbart förvandlas till sten.

Salamandrar

Ett annat mystiskt väsen är 'eldandar' (salamandrar). Dessa väsen behöver som bekant luft för att kunna fortgå men inte för att syresätta något blod utan för att upprätthålla en förbränning. De är således en form av gasväsen; ett brännbart material förgasas i en reaktion med syre och värme varvid eldanden (spontant) brister ut i en brinnande låga. Eldandar är möjligen besläktade med demoner. Demonerna är elektriska plasmaväsen som inte behöver syre eller materia men väl ett kontinuerligt tillskott av känsloenergi. Många väsen finns som vi inte är så bekanta med. De har annorlunda livsbetingelser så vi tenderar att inte se dem.

Har ni själva haft upplevelser av 'bergatroll'? Alltså upplevelser av naturväsen som inte hör till kategorin tomtar (alver). Kanske finns fortfarande väsenskategorier som av någon anledning glömts bort. Vad är till exempel vättar, gnomer, skogsrån? För att inte tala om vattenandar; undiner, näckar, nixor, nereider, najader, sirener och sjöjungfrur. Listan blir snart rätt lång!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

  • Redigerat 1/1/21, 8:53 AM av JRSN
Annons:
Ghosthunter
6/6/19, 2:02 PM
#1

Har inte sett nåt troll själv, men tror att de finns. Här i Värmland är det väldigt mycket berättelser om troll, men det dominerande väsendet i landskapet är tomtar. Men till 95% så är det gamla historier. Idag har ju människan inte alls samma kontakt med naturen längre och därför går sånt förlorat.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JRSN
6/6/19, 3:03 PM
#2

#1 Ja, de värmländska skogarna har man ju hört talas om. Jag har en hel del släktingar i Värmland men har endast varit där vid sporadiska tillfällen. Tomtar är som sagt  mer vanligt att man förnimmer på ett eller annat sätt.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
6/11/19, 12:44 AM
#3

Troll finns, det är min övertygelse! Och förtrollade platser. Under några år besökte jag ofta en sten med skålgropar bredvid en skärvstenshög i skogsbrynet en bit från mitt hem. Jag var där för att be, läsa psalmer (för eller mot olika ändamål) och utföra ritualer. Skogspartiet och ängen framför var förtrollat, så man lätt gick vilse där fast det bara är ca 300 x 300 meter. Jag har ett par gånger vunnit orienteringstävlingar men har ändå flera gånger kommit ut på fel ställe ur skogen! Min dotter var ibland med till stenen och fikade och hon klagade över att det var svårt att hitta, utan att jag nämnt det! Hon tog vid ett tillfälle med sin mamma dit för att visa stenen/fikastället, men de irrade runt utan att hitta den. När järnvägen drogs över ängen i början av 90-talet blev lantmätarna förvirrade och mätte fel, så att de anlade 200 meter banvall på fel ställe och sedan fick göra om mätningen! Det är ett litet begränsat område, förtrollad så man lätt tappar orienteringen! När jag var där (vid minst 50 tillfällen) kände jag mig ofta iaktagen, men bara en gång mötte jag en människa där och det var skogsägaren. Aldrig mötte jag andra där. Inte heller såg jag några tama djur (älg, rådjur och spår av lo såg jag). Trotts att tamdjur inte fanns där hörde jag vid ett tillfälle djur gå innanför skogsbrynet med en klocka eller koskälla. Jag tror det var trollen som drev sin osynliga boskap. Jag har bytt böneplats och sten, inte för att jag har besvär med trollen, nej. Jag, precis som min mormor och många folktroende förr har inget problem med att kombinera hednisk folktro med tro på Bibelns Gud. Min upplevelse var snarare att anden efter den som satt förtrollningen över platsen kom från en tid då kristendomen intåg inte välkomnades av alla. Efter ett par år ville den nog bli av med min psalmläsning etc och jag blev huggormsbiten, fästingbiten och svärmar av mygg kom som inte besvärat tidigare. Dessutom föll flera träd i skogen på rad så det blev svårframkomlig att ta sig fram till stenen. Istället för att andligt bråka med någon gammal hednisk trollkunniga ande bytte jag böneplats till en med helt andra energier. I maj var jag tillbaka vid stenen när jag plockade växter till naturmedicin (snärjmåra) och igen fick jag upplevelser på den där förtrollade platsen (men det är inte allt man ska berätta).

JRSN
6/11/19, 10:26 AM
#4

#3 Kanske är det så att vissa platser är "tabu" för människor fastän vi inte känner till det. Jag vet inte så mycket om troll men är alltid intresserad av nya uppslag. Undrar om troll möjligen är en annan "gren" av tomtarnas/småfolkets art? 🤔

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

NiklasTyreso
6/12/19, 5:45 PM
#5

Som jag förstått folktron är troll och jättar besläktade som kaosmakter från urtiden. Vättar och tomtar är nog besläktade och ibland även Svartalfer/småfolk under marken, men definitiva gränser är nog svåra att dra.

Ghosthunter
6/12/19, 7:39 PM
#6

#5 Nej, tron på jättar och troll var det många som trodde på en bit in på 1900-talet och givetvis en och annan fortfarande. T.o.m drakar trodde folk på. I de djupa skogarna i Finnskogen här i Värmland, hör man ännu rapporter om observationer av olika väsen. Det var inte längesen jag läste om en som ofta ser dom runt sin gård. Det stod i NWT ( Nya Wermlandstidningen) Jättar och drakar har jag lite svårt att köpa. Men tomtar, troll, småfolk, älvor, alfer, skogsrå, etc….tror jag finns eller åtminstone har funnits.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
JRSN
6/12/19, 10:38 PM
#7

#5 #6 Jättar lär ska ha funnits. Det finns en del reportage om fynd av jätteskelett efter människor. Torde vara rätt svårt (och dyrt) att förfalska sådana fynd. Även drakar lär ska ha funnits, för inte alls så länge sedan. Enligt sägnen ska de ha planterats in för att utplåna människorna på jorden. 

De kunde flyga genom att bilda vätgas i magen (som även kunde antändas vid utandning). Men människorna var sluga, de lärde sig drakarnas rutiner, lade sig i bakhåll och kunde döda dem. Till slut blev drakarna de som blev jagade. Det blev en "mandomsrit" att ha dödat en drake.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Ghosthunter
6/13/19, 6:36 AM
#8

#7 En del drakar förväxlades med UFOn också.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JRSN
11/10/19, 6:01 AM
#9

En annan teori är att väsensarten 'troll' i själva verket varit identiska med rasen 'Neandertal'. När man tänker på det så har ju Neandertalarna levt parallellt med människor under en period. De lär även ha varit kompatibla med människor eftersom vi bär på deras DNA. Neandertalaren var grövre och kraftigare. De levde nog gärna i grottor vilket troll också gör. Sannolikt var de förtrogna med former av 'naturmagi'. Då de inte levde helt integrerade med människor så måste det ha 'tisslats och tasslats' en del om detta mystiska folk som levde i skog och berg.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Ghosthunter
11/10/19, 10:30 AM
#10

#9 Det kan säkert ha varit så från början!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: